• Anonym (fly förbannad)

Mina styvbarn är riktiga svin mot min 2 åriga son vad skall jag göra?

Min man har två små odrägliga saker på 9 och 12 år vi har ett gemensamt barn på 2 år som blir så illa behandlat av sina syskon så det finns inte. Dom ber honom hålla käften så fort han pratar så fort han kommer in i sitt rum säger dom åt honom att gå ut. Detta är bara en bråkdel av jävelskap dom gör. Vad skall jag göra åt detta då det helt klart inte löser något genom att prata med varken dom eller min man.

• Svar på tråden Mina styvbarn är riktiga svin mot min 2 åriga son vad skall jag göra?
  • Anonym (bibo)

Efter att ha läst fler inlägg så tror jag ts försvårar relationen mellan syskonen. Gillar du inte dom och struntar i dom så tar dom ut det på ditt barn. Jag har aldrig gjort skillnad på bonusbarn eller egna. Självklart blir det olika men alla behandlas som familj.

Jag tror det blir svårt för ditt barn pga det du gör ts tyvärr. Du behöver inte vara deras mamma men att inte "beblanda" sig med barnen kan inte bli så bra. Så vill du att dom ska behandla ditt barn väl får du börja behandla dom väl också. DU förstör för ditt barn annars. Ser du dom som syskon på lika vilkor, helt ärligt?

• barnsamarbetar

att benämna de 2 äldsta barnen som "två små odrägliga saker" får det att låta som att även du som vuxen brister i respekt. Du kanske ska börja där om du vill ha ändring i barnens beteende.

• SötFlöt

Jag vet inte varför de gör så men jag tycker dom är svin tyvärr.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • M166

Den dagen någon behandlar mitt barn illa förvandlas denne genast till en odräglig sak. Punkt. TS uppgift är att skydda sitt barn, för pappan verkar ju inte göra detta...

• Anonym (SL)

Jag skulle säga åt dem att skärpa sig då jag inte tycker det är ok att bete sig hursom bara för att man är syskon. Jag har nyligen läst att syskonbråk kan likställas med att bli mobbad på ex förskolan och föräldrar låter ofta syskon lösa konflikter själva i hemmet. När min snart 5-åring gör dumma saker och säger dumma saker till sin syster säger jag åt honom och även om situationen är omvänd.

• Ascendere
    FireLady skrev 2013-06-23 20:10:06 följande:
    Undra varifrån de har lärt sig att uppföra sig illa mot de mindre. Ett fullkomligt mysterium.
  • slutatsnusa
    Anonym (fly förbannad) skrev 2013-06-23 06:01:55 följande:
    Alla saker min son har är nyinköpt av mig och hans mormor jag ville ha nytt då jag hade på känn att syskonrivaliteten skulle bli ett problem som hette duga. Jag har ingen attityd gentemot barnen som är ett problem jag befattar mig knappt ens med dom då dom beter sig som dom gör.

mitt i prick ts
    i mina öron låter det som ett stort problem att du knappt befattar dig med de stora barnen
    det är en jätteomställning att få ett syskon
    att de behandlar sin lillebror illa ska självklart inte vara okej, men jag tänker att det kan finnas en orsak till det
    dessutom måste de stora få en möjlighet att komma undan en klåfingrig och "jobbig" lillebror
    hur resonerar du och din man kring problemet?
    bor de stora vv?
  • Mineralvatten

men det var ett förbenat tjatande, ts skriver att sonen hindras av sina syskon att gå in på SITT rum.
    frågor på det?.

• Mineralvatten
    Furstinna skrev 2013-06-22 21:14:05 följande:
    Ts, du svarar ju inte på några frågor alls.

Hur är rumsfördelningen?
    Har leksakerna tillhört nioåringen?
    leksakerna är införskaffade av ts till sonen och har således inte tilhört 9 åringen skriver ts.
  • TrendyFarsa
    Anonym (fly förbannad) skrev 2013-06-22 10:16:27 följande:
    Min man har två små odrägliga saker på 9 och 12 år vi har ett gemensamt barn på 2 år som blir så illa behandlat av sina syskon så det finns inte. Dom ber honom hålla käften så fort han pratar så fort han kommer in i sitt rum säger dom åt honom att gå ut. Detta är bara en bråkdel av jävelskap dom gör. Vad skall jag göra åt detta då det helt klart inte löser något genom att prata med varken dom eller min man.
    Du pratar med pappan till barnen och förklarar att detta är helt oacceptabelt. Om han inte vill se problemet eller bara kommer med undanflykter så packar du och lämnar honom.

Ditt lilla barn har bara dig att vända sig till, du har ditt barns trygghet och om du inte ger ditt barn den tryggheten så sviker du ditt barn! Ok? 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Litet My

Måste bara fråga, har bonusbarnet egna saker? Eget rum? Osv dit de kan gå och leka utan småsyskonet. Tror inte jag känner ett enda storasyskon som inte ledsnat på ett klåfingrigt småsyskon. Däremot är det inte okej att be syskonet hålla käften och sånt samtidigt som de stora behöver en egen frizoon. Om inte annat kan elakheten mycket väl vara symptomet på något annat som barnen tycker är jobbigt.

• asta66
    M166 skrev 2013-06-23 21:43:47 följande:
    Den dagen någon behandlar mitt barn illa förvandlas denne genast till en odräglig sak. Punkt. TS uppgift är att skydda sitt barn, för pappan verkar ju inte göra detta...
    För vilken förälder blir inte en tiger då?
  • Anonym ((nybörjare))

Vissa saker ska inte accepteras av någon mot någon (som att säga "håll käften"). Och jag skulle också tycka att barnen var vidriga. För att göra det ännu värre skulle jag troligtvis också ha skuldkänslor över att jag kände så om barn, vilket bara skulle förvärra situationen.

De äldre måste förstå att små barn är små. Men samtidigt är det bästa sättet att lära sig visa respekt, att man blir respekterad. Skulle gemensamt utformade, tydliga regler kunna vara en utgångspunkt? Tex om du är där, ska du få eget utrymme/I det här lägena får du vara mer tolerant? Om du tycker något är jobbigt säger du till din pappa/mig och inte 2-åringen?

Svar på tråden Mina styvbarn är riktiga svin mot min 2 åriga son vad skall jag göra?