• isa81

Over supply syndrome - hjälp

Jag hade stora problem med amningen med mitt första barn. Han åt snabbt, mjölken sprutade ut och han var alltid missnöjd, både vid bröstet och annars. Jag fick stora sår på bröstvårtorna och när sonen började kräkas blod som han hade sugit in fick jag nog och åkte in till BB för att få hjälp. På BVC sa de bara att det kan göra lite ont, lufta och smörj med bröstmjölk. Jag fick börja pumpa och gjorde så tills såren hade läkt och fortsatte sedan amma, även om det inte var problemfritt efteråt heller. Helammade i fyra månader, sedan fick jag ge tillägg när hans vikt avstannade.

Med andra barnet började problemen redan på BB. Mina bröst svullnade, mjölken sprutade efter bara några timmar och jag var tvungen att pumpa ur bara för att sonen skulle få tag om bröstvårtan. Jag tog ett tag med pumpen sedan sprutade 40 cl ut av sig själv, utan att jag gjorde något. Sköterskorna hade aldrig sett något liknande. Son nr två hade ännu mer problem med att kunna äta eftersom han hela tiden satte i halsen av det häftiga flödet, han kaskadkräktes flera gånger varje amning och jag fick moppa golvet flera gånger om dagen! Jag var tvungen att använda amningsnapp under hela amningsperioden för att han skulle få någon chans att få ett någorlunda normalt flöde och jag fick pumpa ur lite innan amning för att det inte skulle komma för hårt.

Jag började googla och hittaden liten artikel av en läkare vars fru hade haft stora problem med just detta. Han kallade det för "over supply syndrome" och det stämde väl överens med hur jag hade det. Hans frus mjölk hade börjat spruta på en basketmatch, hon satt på tredje raden och mjölken sprutade genom bh och tröja in på planen. Jag hade råkat ut för samma sak, dock hemma i soffan! Amningen är jättejobbig på grund av detta, allt blir dyngsurt och jag måste byta kläder ofta. Att vara någon annanstans än hemma är jättejobbigt eftersom jag sölar ner så väldigt.

Är det någon som vet om det finns någon i Sverige som har kollat på detta "problem"? Jag väntar nu mitt tredje barn och gissar att det kommer att se ungefär likadant ut denna gång. Nu finns det många fler artiklar i ämnet, men det verkar inte vara något som någon i Sverige känner till. Att lindra besvären är en ganska jobbig procedur där man enligt de artiklar jag har läst ska amma på samma bröst i 12 timmar  för att minska produktionen, men att det kan gå fel så att man istället förstör produktionen. Jag känner att det inte är något jag vill experimentera med själv!

Någon som har något bra tips om var jag kan vända mig, eller som har haft samma problem själv?          

• Svar på tråden Over supply syndrome - hjälp
  • Flickan och kråkan

Överproduktion är inte något ovanligt problem och blockamning är en välkänd lösning. Märkligt att du inte fått råd och stöttning om detta? Jag märkte med första barnet att jag hade överproduktion. Läckte inte alls, men märkte det på andra sätt - mitt barn kräktes, satte i halsen, blev gasig, fick ont i magen etc etc.

Jag vände mig till Amningscentrum på Karolinska och fick rådet att blockamma och hur jag skulle gå till väga. Jag ammade från ett bröst så länge jag vågade och vi hamnade på cirka 6-7 timmar. Efter ett par dygn minskade produktionen och lugna, välfungerande amningstillfällen . Blockammade med andra barnet också, men då var jag ju lite mer hemma på det hela så det hann aldrig bli några större besvär och jag startade tidigare för att inte hamna i samma sits igen. Väntade dock tills produktionen kommit igång ordentligt. Ibland ökade produktionen igen men då räckte det med att under en period amma från samma bröst vid 2-3 amningstillfällen för att få bukt med det hela. Har ammat båda mina barn länge och problemfritt. Hoppas på det med tredje barnet också

Amningshjälpen har information om detta. Maila eller kontakta annars Amningscentrum på Karolinska. Många här på FL också som blockammat. 

• isa81

Familjeliv kan man lita på Jag hittade en artikel på amningshjälpen igår kväll och tänker ta med mig den på BB så får de hjälpa mig att hitta mer information. Det fanns också ett svar på ett mail på amningshjälpen, men där lät det som vanligt: "se det från den positiva sidan: du har ju inte för lite i alla fall". Det stod ingenting om blockamning där. Med första barnet ringde jag amningshjälpen men det var väldigt struligt, ringde många namn på listan men fick inte svar någonstans.

Kanske har de fått mer information på mitt BB nu, jag har skrivit om mina problem i min amningsplan så de är lite förberedda, men jag gissar att jag kanske måste vända mig någon annanstans. Jag gillar att amma, eller kanske snarare tanken på att amma, men i verkligheten fasar jag för det då det har varit så besvärligt de två tidigare gångerna.

Tack för svar!   

• ScandinavianMom

Jag är så himla ledsen att du inte har fått hjälp! Det är känt problem att kvinnor har överproduktion och tyvärr får de ofta höra att de ska bara vara glada att de kan producera så mycket mjölk. Det är tyvärr  Amningshjälpen har bra information om att problemet finns och vad man kan göra.

"Heltömning + blockamning" är väldigt bra teknik för att hjälpa det. Den tekniken är väldigt bra beskriven i boken "Amning i vardagen" av Marit Olanders.

Det man gör är att på morgonen pumpar man (helst med dubbelpump) och tömmer båda brösten så mycket det går. Så fort man är klar låter du barnet amma så mycket det vill från båda brösten. Resten av dagen delar du upp i tidsblock om ett antal timmar (3 timmar som exempel). De 3 första timmarna ammar du bara från ena bröstet, de tre följande timmarna från andra bröstet och därefter tillbaka till det första. Man kan behöva upprepa urmjölkningen dagen efter men då ska man försöka skjuta på det  och mjölka ur en timme eller två senare för varje ny dag.
    Urmjölkning signalerar att brösten ska producera mer mjölk så man ska inte pumpa ur mer än en gång per dag, dock kan det behövas en gång till men det är i extrema fall.

www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf

• ScandinavianMom

Där var jag för snabb på knappen och skrev inte färdigt meningen...

*Det är tyvärr många som inte förstår att överproduktion är ett stort problem för många kvinnor. Amningshjälpen har bra information om att problemet finns och vad man kan göra.

• Jodi

Har samma problem fast inte lika extremt. Var jättejobbigt med första barnet men nu när andra kom så läste jag på för att få det lite lättare. Körde nån variant på blockammning, ammade ett bröst i taget 1-2 amningstillfällen. Hjälpte omedelbart! Så skönt att ha mjuka bröst i normal storlek och slippa detta enorma läckage!
    Hoppas det löser sig för dig med, lycka till!

• isa81

Jag har skrivit ut artikeln från Amningshjälpen och lagt i BB-väskan, så får vi se vad de säger! Jag tänker att jag stannar på BB tills amningen funkar hyfsat bra, och att de får övervaka amningen i början. Jag har alltid ammat bara ett bröst i taget eftersom barnen inte har velat äta fårn mer än ett, men bytt varannan gång. Man ser ju bedrövlig ut med ett jättebröst och ett litet, med det är inget att göra åt, det går inte att vara fåfäng i detta läge

Jag hoppas verkligen att det inte ska behöva bli några problem den här gången, men realisten inom mig räknar med det. Dock känner jag mig lite mer förberedd den här gången, jag vet att amningen är besvärlig och kan ändå känna något slags lugn i det.

Tack till er som svarat, jag är inte jätteaktiv på forumet därav mitt sena svar. Jag kan försöka komma ihåg att uppdatera när bebisen är här, några veckor kvar! Kommer nog att se det som min uppgift att sprida kunskap om detta i min region efter detta

• Flickan och kråkan

Jag kan hälsa att jag fick mitt tredje barn för 10 dagar sedan. Och ja, överproduktion den här gången med. Vår pojke föddes liten - precis på gränsen till liten för sin tid/tillväxthämmad - så ville ha igång produktionen snabbt. Intensivammade och handmjölkade även och gav på sked. Han har gått upp fint, men överproduktion + litet barn = lite nätt tag om bröstvårtan och lite blåsor och sår inledningsvis (ovana bröst också så klart). Har blivit bättre nu efter ett par dagar då han vuxit till sig. Blockammar vilket har lett till lugnare mage och amningstillfällen. Men det flödar. Han kan ta ett litet nätt grepp om  i stort sett bara bröstvårtan och får ändå i sig massor - växer jättebra på alla håll och kanter.

• malzac
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-03 08:42:13 följande:
    Jag kan hälsa att jag fick mitt tredje barn för 10 dagar sedan. Och ja, överproduktion den här gången med. Vår pojke föddes liten - precis på gränsen till liten för sin tid/tillväxthämmad - så ville ha igång produktionen snabbt. Intensivammade och handmjölkade även och gav på sked. Han har gått upp fint, men överproduktion + litet barn = lite nätt tag om bröstvårtan och lite blåsor och sår inledningsvis (ovana bröst också så klart). Har blivit bättre nu efter ett par dagar då han vuxit till sig. Blockammar vilket har lett till lugnare mage och amningstillfällen. Men det flödar. Han kan ta ett litet nätt grepp om  i stort sett bara bröstvårtan och får ändå i sig massor - växer jättebra på alla håll och kanter.
    Grattis till er lille påg!
  • Coxia

Aha det är kanske därför min amning strular. Min kille är 5 veckor och när jag lägger till så får han panik släpper och mjölken sprutar. Han äter bara 6-7 gånger per dygn och då bara 1 bröst, så att amma bara en sida flera gånger i rad känns som om det inte går. Tips?

• malzac
    Coxia skrev 2013-07-04 16:22:49 följande:
    Aha det är kanske därför min amning strular. Min kille är 5 veckor och när jag lägger till så får han panik släpper och mjölken sprutar. Han äter bara 6-7 gånger per dygn och då bara 1 bröst, så att amma bara en sida flera gånger i rad känns som om det inte går. Tips?
    Varför inte? Är det för att det blir problem med det bröstet du inte ammar från då? Du kan ju lätta på trycket lite på det i så fall, men så lite som möjligt för att inte stimulera extra produktion.

Annars så kanske du kan låta din son "öppna ventilen" och fånga den första strålen i en handduk eller så. Det körde jag på. När strålen minskat efter några sekunder så kunde min dotter dricka bättre. Eller så kan en annan position hjälpa - liggamma kanske?

Om du pallar engelskan så kan det här vara en bra sida att kolla igenom (framförallt stycket om Strategies to Reduce Milk Ejection Force):

www.llli.org/faq/oversupply.html 
  • Coxia

Ja om jag inte kör varannan gång så får jag superont. Brösten är ju spända som de är. Med första barnet ammade jag bara med pump och flaska och då var ju ymnig mjölk inte ett problem. Men nu är det som om han får panik när mjölken kommer. Ska läsa länken, tack

• malzac
    Coxia skrev 2013-07-04 17:07:03 följande:
    Ja om jag inte kör varannan gång så får jag superont. Brösten är ju spända som de är. Med första barnet ammade jag bara med pump och flaska och då var ju ymnig mjölk inte ett problem. Men nu är det som om han får panik när mjölken kommer. Ska läsa länken, tack
    Kom ihåg också att det går över! Så småningom ställer brösten in sig på rätt mängd, och din son växer också till sig och kan hantera det bättre. :)

Men ja, har du testat att liggamma? Eller att låta sonen släppa lite först tills trycket lagt sig lite, och sedan pröva igen? 
  • Coxia

Mycket bra skrivet i länken. Ska se om vi kan få det lite bättre. Liggamma har bi problem med taget, så det får jag ont av.
    Nu gör vi så att han suger lite och sedan får vänta medan jag trycker ut i en handduk. Men han kämpar i alla fall.

• isa81

Mitt "problem" gick aldrig helt över. Med första barnet hade jag problem hela amningsperioden. Brösten var extremt spända och ömma, min man lyfte upp mig en gång och höll om mig hårt och det gjorde så ont att jag skrek högt! Då hade jag ammat i över fyra månader. Jag hade hela tiden problem med såriga och fjälliga bröstvårtor och det gjorde hela tiden ont. Jag fick smörja med Purelan hela amningsperioden.

Med andra barnet var det flödet som var problemet. Jag ammade med amningsnapp hela tiden och det var en oerhörd lättnad, om än bökigt och något jag skulle vilja slippa, men jag har redan köpt och packat ner i bb-väskan. Brösten slutade ömma efter 5-6 veckor kanske, men de fortsatte att spruta ut mjölk och blöta ner överallt hela perioden. Med amningsnapp känns det som att trycket minskar en aning eftersom en del av mjölken samlas upp i nappen och barnet får lite mer kontroll på flödet. Det är jobbigt när nappen lossnar bara, eftersom det då rinner ut en hel pöl på mig!

Liggamma har jag heller aldrig kunnat. Barnen har inte fått ordentligt tag om vårtan och det har bara gjort ont. Jag ska försöka lägga mig bakåt i soffan den här gången så mjölken i alla fall får uppförsbacke! Jag kommer ihåg en gång när jag skulle prova att liggamma med andra barnet, och det slutade med att jag fick byta alla sängkläder, allt var dyngsurt! Sonen fick inte tag och mjölken sprutade åt alla håll     

• isa81

I fredags kom det en tredje liten pojke till vår familj! En väldigt smidig förlossning och en bebis som ammade bra direkt. Mina stackars bröst verkar dock inte gjorda för att amma, de sprack upp direkt så jag fick ta fram amningsnappen så fort jag kom till bb. Lite tråkigt då han hade perfekt tag om bröstet.

Den här gången svullnade inte brösten upp så fort, det var först när jag var på väg att åka hem efter två dygn som de blev stora och hårda. Men eftersom flödet var bra och han kunde äta lugnt och stilla gjorde det inget att jag hade ont!

Så idag, på det fjärde dygnet, har produktionen satt igång ordentligt. Igår åt han mest hela dagen, men till slut tror jag att han ville äta för att han hade ont i magen...Tror ni att det är kört nu och det kommer att fortsätta att komma för mycket mjölk, eller finns det fortfarande chans att det bara behöver ställa in sig först? Idag har han inte ätit alls lika ofta så det är ju inte så konstigt om det blir mycket mjölk då! Jag lider så med honom när han får kämpa med att äta och inte får ta det i sin egen takt. När han väl har ammat klart får han kämpa med gaser istället...

Jag hoppas verkligen att det bara beror på att produktionen inte har hunnit ställa in sig än, men om det inte gör det vill jag ta hjälp från amningshjälpen. Tror ni att det är svårt att få tag på någon så här mitt i sommaren, och hur vet man att man ringer till någon som kan blockamning? På mitt bb hade de som jag misstänkte aldrig hört talas om det...

• malzac

Grattis till din nye lille son! :)

Det tar några veckor innan brösten har ställt in sig ordentligt så här i början, så det är inte "kört" än!

• ScandinavianMom
    isa81 skrev 2013-07-16 18:58:10 följande:

I fredags kom det en tredje liten pojke till vår familj! En väldigt smidig förlossning och en bebis som ammade bra direkt. Mina stackars bröst verkar dock inte gjorda för att amma, de sprack upp direkt så jag fick ta fram amningsnappen så fort jag kom till bb. Lite tråkigt då han hade perfekt tag om bröstet.

Den här gången svullnade inte brösten upp så fort, det var först när jag var på väg att åka hem efter två dygn som de blev stora och hårda. Men eftersom flödet var bra och han kunde äta lugnt och stilla gjorde det inget att jag hade ont!

Så idag, på det fjärde dygnet, har produktionen satt igång ordentligt. Igår åt han mest hela dagen, men till slut tror jag att han ville äta för att han hade ont i magen...Tror ni att det är kört nu och det kommer att fortsätta att komma för mycket mjölk, eller finns det fortfarande chans att det bara behöver ställa in sig först? Idag har han inte ätit alls lika ofta så det är ju inte så konstigt om det blir mycket mjölk då! Jag lider så med honom när han får kämpa med att äta och inte får ta det i sin egen takt. När han väl har ammat klart får han kämpa med gaser istället...

Jag hoppas verkligen att det bara beror på att produktionen inte har hunnit ställa in sig än, men om det inte gör det vill jag ta hjälp från amningshjälpen. Tror ni att det är svårt att få tag på någon så här mitt i sommaren, och hur vet man att man ringer till någon som kan blockamning? På mitt bb hade de som jag misstänkte aldrig hört talas om det...

Grattis till sonen!!

Det är väldigt tidigt efter förlossningen och jag tror du måste ge brösten en chans att justera mjölken innan du börjar tänka på blockamning. Under tiden se till att han ligger i mer upprätta ställningar när ni ammar eller att ligga och amma för att underlätta för gaser att komma upp. Samt att bära i bärsjal hjälper på små magar.

Det går absolut att få tag på folk hos AH över sommaren. Du kan prova att maila och de som inte är aktiva och kan blockamning väl får mailet. Du kan säkert få ringa till den hjälpmamman om du önskar det och det är nånting ni kommer överens om tillsammans.
  • cloudberry79

Gå med i AHs slutna grupp på Facebook och fråga om det finns någon hjälpmamma som kan ta ett samtal, de svarar där också, men då vet du också direkt vem du kan kontakta. Lycka till!

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Over supply syndrome - hjälp