• eagel

Tonåring med Down

Har en 19-åring med Down. Den sista tiden har han på egen hand utvecklat sin sexualitet, Han "gräver" sig ofta mellan benen och har väl upptäckt något där. Min fråga är: ska man säga till honom att inte göra det med risk för att det ska bli en fix idè alt att han ska skämmas  (vilket också känns fel...) eller ska man ignorera det?
    Någon som vet?  

• Svar på tråden Tonåring med Down
  • unforgettable

Tycker man kan förklara/hänvisa honom till rummet. Man ska ju inte förbjuda det, det är ju ett friskhetstecken och en drift som de flesta har. Men man kan på något sätt förklara att man gör bara sånt när man är på sitt rum/när man är ensam. Förbjud inte, men sätt regler :)

• emmakatta

Såklart förklara att han gör det på rummet/ i badrummet själv. Och ge honom då tid själv

• eagel

Blir svårt, han har Down, utv.störning mm och har inget tal. D.v.s man kan inte kommunisera med honom så att han förstår...

• Utropstecknet
    eagel skrev 2013-06-13 11:24:46 följande:
    Blir svårt, han har Down, utv.störning mm och har inget tal. D.v.s man kan inte kommunisera med honom så att han förstår...
    Är han 19 år gammal borde ni väl rimligen hunnit utveckla ett sätt att kommunicera med varandra på.
  • Yas

Hej med min 18åriga  lillebror gjorde / gör vi som så att vi klappade på handen för att få bort fokus.
    Sedan har vi utvecklat det till att vi bara behöver göra ett psscht ljud för att han ska ta bort handen. Vi vill inte säga rakt ut att "ta bort handen" eftersom det får folk att titta på handen och vart den är.

Detta gör vi alltid när någon är i samma rum som honom. Vill han göra det i sitt rum när ingen är där så får han, men kommer vi in rummet så ser vi till att handen går bort för att markera att det inte är ok när andra är nära.
    Det var svårt och tog sin tid, och vi fick vara konsekventa. Han kan ibland sätta handen där enbart för att checka om vi är med i svängarna och ibland för att han tycker det är kul med en reaktion. Man får hålla god min när man bemöts av ett sprudlande skratt...

Sedan har vi också det roliga med bröst och rumpor också. Vi kör med att det här är mitt och det där är ditt, tar i med rösten vid dessa tillfällen för att riktigt markera.
    Är ju absolut fel om och när han går på nån okänd tjej eller kvinna. 

Flörta får han göra och skaka hand, dansa älskar han men man får ju hålla uppsikt på händerna...som med vilken kille som helst....

Går absolut att få någorlunda bukt med utforskandet i andras närvaro men räkna med att det tar tid och ork. OCH VAR KONSEKVENTA!!! 

Hoppas ni lyckas
    Mvh yas 

• elinaehn

Säg VAR man får göra så? Tala med habiliterimgen så får du lite tips?

• unforgettable

Men ni måste väl kunna vända på honom och styra in honom på hans rum när han börja och stänga dörren? Tillslut förstår han att han får göra det där...

• Yas

Kanske ska klargöra att brorsan har downs och autism...
    Annars låter mitt inlägg tämligen konstigt...Tungan ute

• eagel
    unforgettable skrev 2013-06-13 17:18:41 följande:
    Men ni måste väl kunna vända på honom och styra in honom på hans rum när han börja och stänga dörren? Tillslut förstår han att han får göra det där...
    Kanske en bra idé men man stänger inte in en grabb som har Down och autism. Konsekvenserna kan bli förödande...
  • unforgettable

Men han får ju gå ut igen om han vill? Men visa att det bara är okej när dörren är stängd o han är ensam! De är väl självklart att man inte stänger in någon!!!! Vare sig diagnos eller ej!!!!

• anne h

Jag har sagt att sånt får han göra när han är ensam, inte när det är andra med. Lyssnar han inte så tar jag handgripligen bort hans hand.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • ragatan

Hur har ni brutit/avstyrt andra "oönskade" beteenden? Rimligtvis måste det ju finnas andra saker han gjort som han inte fått eller ska göra. Hur har ni kommit tillrätta med det? Har ni något ord eller tecken för NEJ, ett annat för VÄNTA/SENARE och något för PRIVAT? 

När P var liten var alla andra nakna kroppar och privata delar oändligt intressanta, skillnaderna mellan mamma och pappa tex. När P:s egen kropp förändrades blev det ännu mycket mer spännande. Men ända sen P var liten har vi markerat PRIVAT för just intima kroppsdelar, Och NEJ för gränsöverskridande. Det funkar inte 100%, det ska ju alltid testas, men det är hanterbart.

De ord/tecken vi använder för olika saker har vi utvecklat tillsammans med P, alltså valt de ord/tecken som P svarat på och som varit enkla att minnas och lära ut till andra (anhöriga och assistenter, lärare osv).

Och som andra redan skrivit, ta hjälp av haben.       

• skogsvitter

Trodde först han hade bara downs, har lite erfarenhet av utvecklandet av sexualitet hos tonåringar med ds men då har de inte haft andra diagnoser utöver det. Överlag låter det ju i allmänhet väldigt sent att utveckla ett sådant beteende och naturligtvis hänvisar man dem till privata utrymmen! Det måste ni väl ha förstått att han nån gång skulle upptäcka det behagliga med onani..? Varför är ni så rädda att bara hänvisa honom till rummet? Jag menar, vart sover han? Han är väl inte instängd när han sover förmodar jag? Man spärrar ju inte in dem bara för att man hänvisar dem till privata utrymmen.

Svar på tråden Tonåring med Down