• stefeliat

Barn nr 3 och 25 år. Fler som valt att ha många barn tidigt?

Super lycklig! Är gravid med barn nr 3. Har en dotter på 6 år och en son som fyller ett år nästa månad. Dock är jag gravid med en ny partner som jag levt med i lite över ett halv år nu. Jag har alltid velat ha en stor familj och kommer säkerligen att skaffa fler senare. Är det fler unga mammor som har/vill ha många barn? Vart bor ni? Vad tycker er partner? Hur ser er vardag ut?

• Svar på tråden Barn nr 3 och 25 år. Fler som valt att ha många barn tidigt?
  • lövet2

Grattis!
    Nu är det ju ett tag sedan jag var i din situation, men jag fick mitt tredje barn när jag nyss fyllt 24 år. Jag har alltid tyckt att det var himla smart att börja tidigt, eftersom jag också ville ha en stor familj. Nu kunde jag i sakta mak skaffa 7 barn och ändå ha dem så utspridda i åldrar att det aldrig blev direkt jobbigt. Framförallt var jag tillräckligt ung under småbarnsåren för att ha oändligt med energi och ork ...

• linasahlsten

Hej! Är gravid med nummer 3 som är beräknad i Augusti, är dock 27 år och hinner bli 28 innan bebisen kommer :)

Vi bor i Åkersberga och våra barn sen tidigare är 4 och 3 år (om 2 veckor). Denna lilla var dock inte planerad utan vi var ganska nöjda med två barn, men det känns spännande att få en liten till! 

Grattis till graviditeten förresten, när är du beräknad? :)

• stefeliat
    linasahlsten skrev 2013-06-14 11:32:10 följande:
    Hej! Är gravid med nummer 3 som är beräknad i Augusti, är dock 27 år och hinner bli 28 innan bebisen kommer :)

Vi bor i Åkersberga och våra barn sen tidigare är 4 och 3 år (om 2 veckor). Denna lilla var dock inte planerad utan vi var ganska nöjda med två barn, men det känns spännande att få en liten till! 

Grattis till graviditeten förresten, när är du beräknad? :)

Grattis! Allt under 30 räknas väl som ung mamma idag tror jag, vadå om man har fler :) ja denne kom också oplanerat, eller tidigare än väntat iaf.

Vi bor i Upplands Väsby. Har vänner i åkersberga! :)

Jag är fortfarande mammaledig med nr 2 och lär väll knappast börja jobba heltid i mellan. De två tidigare barnen har jag varannan vecka men skulle mer än gärna ha dom på heltid! De veckor som är "pappa" veckor har jag barnen på dagarna då äldsta dottern bara får gå på dagis 2 dagar i veckan eftersom jag är mammaledig.

Jag blir igångsatt i vecka 37, då mitten av november. Blev det med sonen och det fungerade bra, dottern vart en mardröms förlossning så pga de så får jag det så. Vilket sjukhus har ni valt?
  • stefeliat
    lövet2 skrev 2013-06-14 11:26:03 följande:
    Grattis!

Nu är det ju ett tag sedan jag var i din situation, men jag fick mitt tredje barn när jag nyss fyllt 24 år. Jag har alltid tyckt att det var himla smart att börja tidigt, eftersom jag också ville ha en stor familj. Nu kunde jag i sakta mak skaffa 7 barn och ändå ha dem så utspridda i åldrar att det aldrig blev direkt jobbigt. Framförallt var jag tillräckligt ung under småbarnsåren för att ha oändligt med energi och ork ...

Åh vad härligt med alla dessa barn!

Kände du någon gång att folk liksom pratade bakom din rygg eller att de ifrågasatte ditt val när du va så ung? Jag kan känna det ibland. Oftast rycker jag på axlarna åt det men man känner att vännerna silas bort lite grann, särskilt de som inte har barn som inte kan förstå att man inte har tid jämt.
  • linasahlsten
    stefeliat skrev 2013-06-14 12:13:35 följande:

Grattis! Allt under 30 räknas väl som ung mamma idag tror jag, vadå om man har fler :) ja denne kom också oplanerat, eller tidigare än väntat iaf.

Vi bor i Upplands Väsby. Har vänner i åkersberga! :)

Jag är fortfarande mammaledig med nr 2 och lär väll knappast börja jobba heltid i mellan. De två tidigare barnen har jag varannan vecka men skulle mer än gärna ha dom på heltid! De veckor som är "pappa" veckor har jag barnen på dagarna då äldsta dottern bara får gå på dagis 2 dagar i veckan eftersom jag är mammaledig.

Jag blir igångsatt i vecka 37, då mitten av november. Blev det med sonen och det fungerade bra, dottern vart en mardröms förlossning så pga de så får jag det så. Vilket sjukhus har ni valt?
    Hehe, det är nog sant! Jaha, vad kul! Svärmor bor i Upplands väsby så vi är där en hel del :) Jobbar även ute vid Arlandastad så åker igenom Väsby varje dag.

Nej, förstår att du inte hinner börja jobba heltid däremellan, jag var själv hemma utan avbrott mellan nummer 1 och 2, på både gott och ont =)

Får jag fråga på vilket sätt det blev en mardrömsförlossning? Ska föda på Danderyd, födde sonen där och är otroligt nöjd! Har ni valt ännu? 
  • stefeliat

Linasahlsten:

Då kanske vi omedvetet sprungit förbi varandra då :)

Födde första barnet på Island (bodde där och är där ifrån). Är från en väldigt liten by långt upp i vestfjordarna. Förvärkar från helvetet i 3 dagar innan med 5-3 min emellan. Fick ligga hemma och när dom väl tog mitt vatten så var jag helt slut. Men allt satte igång och där låg jag i 14 timmar och krysta och flåsa för allt vad jag va värd men lillan låg felvänd. Kirurgen och narkosläkaren var i Reykjavik på nått möte och de va snöstorm så dom kunde inte flyga upp dit där jag låg. Så fick bara lustgas och en del akupunktur. Tillslut kom dom upp och jag fick akut snitt då dottern nu var mer nära död än levande! Hemskt!!!! Kunde pga detta inte knyta an till henne för ens 3 år senare och efter 3 år av deprition.

Nr 2, sonen, är född på Danderyd och jag är så nöjd med de valet! Underbart! Så det kommer bli där igen :)

• lövet2
    stefeliat skrev 2013-06-14 12:16:45 följande:

Åh vad härligt med alla dessa barn!
    Kände du någon gång att folk liksom pratade bakom din rygg eller att de ifrågasatte ditt val när du va så ung? Jag kan känna det ibland. Oftast rycker jag på axlarna åt det men man känner att vännerna silas bort lite grann, särskilt de som inte har barn som inte kan förstå att man inte har tid jämt.
    Jag bor på en mindre ort i Norrbotten, och här är medelåldern för förstföderskor lägre än i övriga Sverige. Många jag kände fick sitt första barn när de var 18-20 år, så jag stack inte alls ut på något sätt. Men visst hade jag också vänner som reste ut i världen och inte alls förstod att jag ville slå mig till ro redan.
  • Snabeltiger

Hej jag fick barn nummer ett när jag va 19, nummer två då jag va 19. Sen separerade vi, va ensam några år innan jag mötte pappan till mitt tredje barn som jag fick då jag va 24. Vi separerade under graviditeten pga otrohet och droger :( 

Idag lever jag med mina tre barn på heltid, har vart tillsammans med min särbo i 1,5 år. Han har två barn som bor där två veckor i stöten.

Våran vardag kan utifrån sett se ganska kaotisk ut. Vi är särbos men vi bor alltid tillsammans, de veckor han har sina barn hos sig så bor vi hos honom med alla fem barn (2,7,7,8 och 10år gamla) eftersom att han har en större lägenhet. De veckor han inte har sina barn så bor vi hos mig :) Vi bor bara en gata ifrån varandra så vi springer emellan ganska mycket :P
    Jag älskar att vi är en sån stor familj och allting funkar, barnen älskar honom och hans barn älskar mig och våra två flickor (som båda är sju år och går i samma klass) är oseparerbara :) 

• stefeliat
    Snabeltiger skrev 2013-06-14 13:11:47 följande:
    Hej jag fick barn nummer ett när jag va 19, nummer två då jag va 19. Sen separerade vi, va ensam några år innan jag mötte pappan till mitt tredje barn som jag fick då jag va 24. Vi separerade under graviditeten pga otrohet och droger :( 

Idag lever jag med mina tre barn på heltid, har vart tillsammans med min särbo i 1,5 år. Han har två barn som bor där två veckor i stöten.

Våran vardag kan utifrån sett se ganska kaotisk ut. Vi är särbos men vi bor alltid tillsammans, de veckor han har sina barn hos sig så bor vi hos honom med alla fem barn (2,7,7,8 och 10år gamla) eftersom att han har en större lägenhet. De veckor han inte har sina barn så bor vi hos mig :) Vi bor bara en gata ifrån varandra så vi springer emellan ganska mycket :P

Jag älskar att vi är en sån stor familj och allting funkar, barnen älskar honom och hans barn älskar mig och våra två flickor (som båda är sju år och går i samma klass) är oseparerbara :) 

Underbart att det funkar så bra! :)

Hur har vänner och familj reagerat på att ni har många barn, särskilt så ung? Nyfiken på hur folk ser på det här, känslorna jag fått är väldigt spridda skurar. Mest glädje dock!
  • Felicia111

vet ej hur många barn de kommer bli men är 18 år nu och gravid med andra dottern... första är 2 år :)

Svar på tråden Barn nr 3 och 25 år. Fler som valt att ha många barn tidigt?