Over supply syndrome - hjälp
Jag hade stora problem med amningen med mitt första barn. Han åt snabbt, mjölken sprutade ut och han var alltid missnöjd, både vid bröstet och annars. Jag fick stora sår på bröstvårtorna och när sonen började kräkas blod som han hade sugit in fick jag nog och åkte in till BB för att få hjälp. På BVC sa de bara att det kan göra lite ont, lufta och smörj med bröstmjölk. Jag fick börja pumpa och gjorde så tills såren hade läkt och fortsatte sedan amma, även om det inte var problemfritt efteråt heller. Helammade i fyra månader, sedan fick jag ge tillägg när hans vikt avstannade.
Med andra barnet började problemen redan på BB. Mina bröst svullnade, mjölken sprutade efter bara några timmar och jag var tvungen att pumpa ur bara för att sonen skulle få tag om bröstvårtan. Jag tog ett tag med pumpen sedan sprutade 40 cl ut av sig själv, utan att jag gjorde något. Sköterskorna hade aldrig sett något liknande. Son nr två hade ännu mer problem med att kunna äta eftersom han hela tiden satte i halsen av det häftiga flödet, han kaskadkräktes flera gånger varje amning och jag fick moppa golvet flera gånger om dagen! Jag var tvungen att använda amningsnapp under hela amningsperioden för att han skulle få någon chans att få ett någorlunda normalt flöde och jag fick pumpa ur lite innan amning för att det inte skulle komma för hårt.
Jag började googla och hittaden liten artikel av en läkare vars fru hade haft stora problem med just detta. Han kallade det för "over supply syndrome" och det stämde väl överens med hur jag hade det. Hans frus mjölk hade börjat spruta på en basketmatch, hon satt på tredje raden och mjölken sprutade genom bh och tröja in på planen. Jag hade råkat ut för samma sak, dock hemma i soffan! Amningen är jättejobbig på grund av detta, allt blir dyngsurt och jag måste byta kläder ofta. Att vara någon annanstans än hemma är jättejobbigt eftersom jag sölar ner så väldigt.
Är det någon som vet om det finns någon i Sverige som har kollat på detta "problem"? Jag väntar nu mitt tredje barn och gissar att det kommer att se ungefär likadant ut denna gång. Nu finns det många fler artiklar i ämnet, men det verkar inte vara något som någon i Sverige känner till. Att lindra besvären är en ganska jobbig procedur där man enligt de artiklar jag har läst ska amma på samma bröst i 12 timmar för att minska produktionen, men att det kan gå fel så att man istället förstör produktionen. Jag känner att det inte är något jag vill experimentera med själv!
Någon som har något bra tips om var jag kan vända mig, eller som har haft samma problem själv?