• Österbotten

4-5 år mellan barnen?

Det finns många trådar om hur det är att ha tätt mellan barnen men jag undrar hur det är att ha 4-5 år mellan barnen. Känns som att det vore "lättare" på något vis eftersom stora syskonet då är mer självgående. Ni med erfarenhet kan inte ni skriva både för och nackdelar. :)

• Svar på tråden 4-5 år mellan barnen?
  • zbaby

Vi hade ganska precis fyra år emellan, är supernöjd! Får ju hjälp av den stora tjejen nu..
    Hon klarar sig ju själv, skulle aldrig orka mata/byta blöjor/underhålla/ha stenkoll på två samtidigt.. Njuter otroligt mycket av bebistiden nu!

• Lady Namárië

Vi har fyra åra mellan ettan och tvåan. En fördel var absolut att ettan var väldigt självgående när tvåan kom. Å andra sidan fick man ju "börja om" med blöjor, nappflaskor, barnsäkring av hemmet osv. Det var en stor omställning för ettan att få syskon eftersom han varit ensam så länge, men jag tror att det är en omställning för alla barn oavsett ålder och han var i alla fall så gammal att han kunde sätta ord på det.

De hade inte så vansinnigt mycket utbyte av varandra i början, men nu när de är fyra och åtta leker de väldigt bra ihop.

Under tvåans (och treans) "stoppa allt i munnen"-period var det ett evigt springande för att hålla redan på ettans alla småleksaker, som letade sig ut ur hans rum. Fyraåringar har  massor av icke bebisvänliga leksaker.

So say we all
  • Lattjo

Jag har 5,5 år mellan mina ungar och för min del är det perfekt. Sonen förstod varför man inte kunde leka med honom medan man matade lillasyster tex. För min del finns inga nackdelar (iaf inte som jag kommer på just nu). Jag är jättenöjd med att ha sluppit två blöjbarn, stor syskonvagn, två stora bakåtvända bilbarnstolar osv osv.

• Vinterankan

Har knappt 4 år mellan barnen och tycker det är super. Ingen svartsjuka, det äldre barnet förstår småsyskonets behov av att vara med mamma. Och faktiskt så leker de väldigt mycket tillsammans också. Äldre bygger torn som den yngre river, den yngre hämtar legobitar i lådan som den äldre kan bygga med, springa runt och jaga varandra och liknande.

• Nordanvinden08

Vi ville gärna ha barn tätt men naturen ville inte det och tillslut blev det +4år mellan våra barn.
    Idag hittar jag knappt något negativt med det.
    Vårt första barn tyckte graviditeten var superspännande. Vi tittade i böcker (tecknade barnböcker och Lennart Nilssons "ett barn blir till"). Vi pratade om hur det skulle bli(kunde göra en början till förklaring att små bebisar tar mkt tid, kan skrika mkt, är ömtåliga osv) Vi köpte en present som hen kunde ge ( hen fick naturligtvis oxå en present som blivit storasyskon när bebisen kom)
    Hemma har allt gått superbra. När man har ett större barn kan man förklara varför saker är som de är och de förstår. Det är svårt att göra för en två-åring. Men samtidigt är det ju jätteviktigt att man ser och gör speciella saker med det större barnet. Det är ju fortfarande oxå ett litet barn:)
    Jag är fortfarande förundrad hur bra det gått och går:) Det finns ingen som kan få mitt snart ettåriga barn att skratta som hens syskon. Underbart! Själv har jag oxå 4år plus till närmsta syskon och vi lekte jättebra tillsammans under vår uppväxt:)
    En stor sak jag känner när det är några år emellan (som mina vänner ofta har klagat på när barnen var yngre), är att jag känner att jag hinner med båda barnen. Inte så mkt stress. Tror det är jobbigare med två blöjbarn som båda har samma behov av "mamma", nu är "mamma" behoven olika för dem, inte samma rivalitet och avundsjuka:)

Det negativa är väl bara alla de år vi kämpade och längtade, det var jobbigt. Men nu vill vi inte ha det på ngt annat sätt:)

Men barn är ju underbara, vare sig de kommer tätt eller inte. Man anpassar sig ju:)

• femhjärtan

Jag har erfarenhet av båda delarna. Tycker helt klart att det var lättare och mindre stressigt att ha långt mellan barnen. Sen finns det andra fördelar med att ha tätt...

• Tristanya

jag ville ha barn tätt, men så blev det inte, har nu ca 5,5 år mellan sonen och dottern, o får massa hjälp av sonen  o han förstår o "klarar" sig själv, hade inte fixat två blöjbarn just nu!

• En blå giraff

Jag har 3 år 9 mån mellan mina. Tycker det är en bra åldersskillnad just för att den stora är stor och rätt självständig. Inte så slitsamt för föräldrarna som om barnen kommer tätt. Vi hann få en liten återhämtning innan vi fick barn nr 2 vilket var bra tycker jag. Nackdelen är nu när den lilla är snart 2 och den stora snart 6 att de har så olika intressen och det är svårt att hitta aktiviteter som passar för båda två.

• PHofie

Skönt att höra så mycket positivt om att ha några år mellan barnen. Jag har velat ha barn tätt för barnens skull, för att de ska ha maximal glädje av varann och så. Men jag har ingen koll. Och nu har det inte blivit så av en gäng anledningar. Men nu ska vi strax sätta igång och försöka bli med barn igen. Och då kommer vårt barn att vara ca. 4 när syskonet kommer lite beroende på hur lång tid det tar att bli med barn.

Nordanvinden08 skrev 2013-06-17 08:38:58 följande:
    Vi ville gärna ha barn tätt men naturen ville inte det och tillslut blev det +4år mellan våra barn.
    Idag hittar jag knappt något negativt med det.
    Vårt första barn tyckte graviditeten var superspännande. Vi tittade i böcker (tecknade barnböcker och Lennart Nilssons "ett barn blir till"). Vi pratade om hur det skulle bli(kunde göra en början till förklaring att små bebisar tar mkt tid, kan skrika mkt, är ömtåliga osv) Vi köpte en present som hen kunde ge ( hen fick naturligtvis oxå en present som blivit storasyskon när bebisen kom)
    Hemma har allt gått superbra. När man har ett större barn kan man förklara varför saker är som de är och de förstår. Det är svårt att göra för en två-åring. Men samtidigt är det ju jätteviktigt att man ser och gör speciella saker med det större barnet. Det är ju fortfarande oxå ett litet barn:)
    Jag är fortfarande förundrad hur bra det gått och går:) Det finns ingen som kan få mitt snart ettåriga barn att skratta som hens syskon. Underbart! Själv har jag oxå 4år plus till närmsta syskon och vi lekte jättebra tillsammans under vår uppväxt:)
    En stor sak jag känner när det är några år emellan (som mina vänner ofta har klagat på när barnen var yngre), är att jag känner att jag hinner med båda barnen. Inte så mkt stress. Tror det är jobbigare med två blöjbarn som båda har samma behov av "mamma", nu är "mamma" behoven olika för dem, inte samma rivalitet och avundsjuka:)

Det negativa är väl bara alla de år vi kämpade och längtade, det var jobbigt. Men nu vill vi inte ha det på ngt annat sätt:)

Men barn är ju underbara, vare sig de kommer tätt eller inte. Man anpassar sig ju:)
    Jättekul att läsa om er fina berättelse om relationen mellan era barn! Och ballt att du vågar använda hen. Jag vill själv använda det när jag skriver här för att könet aldrig spelar någon roll när jag skriver på sådana forum! Keep on! ;)
Svar på tråden 4-5 år mellan barnen?