• FruTrött

HJÄLP!! Ännu en tråd om 6-månadersbebis och sömn.

Hej! Jag behöver verkligen lite tips, och är mycket tacksam om någon tar sig tid att svara.

Min 5,5-månadersbebis har gått från att vakna ca 1-2 ggr/natt till att vakna 1 gång/timme under hela natten. Jag är helt slutkörd!
    Eftersom jag misstänker att han befinner sig i det 5:e utvecklingssprånget (relationssprånget) vill jag inte bråka för mycket med honom (eller med mig själv) utan brukar plocka över honom till mig när jag lägger mig för natten. Han ligger sedan och vill snutta på bröstet konstant. Försöker jag stoppa in nappen blir han vansinnig.

Jag behöver verkligen göra något åt situationen snart om jag ska orka hålla mig upprätt på dagarna. Dessutom är min axel och nacke inte i toppform eftersom jag förvägras att byta ställning på nätterna. Min plan är att vänta några veckor och sedan låta pappan ta över nätterna för att få stopp på nattätandet och kanske även uppvaknandet.

Jag är f.ö. helt säker på att nattätandet inte beror på hunger, så jag kommer inte testa att mata honom med ersättning innan läggning.
    Läggningen på kvällen fungerar fint (mellan sju och halv åtta) och ofta sover han sitt längsta sammanhängade pass på kvällen. På dagen sover han två längre eller tre kortare pass.

Mina frågor:

Finns det något jag kan göra nu för att underlätta för mig/få honom att sova bättre? TIPS????? Hinner vi styra om nätterna mellan detta utvecklingssprånget och separationsfasen? Är det ens någon mening, eller är det bättre att vänta några månader? (men det känns iofs nästan omöjligt). Någon tidpunkt som är bättre än någon annan?

Stort tack i förväg om någon kommer med några fina idéer {#emotions_dlg.flower} Nu måste jag tyvärr gå och lägga mig.

• Svar på tråden HJÄLP!! Ännu en tråd om 6-månadersbebis och sömn.
  • FruTrött

Är det verkligen ingen av alla kloka föräldrar här inne som har något att säga? Jag är framförallt intresserad av åsikter kring tidpunkten för att avsluta nattamningen...och gärna även tips på hur det kan göras smidigt och så smärtfritt som möjligt för sonen.
    Annar får jag väl tolka tystnaden som att min plan är ganska ok och helt genomförbar:)

• lövet2

Hur många kuddar har du i sängen? Jag skaffade en nackkudde åt mig, och sedan hade jag en vanlig kudde att lägga upp ena benet på och en kudde som jag stoppade bakom ryggen någonstans, så jag låg bekvämt på sida. Då slapp jag ont i ryggen/nacken, och dessutom kunde jag obehindrat sova mig i genom amningarna på natten.

Och nej, jag skulle inte rekommendera några större förändringar före 8-9 månader, eftersom det brukar bli ett elände då när sömnen strular som mest runt 8 månader. Babyn vaknar och du har plötsligt inget bombsäkert sätt att söva om honom. Personligen tycker jag att 10-11 månader är en bra ålder för att börja plocka bort nattätandet, om barnet inte redan slutat självmant.

• FruTrött

Tack för svaret {#emotions_dlg.flower} Jag har hittills bara haft min vanliga huvudkudde, men ska genast börja exprimentera med kuddar i sängen...och absolut fundera över dina tankar kring nattamningen! Hur har du f.ö. haft dina barn i sängen? Har de legat nära dig hela natten, eller har du lagt undan dem en bit när de har ätit klart? Problemet för mig nu är ju att han ligger väldigt nära mig hela natten. Om han hade vaknat mer sällan hade jag lagt tillbaka honom i hans säng, men det blir för påfrestnade i nuläget när han vaknar så ofta. Det bästa skulle vara om jag kunde smyga undan honom en liten bit bort i sängen utan att han vaknade...

• lövet2

Ungarna har legat i mitten av dubbelsängen, så det har inte funnits utrymme för att flytta sig en bit. I stället har barnen haft egen kudde och filt, och jag har haft mitt täcke, så en liten barriär har funnits mellan oss. Dessutom har jag haft en tendens att somna 10 sekunder efter påbörjad amning, så då har jag absolut inte kunnat flytta på barnet ...

• FruTrött

Jag ska nog testa att lägga honom i mitten av sängen i natt! Då kan jag kanske lite omärkligt rulla iväg när han är klarGlad Känns lite taskigt bara...jag gillar ju inte själv att ligga i skarven.
    Hur många barn har ni?...har ni haft en hel drös liggandes i mitten varje natt?Skrattande

• lövet2
    FruTrött skrev 2013-06-22 21:54:51 följande:
    Jag ska nog testa att lägga honom i mitten av sängen i natt! Då kan jag kanske lite omärkligt rulla iväg när han är klarGlad Känns lite taskigt bara...jag gillar ju inte själv att ligga i skarven.
    Hur många barn har ni?...har ni haft en hel drös liggandes i mitten varje natt?Skrattande
    Vi har 7 barn, men de har bara sovit hos oss som små. Bara 1 barn i taget alltså, utom när någon kommit smygande pga mardröm!
Svar på tråden HJÄLP!! Ännu en tråd om 6-månadersbebis och sömn.