• aysn

Mjölkfri kost = bara utan komjölk?

När man utesluter mjölk ur kosten pga magknip hos bebisen, gäller det då bara komjölk? Dvs kan jag äta get- eller fårost?

• Svar på tråden Mjölkfri kost = bara utan komjölk?
  • Barbamama08

Nej det ska du också utesluta. Uteslut även soja, mitt barn utvecklade även allergi mot det när dagis började ge sojamjölk.

• KLAJSHUH

Du ska utesluta allt som innehåller mjölkprotein. För det är oftast proteinet de reagerar på. Här är en lista på ord som innehåller mjölkprotein.

Mjölk/Mjölkprodukter
    Fil/Filprodukter
    Grädde
    Margarin
    Messmör/Mesost
    Ost
    Mjukost
    Keso
    Kesella
    Smör
    Yoghurt
    Matlagningsyoghurt
    Creme fraiche
    Mjölkpulver
    Kärnmjölkspulver
    Skummjölkspulver
    Gräddpulver
    Torrmjölk
    Ostpulver
    Kvarg
    Vassle/Vasslepulver
    Vegetabiliskt margarin
    Animaliskfett
    * Laktos

• aysn

Jaha, det var ju synd... Fick tipset av en annan mamma att getost är ok (vilket hon fick veta av BVC), men då var det alltså fel. Tyckte väl att det vore lite konstigt om det bara vore komjölk man ska utesluta.

• tundra

Nej get och fårostproteinet är så snarlikt mjölkprotein att man bör undvika det.

• Sous

Det beror ju på. Man kan visst vara allergisk bara mot komjölksprotein. Jag klarar av både get och buffel. Gjorde de inget test specifikt på ko, get, får och buffel?

• Sous

Jaha. För bebisen, missförstod. Då är det nog bäst att utesluta allt, ja.

• cosinus

Uteslut allt medan du testar om det gör någon skillnad för magknipet. Om det ger effekt kan du ju alltid prova att införa och se om det funkar med get/får.

För min ena son funkade det att äta fetaost, chevre och andra get- och fårostar.

• skogsvitter

Risken för korsreaktioner är väldigt stor och det är därför man ska undvika även get- och fårmjölksprodukter. Detsamma gäller ju som sagt även soyaprodukter. Men sen beror det såklart på hur kraftig allergin är, och det vet man ju kanske inte redan i spädbarnsålder.

Svar på tråden Mjölkfri kost = bara utan komjölk?