Hur berätta på bäst sätt att jag är gravid? Kompis har svårt att få barn
Jag skulle verkligen vilja ha er hjälp. Postar i "svårt att få barn" då det är sådana personers perspektiv jag behöver. Jag har en kompis som inte blir gravid. De har försökt flera år och ska nu påbörja IVF. Vi har pratat mycket och jag är väl insatt i hennes hemska sits. Vi har inte pratat mkt om min ev barnlängtan/planer men när vi gjort det så har jag sagt "ja vi kanske vill men inte än". För ett tag sedan kom maken och jag på att det vore bra med ett barn fött tidigt på året så vi provade i maj.. Och ja, det tog sig, bf 1/2. Vi är överlyckliga men det gnager mig med tanke på min fina vän. Jag har ju sett här på fl att flera blir ledsna och bittra på folk omkring som blir gravida. Jag kan verkligen VERKLIGEN förstå sådana känslor. Jag kan bara föreställa mig hur fruktansvärt det måste vara att längta. Nu undrar jag vad jag ska göra. En del sv mig vill bara sticka huvudet i sanden och inte säga nåt alls men det är givetvis inget alternativ. Vi hörs ca varannan vecka och ses kanske en ggr/månad. Jag skulle känna mig som en svikare om hon fick reda på det på omvägar. Samtidigt vet jag inte vad jag ska säga. ;-( Ska jag säga nåt och låtsas som inget, eller ska jag säga "förstår att detta inte är så kul att höra" eller vad? Funderar på att maila.. Så hon får reagera "ifred" utan att jag sitter där. Men samtidigt känns det fegt. Tar gärna emot era tankar om hur jag på bästa sätt hanterar detta.. ;-(