• Dragonfly Inn

ta med mjölkersättning till USA?

Söker info överallt men hittar inga klara besked;

ni som har åkt till USA med spädbarn och inte kunnat amma, hur har ni tagit in ersättning?

Jag kommer att ha en 4 månaders som behöver ha NAN 1. Eftersom vi bara stannar i 2 veckor vill jag inte prova ett nytt märke i USA om jag inte tvunget måste då mitt barn har fått ont i magen av både semper och hipp. Jag vill packa pulver så att det räcker i 2 veckor... Någon måste det väl finnas som befunnit sig i samma sits som jag gör nu??!!!

• Svar på tråden ta med mjölkersättning till USA?
  • MrsC74

Men dragonfly det är ju inga problem. Man får ta med babymat.

• johannawe

Tror det viktiga är att det är oöppnat och att det finns innehållsförteckning (samt att ni deklarerar det vid inresa)

• Mari80

När det gäller handbagaget kollade de bara på grejerna i säkerhetskontrollen å jag sa att det var till barnet!
    Vi fyllde i att vi hade "food"! De tittade bara snabbt på förpackningarna i väskorna! Tog inte många minuter extra! Inga problem!

• Jill 79

Har haft på planet, men inte fyllt i nåt om mat i esta ansökan. Skulle jag inte göra, den vill man ha så "ren" som möjligt. De är ju lite jobbiga i det landet

• Dragonfly Inn

MrsC74; jag vet att jag är nojjig *ler lite generat* ... mest för att jag ska stå där utan mat till ungen eller en gallskrikande unge med magont! Så nu har jag fått de svar jag behöver, jag packar både tetror och pulver i originalförpackningar och kryssar inte någon "ja-ruta" i ESTA-ansökan, men visar tetrorna i handbagaget i securitycheck.

Tack för hjälpen girls! 

• Dragonfly Inn

Nu fick jag dubbla budskap under tiden jag skrev inlägget ovan... nåväl, jag ringer amerikanska ambassaden i stockholm i morgon och frågar om jag förväntas deklarera det eller inte!

• johannawe

Fast om du fyller i nej och de kollar kan det väl gå illa?

• XcsM
    Dragonfly Inn skrev 2013-06-16 19:47:52 följande:

Tack för svar!! Jag har lagt ut en förfrågan på fejjan om nån som känner nån som vet om det finns att köpa i vanliga affärer i NY... Tar nog med tetror i handbagaget och ytterligare 10-15 st i resväskan så kan jag förhoppningsvis varva lite om jag inte får tag i NAN 1, eller om han får ont kunna ge åtminstone NAN 1 till natten...

Nästa fråga, ni som tog med tetror i resväska, fyllde ni i att ni hade "food" i ESTA-ansökan? För tar tullen ännu längre tid pga det får jag spunk!  

Står det inte specat vad som menas med food? Det har jag för mig i alla fall. Annars kan du kolla med flygpersonal. Det är säkerligen inte första gången någon har med sig ersättning och de har stenkoll på vad som ska och inte ska deklareras.
  • Dragonfly Inn

Jag har visserligen inte sovit hundra på flera månader, men jag lyckas då fasen inte hitta något bra svar under deras "food", det står vad man får ta med på planet men inte i resväskorna och inget om ersättning och inte huruvida man ska dekalrera det... Men nu slängde jag iväg ett mail till amerikanska ambassaden och frågade, svenska konsultetet i NY kunde inte svara utan hänvisade mig dit så nu är det väl bara på att hoppas på ett bra svar... Nu funderar jag på att skicka några påsar i ett paket dit vi ska och hoppas att paketet går igenom tullen så slipper jag att mickla i tullen på flygplatsen...

• Dixie

jag har haft med välling i pulver genom tullen i USA - inga problem, i tulldeklarationen skrev jag bara babyformula + baby food (hade även med barnmatsburkar) det var inga problem - jag behövde inte ens visa maten.
    I ESTA ansökan skriver man väl inget om mat man har med sig.....

• Lindsey Egot NO1

På planet är det ok med tetra och sedan kan ni ha vällingpulver i bagaget men glöm inte att deklarera vad pulvret är. Min pappa blev stannad i tullen med all välling och tvingades öppna alla paketen för de trodde det var knark fast det var en bebis på paketen. Pappa doppade fingret i varje paket och smakade och bjöd tullpersonalen. Sedan gjorde han kall välling som min lillebror drack upp. De kände sig dumma men de gjorde bara sitt jobb

• nean82

Gammal tråd men jag undrar om du fick något svar? Glad
    Har samma funderingar själv nämligen. 

Svar på tråden ta med mjölkersättning till USA?