Skönt att höra så mycket positivt om att ha några år mellan barnen. Jag har velat ha barn tätt för barnens skull, för att de ska ha maximal glädje av varann och så. Men jag har ingen koll. Och nu har det inte blivit så av en gäng anledningar. Men nu ska vi strax sätta igång och försöka bli med barn igen. Och då kommer vårt barn att vara ca. 4 när syskonet kommer lite beroende på hur lång tid det tar att bli med barn.
Nordanvinden08 skrev 2013-06-17 08:38:58 följande:
Vi ville gärna ha barn tätt men naturen ville inte det och tillslut blev det +4år mellan våra barn.
Idag hittar jag knappt något negativt med det.
Vårt första barn tyckte graviditeten var superspännande. Vi tittade i böcker (tecknade barnböcker och Lennart Nilssons "ett barn blir till"). Vi pratade om hur det skulle bli(kunde göra en början till förklaring att små bebisar tar mkt tid, kan skrika mkt, är ömtåliga osv) Vi köpte en present som hen kunde ge ( hen fick naturligtvis oxå en present som blivit storasyskon när bebisen kom)
Hemma har allt gått superbra. När man har ett större barn kan man förklara varför saker är som de är och de förstår. Det är svårt att göra för en två-åring. Men samtidigt är det ju jätteviktigt att man ser och gör speciella saker med det större barnet. Det är ju fortfarande oxå ett litet barn:)
Jag är fortfarande förundrad hur bra det gått och går:) Det finns ingen som kan få mitt snart ettåriga barn att skratta som hens syskon. Underbart! Själv har jag oxå 4år plus till närmsta syskon och vi lekte jättebra tillsammans under vår uppväxt:)
En stor sak jag känner när det är några år emellan (som mina vänner ofta har klagat på när barnen var yngre), är att jag känner att jag hinner med båda barnen. Inte så mkt stress. Tror det är jobbigare med två blöjbarn som båda har samma behov av "mamma", nu är "mamma" behoven olika för dem, inte samma rivalitet och avundsjuka:)
Det negativa är väl bara alla de år vi kämpade och längtade, det var jobbigt. Men nu vill vi inte ha det på ngt annat sätt:)
Men barn är ju underbara, vare sig de kommer tätt eller inte. Man anpassar sig ju:)
Jättekul att läsa om er fina berättelse om relationen mellan era barn! Och ballt att du vågar använda hen. Jag vill själv använda det när jag skriver här för att könet aldrig spelar någon roll när jag skriver på sådana forum! Keep on! ;)