HJÄLP!! Ännu en tråd om 6-månadersbebis och sömn.
Hej! Jag behöver verkligen lite tips, och är mycket tacksam om någon tar sig tid att svara.
Min 5,5-månadersbebis har gått från att vakna ca 1-2 ggr/natt till att vakna 1 gång/timme under hela natten. Jag är helt slutkörd!
Eftersom jag misstänker att han befinner sig i det 5:e utvecklingssprånget (relationssprånget) vill jag inte bråka för mycket med honom (eller med mig själv) utan brukar plocka över honom till mig när jag lägger mig för natten. Han ligger sedan och vill snutta på bröstet konstant. Försöker jag stoppa in nappen blir han vansinnig.
Jag behöver verkligen göra något åt situationen snart om jag ska orka hålla mig upprätt på dagarna. Dessutom är min axel och nacke inte i toppform eftersom jag förvägras att byta ställning på nätterna. Min plan är att vänta några veckor och sedan låta pappan ta över nätterna för att få stopp på nattätandet och kanske även uppvaknandet.
Jag är f.ö. helt säker på att nattätandet inte beror på hunger, så jag kommer inte testa att mata honom med ersättning innan läggning.
Läggningen på kvällen fungerar fint (mellan sju och halv åtta) och ofta sover han sitt längsta sammanhängade pass på kvällen. På dagen sover han två längre eller tre kortare pass.
Mina frågor:
Finns det något jag kan göra nu för att underlätta för mig/få honom att sova bättre? TIPS????? Hinner vi styra om nätterna mellan detta utvecklingssprånget och separationsfasen? Är det ens någon mening, eller är det bättre att vänta några månader? (men det känns iofs nästan omöjligt). Någon tidpunkt som är bättre än någon annan?
Stort tack i förväg om någon kommer med några fina idéer Nu måste jag tyvärr gå och lägga mig.