• Anonym (Mamma)

Umgänge ettåring

Hej! Min son har inte träffat sin pappa på 6månader och nu vill han ha umgänge via en stämning. Jag har valt att lämna hans pappa pga upptrappat våld. Min son har sett och lidit av detta. Dom hade ingen bra relation tidigare och han har knappt frgat efter honom, Hur snabbt går det? Vad kan tingsrätten bestämma sig för? Min son har nu äntligen blivit en lugn och trygg kille och börjat sova bra på nätterna. Jag hoppas verkligen att dom ser till att han är liten och att ingen relation finns. Jag har skaffat advokat men vill så gärna ha era erfarenheter....skriv

• Svar på tråden Umgänge ettåring
  • h8him
    Anonym (Mamma) skrev 2013-06-28 21:48:47 följande:

Familjerätten ska nu utreda vår son så att ett intremistisk beslut kan tas. Är det inte så att ett sånt beslut tas tillsamans i ett möte med tingsrätten "muntlig förberedelse" kallas det väl? Det kan väl inte tas utan att man har ett möte med dom?

De kan besluta om interimistiskt beslut vid muntlig förberedelse, men det är inte säkert att de gör det heller. Nej, självklart är ni med.

• boandersson

Kontakta kvinnojour och säg att du fruktar för mannen för både dig och barnet och beskrev hur rädd du är. Dem har faktiskt ganska mycket makt och kan hjälpa dig en hel del. 

• Anonym (Mamma)
    h8him skrev 2013-06-28 21:52:11 följande:
    De kan besluta om interimistiskt beslut vid muntlig förberedelse, men det är inte säkert att de gör det heller. Nej, självklart är ni med.

Vad skönt. Jag känner mig livrädd för att det ska dimpa ner något brev med ett beslut. Känner inte till processerna men har fått lite förståelse för hur det går till. Det känns bara så drygt att någon annan ska ta beslut över det bästa man har. Som om det inte vore nog med var vi har utstått på senaste tiden.
  • Anonym (Mamma)
    boandersson skrev 2013-06-28 21:51:50 följande:
    Tycker växelvis boende för ett barn i den åldern är alldeles för påfrestande. Tror nog isåfall max en dag i veckan istället.

Menar du dagumgänge eller övernattning? Mmm jag undrar verkligen hur han skulle må av det. :( Det finns ingen relation och min son ville inte ens se åt honom eller vara med honom den gång dom träffades här för ett tag sedan. Känns vidrigt att behöva lämna honom och man ska vara orolig för hur han mår.
  • Anonym (Mamma)
    boandersson skrev 2013-06-28 21:51:50 följande:
    Tycker växelvis boende för ett barn i den åldern är alldeles för påfrestande. Tror nog isåfall max en dag i veckan istället.
    ok. tack för tipset.
  • Anonym (Mamma)
    Griseknoen35 skrev 2013-06-10 23:54:15 följande:
    Har han skadat sonen på något sätt? I så fall kan du bevisa det?
    Kan inget bevisa men han har inte direkt visat honom ömhet. Han har heller inte brytt sig när han skrkit under tiden han haft sit utbrott och slagit mig etc. Utan min son har fått titta på när sin mamma skriker och bli slagen. Han har aldrig fått någon uppmärksamhem. Det tycker jag är att skada..
  • Anonym (Mamma)
    Griseknoen35 skrev 2013-06-10 23:53:03 följande:
    Var i liknande läge... Blev varannan helg.. Först var det bara umgänge dagtid varannan helg i 4 månader sedan blev det en dags övernattning i fyra månader och sedan två övernattningar och så är det än flera år senare. I början mådde sonen dåligt av umgänget men nu när han är äldre går det bättre. Men alla tvister ser olika ut, så här blev det för oss. Pappan hade heller här ingen relation, jag ensam vårdnad (har än), pappan söp men det kunde jag inte bevisa. Se till så att du har bevis för att sonen skulle må dåligt utav umgänge om han nu skulle det. Har du anmält det pappan gjort mot dig?
    Det är anmält. Gjorde du någon anmälan? Fick du endsam vårdnad i rätten? Kunde du bevisa våldet? Hur gammal var din son?
  • Anonym (undrar)

Hela rundan från stämning till huvudförhandling med utredning emellan (som tar 3-4 månader oftast) kan ta upp till ett år i alla fall. Men pappan kan få ett visst umgänge direkt efter den muntliga förberedelsen, en gång i veckan kanske, någon eller några timmar. Försök få det till så lite så möjligt. Ju mindre han får i början desto mindre kan han kräva sedan i huvudförhandlingen. Hoppas allt går bra..

• Anonym (Mamma)

Kan du ge mig några tips på vad jag ska tänka på mötet med familherätten. Kommer naturligtvis berätta om allt som har hänt och hur det har påverkat mig och min son.

Anonym (undrar) skrev 2013-06-29 08:09:06 följande:
    Hela rundan från stämning till huvudförhandling med utredning emellan (som tar 3-4 månader oftast) kan ta upp till ett år i alla fall. Men pappan kan få ett visst umgänge direkt efter den muntliga förberedelsen, en gång i veckan kanske, någon eller några timmar. Försök få det till så lite så möjligt. Ju mindre han får i början desto mindre kan han kräva sedan i huvudförhandlingen. Hoppas allt går bra..

• Anonym (Mamma)

Kan, lomee jag kunna påverka ett interimistisk beslut?

• Anonym (?)
    Va? Pappan är kanske världens bästa pappa så varför ska Ts begränsa umgänget innan hon vet? Han kan få det kan vill ha i hf även om han får restriktivt umgänge i mufen.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-06-29 23:05:29 följande:
    Kan, lomee jag kunna påverka ett interimistisk beslut?
    kontakta ett ombud, en advokat..de är med i advokatsamfundet..därför bättre för dig än jurist. Du kommer bhöva många råd o tips o advokaten kommer driva din sak. hoppas allt går bra.
  • LillGris
    Anonym (?) skrev 2013-06-29 23:13:07 följande:
    Va? Pappan är kanske världens bästa pappa så varför ska Ts begränsa umgänget innan hon vet? Han kan få det kan vill ha i hf även om han får restriktivt umgänge i mufen.

Världens bästa pappa slår inte sitt barns mamma inför det gråtande barnet (eller över huvud taget) så det kan vi nog utesluta va..
  • boandersson
    LillGris skrev 2013-06-30 08:51:30 följande:

Världens bästa pappa slår inte sitt barns mamma inför det gråtande barnet (eller över huvud taget) så det kan vi nog utesluta va..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2013-06-29 23:13:07 följande:

LillGris skrev 2013-06-30 08:51:30 följande:

Svar på tråden Umgänge ettåring