• Anonym (Systern)

Surrogatmamma för systerns barn?

Min syster och hennes man har i flera år försökt få barn men lyckas inte. Inget fel på spermier eller ägg men min systers livmoder vill inte behålla embryot. Får jag vara surrogatmamma för deras biologiska barn? Hur funkar det i Sverige?

• Svar på tråden Surrogatmamma för systerns barn?
  • mamaleona

Det är ju ingen process man bara går genom för att "göra en god gärning" liksom - här är vääldigt mycke känslor med som man i förväg ALDRIG kan föreställa sig. Rekommenderas många besök hos psykolog, bm, läkare före man börjar med en så stor sak som att agera "livmoderlånare" - det är en resa som kan krångla till mycket mer än man i sin vildaste fantasi kan tänka sig. Sedan - trots att det skulle vara någon annans både äggcell och spermie (dvs genetiskt helt ex Pers o Pias bar) och Lisa "enbart" bär o föder barnet - så är Lisa juridiskt o enl lagen barnets mamma IFALL hon skulle ändra sig.

• Furstinna
    Prins Williams Mamma skrev 2013-06-14 13:59:33 följande:
    På ett sätt ja men nu är det ju så att man lätt knyter an till ett barn man bär på

Jo klart men det är ju inte ens eget barn och bör ju då inte kunna göra anspråk på den
  • Anonym (mjo)
    Furstinna skrev 2013-06-14 15:28:53 följande:

Jo klart men det är ju inte ens eget barn och bör ju då inte kunna göra anspråk på den

fast om du föder barnet kan du det i Sverige idag. surrogatmödraskap är inte tillåtet idag.
  • Furstinna
    Anonym (mjo) skrev 2013-06-14 15:50:39 följande:
    fast om du föder barnet kan du det i Sverige idag. surrogatmödraskap är inte tillåtet idag.

Det är inte reglerat men om man kräver att barnet dna testas så kommer mannen se vem som är mamma. Verkar märkligt om man ska kunna göra anspråk på ett barn som inte är ens eget.
  • kattm
    Furstinna skrev 2013-06-14 17:10:35 följande:

Det är inte reglerat men om man kräver att barnet dna testas så kommer mannen se vem som är mamma. Verkar märkligt om man ska kunna göra anspråk på ett barn som inte är ens eget.
    Enligt svensk lag är kvinnan som burit barnet barnets biologiska mor, oavsett vems gener som finns i ägget.
  • Anonym (mjo)
    Furstinna skrev 2013-06-14 17:10:35 följande:

jo jag tycker ju likadant men surrogatmödraskap är ju inte lagligt i Sverige. så skulle det vara så pass lätt att komma undan med hade det nog varit vanligare idag. de flesta lagar man bryter ger ju ngt sorts straff men jag har inte alls koll på det där. tycker att det borde vara hur lagligt som helst istället
  • Anonym (mjo)
    kattm skrev 2013-06-14 17:18:30 följande:
    Enligt svensk lag är kvinnan som burit barnet barnets biologiska mor, oavsett vems gener som finns i ägget.

precis..
  • 1doli

Ett alternativ för er TS, som rent praktiskt skulle vara mycket enklare (men kanske inte känslomässigt) är om du också kan tänka dig att donera dina ägg till din syster. Det kanske inte alls är ett alternativ för er... Men på så vis slipper ni vara i hand på utländska läkare, resor etc. Är nog den vanligaste vägen att gå när ett par använder sig av svensk SM. Men det är så så klart inte en väg som ens går att överväga för många så det kanske inte alls är aktuellt för er.

• Anonym (mjo)
    1doli skrev 2013-06-14 19:22:07 följande:
    Ett alternativ för er TS, som rent praktiskt skulle vara mycket enklare (men kanske inte känslomässigt) är om du också kan tänka dig att donera dina ägg till din syster. Det kanske inte alls är ett alternativ för er... Men på så vis slipper ni vara i hand på utländska läkare, resor etc. Är nog den vanligaste vägen att gå när ett par använder sig av svensk SM. Men det är så så klart inte en väg som ens går att överväga för många så det kanske inte alls är aktuellt för er.

Men systerns livmoder lär ju inte behålla det embryot heller. Systerns ägg var ju fina. Det är själva livmodern som inte vill och den kan man inte donera :-/
  • 1doli

Förstår det... Tänkte snarare både donerade ägg och bärare av barnet. Det är inte helt ovanligt här i Sverige. Själva processen sker via heminsemination. Sedan vårdnad till fadern och närståendeadoption därefter för din syster. Men kanske skulle denna väg vara för svår för er alla. För dig med anknytning till barnet, samt att din syster kanske väldigt gärna vill ha sina ägg. Jag vet inte. Var bara en spekulation.

• 1doli

Håller tummarna för att ni finner en bra lösning för er alla!

• Aprilia77

Tack för alla svar och funderingar. Verkar vara en ganska krånglig process och mycket att ta ställning till. Jag inser att det inte är lätt rent känslomässigt men är beredd att allvarligt fundera på att genomföra detta för min älskade systers skull. Hade bara varit ett så mkt enklare beslut om man fick hjälp i Sverige. Jag har själv tre barn och känner mig färdig med barnafödandet, skulle dock aldrig klara av att göra det med ett eget ägg. Embryot måste helt och fullt vara deras.

Svar på tråden Surrogatmamma för systerns barn?