• Anonym (Kvinna ca 30 år)

När maken inte längre vill, nöja sig med husfridsknull?

Letar efter förslag, tankar och idéer på hur jag ska hantera livet så som det har blivit.

Har varit tillsammans med min make i åtta år, och han är med all säkerhet den mest fantastiska människa jag träffat. I början hade vi bra sex, mycket och ofta. Men med tiden har det glesat ut, speciellt efter vi fått barn.

För någon vecka sedan hade vi ett samtal om detta, att det kändes som att vi hade väldigt olika behov av sex. Då släpper han bomben! Han tycker att sex 1-2 gånger per månad är lagom! Jag tycker snarare 1-2 gånger per dag!

Han kan tänka sig att tillfredställa mig med sina fingrar, men bara om jag ber honom om det. Och då inte som något sex oss emellan utan att det bara är något vi gör, inga kyssar eller smek utöver det. Så fort, tyst och effektivt som det bara går.

När vi väl har sex nu så är det egentligen bra. Bara det att det numera känns som han gör det enbart för att han vet att jag längtar efter honom. Inte för att han verkligen vill ha mig.

Han är inte helt okej med att jag skulle ha en älskare, men det är inget han säger direkt nej till heller. Och jag vet inte ens om jag vill det egentligen... Jag vet bara att jag innerligt längtar efter sex med någon som vill ha mig! Jag vill att han ska längta efter mig så som jag längtar efter honom.

Vad ska jag göra? Vad ska vi göra tillsammans? Vad hade ni gjort i min situation?

Vi är båda lika gamla, har ordnad ekonomi och ser i stort sett ut i kroppen som vi gjorde när vi träffades (normalviktiga, slanka, vältränade). Så det känns inte som att det beror på någon yttre omständighet.

• Svar på tråden När maken inte längre vill, nöja sig med husfridsknull?
  • Med Lem
    Big Ben skrev 2013-06-14 11:08:58 följande:
    Labbe54...vilket märke är det på L-argininet och vart köper du det?

Man ska komma ihåg att l-arginin inte är vetenskapligt särskilt bra testat. Det man har kunskap om är en mekanism för hur egenproducerat l-arginin verkar i en frisk kropp. Sen har man gissat att tillfört l-arginin borde verka på samma sätt. Man har också bra men anekdotisk evidens för att l-argininsalva på svällkroppar dvs ollon och på klitoris hos många individer ger förbättrad upplevelse och uthållighet.

Sen finns det oklar men massiv anekdotisk evidens för att l-arginin+mineralkomplex oralt ger en viss effekt på förmågan att tända och kanske på fler sexuella funktioner.
  • Labbe54
    Big Ben skrev 2013-06-14 11:08:58 följande:
    Labbe54...vilket märke är det på L-argininet och vart köper du det?

Apoteket.  märket heter lust, tyvärr ngt dyrt, vet ej heller om det är placebo men jag känner en klart ökad lust???
  • Anonym (Åh!)

Är i precis samma situation som ts! Har en man som käkar antidepressiva samt blodtryckssänkande mediciner och hans sexlust har minskat drastiskt. Tidigare ville han jämt, verkligen varenda dag men nu är han "nöjd" om vi får till det en gång i veckan. Ibland börjar vi men så blir han aldrig hård och då är det bara att ge sig. Jag känner mig osexig och värdelös när han inte vill ha mig och är rädd att jag snart kommer söka bekräftelse på annat håll.  

• Hoppetfinns

Har varit i samma situation som TS (är kille). Min sambo och jag har 10år bakom oss och 2st barn. Vi har gjort allt å pratat, pratat och pratat. Hon älskar gosa å mysa men ej sex. Efter 1år kämpande vågar hon ta steget, släppa tryggheten och familjen. Attraktionen till mig var borta och slut, jag är bara en god vän och far till hennes.

Vi har alltid haft världens grymmaste relation och hon är världens underbaraste människa, men när hon slutade ha sex med mig så försvann attraktionen. Kan tyvärr inte leva i en sådan relation, och svåraste beslutet i mitt liv att vi tog beslutet att separera.

Mår trots allt bättre nu trots den sorg och kaos som ändå råder i min själ!

Ibland är livet så, attraktionen tar slut och dags att våga ta steget och gå vidare. Släppa tryggheten och kärnfamiljen, gå vidare i livet och hitta en ny livspartner.

Lycka till ni alla som kämpar där ute, och hoppas ni kan hitta tillbaka till varandra!

Kram!!!!

Ps. Eventuella stavfel eller dylikt skyller jag på fredagens Amarone! ;p

• Haskel

Som sagts tidigare, prata mycket, men ändå inte för mycket. Mycket kanske redan är sagt, har han inte lust så har han inte. Är han öppen för att du skaffar en älskare, så ligger faktiskt mycket av beslutet hos dig TS. Din man/sambo har varit så öppen, ärlig och osjälvisk man kan önska.
    Känns det främmande att skaffa en älskare, så sök en riktig manlig vän. Någon att prata med om allt, någon som förstår både dig, men även kan ge dig mer förståelse över hur din kille tänker och tycker ibland. Kanske fångar även den mannen såsmåningom ditt intresse på ett annat plan. Var öppen men din man och håll inget hemligt, berätta det han vill veta. Öppna förhållanden kan fungera väldigt bra i situationer som eran, men ett öppet förhållande kräver minst lika mycket ärlighet och förtroende (även problem) som ett "vanligt" förhållande. 

Haskel skrev 2013-06-14 22:01:39 följande:
    Som sagts tidigare, prata mycket, men ändå inte för mycket. Mycket kanske redan är sagt, har han inte lust så har han inte. Är han öppen för att du skaffar en älskare, så ligger faktiskt mycket av beslutet hos dig TS. Din man/sambo har varit så öppen, ärlig och osjälvisk man kan önska.
    Känns det främmande att skaffa en älskare, så sök en riktig manlig vän. Någon att prata med om allt, någon som förstår både dig, men även kan ge dig mer förståelse över hur din kille tänker och tycker ibland. Kanske fångar även den mannen såsmåningom ditt intresse på ett annat plan. Var öppen men din man och håll inget hemligt, berätta det han vill veta. Öppna förhållanden kan fungera väldigt bra i situationer som eran, men ett öppet förhållande kräver minst lika mycket ärlighet och förtroende (även problem) som ett "vanligt" förhållande. 
    Tack så mycket för dina ord.

I dagsläget så är jag helt säker på en sak: vårt förhållande är alldeles för bra för att jag skulle vilja avsluta det nu. Han är en underbar människa, och vi har bra sex. Bara mer sällan än vad jag skulle önska.

Tanken på en vän har slagit mig, men då kommer jag nog vilja ha sex med honom så småningom. Kanske är detta något jag behöver tänka över. Om min man kan acceptera det - varför inte jag själv också?

Gissningsvis har en stor del av problemet att göra med att jag sedan barnsben är så fullproppad med "älskar man någon på riktigt så vill man aldrig ligga med någon annan"-myten.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna ca 30 år) skrev 2013-06-15 09:20:08 följande:

I dagsläget så är jag helt säker på en sak: vårt förhållande är alldeles för bra för att jag skulle vilja avsluta det nu. Han är en underbar människa, och vi har bra sex. Bara mer sällan än vad jag skulle önska.

Tanken på en vän har slagit mig, men då kommer jag nog vilja ha sex med honom så småningom. Kanske är detta något jag behöver tänka över. Om min man kan acceptera det - varför inte jag själv också?

Gissningsvis har en stor del av problemet att göra med att jag sedan barnsben är så fullproppad med "älskar man någon på riktigt så vill man aldrig ligga med någon annan"-myten.
    Om det verkligen är så, då tycker jag inte du ska ha ngn vid sidan om. Risken är stor att det förstör. Endast om du är helt säker på att klarar att ha en rent sexuell grej, kanske med en man i samma situation, det finns några stycken...  Men i första hand skulle jag, om jag vore i din sits, använda leksaker och porr och ta hand om mig själv de gånger han inte är på.

Allt snack om att "prata" tror jag inte på, ni verkar ju ha haft en väldigt öppen dialog om detta. Då tror jag mer på att du "råkar" gå omkring i trosor hemma lite oftare, är han någorlunda normal kommer hans lust vakna till då.
    Anonym (Man) skrev 2013-06-15 09:28:53 följande:
    Om det verkligen är så, då tycker jag inte du ska ha ngn vid sidan om. Risken är stor att det förstör. Endast om du är helt säker på att klarar att ha en rent sexuell grej, kanske med en man i samma situation, det finns några stycken...  Men i första hand skulle jag, om jag vore i din sits, använda leksaker och porr och ta hand om mig själv de gånger han inte är på.

Allt snack om att "prata" tror jag inte på, ni verkar ju ha haft en väldigt öppen dialog om detta. Då tror jag mer på att du "råkar" gå omkring i trosor hemma lite oftare, är han någorlunda normal kommer hans lust vakna till då.
    Använder redan leksaker, ibland tillsammans om han vill "slippa vara med" så att säga. Det är dock inte samma sak för mig...

Jag går omkring i underkläder, kläder jag vet att han tycker extra mycket om etc men det påverkar inte. Han tycker bara att det är vackert, inte att han vill ha sex.
  • LoLs pappa

Tycker det är konstigt att mannen inte vill.
    Hur är hans liv i övrigt, stress på jobb fysisk aktivitet osv?
    Träning ökar kroppens testosteronproduktion, kanske kan vara ett tips.

För mig verkar det konstigt att han ej vill känna sig attraktiv.
    För det är ju trots allt en upplyftande känsla när ngn annan tänder på en och vill ha sex med en, man känner sig attraktiv och uppskattad.
    Tyvärr är ju känslan än värre åt andra hållet när man blir nobbad, man känner sig allt annat än attraktiv osv.
    Tär ju en del på självförtroendet, speciellt om man känner attraktion till den andra.

Sen  att han kan tänka sig att tillfredställa dig för din skull, ej för att han tänder på dig osv verkar ju skumt.
    Men när han gör det blir han inte kåt själv då?
    Verkar ju oxå skumt, han borde ju bli sugen själv då...

Svåra beslut i livet, men vill man ha det så verkligen, jag skulle ej palla med det.
    Men sex är ju en ej en så stor del i allas liv....

LoLs pappa skrev 2013-06-15 09:39:47 följande:
    Tycker det är konstigt att mannen inte vill.
    Hur är hans liv i övrigt, stress på jobb fysisk aktivitet osv?
    Träning ökar kroppens testosteronproduktion, kanske kan vara ett tips.

För mig verkar det konstigt att han ej vill känna sig attraktiv.
    För det är ju trots allt en upplyftande känsla när ngn annan tänder på en och vill ha sex med en, man känner sig attraktiv och uppskattad.
    Tyvärr är ju känslan än värre åt andra hållet när man blir nobbad, man känner sig allt annat än attraktiv osv.
    Tär ju en del på självförtroendet, speciellt om man känner attraktion till den andra.

Sen  att han kan tänka sig att tillfredställa dig för din skull, ej för att han tänder på dig osv verkar ju skumt.
    Men när han gör det blir han inte kåt själv då?
    Verkar ju oxå skumt, han borde ju bli sugen själv då...

Svåra beslut i livet, men vill man ha det så verkligen, jag skulle ej palla med det.
    Men sex är ju en ej en så stor del i allas liv....

Han tränar en del, det gör vi båda. Och ingen direkt stress nu, han har jobb och sysselsättning i lagom mängd i drygt ett år till planerat framöver. Och vi har bra ekonomi så den vet jag att han inte oroar sig för, huset är ganska billigt etc.

Han är väl medveten om att han är attraktiv. Så det känner han nog oavsett om han har sex med mig eller inte.

Han blir visserligen hård om han tillfredsställer mig, men så fort jag kommit så går han och tvättar händerna för att sedan somna bums. Samma sak om han tex smeker mina bröst när vi ser på en film. Men att han blir styv är ju bara en fysisk reaktion, det betyder ju inte att han blir kåt. Tyvärr. Annars hade situationen varit helt annan.

Och vi har sex. Vi lever inte sexlöst. Men vi har väldigt olika önskemål på hur ofta som kan anses lagom, eller "minsta/mesta" acceptabla nivå. 
  • LoLs pappa

Verkar ju konstigt.
    Han verkar ju ha en aktiv och attraktiv tjej, han tränar och är medveten själv.

Han blir uppenbarligen upphettsad/visar tecken på det ivf när han smeker dig.
    Hade varit lite skillnad om han ej blev hård då.
    Verkar ju ej finnas ngra orosmoln psykiskt sett, om det ej är så att han ej älskar dig och mörkar det...

Han verkar helt enkelt ej ha behovet/längtan att ha sex.
    Prata är väl som sagt det som kan få det att gå framåt, men det verkar ni ju göra.

Att skaffa sig en älskare som bara är för det fysiska kan ju resultera i att du faller för honom ändå.

Beror ju lite på hur bra man kan separera sex och känslor.
    Kan ju lätt bli så att du får känslor när han ger dig det du älskar.

• Anonym (Man)

Jag skulle tippa att en genomsnittlig man i 30-årsåldern får utlösning ett par ggr i veckan på egen hand eller med någon annan. Har du koll på om han runkar? Kanske tänder han på något väldigt annorlunda som han inte berättat för dig? Kanske är han tom gay, konstigare saker har hänt...

Anonym (Man) skrev 2013-06-15 10:50:38 följande:
    Jag skulle tippa att en genomsnittlig man i 30-årsåldern får utlösning ett par ggr i veckan på egen hand eller med någon annan. Har du koll på om han runkar? Kanske tänder han på något väldigt annorlunda som han inte berättat för dig? Kanske är han tom gay, konstigare saker har hänt...
    Nej, han runkar inte (tyvärr). Av någon anledning verkar han inte gilla att få utlösning. Vi pratar öppet om onani, han vet att jag gör det flera gånger i veckan. Ibland om jag är bortrest länge kanske han gör det en gång på säg en-två veckor.

Gay skulle verkligen förvåna mig. Hans kärlek känns mycket ärlig och uppriktig. Jag tror faktiskt inte att det handlar om något annat. Utan han vill bara mindre än mig. Frågan är väl hur jag ska hantera det. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna ca 30 år) skrev 2013-06-15 10:57:23 följande:
    Nej, han runkar inte (tyvärr). Av någon anledning verkar han inte gilla att få utlösning. Vi pratar öppet om onani, han vet att jag gör det flera gånger i veckan. Ibland om jag är bortrest länge kanske han gör det en gång på säg en-två veckor.

Gay skulle verkligen förvåna mig. Hans kärlek känns mycket ärlig och uppriktig. Jag tror faktiskt inte att det handlar om något annat. Utan han vill bara mindre än mig. Frågan är väl hur jag ska hantera det. 
    OK, då får vi väl helt enkelt acceptera att han har väldigt låg sexlust. Om själva sexet är viktigt för dig, om han är ok med ett öppet förhållande och du är säker på att du fixar att ha något helt köttsligt vid sidan om - då kan du ha en älskare. Lägg ut ett nick här eller lägg in en annons på Victoria Milan eller liknande så har du snart 500 förslag från kåta män. Sen är det bara att ta in CV och börja sålla :)

Jag är bäst men mig hittar du inte Skrattande 
  • Anonym (...)
    Anonym (Kvinna ca 30 år) skrev 2013-06-05 10:52:47 följande:
    Letar efter förslag, tankar och idéer på hur jag ska hantera livet så som det har blivit.

Har varit tillsammans med min make i åtta år, och han är med all säkerhet den mest fantastiska människa jag träffat. I början hade vi bra sex, mycket och ofta. Men med tiden har det glesat ut, speciellt efter vi fått barn.

För någon vecka sedan hade vi ett samtal om detta, att det kändes som att vi hade väldigt olika behov av sex. Då släpper han bomben! Han tycker att sex 1-2 gånger per månad är lagom! Jag tycker snarare 1-2 gånger per dag!

Han kan tänka sig att tillfredställa mig med sina fingrar, men bara om jag ber honom om det. Och då inte som något sex oss emellan utan att det bara är något vi gör, inga kyssar eller smek utöver det. Så fort, tyst och effektivt som det bara går.

När vi väl har sex nu så är det egentligen bra. Bara det att det numera känns som han gör det enbart för att han vet att jag längtar efter honom. Inte för att han verkligen vill ha mig.

Han är inte helt okej med att jag skulle ha en älskare, men det är inget han säger direkt nej till heller. Och jag vet inte ens om jag vill det egentligen... Jag vet bara att jag innerligt längtar efter sex med någon som vill ha mig! Jag vill att han ska längta efter mig så som jag längtar efter honom.

Vad ska jag göra? Vad ska vi göra tillsammans? Vad hade ni gjort i min situation?

Vi är båda lika gamla, har ordnad ekonomi och ser i stort sett ut i kroppen som vi gjorde när vi träffades (normalviktiga, slanka, vältränade). Så det känns inte som att det beror på någon yttre omständighet.
    Jag är likadan som din man, med skillnad att jag har sex något mer än bara ett par gånger i månaden. Har egentligen inga tips att ge. Jag har också en helt fantastisk man och jag har inga problem att tillfredställa honom om han skulle vilja. Det sexuella ger mig inte så mycket men den fysiska kontakten, kyssar, smekningar är ett absolut behov för mig. Min partner gillar också kelet men precis som dig ser han det ofta som ett förspel till den "riktiga" akten och vill gärna gå vidare när vi väl börjat, även fast det är ok med "bara" kel ibland med. Jag tror helt enkelt att vi har olika behov och vi får försöka mötas på mitten så att båda får sina behov tillfredställda. Jag hade utan problem kunnat leva med enbart kel. Ur sexuellt perspektiv hade din man hade varit perfekt för mig ;)
  • Haskel
    Anonym (Kvinna ca 30 år) skrev 2013-06-15 09:20:08 följande:

VarsågodGlad

Många, mer eller mindre, konstiga idéer/förslag har kommit in ang. vad det är för "fel" på din man. Men som du beskriver det, samt om din man själv känner sig frisk, skulle jag tro att allt är som det ska. Ingen människa är den andra lik, och lågt sexintresse förekommer även hos män (tro det eller ejFlört). Att få stånd är mer av en reflex, än ett tecken på "kåthet", precis på samma sätt att en kvinna kan bli våt utan att nödvändigtvis vara kåt.

Vi uppfostras ju alla, mer eller mindre, efter "myten" att man enbart kan älska och ha sex med en person. Dock undgår det väl väldigt få, att det inte kan vara sant. Otrohet är ju trots allt något som är ganska vanligt förekommande, samt att nästan alla människor byter ju partners, ofta flera gånger i sitt liv (handlar iof inte om att älska flera samtidigt).
    Var lite försiktig med att skaffa en älskare, om du känner dig tveksam. Men om det är okej för din man, så sök dig en trevlig man, som vän. Sök inte på sexdejtingsidor, utan prova exempelvis "Happypancake". Ha inte bråttom, med den du eventuellt träffar, utan håll det på vänskapsnivå (möjligtvis med inslag av gos och kramar) ett tag. Först om det känns rätt för alla tre parter, kan du låta det gå ett steg längre. 

Leksaker, porr och onani kan aldrig ersätta närheten, kroppskontakten och "pirret" som en annan människa kan ge. 
    Anonym (...) skrev 2013-06-15 11:08:42 följande:
    Jag är likadan som din man, med skillnad att jag har sex något mer än bara ett par gånger i månaden. Har egentligen inga tips att ge. Jag har också en helt fantastisk man och jag har inga problem att tillfredställa honom om han skulle vilja. Det sexuella ger mig inte så mycket men den fysiska kontakten, kyssar, smekningar är ett absolut behov för mig. Min partner gillar också kelet men precis som dig ser han det ofta som ett förspel till den "riktiga" akten och vill gärna gå vidare när vi väl börjat, även fast det är ok med "bara" kel ibland med. Jag tror helt enkelt att vi har olika behov och vi får försöka mötas på mitten så att båda får sina behov tillfredställda. Jag hade utan problem kunnat leva med enbart kel. Ur sexuellt perspektiv hade din man hade varit perfekt för mig ;)
    Problemet med att mötas på mitten är att det innebär att jag går runt och är konstant frustrerad. Och han blir inte så engagerad för han tycker att det är för mycket. Dvs mitten är en dålig lösning för oss båda.
    Haskel skrev 2013-06-15 11:37:40 följande:
    VarsågodGlad

Många, mer eller mindre, konstiga idéer/förslag har kommit in ang. vad det är för "fel" på din man. Men som du beskriver det, samt om din man själv känner sig frisk, skulle jag tro att allt är som det ska. Ingen människa är den andra lik, och lågt sexintresse förekommer även hos män (tro det eller ejFlört). Att få stånd är mer av en reflex, än ett tecken på "kåthet", precis på samma sätt att en kvinna kan bli våt utan att nödvändigtvis vara kåt.

Vi uppfostras ju alla, mer eller mindre, efter "myten" att man enbart kan älska och ha sex med en person. Dock undgår det väl väldigt få, att det inte kan vara sant. Otrohet är ju trots allt något som är ganska vanligt förekommande, samt att nästan alla människor byter ju partners, ofta flera gånger i sitt liv (handlar iof inte om att älska flera samtidigt).
    Var lite försiktig med att skaffa en älskare, om du känner dig tveksam. Men om det är okej för din man, så sök dig en trevlig man, som vän. Sök inte på sexdejtingsidor, utan prova exempelvis "Happypancake". Ha inte bråttom, med den du eventuellt träffar, utan håll det på vänskapsnivå (möjligtvis med inslag av gos och kramar) ett tag. Först om det känns rätt för alla tre parter, kan du låta det gå ett steg längre. 

Leksaker, porr och onani kan aldrig ersätta närheten, kroppskontakten och "pirret" som en annan människa kan ge. 
    Och tack igen. Jag har en ytlig bekant som jag misstänker skulle kunna vara i en liknande situation som mig, kanske skulle det vara ett alternativ. Honom vet jag iaf att mannen skulle godkänna då han inte ser honom som ett hot, förhållandemässigt.

På ett sätt känns det som en bra lösning. Då kanske inte min man känner samma press = han blir mindre irriterad. Jag slipper vara frustrerad = jag blir mindre irriterad. Det är åtminstone värt att diskutera ett par varv till hemma.
Svar på tråden När maken inte längre vill, nöja sig med husfridsknull?