• Anonym (tampongflickan)

Tampong eller binda? Vilket tycker DU är bäst?

Vilket tycker du är bäst?

Själv har jag tampong på dagen för att jag tycker det är fräschare och binda på natten eftersom jag blöder ganska mycket på natten och jag vill inte ha blodiga lakan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tampong eller binda? Vilket tycker DU är bäst?
  • Anonym (Tampong allways)
    Hamingja skrev 2013-06-12 16:30:37 följande:
    Fast det är ju naturligt. Jag undrar om det inte är det här curlandet, som även ligger bakom att många unga kvinnor nu inte vill föda sina barn själva och inte amma..?

Eh hallå där?! Vad har det ena med det andra att göra?? Jag har både fött vaginalt och ammat och älskat det. Hör lixom till. Men hatar när man känner när det rinner. Usch o fy men mitt val, eller hur. Gå gärna med binda du;)
    Hamingja skrev 2013-06-12 16:31:42 följande:
    Då byter du för sällan. Dessutom bör man tvätta underlivet minst en gång om dagen, gärna morgon och kväll, under mensdagarna.

Men det är väl rätt självklart. Det gör man ju annars oxå....iaf jag.

Mer hygieniskt m binda men känns mkt fräschare m tampong rent fysiskt. Då märks ju inte mensen ens av. Och ja, jag byter regelbundet

• Den vita staden

Ingen av dem, en hormonspiral gjorde att jag slapp allt vad blödningar heter.

Det är skimmer i molnen och glitter i sjön, det är ljus över stränder och näs..
  • Mint

Menskopp är överlägset! Fräschast, bäst, känns minst...

Sen kommer tampong, och sist sist sist kommer binda.

• Nyfiken gul
    Hamingja skrev 2013-06-12 16:28:46 följande:

Nej, ingen har hittills fått tampongsjukan av bindor. Jag lovar. (Hint: slå upp "anaeroba bakterier"...) Jag gissar dessutom att de flesta som använder tamponger, inte observerar "steril rutin" (som man säger i sjukvården) när de för in tampongen och tar ut den...

Dagens köpebindor är dessutom så fiffiga, att blodet sugs upp i ett absorberande material inuti bindan, så att ytan förblir torr. Man måste ha bindan MÅNGA timmar för att den ska bli som du beskriver, och i så fall byter man ju för sällan.

En annan mycket stor risk är att tampongen glöms kvar - och då luktar det inte hallon när någon stackars sjukvårdspersonal får gräva ut den några dagar - eller veckor - senare... Kräks  
    Ytan förblir inte torr i en binda, blöder man ganska mycket räcker det med att ha binda 40 min så är den superäcklig och luktar aber... 

och blöder man bara lite i en binda så man hinner gå på toaletten några gånger innan den behöver bytas så kommer bindan i kontakt med syre och det gör att det lilla blod som finns på den börjar lukta och man är ofräsch fast det knappt är något blod på den.

en tampong kommer aldrig i kontakt med syre förrän den ska tas ut o bytas - dvs den luktar inte. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Hamingja
    Nyfiken gul skrev 2013-06-17 19:01:25 följande:
    Ytan förblir inte torr i en binda, blöder man ganska mycket räcker det med att ha binda 40 min så är den superäcklig och luktar aber... 

och blöder man bara lite i en binda så man hinner gå på toaletten några gånger innan den behöver bytas så kommer bindan i kontakt med syre och det gör att det lilla blod som finns på den börjar lukta och man är ofräsch fast det knappt är något blod på den.

en tampong kommer aldrig i kontakt med syre förrän den ska tas ut o bytas - dvs den luktar inte. 

Det är väl klart att det kan lukta lite om en binda, men vad är problemet..? Du har ju trosor och byxor eller kjol - risken att någon ska komma och sniffa dig i underlivet så nära att de känner lukten, är väl nästan noll... Det jag säger är sant: man blir inte sjuk av bindor, även om de luktar, för blodet som hela tiden rinner utåt tar ju med sig alla smittämnen UT. Medan tampongen håller dem inne, det rensande flödet upphör flera timmar åt gången, och blodet i tampongen fungerar som stas åt anaeroba bakterier i en gojsemojsig, fuktig kroppstempererad miljö...
  • Anonym (anna)

Jag tror inte tampong är bra för underlivet egentligen. Det kan torka ut slemhinnorna och orsaka svampinfektioner om man är lite känslig. Binda känns inte helt bra heller. Nu har jag turen att ha minimalt med mens så för mig räcker det med ett tunt trosskydd. Hade jag haft lite större blödningar hade jag nog satsat på menskopp.

Svar på tråden Tampong eller binda? Vilket tycker DU är bäst?