• Zayco

Ska man inte använda napp efter förlossningen?

Hej, jag hade tänkt ta med napp till bebisen ifall den vill ha på BB. Nu i efterhand har flera sagt att det kan störa amningen, ville bara dubbelkolla om det stämmer? Man ska alltså inte använda napp efter förlossningen? När får man börja introducera nappen i såna fall så det ej ska störa amningen? 

• Svar på tråden Ska man inte använda napp efter förlossningen?
  • Fridayyy
    La Lola skrev 2013-06-04 09:54:47 följande:
    Fast nu var det ju inte det jag svarade på.

Nej, med det var DET jag svarade på från första början. Å andra sidan har de säkert tvål att låna ut...=)
  • ummabdilleh
    älskarlivet81 skrev 2013-06-04 06:47:43 följande:
    De med napp behöver inte alls sova bättre.. Snarare sämre ibland!

De vänner jag känner.som gett napp, deras barn sover hela natten och.även i vagnen när de är ute.
  • straw2008
    ummabdilleh skrev 2013-06-04 13:45:44 följande:
    De vänner jag känner.som gett napp, deras barn sover hela natten och.även i vagnen när de är ute.

Mina barn o andras med faktiskt, de med napp grinar o gnäller typ HELA tiden.
    I kinamockaskogen.....
  • Annsiss

Blev rekommenderad napp av bm när dottern var något dygn hon resonerade som så att det bara är att plocka bort nappen om det stör amningen, nu dröjde det tyvärr tre jobbiga månader innan hon accepterade nappen och man äntligen fick sova en stund.

• älskarlivet81

Och jag har vänner som slutade med napp vid 8 månader för att nappen störde sömnen..

ummabdilleh skrev 2013-06-04 13:45:44 följande:

• Cataleya

Min dotter har endast napp
    När Hon somnar för
    Natten och när hon ska sova på dagen, den spottar hon ut sen, sover
    19-06 varje natt, då de där
    Med napp blir vad man lär dom, tror jag!
    Finns inget värre än att se barn på lekplatsen med napp, leka med nappen?

• Cataleya

Hon är snart 1 år och för oss känns de som en självklarhet att inte trycka in nappen, bara för se ska va bekvämt för mig som
    Föräldrer

• Namine

kan säga att när jag jobbade på förlossningen så var det många föräldrar som stoppade i napp i munnen på barnet när dom fortfarande låg kvar där. dom ligger ju några timmar i alla fall där jag jobbade och barnmorskorna blev lika sura och gick och svor varje gång dom såg det. just för att det kan störa amningen. lär dom suga på bröstet först.

• JMorina

Min första grabb gav vi napp på bb och det störde inte amningen alls. Min andra grabb använder sin som "bitnapp" istället :) Han vill absolut inte ha något annat än äkta vara. Men den har varit effektiv mot nu när tänderna har varit på väg :)

• straw2008
    Namine skrev 2013-06-04 20:38:56 följande:
    kan säga att när jag jobbade på förlossningen så var det många föräldrar som stoppade i napp i munnen på barnet när dom fortfarande låg kvar där. dom ligger ju några timmar i alla fall där jag jobbade och barnmorskorna blev lika sura och gick och svor varje gång dom såg det. just för att det kan störa amningen. lär dom suga på bröstet först.

Mitt barn mina regler vet du Du o dina svärande tjuriga barnmorskor för göra precis som de vill.... MED SINA EGNA BARN !!!
    I kinamockaskogen.....
  • Flickan och kråkan

TS, det intressanta är väl om du har tänkt igenom det här med napp själv. Vad vill du och varför? Man kan ge napp på BB och man kan låta bli. Man kan använda napp senare eller inte använda napp alls. Vi har valt att inte ha napp alls till våra vilket har fungerat utmärkt för just oss. Vi har helt enkelt inte sett någon vits med napp, men det är som sagt vi. 

• Zayco
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-05 14:16:30 följande:
    TS, det intressanta är väl om du har tänkt igenom det här med napp själv. Vad vill du och varför? Man kan ge napp på BB och man kan låta bli. Man kan använda napp senare eller inte använda napp alls. Vi har valt att inte ha napp alls till våra vilket har fungerat utmärkt för just oss. Vi har helt enkelt inte sett någon vits med napp, men det är som sagt vi. 

Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det, tänkte att det kan vara skönt att bebis får snutta på något annat än bröstet när den inte vill äta.. Men sen så funkar det ju inte alltid med napp heller. Såg att napp fanns med i nån checklista för BB-väska och tänkte inte på att vissa tar med napp till BB, sambon sa dock att det kan störa amningen och att man borde vänta med napp så tänkte fråga er hur ni gjorde då
  • Smurfan89

Jag har förstått det som att man inte ska introducera nappen förrän barnet greppar bröstet korrekt? Men att det sen är ok.

Vi har bara napp när han behöver det, annars får han gärna småsnutta på bröstet istället för nappen om det bara är för å komma till ro.

• älskarlivet81

Fast amning är ju mer än mat..

Zayco skrev 2013-06-05 19:23:45 följande:
    Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det, tänkte att det kan vara skönt att bebis får snutta på något annat än bröstet när den inte vill äta.. Men sen så funkar det ju inte alltid med napp heller. Såg att napp fanns med i nån checklista för BB-väska och tänkte inte på att vissa tar med napp till BB, sambon sa dock att det kan störa amningen och att man borde vänta med napp så tänkte fråga er hur ni gjorde då

• Zayco
    älskarlivet81 skrev 2013-06-05 23:48:23 följande:
    Fast det var inte så jag menade, menade bara att det kan vara mysigt för bebis att ha nåt att snutta på, på nätterna!
  • Zayco
    älskarlivet81 skrev 2013-06-05 23:48:23 följande:
    Och amning är till för mat förresten, om det är mer än så vet jag inte ännu eftersom jag inte ammat ännu, men hur trevligt och välformulerat man försöker att skriva ska alltid någon komma och tro sig veta allt som vanligt i typisk FL-anda!
  • cloudberry79
    Zayco skrev 2013-06-05 23:50:01 följande:
    Och amning är till för mat förresten, om det är mer än så vet jag inte ännu eftersom jag inte ammat ännu, men hur trevligt och välformulerat man försöker att skriva ska alltid någon komma och tro sig veta allt som vanligt i typisk FL-anda!
    Jag tror hon menade att barnet inte alltid diar för mat, utan för närhet, för tröst osv. Det är också bra att låta barnet snutta trots att inget kommer, för då ökar produktionen. Nappen kan störa både produktion och sugteknik, men jag gav själv napp för att jag fick så mycket sår i början. Då använde jag amningsnapp vid amning och gav dottern napp.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • älskarlivet81

Jag menade inte så utan amning är mat, närhet, trygghet etc.. Att ge napp innan mjölken runnit till kan innebära att brösten inte stimuleras tillräckligt och då blir det inte tillräckligt med mjölk till bebis.

Zayco skrev 2013-06-05 23:50:01 följande:

• EllisBell

Napp eller ej bör man nog avgöra när bebisen kommit ut. Jag har tre barn varav en hade enormt sugbehov och fick napp för att mina bröst skulle få vila iaf någon timma då och då. De andra har inte alls behövt napp.

• Mili80

Mina bröstvårtor hade aldrig klarat det utan nappen. Ammar ca varannan timme och sen napp emellan. Började efter ett dygn och bebis är nu 4dagar och mina bröstvårtor klarar sig än så länge. Så känn efter alla är vi olika :)

Svar på tråden Ska man inte använda napp efter förlossningen?