• Anonym (eller ?)

Utländska män - vågar ragga mer öppet ?

Upplever ni kvinnor att utländska män är mer modiga vad det gäller att ragga ? 

Jag menar alltså baserat på era egna upplevelser, inte era fördomar!

Har själv blivit stoppad t.ex. på gatan, i affärer, i kommunaltrafiken osv. av män som presenterat sig och velat ha någon slags kontakt med mig.
    Gemensam nämnare - de har alla varit utländska och större delen engelsktalande.
    Aldrig vart med om att svenskar försökt få kontakt med mig på det sättet! 

Blir nyfiken på varför det är såhär - och om det finns fler som upplever det på samma sätt ? 

Vill höra era tankar & åsikter!

(Detta är säkert ett känsligt ämne, så kan passa på att klargöra ett par saker:
    1. Jag finner ej något negativt med deras ursprung.
    2. Det är endast en simpel fråga jag ställer, baserad på egna upplevelser, finns inget att läsa mellan raderna.)             
  • Svar på tråden Utländska män - vågar ragga mer öppet ?
  • Zia29
    Nude skrev 2013-06-13 01:07:17 följande:

Blyga killar kan vara väldigt charmiga på sitt sätt =) ....O visst går det lätt att få de våga prata mer Flört
    Ja absolut kan dom vara det :) Han såg så snäll ut också. Sen oftast är det dom som har vett i skallen. Åååh, fan vad synd att jag inte var singel då haha. Ja visst går det, inget är omöjligt ;)
    Alla har rätt till en åsikt. Om jag bryr mig om din så får du veta det.
  • pluvdo
    Anonym (eller ?) skrev 2013-06-13 00:48:28 följande:

Haha vad intressant!! Jag undrar om de män som kör den stilen här i Sverige får samma goda respons!
    Har dock aldrig själv nappat på den stilen ... mest för att jag utsatts för den på ett osnyggt och påträngande sätt.
    Hade blivit mer intresserad om det skett på ett trevligare sätt.
    Hahaha vad roligt att du nämner det - den som kom fram till mig idag verkade ha afrikanskt ursprung. Vet dock inte vad för gott jag hade kunnat bidra med till honom ... är ungdom, bor hemma och arbetar deltid. Hahaha!!
    Tror mest han spanade in mig och ville ligga, eller nåt.   

Kanske tänkte du skulle gå att ragga upp och ha ett förhållande med så han kunde få uppehållstillstånd? Vem vet. Det är intrycket jag fått när afrikaner raggat på mig i alla fall. "Do you wanna be my friend? I want to be your friend." Standardfras.
  • Anonym (eller ?)
    Zia29 skrev 2013-06-13 01:00:07 följande:
    Haha ja, fast jag hade pojkvän just då så även om han hade vågat prata mer med mig så hade det inte hänt något särskilt efter det.

Ja usch, jag gillar verkligen inte när det händer! Jag har inga problem med att säga ifrån, speciellt inte när jag känner mig väldigt obekväm, så det har t.o.m. hänt att vissa killar har fått en utskällning.

Men herregud! Förvånad Fyfan vad läskigt! Det där gav mig rysningar. Tack o lov att han gick iväg! Du får nästan börja bära med dig nån försvarsspray.

Ja, jag förstår då varför det fick dig att börja fundera på den frågan om det händer dig ofta. Men det den där mannen gjorde var mer läskigt än annat. Om han trodde att det där var ett bra sätt att ragga tjejer på, så är han helt ute och cyklar... Creepy man!

Vad skönt att du ej har problem med att avvisa jobbiga människor! Själv blir jag helt chockad över deras beteende och får fan inte ur mig ett enda ord :// men försöker bli bättre på att säga ifrån!

Ja, asså det var skitläskigt att han följde efter mig, trots att det var mitt på dagen!

Har alltid självförsvarsspray med mig Glad den skulle jag dock ej tveka över att använda om någon blev våldsamt närgången.
    pluvdo skrev 2013-06-13 01:18:50 följande:
    Kanske tänkte du skulle gå att ragga upp och ha ett förhållande med så han kunde få uppehållstillstånd? Vem vet. Det är intrycket jag fått när afrikaner raggat på mig i alla fall. "Do you wanna be my friend? I want to be your friend." Standardfras.
    HAHAHA har också fått höra typ det där!! Eller ofta "can i have your phone number?" och bah "...so we can be friends" Drömmer Har även hänt mig att jag sagt "jag tar ditt nummer" till en man som var påträngande, så låtsades jag skriva in det i mobilen och tänkte gå, men så stoppade han mig, märkte att jag ej skrivit in numret, tog min mobil, skrev in sitt nummer - och ringde till sin egen mobil så han skulle få mitt.
    Sen så både ringde och sms:ade han mig ett par gånger tills han tröttnade och äntligen fattade att jag inte ville.
    DET, var sjukt obehagligt....  

• TaaDaa

Absolut är det så, utländska män vågar oftare öppet visa sin uppskattning än svenska män.   Eller fel att säga så kanske, de vågar mer komma fram och snacka ,än de svenska.  Svenska män gillar att titta och vågar ibland med ett leende.

varför det är så?  ja ,kanske är de mer öppna,mindre blyga och vågar chansa.    Behöver ju bara se hur det ser ut i de nedre breddgraderna.   Då menar jag att man inte behöver åka sååå långt som Afrika för att se skillnaden, utan det räcker med Danmark eller Tyskland.   Där tar killarna gärna första kontakten ,och bjuder mer på sig själva.  

Vet inte, detta är min erfarenhet iallafall. 

• fjompan

Så sent som i måndags började två franska killar prata med mig på busshållplatsen. Jag var verkligen inte till min fördel, hade precis tränat och tänkte duscha hemma. Där satt jag ofräsch med flötigt hår och halvt utsmetad mascara. Men de var bara trevliga och frågade lite om stan och vilken buss de skulle ta dit och dit. Dock var den en kille när jag var på krogen som körde" I want to be your friend"-varianten. Fabricerade ihop en historia om min pojkvän polisen och det tog verkligen skruv. Dock undrade han varför min pojkvän släppte ut mig själv en lördagkväll till krogen. Då fick jag nog och bara gick...

• Smartie
    fjompan skrev 2013-06-13 15:25:05 följande:
    Så sent som i måndags började två franska killar prata med mig på busshållplatsen. Jag var verkligen inte till min fördel, hade precis tränat och tänkte duscha hemma. Där satt jag ofräsch med flötigt hår och halvt utsmetad mascara. Men de var bara trevliga och frågade lite om stan och vilken buss de skulle ta dit och dit. Dock var den en kille när jag var på krogen som körde" I want to be your friend"-varianten. Fabricerade ihop en historia om min pojkvän polisen och det tog verkligen skruv. Dock undrade han varför min pojkvän släppte ut mig själv en lördagkväll till krogen. Då fick jag nog och bara gick...
    Det är intressant det du tar upp, för det handlar verkligen om HELT olika situationer. Jag tycker också ibland att "vi svenskar" kunde vara lite öppnare (gäller inte alla dock). Sliskiga, påträngande närmanden är något helt annat, eller personer som följer efter en / inte ger sig. Då föredrar jag män som är mer avvaktande, jag har heller inga problem att ta initiativ själv.
  • whybother

Ja, det är min upfattning. Men jag tycker

det är vidrigt med deras påflugenhet och öppna oartiga stirrande.

• Applepipe
    Zia29 skrev 2013-06-13 00:27:02 följande:
    Ja, jag upplever det absolut. Av alla killar som har raggat på mig har endast EN varit svensk. Haha det var lite roligt för vi var båda i en hiss på väg till samma tandläkare och han frågade mig då "ska du till tandläkaren?". Log och svarade ja, men sen hände inget mer. Jag såg på honom att han var väldigt nervös och knappt vågade prata med mig, stackaren Tungan ute Snygg var han med.

Majoriteten av alla utländska killar som har raggat på mig har varit idioter. Trott att dom verkligen kunde få mig på fall med bara blicken. Modigt? Nja, snarare vidrigt och för bra självförtroende haha. Men jo visst, jag tycker absolut att utländska killar allmänt är modigare än svenska killar när det kommer till raggning. Lite synd...
    Om han var så snygg, varför sa du ingenting då? om du märkte att han var intresserad och skit, varför kunde inte du heller öppna munnen? vad är det här med att det bara är mannen som göra något? du är lika feg du :)
  • Zia29
    Applepipe skrev 2013-06-27 04:22:28 följande:
    Om han var så snygg, varför sa du ingenting då? om du märkte att han var intresserad och skit, varför kunde inte du heller öppna munnen? vad är det här med att det bara är mannen som göra något? du är lika feg du :)
    Du, läs resten av mina inlägg där jag har skrivit varför innan du hoppar på mig sådär!!!
    Alla har rätt till en åsikt. Om jag bryr mig om din så får du veta det.
  • Paino
    Zia29 skrev 2013-06-13 00:40:00 följande:
    Haha ja, han var verkligen det :) Sen när vi satt i väntrummet så satt han och tittade på mig, men så fort jag vände blicken åt hans håll så vände han bort sin Tungan ute Ja men eller hur, tycker det är väldigt synd att inte fler vågar :/
    Ja, jag förstår inte det! Knäppt...
    Det kan ju bero på att tjejer tycker det är jobbigt att bli "påhoppad" mitt på gatan av en främmande kille.
    Jag gjorde så förr, gick fram till tjejer jag inte kände men var nyfiken på. De flesta såg glada ut , men var upptagna (sa de i alla fall)
    I en annan tråd fick jag svaren att tjejer inte tackar ja till en fika med en kille om man inte känner varann först.
    Så då vet jag inte...
    Hur tycker du att en kille ska göra OM han kommer fram, vad ska han säga?
    Jag kommer inte göra sånt längre, slutade för flera år sen med det, men intressant att få lite åsikter.
  • Anonym (anon)

Problemet ligger ju i att de personer som "raggar" på detta osvenska sätt
    inte slutar med sitt osvenska beteende när dom väl träffar en person som dom
    startar ett förhållande med. Inte mitt ex ialla fall. Han bara måste få bevisar för sig att han var charmig och snygg och kunde ragga upp nya erövringar.
    Trots att han hade svensk fru och barn. Fyfan.

• Anonym (egen erfarenhet)
    Anonym (anon) skrev 2014-12-27 16:26:40 följande:
    Problemet ligger ju i att de personer som "raggar" på detta osvenska sätt
    inte slutar med sitt osvenska beteende när dom väl träffar en person som dom
    startar ett förhållande med. Inte mitt ex ialla fall. Han bara måste få bevisar för sig att han var charmig och snygg och kunde ragga upp nya erövringar.
    Trots att han hade svensk fru och barn. Fyfan.
    Såå sant!
  • Anonym (anon)
    Anonym (egen erfarenhet) skrev 2014-12-27 16:37:50 följande:
    Såå sant!
    Tragiskt att det är så vanligt.
  • Nejtack01

Som tur är fattar de flesta svenska killar att det inte är okej att stöta på folk bara för att de befinner sig utomhus.

Det är så jävla irriterande med folk som ska komma fram och ragga när man inte gjort annat än att sköta sig själv och inte visat minsta intresse. Det är påfluget och otrevligt och direkt obekvämt- för att inte tala om de män som blir direkt otrevliga och aggressiva om man inte står och ler och är trevlig mot dem som om man ska vara tacksam för att de kommer fram. Om jag går ut på stan för att göra ärenden är det inte för att hitta en partner, det är för att jag är en människa som har saker jag måste göra, och jag betackar mig främlingar som inbillar sig att det är värdefullt för mig att veta att just de tycker att jag är snygg. Tacka vet jag män som respekterar andra människors avstånd!

Svar på tråden Utländska män - vågar ragga mer öppet ?