• Tezze81

    Prematurkläder

    Jag håller på starta upp ett företag som säljer bland annat prematurkläder

    Därför har jag lite frågor till er som fått prematurbarn

    Hur lätt vare få tag i kläder?'
    vilka storlekar köpte ni?

    Vilka storlekar hade ni önskat det fans?

    Vilka sorters kläder hade ni velat få tag i?

    När fick ni era barn?
    ni som fått flera vare någon skillnad mellan dom att få tag i kläder?

     

  • Svar på tråden Prematurkläder
  • Philippa

    Hur lätt vare få tag i kläder? Jag hittade på internet

    vilka storlekar köpte ni? str 40 och uppåt, innan dess var han så liten att han låg i kuvös och då har de inga kläder på sig.

    Vilka storlekar hade ni önskat det fans? Hade de vi önskade
      

    Min son föddes i vecka 29 och vägde 1130 gram och var 39 cm lång    

  • Tanna

    Födde prematur för 2 år sen, fanns jättedyra kläder på barnens hus. Köpte bodys i str 44. Sen fick vi lite kläder från familjen, som var köpta på Lindex, str 44. Hade nog velat ha lite mindre kläder, 40 el så.

    Även om dom växer snabbt och på sjukhus behövs det väl inte så mkt kläder, så vill man ju kunna klä på bebben hemma. Nu hade vi tur som fick barn i slutet på maj så när vi kom hem vart det ju varmt.

    Sonen föddes v 31, var 40,5 cm lång och vägde 1675 g.      

  • yodi

    Hur lätt vare få tag i kläder?'
    så där, hittade en del på nätet och en del i fysiska butiker, men dom var en bit bort.
      
    vilka storlekar köpte ni?
    vi började med st 40

    Vilka storlekar hade ni önskat det fans?
    dom vi behövde fanns, kanske lite stora glapp i vissa märken

    Vilka sorters kläder hade ni velat få tag i?
    dom jag hade svårt att få tag i var klänningar och ytterplag typ fleece overall.
      
    När fick ni era barn?
    hon är född 2010 i v 32+6  1640g.

     ni som fått flera vare någon skillnad mellan dom att få tag i kläder? 
    det är bara hon som har fötts förtidigt

  • emmianttila
    Jag tyckte att det var otroligt svårt att hitta så små kläder

    Vi började på  strl 38 även om det var snäppet för stort


    Vi hade önskat att det mesta fanns, klänningar, strumpor, underbyxor osv.
    Vi köpte mest bara bodys

    Fick dottern i v36, men ändå var hon pytteliten. Hade slutat att växa iom att jag fick Hellp
  • TreSmåtjejerEnMamma

    Hur lätt vare få tag i kläder?' Min dotter var prematur och tillväxthämmad så för mig var till och med strl 40 stort även om det funkade. Efter tips från paret i rummer brevid (som hade ännu mindre tvillingar) Köpte jag en del dockkläder till henne. 

    vilka storlekar köpte ni? 40 och uppåt

    Vilka storlekar hade ni önskat det fans? För mig, kanske 36 och uppot, skulle tro att paret brevid skulle behövt ytterligare en strl mindre.

    Vilka sorters kläder hade ni velat få tag i? Ytterklader framför allt fanns ingenting under strl 50. Även lite mer variation på bodys och byxor. Lite klänningar strumbyxor i mindre strl, och såna byxor och sparkdräkter med fötter på eftersom bebis hade problem att hålla värmen.

    När fick ni era barn? Min prematur kom i vecka 33 och vägde 1496g 37 lång. Mina andra två är födda normalt även om de var små till växten. Äldsta drog strl 50 i början och minstingen 44.

       ni som fått flera vare någon skillnad mellan dom att få tag i kläder?  Ja kläder från storlek 50 och uppot är inte så svårt att hitta, även om utbudet är lite trist. Själv hade vi velat ha mer rockiga och tuffa kläder till våra tjejer och inte bara enfärgat eller puttinuttigt.

  • Tezze81

    Ni som har svart mig get mig så mycket goda ider och bra erfarenheter för kunna jobba vidare med men ni andra får gärna svar också 

    Ni får nu en lite för smak på det vi kommer kunna erbjuda  

    Body en rosa och svar body med sådan kortlångärmad variant  med något häftig tryck på magen 

    Klänningar

    Strumpbyxor

    stickade sockar

    Sparkbyxor

    Sparkdräkt 

    fleceoverall 

    har ni fler önskningar om vad ni vill skulle ha funnits då ni fick ?

     

  • k girl

    Min dotter var prematur men stor för veckan. Hon hade stl 50/56 på sina första plagg. Det svåraste var att hitta kläder som funkade med slangarna. Vi hade heldresser på henne oftast, men det skulle t ex ha varit bra med en liten vikbar fot som funkade med saturationsätaren t ex.

  • yodi
    k girl skrev 2013-06-19 23:33:59 följande:
    Min dotter var prematur men stor för veckan. Hon hade stl 50/56 på sina första plagg. Det svåraste var att hitta kläder som funkade med slangarna. Vi hade heldresser på henne oftast, men det skulle t ex ha varit bra med en liten vikbar fot som funkade med saturationsätaren t ex.
  • yodi
    Tezze81 skrev 2013-06-19 23:06:42 följande:
    Ni som har svart mig get mig så mycket goda ider och bra erfarenheter för kunna jobba vidare med men ni andra får gärna svar också 

    Ni får nu en lite för smak på det vi kommer kunna erbjuda  

    Body en rosa och svar body med sådan kortlångärmad variant  med något häftig tryck på magen 

    Klänningar

    Strumpbyxor

    stickade sockar

    Sparkbyxor

    Sparkdräkt 

    fleceoverall 

    har ni fler önskningar om vad ni vill skulle ha funnits då ni fick ?

     
    gärna att det finns lite valmöjligheter på färgerna, det som är tråkigt med prematur kläder är att dom oftast finns i vitt, blått eller rosa.
  • Tezze81

    jag blir tacksam för alla era svar 

    tog faktis i mot det med att ha mindre glapp mellan storlekarna hellre ha fler storlekar

    så som 32,34,36,38,40 och sedan 44  

    men även ha mer än bara en färgat 

    är intressant med nåt mer än bara omlottbody?

    vad tror ni om byxpåse? fundera både fondrad och ofodrad

    när ni säger klänning vilken modell hade ni velat haft då?

    kommer även försaka ha lite tuffare kläder med döskullar sådant på skulle varit intressant?

    skulle det ha varat intressant med lite mindre vantar också eller även tossar för fötterna?

    kommer även försaka få till overall utan ben men håll för bälte i barnstollen i storlek 40 och 44 för då dom åker hem. 

     

  • k girl

    Personligen föredrar jag vävda tyger eller tyger med infärgade tryck även på fullgångna bebisar, men det är jag. Mjukt ska det vara. Angående overallen, kanske en lite större storlek också, typ 50? Min systerson hade 45 när han blev utskriven, han är född i februari och på overallen går man ju gärna upp lite i storlek så att den ska hålla.

  • yodi
    k girl skrev 2013-06-21 09:04:29 följande:
    Personligen föredrar jag vävda tyger eller tyger med infärgade tryck även på fullgångna bebisar, men det är jag. Mjukt ska det vara. Angående overallen, kanske en lite större storlek också, typ 50? Min systerson hade 45 när han blev utskriven, han är född i februari och på overallen går man ju gärna upp lite i storlek så att den ska hålla.
    fast overaller i st 50 är inte så svåra att få tag på, då är det värre med overaller i st 40 0ch 44
  • yodi
    Tezze81 skrev 2013-06-20 20:03:22 följande:
    tänkte vissa en bild på en body jag syr om den vore nåt?


    jätte fin, synd att det inte fanns något liknande (som jag hittade) när isabella var liten
  • kittel

    Jag handlade på www.babyjoy.se till min tillväxthemmade dotter. Speciellt gillade jag Duns Sweden och Röda Hund, med lite annorlunda färger än bara rosa och blått. Men det är jag det :)

Svar på tråden Prematurkläder