• Man 1973

Vad är er syn på tiggare?

Vi satt precis ett sällskap och åt lunch på en uteservering när det dök upp en hemlös man och tiggde pengar av oss. Jag får så motstridiga tankegångar när sånt händer. Dels så ringer resonemanget i bakhuvudet att man inte ska ge dem pengar, för de kan alltid få tag på mat via socialhjälp osv, och dels tycker man ju så klart synd om dem som är sämre lyckligt lottade än vad man själv är. En tredje tanke som slog mig är att jag tycker att det är otrevligt att man inte kan få äta lunch i fred utan att bli störd av okända, och det gäller ju så klart inte bara om de är tiggare.

Jag har själv råkat ut för en snubbe som kom fram och bad om 20 kr till bussen, och jag kände mig på gott humör, så jag gav honom pengar. Då gick han raka vägen in i livsmedelsbutiken bredvid och kom ut med en burk öl i handen, mitt framför ögonen på mig. Därför är jag ännu mer skeptisk till att ge dem, för jag vet också att det förekommer mycket bluffande.

Brukar ni ge pengar till tiggare? Tycker ni att det är rätt att inte ge dem? Vet ni något om deras situation som kan vara bra att han i bakhuvudet när man tar beslut om hur man ska bemöta dem?

• Svar på tråden Vad är er syn på tiggare?
  • viseversa

Igår tex kom det en man och la ut lappar på t-banan med en syfthistoria där det ALLTID är barn inblandade.

För några år sen var det poppis med barn som låg döende i någon hemsk sjukdom utan minsta rätt till vård. Och man måste tigga för att ha råd med denna dyra vård.

Ofta var det fler än ett barn också och alla hade dom samma hemska åkomma. Men det har jag inte sett på ett tag nu. Nu är det istället att frun DÖTT och han(alltid en man) är ensamstående med MINST 2 barn och har INGEN rätt till social hjälp alls(trots att detta är i Sverige)

Mannen igår la ut en lapp där det var en bild på honom med ledsen min sittande på golvet och i knät hade han två barn. På lappen stod det...

"Hej jag är ensamstående med mina två flickor. Min fru har dött och jag har inga pengar att försörja dom för. Snälla skänk en krona så vore jag evigt tacksam"  

Problemet är bara att samma man för bara några månader sen hade en ANNAN lapp med ANDRA barn på(ja jag känner igen folk och åker väldigt mycket tunnelbana). Då var det dock två flickor på lappen även fast den var uppenbart fotoschoppad och så dåligt gjord att man skrattade lite för sig själv. Barnen var INKLIPPTA i bilden. 

Denna lapp var inte fixad utan riktiga barn som satt i hans knä(antagligen lånade barn) bara det att barnen på DENNA bild föreställande en POJKE och en flicka. Men det stod 2 flickorObestämd. Hmm ganska klantig miss om man frågar mig. 

Går man på detta är man smått korkad och får skylla sig själv att man ger bort pengar.  

• viseversa

Och ligger dessa barn ensamma hemma då när pappa är ute och tigger? jag menar han är ju ensamstående och har INGEN hjälp men var är barnen då när han lägger ut lappar på t-banan? Ibland är det väldigt små barn på dessa bilder. 

• Kensy

Jag ger sällan pengar till tiggare, men har ibland köpt de hemlösas tidning.
    Stör dom mig när jag sitter och äter lunch eller så, så blir jag ruskigt irriterad, annars har jag väl inget direkt emot dom. 

• Biffus

De som lägger "tycka synd-lappar" på tåget är extremt irriterades. Om de har råd att skriva lappar och plasta in dem så har de uppenbarligen någon säker inkomst!

De som sitter vid tåg irriterar mig inte, så länge som de inte börjar gnälla "please, some money... Pleeeeaaaaase" (en i mitt lokala centrum gör det).

De som spelar musik är väl de som jag tycker "mest" om, så länge som man inte blir döv av ljudnivån. Det är trevligt med lite musik...

Dock skulle jag aldrig ge pengar. Kg ska förtydliga att jag inte ogillar tiggarna, utan tiggeriet de utför.

• sverker11

Gör som med prostitutionen, straffa de som ger tiggarna pengar.

Samma argument som använts för att kriminalisera de prostituerades kunder går använda för att kriminalisera de som ger tiggare pengar.

• Biffus
    sverker11 skrev 2013-06-21 22:45:12 följande:
    Gör som med prostitutionen, straffa de som ger tiggarna pengar.

Samma argument som använts för att kriminalisera de prostituerades kunder går använda för att kriminalisera de som ger tiggare pengar.

Fast det är inte olagligt att sälja sex. Det är bara olagligt att köpa sex.
  • Wilner
    Biffus skrev 2013-06-22 10:03:53 följande:

Vem bryr sig. Det är moraliskt olagligt att köpa och sälja sex.
  • dessan59

nope jag lämnar inga pengar. Jag tycker att tiggarna har blivit mer och mer aggrisiva( hjärnsläpp på stavningen)

kvinnorna är värst som skramlar med sina muggar framför ansiktet, och säger säkert på sitt eget språk både det ena och de andra.nä, ger pengar till sos barnbyar och läkare utan gränser, då hoppas jag att pengarna kommer dit dom ska

• sverker11
    Biffus skrev 2013-06-22 10:03:53 följande:

Och det skall inte vara olagligt att tigga utan bara att ge tiggarna pengar.
  • SoStylish

Dessa som uppenbart tillhör något organiserat gäng som bara tagit sig till Sverige för att tigga ger jag aldrig några pengar. För något år sedan fick t.o.m. någon kyrka betala för att dessa skulle kunna komma hem igen.

Däremot köper jag gärna Situation Sthlm eller ger en slant eller köper någon mat till de som man märker är svenska hemlösa osv. En gång när jag väntade på tåget så kom det fram en man och frågade om jag hade en tia till en korv och då tänkte jag att han väl säkert skulle ha pengarna till något annat, men han fick en tia iallafall. Så sneglade jag på honom när han gick iväg och han försvann in på Pressbyrån och kom ut med en korv med bröd i handen. Då blev jag glad :)

• Smartie

Det klart att det är synd om många av tiggarna. Problemet är att tiggeriet har blivit en industri. De blir bara fler och mer påträngande. Det är ohållbart i längden. Jag tycker att vi borde göra som i Norge och förbjuda eller begränsa organiserat tiggeri. Att ge dem pengar är inte rätt sätt att hjälpa dessa människor, det är som att hälla bensin på elden. Det löser ingenting. Vill man verkligen hjälpa, kan man köpa en macka eller skänka pengar till hjälporganisationer istället.

Svar på tråden Vad är er syn på tiggare?