• Anonym (sumit)

Lämna barn hemma under arbetstid.

Hej!
    Hamnat i en jäkla sits. barnens mamma är sjuk inlagd på sjukhus.
    Jag är särbo.Kan väl nämnas att vi bor ihop sen ett tag men hon har lägenheten kvar.
    Hennes barn är som mina egna barn. Nu är det så att jag måste jobba i veckan. blir dagtid 7.00-16.00
    barnen har sommarlov och jag har ingen som kan se till dem tyvärr. barnen är 9 och 11. De är vana att vara hemma några timmar men en hel arbetsdag. Jag kommer givetvis isåfall ha kontakt med dem per telefon. Vad tror ni? Kan  man göra så. Mat är fixat så det är bara för dem att äta.

• Svar på tråden Lämna barn hemma under arbetstid.
  • Anonym (sumit)

Mamman tycker det är ok. Jag känner med att de klra det. Är bara rädd att någon granne skall klaga. sen går ryktet ni vet, Äldre tror ju att man har all tid i världen att ta hand om sina ungar. De var ju alltid hemma med barnenGlad

• Anonym (sumit)

Nej! barnens pappa bor på annan ort inte träffat barnen på 2år

• Cookiesandcream
    Anonym (sumit) skrev 2013-06-23 22:17:25 följande:
    jag jobbar ca 1 mil från hemmet. Hur länge brukar de ha öppet på fritids om dagarna? Får 11 åringen med vara där.

En mil är väl ingenting om du har bil? Min dotter går på mellanstadiet och då är det inte vanligt fritids utan "fritidsklubb" och de har stängt i 6 veckor nu. Nu är det bara just imorgon det inte är någon vuxen hemma men det känns helt ok!
  • Anonym (sumit)
    Cookiesandcream skrev 2013-06-23 22:54:11 följande:

En mil är väl ingenting om du har bil? Min dotter går på mellanstadiet och då är det inte vanligt fritids utan "fritidsklubb" och de har stängt i 6 veckor nu. Nu är det bara just imorgon det inte är någon vuxen hemma men det känns helt ok!
    Vill ju inte bli anmäld till soc. för att man lämnar barn hemma själva.
  • Pallas

Jag flyttade hemifrån vid 14. Visserligen extremt, men ni kan ju ha det som perspektiv. Min äldste son tog tåget från Falun och flög själv till Los Angeles när han var 13, inklusive incheckning och transfer i Chicago.

Jag tycker att allt beror på hur barnen är. Om de är ängsliga av sig och har separationsångest, eller om de har några funktionshinder som gör det olämpligt är det väl inte en så bra idé, annars tycker jag det är en helt ok situation. Finns det käk och de har telefon så de kan ringa om det är något, kanske tom en hemmavarande granne eller något de kan vända sig till, så ser jag inga hinder.

• Vinterankan

En elvaåring borde klara det och en nioåring som är tillsammans med en elvaåring borde väl också klara det.

• Svedski

Som någon skrev, se om du kan förkorta arbetsdagarna, annars är det bara att köra. Om du inser att det av någon anledning inte funkar efter en eller två dar så får du lösa det på ett annat sätt då. Kan du inte prata med grannarna innan? När jag var liten kunde jag i värsta fall springa över till grannarna om det skulle vara något. Tror aldrig jag gjorde det, men om jag nu inte hade fått tag i mina päron så fanns den säkerheten.

• Nicke

Som alla säger så hänger det på barnens mognad förstås. Jag skulle kunna lämna min äldsta som fyller 9 i november utan några som helst problem.

• Anonym (granne)
    Anonym (sumit) skrev 2013-06-23 22:42:11 följande:
    Mamman tycker det är ok. Jag känner med att de klra det. Är bara rädd att någon granne skall klaga. sen går ryktet ni vet, Äldre tror ju att man har all tid i världen att ta hand om sina ungar. De var ju alltid hemma med barnenGlad
    Finns det ingen trevlig granne som kan tänka sig att titta till barnen ett par gånger under dagen?
  • Royalle

Vab? Det finns ju att nära anhöriga kan ta barnen om föräldrarna inte kan. Kolla med försäkringskassan. Min sambo kan ta min dotter iallafall, borde inte vara några problem för dig då.

• sextiotalist

Min son var ensam hemma redan från 10-årsåldern utan problem när det var lov.

• amalie79

Jag tycker två normala ungar i den åldern borde klara det fint. Men beror ju lite på situationen med, är de oroliga för mamma är de kanske i behov av lite extra stöd osv. Men det vet ju ni som känner barnen bäst!

• Anonym (Förmodligen)

Mina barn är 11 och 9 år, de är hemma ensamma varje dag och har varit i drygt 1,5 år nu.

På morgonen väcker jag dem innan jag kör till jobb och de går upp och fixar till sig, äter och går till skolan. När de kommer hem vid 14-tiden är ingen hemma förrän tidigast vid 17.

De ringer mig när de går till skolan, när de kommer fram, när de går från skolan och när de kommer hem. Dessutom ringer de om de går iväg till något kompis eller så. Det är ofta så att sonen (11-åringen) sticker till en kompis medan dottern (9-åringen) är helt ensam hemma på eftermiddagen.

Nu när det är sommarlov så vaknar de av sig själva och ringer till mig när de har gått upp. Äter frukost och gör sig iordning. Ibland är de hemma och ibland är de hos kompisar, ibland är en av dem hemma och den andra iväg hos kompisar. Har aldrig varit några som helst problem.

Det som är viktigt för mina barn är att de vet exakt vilken tid jag kommer hem, blir det någon förändring så måste jag ringa dem och meddela (om det s bara är fem minuter extra - våra klockor är helt synkade) och att jag ringer innan jag låser upp dörren och går in (de tycker att det är väldigt otäckt annars).

Om dina barn inte är väldigt omogna eller ni tror att de kommer att "passa på" att göra saker som de egentligen inte får så kan inte jag se att det skulle vara några problem.

Mina barn var som sagt ett år yngre och det har fungerat utan några som helst problem för oss i drygt tre terminer. De ville det dock själva eftersom de avskydde fritids, så det hade jag att "hota" med - om de inte sköter sig hemma själva så blir det fritids igen (hade kvar fritids hela första terminen för säkerhets skull).

• Uller

I kommunen jag bor får barnen bara fritids tills de slutat 3:an vilket innebar att min dotter som var 91/2 fick klara sig själv.
    Ska tillägga att det gått toppen. Hon är nu 10 1/2 år och detta är andra sommaren utan fritids.
    Om det dessutom finns en 11 åring hemma så tror jag att de fixar det.
    Min 10 åring lagar till och med lunch, inget avancerat pasta och köttbullar eller korv med ändå

Svar på tråden Lämna barn hemma under arbetstid.