• Phixx

Hur fördela ekonomi med bonusbarn?

Hej, vi är två kvinnor som har funderingar på hur man ska tänka när man skall flytta ihop med någon som har två barn 7 & 10, idag bor vi särbo. Vi är överens om att vi behöver större lght båda barnen behöver var sitt rum, vilket de inte har idag. Vi är båda överens om att  vi ska ha skilda ekonomier, så att slå ihop våra inkomster är inte aktuellt idagsläget. Men självklart är bådas mål på sikt att vi ska hamna där med gemensam ekonomi.

Vi har samma grundlön, dock har min blivande sambo barnbidrag och vårdbidrag (10-åring är autistisk) så hon har ca 3000-5000kr mer inkomst.

Jag tänker att det som berör 'alla' dvs hyra (hur stort vi behöver bo) och mat skall fördelas 1/3 eller 40/60%. Övriga såsom el, bredband, tv etc  50/50 . Min blivande sambo tycker 50/50 på allt dvs hyra, mat etc.

Barnen har två föräldrar som har försörjningsplikta. (Men självklart går jag in och betalar en del iaf, men det är ju för att JAG VILL det, inte för att jag är försörjningspliktig. Och jag är inte snål eller girig, denna frågeställning handlar inte om det.)

50/50 känns inte aktuellt överhuvudtaget, så kom gärna med kreativa lösningar och håll er till sakfrågan, tack på förhand!

• Svar på tråden Hur fördela ekonomi med bonusbarn?
  • Anonym (Pia)

Jag håller med dig. Tycker att det som berör 'alla' dvs hyra och mat skall fördelas 40/60%. Övrigt såsom el, bredband, tv etc  50/50 .

• principisessan

Dessvärre finns ju inga "ska" eller måsten. 
    Alla gör olika. Vi som hade barn bägge två när vi flyttade ihop betalar 50/50 på alla gemensamma räkningar och maten. Sen betalar vi våra egna räkningar var för sig och även kostnader kring barnen var för sig.
    Dvs jag betalar för mina barn och han betalar för sina barn. De är i olika åldrar och har helt olika intressen och behov. Behövs det så hjälper vi varandra ekonomiskt och visst har det blivit mer hjälp och gemensamma mål med åren men ändå har vi fortfarande inte gemensam ekonomi. Vi har olika inkomster och det skiljer sig några tusen i inkomst men det är inget som någon av oss känt att vi måste ha en millimeterrättvisa över. 
    Detta sätt passar oss bäst helt enkelt.

Om någon av oss skulle bli sjuk eller arbetslös skulle vi troligen få se över hur vi skulle göra då, då är det ju lite andra premisser.

• Anonym (putte)

Om din blivande sambo tycker att ni ska dela hyra och allt 50/50 så ska du nog tänka dig för en extra gång innan ni flyttar ihop. Hur tänker hon? Ska du betala för barnen, medan hon får underhåll och barnbidrag?

• Anonym (sambo)

jag betalar bara en viss del av hyran då min sambo har sina barn hos sig varannan vecka och jag inte har några barn. Men akta dig för att skriva det här, för jag fick hur mycket skit som helst för detta. Hur kunde jag bara fundera på något annat än att betala hälften av hyran och alla andra kostnader?? Vilken elak häxa jag var och jag borde skämmas som inte betalade även för hans barn. Jag hade ju faktiskt valt en man med barn och därför borde jag ställa upp med halva hyran också. Fy f.n för dessa elaka häxor som uttalade sig om detta.

Självklart ska du inte betala hela hyran. Jag betalar 25% då han faktiskt har sina barn här och om han inte haft det så hade vi inte haft så stor lägenhet där rum står tomma halva tiden. Likadant med kostnader; jag betalar bara en viss del. Deras barn har 2 föräldrar som är betalningsansvariga för dom; jag är det inte.

Stå på dig. Du ska inte betala hälften.   

• Phixx
    Anonym (sambo) skrev 2013-06-15 21:08:54 följande:
    jag betalar bara en viss del av hyran då min sambo har sina barn hos sig varannan vecka och jag inte har några barn. Men akta dig för att skriva det här, för jag fick hur mycket skit som helst för detta. Hur kunde jag bara fundera på något annat än att betala hälften av hyran och alla andra kostnader?? Vilken elak häxa jag var och jag borde skämmas som inte betalade även för hans barn. Jag hade ju faktiskt valt en man med barn och därför borde jag ställa upp med halva hyran också. Fy f.n för dessa elaka häxor som uttalade sig om detta.

Självklart ska du inte betala hela hyran. Jag betalar 25% då han faktiskt har sina barn här och om han inte haft det så hade vi inte haft så stor lägenhet där rum står tomma halva tiden. Likadant med kostnader; jag betalar bara en viss del. Deras barn har 2 föräldrar som är betalningsansvariga för dom; jag är det inte.

Stå på dig. Du ska inte betala hälften.   
    Hej och tack för ditt inlägg, jag vet då jag la ut denna tråd på ekonomi först, men jag tar det med ro, då de som skrev hade så låg nivå att jag inte ens kunde ta de på allvar. :D Därför prövar jag här...färre svar än på ekonomi där jag tror det är uppe i typ 83 svar...
  • Anonym (min)

Samma här, min sambo betalar mer hyra eftersom hans barn har eget rum. Kostnader delar vi på men mat får han gärna betala lite mer för. Barnets övriga omkostnader, kläder och annat, tar föräldrarna hand om.

Lite krasst, som bonusförälder har du inga rättigheter så att kräva dig på skyldigheter är inte rätt. Men varje familjekonstellation får hitta sina egna sätt som passar deras omständigheter.

• Anonym (snåla)

Jag tänker såhär:

Om hennes barn har egna rum så kan ni fördela kostnaden för boendet (el, hyra/avgift, försäkring och eventuellt vatten) enligt areaprincipen.

Dvs, hon betalar för den del av lägenheten som hennes barn utnyttjar. Exempelvis: 

Ni bor i en fyra. 100 kvm. Du och hon har sovrummet, barnen har var sitt sovrum  på 15 kvm. Dvs 30 kvm går till hennes barn.  Hyran/avgift+ ränta är 10 000 kr/mån. 

Du utnyttjar tillsammans med din sambo 70 kvm (7000 kr av kostnaden) du ska betala hälften av detta, 3500 kr. Hon betalar resten, 6500 kr.  (fördelning 65/35%)

• kenopeno

Kanske räkna ut exakt procentuellt?

T.ex. Besluta tillsammans hur mycket ert mat och förbrukningsvarorkonto ska bli för en månad. t.ex 6.000.

Är barnen där 50% av tiden.....så börjar ni att dela in matkontot i hälften för den tid barnen inte är hos er. Dvs.

3.000 för den tiden barnen inte är hos er. Detta delar ni på. Alltså betalar du 1.500 för de två veckorna ni är barnfria.

De övriga två veckorna med barn....3.000....delas upp på 4. Det ger dig en matkostnad på 750 de veckorna. Alltså betalar du 2.250 för en månad i mat....av de 6.000.

(siffrorna är bara ett exempel på hur ni kan tänka i räknandet) 

Hyran kan ni ju dela upp så att ni räknar ut per kvadratmetershyra. Räkna ut hur många kvadratmeter barnens rum har och vad de kostar tillsammans. Dra av det från hyran. Dela resten av hyran i 50-50 varav du betalar 50%          

• Ess

Efter vi flyttade till gemensamt hus, så betalade min man mer för att hans barn hade rum som stod till deras förfogande. Han betalade själv allt som hade med hans barn att göra, de mat inköpen som gjordes när hans barn var här stod han ensam för osv.
    När hans barn sedan inte kom hit mer och vi tog över rummen, då omfördelade vi kostnaderna till att jämnas ut. 

• Anonym (Eva)

Jag har tre barn, han har ett barn. Vi betalar hälften var av fasta utgifter som hyra, el, hemförsäkring, tv-licens etc. Vi lägger också samma summa vardera i hushållskassan till matkostnaderna. Presenter betalar vi halva var, vi har en gräns på max 500 kr som en födelsedagspresent eller julklapp får kosta. Allt övrigt betalar vi enskilt, tex egna försäkringar, mobiltelefon, bilar, bensin, kläder, lunch osv. Går vi ut och äter betalar vi med matkortet. Går vi på tex bio turas vi om att betala. Åker vi utomlands betalar vi våra egna biljetter plus våra egna barns kostnader. Detta känns bäst för oss.

• Utan Barn

Jag tycker att det är konstigt, att det är din blivande sambo, hon som HAR barn, som vill att ni ska dela 50/50...?

Min sambo har två stora, jag inga. Vi delar på alla utgifter kring hyra, tv, el etc men han handlar (och lagar) maten de veckorna de är här. Även om jag väljer lyxigare mat till bara oss så är ändå 4-personers-mat-kontot betydligt dyrare. Han står också för alla övriga kostnader för sina barn.

Personliga saker så som de egna bilen, försäkringar, egen telefon etc betalar vi var för sig.

Huruvida man ska dela hyran 50/50 beror väl lite på omständigheterna. JAG t ex bodde här innan de flyttade in, så jag hade ändå valt ett större boende även för mig själv. Hade jag »tvingats« bosätta mig större än vad jag ville och vad min ekonomi klarade för att partnerns barn ska ha egna rum, så hade jag nog inte velat dela hyran på hälften.
    Så jag förstår dig helt och fullt.

• Lindsey Egot NO1

Ett alternativ är att ni delar det på antal personer som bor ihop dvs i 1/4 delar. Och hon betalar 3/4 och du 1/4. Det är ju det mest logiska eftersom de är tre och du är själv.

• VIDE MI

Jag tycker att man som mamma eller pappa ska betala för sina barns grundutgifter gällande mat och kläder och veckopeng. Men saker som tv och soffa ska man dela lika. Jag gillar inte snyltföräldrar som menar att andra ska ansvara för barnen varesig som barnpiga eller ekonomisk resurs. Det är ju att utnyttja någon. Sedan ska man självfallet hjälpas åt, men det är från båda hållen.

Svar på tråden Hur fördela ekonomi med bonusbarn?