• illalilla

Nästan på dagen 8 månader efter att Otroheten uppdagades

Sitter Jag här  och förundras över att varenda, vareviga dag hitta en ny tråd om en otrogen Man.
    Jodå, jag har sett att det finns trådar om otrogna kvinnor också och är fullt på det klara med att det inte handlar om kön utan typ av människa.
    Men eftersom Jag, den bedragna är kvinna och den som bedrog är Man så kommer jag att skriva utifrån att Män suger, så att säga.

Trodde jag var ensam om att bli så gruvligt bedragen efter så många år.
    Inte en enda varning, inte ett ord om att Han var missnöjd....TVÄRTOM, kul ihop, fantastiskt sex, skrattat, umgåtts med vänner, barn, släkt och inte ett ljud om nåt missnöje.

Varför väljer de Otrogna att inte ta upp ev problem?
    Varför hålla dom för sig själv, låtsas att allt är bra bara för att kunna ge sig själv tillåtelse att bete sig som ett svin?
    Och varför iallsin dar så här i efter hand komma och säga att många bäckar små blev till en ursäkt att bedra?
    Varför användes inte allt gott som fanns ( som ju nu helt plötsligt öses över mig ) som en ursäkt till att INTE bedra?

Jag har upplevt det, läser härinne om alla som upplevt det, har efter Hans svek konstaterat att jag i min närhet har 3-4 kvinnor som alla gått/går igenom exakt samma sak.
    Och det sjuka är att det är precis som om det finns en färdig mall för hur man, beroende på roll i otroheten agerar/agerat.

Sen när blev det en Nationalsport att med berått mod och mycket planering bedra den man älskar istället för att vara Karl nog att påtala ev brister hos Partnern?
    Kommer aldrig aldrig mer att Älska, thats for sure.

• Svar på tråden Nästan på dagen 8 månader efter att Otroheten uppdagades
  • Benny1957

Ja, jag tycker du framstår som extremt omogen. Och det är alltid den som lämnar in en skillsmässoansökan som bär ansvaret. Men om jag förstått det rätt så är ni sambos utan barn och du har bestämt dig för att inte förlåta. Då är det nog bäst som sker.

• Fool
    Benny1957 skrev 2014-04-30 09:03:58 följande:
    Ja, jag tycker du framstår som extremt omogen. Och det är alltid den som lämnar in en skillsmässoansökan som bär ansvaret. Men om jag förstått det rätt så är ni sambos utan barn och du har bestämt dig för att inte förlåta. Då är det nog bäst som sker.
    Nu hänger jag inte med riktigt.... (det understrukna) ?
  • Fool
    Benny1957 skrev 2014-04-19 17:52:17 följande:
    Ja, jag tycker man skall stanna kvar även om partnern varit otrogen. Här är det fråga om två onda ting, som man måste välja mellan. Då är frågan vad som är mest skadligt i längden. De flesta mogna människor kan förlåta partnern och komma över en otrohetsaffär. Man är medveten om att det kanske lika gärna skulle kunnat vara en själv som fallit för frestelsen. Mogna människor tänker som regel att man skall behandla andra som man själv skulle vilja bli behandlad, och då är nog en förlåtande inställning den vanligaste. Trots all smärta.

Och både på FL och i verkliga livet hittar du mängder av par som förlåtit och gått vidare. Många upplever också att det blev ett uppvaknande för förnyade förhållandet. Man hade tagit varandra för givna och slutat att bekräfta varandra men så kommer en sådan här chock och tvingar en att göra aktiva val och bejaka sin partner.  Sen kommer ett arbete med att bygga upp tilliten igen. Se framåt och minnas att historien kan man inte ändra - bara sättet att berätta om den. 

En skilsmässa däremot skadar alltid barn. En del mer, andra mindre, men den sätter djupa spår. En del upplever sig som objekt som slängs omkring mellan olika platser andra som helt övergivna av en vuxenvärld som bara är upptagen av sina egna hämndbegär. 

Men nu hade ju inte ni några barn, så du kan du välja att "satsa på dig själv."
    Håller inte med.... varför skulle det vara mognare att förlåta än att lämna ?
    Det är ett val , som dessutom är väldigt baserat på ett antal faktorer , dels vad för slags otrohet det varit , ett ons är kanske lättare att förlåta än något som pågått i 2 år , och dels på hur den som varit otrogen hanterar situationen.

Om personen inte kan stå för sitt sk misstag , inte visar nåon ånger , skyller ifrån sig på allt och alla , är inte risken då ganska hög att personen kommer repetera sitt sk misstag ? Och vad är då poängen med att förlåta personen ? Är det verkligen moget att då förlåta eller är det rent ut sagt idiotiskt ?

Hur kan man då påstå att det ALLTID är mer moget att förlåta ?

Varför skulle det vara moget att tänka att "det skulle lika gärna kunnat varit jag ?" , ALLA är ju inte otrogna , många är inte otrogna oavsett hur dåligt förhållandet är eller hur frestade de än blir ? Många har aldrig någonsin varit otrogna och skulle aldrig någonsin kunna tänka sig vara det , varför skulle de tänka "det kunde lika gärna varit jag" ?

Resonemanget med att "behandla andra som man själv vill bli behandlad" kan man väl tillämpa åt andra hållet oxå ? Tex . Jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig behandla min partner på det sättet , varför skulle jag vilja fortsätta dela mitt liv med någon som bevisligen tyckte det var ok att behandla mig så ? Varför skulle jag vilja fortsätta dela mitt liv med någon som har andra värderingar kring förhållanden än vad jag har ?

Varför skulle man inte kunna resonerar så oxå ?

Visst finns det många som lyckas komma över en otrohet tillsammans , men hur många av de som förlåter sin partner lyckas och hur många par lyckas inte trotts tappara försök , och till vilket pris ? Om jag inte minns helt fel så har jag läst någonstans att statistiken för hur många par som överlever en otrohet ganska dyster.

Om du läst runt lite i diverse trådar kommer du kanske oxå lägga märke till att otrohet ganska ofta repeteras , speciellt i de fallen där någon är förälskad i någon annan , det är inte alltid personen bryter rakt av med den andra bara för att han / hon blev påkommen.

OSB! Missförstå mig inte nu , jag säger inte att det är fel att förlåta , och jag håller med dig om att det finns all anledning att överväga ge sin partner en andra chans om det finns barn med i bilden , det jag säger är att det inte ALLTID är bättre att förlåta , många ggr är det ett väldigt stort misstag som man senare ångrar.
  • illalilla
    Anonym (Y) skrev 2014-02-06 00:07:14 följande:

Hur går det för dej TS?

Du finns kanske inte kvar här inne men jag svarar ändå.

Tackar som frågar, det går bra för oss.
    Vi gifte om oss 1 år efter skilsmässan och firar snart 7-årig bröllopsdag.

• Anonym (Anonym@)
    illalilla skrev 2021-01-24 12:47:41 följande:
    Du finns kanske inte kvar här inne men jag svarar ändå.

Tackar som frågar, det går bra för oss.
    Vi gifte om oss 1 år efter skilsmässan och firar snart 7-årig bröllopsdag.
    Oj, den såg man inte komma efter ditt mående då.
  • illalilla
    Anonym (Anonym@) skrev 2021-01-25 12:17:59 följande:
    Oj, den såg man inte komma efter ditt mående då.
    Blev förvånad själv när jag hittade den här tråden häromdagen.
    Jag mådde verkligen skit det där första året.
    Med det sagt, det går att komma över otrohet.
    Och det går att älska igen.
  • Anonym (sådär)
    illalilla skrev 2021-01-26 04:53:13 följande:
    Blev förvånad själv när jag hittade den här tråden häromdagen.
    Jag mådde verkligen skit det där första året.
    Med det sagt, det går att komma över otrohet.
    Och det går att älska igen.
    Absolut, men det behöver ju inte vara en och samma person man älskar, går alldeles utmärkt att älska någon ny oxå Flört
  • illalilla
    Anonym (sådär) skrev 2021-01-26 10:43:03 följande:
    Absolut, men det behöver ju inte vara en och samma person man älskar, går alldeles utmärkt att älska någon ny oxå Flört
    Precis det jag gör, älskar både en gammal och en ny Flört
  • Anonym (Anonym@)
    illalilla skrev 2021-01-26 11:54:43 följande:
    Precis det jag gör, älskar både en gammal och en ny Flört
    Hänger inte med. Har du skaffat en älskare?
  • illalilla
    Anonym (Anonym@) skrev 2021-01-26 12:10:55 följande:
    Hänger inte med. Har du skaffat en älskare?
    Platonisk kärlek Cool
  • Anonym (Anonym@)
    illalilla skrev 2021-01-26 13:21:53 följande:
    Platonisk kärlek Cool
    Hänger fortfarande inte med..
  • Anonym (sådär)
    illalilla skrev 2021-01-26 13:21:53 följande:
    Platonisk kärlek Cool
    Hänger inte heller med. Är du gift med samma man som var otrogen mot dig men har en platonisk kärlek vid sidan av?
  • illalilla
    Anonym (sådär) skrev 2021-01-26 13:41:36 följande:
    Hänger inte heller med. Är du gift med samma man som var otrogen mot dig men har en platonisk kärlek vid sidan av?
    Korrekt uppfattat.
  • Anonym (Anonym@)
    illalilla skrev 2021-01-26 13:52:29 följande:
    Korrekt uppfattat.
    Kan du tala klarspråk? Platonsk kärlek kan både vara med eller utan sexuella inslag.
  • Anonym (sådär)
    illalilla skrev 2021-01-26 13:52:29 följande:
    Korrekt uppfattat.
    Ok, det var inte riktigt det jag menade med att "det behöver inte vara en och samma person man älskar", jag menade snarare på att det går att bryta med sin partner efter en otrohet och skaffa sig en ny partner som man älskar istället för den gamla eftersom du skrev "det går att älska igen".

Det du skriver nu tycker jag verkar vara något man ser rätt ofta i förhållanden som "klarat" en otrohet. På ytan ser allt jättefint ut... eller som du skriver...

"Tackar som frågar, det går bra för oss.
    Vi gifte om oss 1 år efter skilsmässan och firar snart 7-årig bröllopsdag."

Men när man skrapar lite på ytan så ser man en helt annan bild, ett i grunden trasigt förhållande som hänger ihop med lösa fogar och kreativa lösningar.

Om ert förhållande är så bra som du säger, varför behöver du en platonisk kärlek? Och är inte en sån kärlek i stort sett samma sak som känslomässig otrohet? 
  • illalilla
    Anonym (sådär) skrev 2021-01-26 14:14:50 följande:
    Ok, det var inte riktigt det jag menade med att "det behöver inte vara en och samma person man älskar", jag menade snarare på att det går att bryta med sin partner efter en otrohet och skaffa sig en ny partner som man älskar istället för den gamla eftersom du skrev "det går att älska igen".

Det du skriver nu tycker jag verkar vara något man ser rätt ofta i förhållanden som "klarat" en otrohet. På ytan ser allt jättefint ut... eller som du skriver...

"Tackar som frågar, det går bra för oss.
    Vi gifte om oss 1 år efter skilsmässan och firar snart 7-årig bröllopsdag."

Men när man skrapar lite på ytan så ser man en helt annan bild, ett i grunden trasigt förhållande som hänger ihop med lösa fogar och kreativa lösningar.

Om ert förhållande är så bra som du säger, varför behöver du en platonisk kärlek? Och är inte en sån kärlek i stort sett samma sak som känslomässig otrohet? 
    Jag slutade aldrig älska honom.
    Man kan skrapa på ytan hur mycket man vill och ändå inte hitta ett trasigt förhållande här.
    Vi älskar varandra och trivs i varandras sällskap.
    Om man är ärliga, vilket jag varit i alla år så är det inte otrohet.
    Det är det som sker utan partnerns vetskap som är det.
    Min åsikt.

• Anonym (Anonym@)
    illalilla skrev 2021-01-26 14:42:46 följande:
    Man kan skrapa på ytan hur mycket man vill och ändå inte hitta ett trasigt förhållande här.
    Min åsikt.
    M.a.o.. Ni har ett öppet förhållande?
  • Anonym (sådär)
    illalilla skrev 2021-01-26 14:42:46 följande:
    Min åsikt.
    Ok, så han är medveten om det. Ja då är det väl kanske inte otrohet. Men det är svårt att göra sig en bild av saker när du uttrycker dig så kryptiskt.

Trasig eller inte, så kvarstår frågan... varför har du behov av att ha en platonisk kärlek om du och din man älskar varandra som du säger?

Personligen skulle jag se ett förhållande med en kvinna som har halva sitt hjärta hos någon annan som trasigt. Även om hon är ärlig med det så är det ju fortfarande ett halvt förhållande med halv närvaro. Det är inte hon och jag, det är hon jag och en till.
Svar på tråden Nästan på dagen 8 månader efter att Otroheten uppdagades