Mina barn är 11 och 9 år, de är hemma ensamma varje dag och har varit i drygt 1,5 år nu.
På morgonen väcker jag dem innan jag kör till jobb och de går upp och fixar till sig, äter och går till skolan. När de kommer hem vid 14-tiden är ingen hemma förrän tidigast vid 17.
De ringer mig när de går till skolan, när de kommer fram, när de går från skolan och när de kommer hem. Dessutom ringer de om de går iväg till något kompis eller så. Det är ofta så att sonen (11-åringen) sticker till en kompis medan dottern (9-åringen) är helt ensam hemma på eftermiddagen.
Nu när det är sommarlov så vaknar de av sig själva och ringer till mig när de har gått upp. Äter frukost och gör sig iordning. Ibland är de hemma och ibland är de hos kompisar, ibland är en av dem hemma och den andra iväg hos kompisar. Har aldrig varit några som helst problem.
Det som är viktigt för mina barn är att de vet exakt vilken tid jag kommer hem, blir det någon förändring så måste jag ringa dem och meddela (om det s bara är fem minuter extra - våra klockor är helt synkade) och att jag ringer innan jag låser upp dörren och går in (de tycker att det är väldigt otäckt annars).
Om dina barn inte är väldigt omogna eller ni tror att de kommer att "passa på" att göra saker som de egentligen inte får så kan inte jag se att det skulle vara några problem.
Mina barn var som sagt ett år yngre och det har fungerat utan några som helst problem för oss i drygt tre terminer. De ville det dock själva eftersom de avskydde fritids, så det hade jag att "hota" med - om de inte sköter sig hemma själva så blir det fritids igen (hade kvar fritids hela första terminen för säkerhets skull).