linasahlsten skrev 2013-06-24 10:48:44 följande:
Okej, varför är du/ni inte nöjda med SÖS? Jag tyckte förlossningen var toppen, men BB "utbudet" var ju sådär...Nu var dom snälla och fixade ett rum på special BB så att min man kunde vara kvar, annars hade han varit tvungen att åka hem vilket känns lite suspekt när det är första barnet!
Föda hemma? Vad häftigt! Får man göra det själv eller måste man ha någon närvarande (får upp doula i huvudet?)
Jag kände mig överkörd, både på förlossningen och BB. Nu är det ju snart 6 år sedan, men det har satt sig... och danderyd som var så himla bra - då känns det som ett bra alternativ om en hemförlossning inte blir möjlig. Man får föda hur och när man vill. Men för att ha en hem-barnmorska med sig och få det bekostat behöver man bo i stockholm och uppfylla en del kriterier (
http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Forlossningen/Foda-hemma---riktlinjer/)
En doula kan man absolut ha med! Men en barnmorska känns som ett måste för oss. Nu gäller det bara att få tag i en. Den första jag kontaktade kunde inte ta emot mig pga. att BF är i december. Dom har fem veckors jour vid en hemförlossning - och risken finns ju att bebisen föds på julen. Men hon gav mig nummer till en kollega som jag ska kontakta nu i veckan.