• Cspiik

Förälder till barn med Lindrig utvecklingsstörning

Jag har en dotter som är 9 år som har en diagnos "Lindrig utvecklingsstörning med Autistiska drag" och jag undrar om det finns någon förälder/föräldrar som också har barn med samma diagnos som man kan bolla idéer och tankar med?

Vi bor i Göteborg och hade också varit kul om en Träff/Gruppträff vore möjligt eller om det är någon som vet om det redan finns en sådan grupp man kan vara med i.

• Svar på tråden Förälder till barn med Lindrig utvecklingsstörning
  • Annafia72

Åh vad bra! har letat efter just en sådan här grupp! Har startat en grupp på facebook för barn med speciella behov men det är ganska stort spann och de flesta har adhd-barn men om ni vill så startar jag en grupp till bara för oss? Jag behöver verkligen stöta och blöta detta, har en son på 9 år soom precis fått diagnosen utvecklingsstörning...

Bloggar en del för att skriva av mig på curlingmammajag.blogspot.com

MEn om ni vill så startar jag en grupp?

Kram Annsofie -Örebro

• Colorado

Jag är gärna med i en grupp för oss med barn med utv. Störning. Läst just din blogg anna fia och jag känner igen mig i det du skriver. Man känner dig ganska ensam med alla frågor och man tror att man är ensam med detta

• Colorado

Kanske är trög men vart letar man för att hitta grupper här på familjeliv :)

• Annafia72

annars maila mig ditt namn på facebook så kan jag nog lägga till dig därifrån Skrattande får inte ge oss nu när vi äntligen hittat likasinnande! :)

• Geelda

Min femåriga tjej har ett sent tal. Hon byter ut bokstäver i orden och lägger till bokstäver. Kan många ord, i stort sett alla ord men hon uttalar dem liksom fel även om man oftast förstår vad hon menar. Glasögon blir gonggong, telefonen är nanonen osv. Men hon talar i meningar om både fyra och fem ord nu. Hon ritar inget än, bara klotter. Kan inte färgerna. Räknar men inte rätt, kan bli en, två, tre, fyra, fem, åtta, fyra...har först nu börjat leka med andra barn. Aldrig haft problem med motoriken. Är väldigt glad och snäll. Social. Busig. Mycket stora koncentrationssvårigheter. Kramig. Inga problem med sömnen. Äter allt. Blev blöjfri sent, först i fyrsårsåldern. Kladdar mycket närhon äter. Gillar att sjunga och dansa. Smart med datorns och telefonens funktioner. Nyfiken, tittar hur man gör saker, härmar mycket. Har ingen diagnos, är under utredning. Låter det som att vi hör hit? Någon som känner igen sig i vår älskade underbara virvelvind?

• Emma09

Hej! Jag känner igen mycket av det du beskriver i min dotter. Hon är 4 år och kan många ord, snappar upp det mesta man säger men uttalet är inte alltid så bra. Vissa bokstäver faller bort som f och v och r och s ibland. Hon har ganska svårt att bygga meningar och pratar som mest 4 ords meningar. Hon kan räkna lite men har svårt att använda det till att verkligen räkna hur många det är av något. Är hyfsat bra på färger men blandar ofta ihop också. Rita funkar inte ännu det blir mest kludder, hon har finmotoriska svårigheter. Vi har inte fått någon diagnos ännu men hon är under utredning och mycket har gjorts.

• Geelda
    Emma09 skrev 2013-10-26 13:56:03 följande:
    Hej! Jag känner igen mycket av det du beskriver i min dotter. Hon är 4 år och kan många ord, snappar upp det mesta man säger men uttalet är inte alltid så bra. Vissa bokstäver faller bort som f och v och r och s ibland. Hon har ganska svårt att bygga meningar och pratar som mest 4 ords meningar. Hon kan räkna lite men har svårt att använda det till att verkligen räkna hur många det är av något. Är hyfsat bra på färger men blandar ofta ihop också. Rita funkar inte ännu det blir mest kludder, hon har finmotoriska svårigheter. Vi har inte fått någon diagnos ännu men hon är under utredning och mycket har gjorts.

Misstänker man någon speciell diagnos? Är hon också extremt aktiv? Min dotter har också mycket problem med sina öron, har rör inopererade nu. Hör dåligt till och från, kanske därav talet är som det är. Har först nu börjat medverka, tidigare inte följt instruktioner alls utan kört på bara.
  • Emma09

Nej man misstänker nog ingen speciell diagnos. Kan kanske vara något genetiskt vi väntar just nu på svar från en DNA sekvens analys tror jag det heter men det är inte säkert att det visar något. Min dotter är inte direkt överaktiv i hemmet men kan bli orolig i andra sammanhang tex i mataffären så springer hon runt som ett jehu och hon verkar bli stressad av för mycket intryck, hon har också koncentrationsproblem. Hon är väldigt glad, snäll och gillar andra människor och prata och hälsar på alla. Hon sover bra och är gullig och kramig. Är ganska distanslös i sitt sätt och kan tex klappa andra mindre barn. Precis som din dotter så kladdar hon mycket när hon äter, inte på dagis men hemma. Samspel med andra barn börjar lossna lite men hon har tidigare haft svårt med mitt och ditt så hon har blivit så upprörd när andra leker med saker som hon anser är hennes, det har nu blivit lite bättre så jag håller tummarna att det håller i sig. Min dotter har också motoriska problem så hon har svårt att få ihop saker tex klä på sig själv eller pyssla och rita. Springa o hoppa kan hon bra. Har man några misstankar om diagnos när det gäller din dotter?

• Geelda

Man har ingen speciell misstanke vad jag vet. Har hela tiden tänkt att "det ordnar sig, hon är så liten än, hon kommer snart ikapp". Men nu är det inte ens ett år till skolstart och hon är mer som tre än fem år. Tack och lov så verkar hon inte lida av det själv alls, hon är så underbart sprudlande glad jämt och nöjd. Eventuellt kan det bli ett extra år på dagis för henne. Det går i alla fall framåt hela tiden trots allt.

• campovejo

Jag har en son på 12 år som ganska nyligen fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning. Försökte komma in på sidan nån angivit här över men lyckas inte :( Vore kul att få vara med och dela tankar och känslor med fler föräldrar.

• Annafia72

Känner igen min 9-åriga son i så mycket som skrivs här! Han har alltid varit "sen" i utvecklingen så vi har också trott att det inte varit något mer än att han är ovanligt långsam. Han har alltid varit väldigt kort och växer långsamt (stod still i vikt ett helt år) så vi håller på och utreder vad det beror på, han dricker näringsdrycker och äter grädde, men det händer ingenting speciellt mer än att JAG går upp massor i vikt Skäms

Han fick stanna ett extra år på dagis och i skolan har han hjälp av specialpedagog 40 min varje dag och så har skolan även satt in "extragympa" där han och en tjej till får gå 2 ggr/veckan och träna koordination. Han har svårt med just den delen, svårt att "skriva av" bokstäver och ritar som lillebror 5 år, men gymnastiken har hjälp honom massor. Han har fått en helt annan kroppsuppfattning, klättrar och går balansgång som han aldrig gjort tidigare.
    Vi har nu gjort en skolutredning och kommit fram till att han har en lindrig utvecklingsstörning och troligtvis någonting mer. Har fått remiss till en neurolog så nu väntar vi bara.

Han ska nu få integrerad skola vilket innebär att han går kvar i sin klass men jobbar mot andra mål vilket gör allt enklare även för oss (som stressat upp oss för att han gått framåt med myrsteg). Det är en sorg att få ett sådant här besked men jag är glad att han fått all hjälp han behöver utan diagnos. För han kommer inte märka någon skillnad själv mer än att han slipper prov.  

• 75permar
    Annafia72 skrev 2013-10-21 15:09:51 följande:
    Åh vad bra! har letat efter just en sådan här grupp! Har startat en grupp på facebook för barn med speciella behov men det är ganska stort spann och de flesta har adhd-barn men om ni vill så startar jag en grupp till bara för oss? Jag behöver verkligen stöta och blöta detta, har en son på 9 år soom precis fått diagnosen utvecklingsstörning... Bloggar en del för att skriva av mig på curlingmammajag.blogspot.com MEn om ni vill så startar jag en grupp? Kram Annsofie -Örebro

Hej, Har precis fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning på mina tvillingar som är 10 år. Läste ditt blogginlägg och sitter nu här och gråter!! Kände precis likadant när jag fick beskedet, det bara snurrade i huvudet på mig! Det är så mycket känslor inom mig som känner allt möjligt!!! Och en del känslor är jag inte stolt över men det måste bearbetas! Kram
  • Marmelad89
    Geelda skrev 2013-10-24 23:21:55 följande:

Min femåriga tjej har ett sent tal. Hon byter ut bokstäver i orden och lägger till bokstäver. Kan många ord, i stort sett alla ord men hon uttalar dem liksom fel även om man oftast förstår vad hon menar. Glasögon blir gonggong, telefonen är nanonen osv. Men hon talar i meningar om både fyra och fem ord nu. Hon ritar inget än, bara klotter. Kan inte färgerna. Räknar men inte rätt, kan bli en, två, tre, fyra, fem, åtta, fyra...har först nu börjat leka med andra barn. Aldrig haft problem med motoriken. Är väldigt glad och snäll. Social. Busig. Mycket stora koncentrationssvårigheter. Kramig. Inga problem med sömnen. Äter allt. Blev blöjfri sent, först i fyrsårsåldern. Kladdar mycket närhon äter. Gillar att sjunga och dansa. Smart med datorns och telefonens funktioner. Nyfiken, tittar hur man gör saker, härmar mycket. Har ingen diagnos, är under utredning. Låter det som att vi hör hit? Någon som känner igen sig i vår älskade underbara virvelvind?

Hej!

Jag ser att den här gruppen är flera år gammal, men jag skulle gärna vilja komma i kontakt med Geeelda. Min son har precis samma problem som din dotter (med undantag från koncentrationen). Han är fyra år precis som din dotter var när du skrev det här. Jag vill gärna veta hur det går för er? Min son fick diagnosen "utvecklingsstörning" häromdagen, något som verkligen förvånade oss då vi trodde att problemet främst var språket (vi har också noterat att han inte kan färgerna, vilket vi tyckt var märkligt).

Finns det någon grupp här eller på fb för barn med lindrig utvecklingsstörning?

Mvh
Svar på tråden Förälder till barn med Lindrig utvecklingsstörning