• Isbit

4 småbarn- jobbigt

Finns det fler än jag här som har många småbarn?
    Jag har 4 barn mellan 8 månader & 9 år.
    Är ensam för det mesta.
    Skulle behöva lite tips  & råd hur andra gör för att orka
    & för att vara en glad mamma med massor av ENERGI o TÅLAMOD

• Svar på tråden 4 småbarn- jobbigt
  • lövet2

Jag gjorde väl egentligen inte så mycket. Eftersom det där var något jag själv valt och eftersom det var precis det liv jag ville leva, så trivdes jag och var lycklig. Då kom tålamodet liksom gratis. Energin däremot kom sig mest av att jag var frisk och trivdes med livet. Hur kan man sakna energi då?

• Isbit

Ja det var ju inte mkt till tips åt mig det lövet

• Dixie

Planera så mycket som möjligt, det har hjälpt mig, kvällen innan när barnen somnar förbered det som går till dagen efter, tex duka fram frukostservisen, ladda kaffekokaren etc, förbered lunchen, fundera på vad ni ska göra etc!

• daimstrut

Slappa när barnen sover, dvs inte hushållsarbete hela kvällarna. Lägga sig i tid. Ut och träffa vänner nån vardagskväll i månaden. Det ger mig energi. Men jag är också sjukt sliten ibland och jag har bara två, förstår om du känner dig orkeslös ibland! Kämpa på!

• Lajkie

Ikväll satt jag och barnen och kammade varandra medan maken var ute på gården, då känner jag mig lycklig och glad. När vi connectar på det sättet. Ofta är det så vilt, alla barnen har en kompis typ, vi är ofta 7-8 pers till lunchen liksom.

• Sviken

Hej! Har fyra barn, 2 månader, tvillingar på 3 år och den äldsta på 5 år. Jag är också oftast ensam med barnen. Och ibland är det så man nästan tappar förståndet. Haha. Det jag tycker är "värst" är att mina tre äldsta är inne i en period nu där dom bråkar och slåss med varandra otroligt mycket. Dom kan bara inte leka alla tre nån längre stund.

Det som funkar för oss här hemma är att försöka få till det så att dom leker två i taget. Funkar oftast så att min äldsta "väljer" en av tvillingarna som får vara med på hans rum. Då brukar det oftast fungera fint med leken. Den tredje leker då antingen fint själv eller är med mig. Kanske ritar lite eller så läser vi bok om jag ammar. Sen är vi ute mycket!! Finns ju alltid något för barnen att hitta på då och allt blir liksom mycket lugnare. Nu har det blivit stranden mycket.

Sen på kvällarna lägger jag barnen rätt tidigt. Mina treåringar nattar jag mellan sex och sju, sen får femåringen vara uppe till åtta. Svårt för dig om man har lite äldre barn kanske, men de yngsta kanske kan sova tidigt i alla fall. Man behöver ju verkligen liten egentid att varva ner på.

• Baby Doll

Hej!
    Jag har 5 småttingar, varav den äldsta är 5 år.
    Dom är 6 månader, tvillingar på 3 år och en dotter som nyss blev 4 (hon är 9 månader äldre än tvillingarna) samt en tjej som fyllde 5 år i maj. 

Ibland känns det som att jag inte har nån tålamod alls! Trött som en zombie oftast på kvällarna, egentid vet jag inte ens vad det är, haha...
    Jag är också ensam med mina småttingar.

Försöker ha fasta rutiner (som rubbas nu på sommaren) och så försöker vi vara ute mycket. Det är enklast så :)
    Jag försöker också "sära" på dem, för om dem leker alla 4 (bebis ej med) så slutar det alltid i bråk.

Ni kan följa oss på bloggen:

www.mybabydolls.blogg.se 

5 barn under 4 år -www.mybabydolls.blogg.se-
Svar på tråden 4 småbarn- jobbigt