• unforgettable

Väntar på svar från FK ang vårdbidrag

Hej allesammans!

Har äntligen fått iväg vårdbidragsansökan på min kille på 4år.
    Han har AUTISM som huvuddiagnos och ADHD som tilläggsdiagnos.

Skickade brevet till FK för ca en vecka sedan men kom på en massa som borde stått med så nu skickade jag ytterligare ett stort brev. Jag kryssade aldrig i att jag ville komplitera med telefonsamtal, men har förstått nu att dom ringer ändå.

Men nu väntar jag med spänning på vad som händer här näst... Undrar hur lång tid det kommer ta innan beslutet fattas...

Försäkringsbolaget fick fullmakten förra veckan, men där varnade dom för att de kommer dröja lång tid. Så det är väl inget man direkt väntar på.

Är ni flera som väntar eller har ni erfarenheter om hur FK är med handläggning och bemötande m.m?

• Svar på tråden Väntar på svar från FK ang vårdbidrag
  • Jenita659

Hon är snart 6 år, men man måste orka överklaga till Förvalrningsrätten och vi har inte orkat det. Hoppas bara det ger sig med tiden och vi får mer nästa gång. För hon avviker mer och mer ifrån jämnåriga.

• unforgettable
    Jenita659 skrev 2013-07-02 22:21:34 följande:
    Hon är snart 6 år, men man måste orka överklaga till Förvalrningsrätten och vi har inte orkat det. Hoppas bara det ger sig med tiden och vi får mer nästa gång. För hon avviker mer och mer ifrån jämnåriga.
    Herregud!
    Det är ju jätte lite. I mina öron skulle du ha ett helt. Men då är jag ju ingen handläggare på fk. Men 1/4 låter ju som ingenting.... fick du några merkostnader?
    Det är detaljerna som gör helheten
  • Jenita659

En del av vårdbidraget är för merkostnaderna, men slutbeloppet är ändå bara 1/4. Får bara skatta för en mindre del av det. Vi har 2 del merkostnader dvs 36% av prisbasbeloppet. Men nästa gång orkar jag nog inte jobba så mycket med merkostnadsunderlaget, ger ju knappt ngt i månaden för den delen.

• sasso78
    unforgettable skrev 2013-06-19 16:01:03 följande:
    Semchen: har du vårdbidragsboken? Den är super bra! Där står en massa man kan ta upp... :)) finns å köpa på bokhandlarna eller låna på bibblan :) googla så får du veta vad som finns att ta upp mer :) min pojk är också 4år nu i veckan så vi verkar ha liknande situation. :)

Är intresserad av boken. Googlade nu och fann en bok som hette "vårdbidrag". ÄR det den boken? För nån bok som heter vårdbidragsBOKEN hittade jag inte.  Tror det är den boken för det stämmde på din beskrivning.
  • unforgettable
    sasso78 skrev 2013-07-08 14:13:12 följande:
    Är intresserad av boken. Googlade nu och fann en bok som hette "vårdbidrag". ÄR det den boken? För nån bok som heter vårdbidragsBOKEN hittade jag inte.  Tror det är den boken för det stämmde på din beskrivning.

Japp, den är de :)
  • sasso78
    unforgettable skrev 2013-07-08 18:56:10 följande:

Japp, den är de :)

Tack :)
  • Garderoben
    sasso78 skrev 2013-07-08 14:13:12 följande:

Stämmer att den heter Vårdbidrag.
  • sasso78
    Garderoben skrev 2013-07-10 21:02:54 följande:
    Stämmer att den heter Vårdbidrag.

Japp. Kommer i brevlådan i mon :)
  • semchen

Nu har jag läst igenom vårdbidragsboken och även skrivit en komplettering till vårdbidragsansökan. Många saker som man inte tänker på när det gäller merarbete som man kan läsa om i boken.  
    På måndag ska jag träffa läkaren på BUP och vi ska fylla i ansökan och skicka tillsammans med alla papper som behövs.

Fick tag på boken på bibblan i måndags, ska lämna tillbaka den imorgon så att någon annan i Sthlm kan låna den.  

• unforgettable

Jag undrar om man får ett prelimenärt bedked under telefon intervjun? Någon som vet? Inte aktuellt än då dom behandlar aprilansökningarna nu men undrar lite ändå...

• unforgettable

Nu har jag haft telefonkontakten ÄNTLIGEN. Men han skulle gå igenom allt o lämna över de för att en till person skulle besluta. Mer än 1/4 trodde han. Hoppas de går fort .... jäkla väntan!!!

• Kajsakavat

Jag har precis fått brev från min handläggare på FK att de avser att avslå min ansökan om vårdbidrag eftersom de inte anser att vård och tillsynsbehovet är tillräckligt stort. Som jag förstått när jag googlat omkring gällande vårdbidrag så ska det handla om ett vård- och tillsynsbehov som överstiger sju timmar per vecka. Jag var inte tillräckligt tydlig när jag beskrev tillsynsbehovet och antal timmar... ska nog begära omprövning.

• Nathalieeliasson

Hoppar in i tråden. Har en son som är född utan matstrupe, och nu äter endast flytande kost. För det har jag haft
    1/2 Vårdbidrag. Nu har han även fått två nya diagnoser. Lätt utvecklings störning och adhd. H

• Nathalieeliasson

Håller på och förnyar mitt Vårdbidrag. Ska bli intressant och se om dessa nya diagnoser gör att det blir högre. Någon som har erfarenhet om lindrig utvecklings störning??

Svar på tråden Väntar på svar från FK ang vårdbidrag