• Åenasidanåandrasidan

Insemination av singlar - hur kan det vara tillåtet?!

Hur kan samhället ställa sig bakom att en, som det ju oftast är, ensamstående kvinna skaffar barn via insemination och omöjliggör för barnet att ha en pappa? Varför sätts den vuxnes rätt att få barn (som att man kan ställa ett sånt krav på livet?) framför barnets rätt till sina föräldrar? Många invänder att "men pappan kanske sticker ändå" "tänk på alla barn som växer upp med misshandlande föräldrar, tänk på dem istället" osv osv. JA, det ser hur sorgligt ut som helst i många familjer men samhället kan och bör inte försöka hindra människor att få barn den naturliga vägen (hur skulle det gå till annat än genom bra preventivinfo och -tillgång osv). Att däremot INTE bidra till att FLER barn blir utan en pappa - det är det minsta samhället kan göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-23 22:42
    Läsvärd artikel: www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/barn-ar-ingen-mansklig-rattighet_6414886.svd

• Svar på tråden Insemination av singlar - hur kan det vara tillåtet?!
  • Leya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 09:36:41 följande:
    Leya nu projicerar du rejält men många brukar göra det när de känner sig trängda och inte kan prata för sinsak
    HUR menar du att jag projicerar? Du har flera gånger skrivit om just ditt resonemang hur singelkvinnor inte vill ha en pappa.

Kan du förklara närmare hur du menar med att jag projicerar. Tack!
  • Leya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 09:36:41 följande:
    Leya nu projicerar du rejält men många brukar göra det när de känner sig trängda och inte kan prata för sinsak
    Dessutom tänker jag säga åt dig och alla andra i tråden att sluta gå till angrepp en gång för alla. Jag känner mig inte trängd, det är ditt ANTAGANDE. Du får anta det hur mkt du vill, men lägg inte in det i dina kommentarer. Hädanefter tycker jag att alla sköter tråden bättre. Allt OT hör inte hemma här.

OKEY?
  • Lindsey Egot the only one

Fast det var väl någon tidigare i tråden som skrev att denne inte ville ha en fader till barnen just för att hon inte vill samarbeta springa i rätten osv. Vem som skrev det vet jag inte men en sådan person tänker inte ur ett barnperspektiv utan från ett vuxenperspektiv och sådana föräldrar som inte kan sätta sig in i hur ett barn kan tänkas känna har jag inte mycket till övers oavsett familjekonstellation.

• Leya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 10:00:01 följande:
    Fast det var väl någon tidigare i tråden som skrev att denne inte ville ha en fader till barnen just för att hon inte vill samarbeta springa i rätten osv. Vem som skrev det vet jag inte men en sådan person tänker inte ur ett barnperspektiv utan från ett vuxenperspektiv och sådana föräldrar som inte kan sätta sig in i hur ett barn kan tänkas känna har jag inte mycket till övers oavsett familjekonstellation.
    Det håller jag med dig fullständigt om!

Jag tycker personligen att det verkar helt vansinnigt att man vill skaffa barn gm assisterad befruktning enkom för att slippa "springa i rätten".

Den grundläggande argumentationen i den här tråden handlar väll om att vi har lite olika uppfattningar om vad det viktigaste för ett barn är.

Jag hoppas och tror att alla, oavsett, lägger tyngdpunkten på att alla barn ska växa upp önskade, trygga och älskade.
  • Philipsson
    Leya skrev 2013-07-04 09:39:22 följande:
    Återigen vill jag också understryka: en donator är ingen fader. En donator är en man som har samma gener som barnet.
    Orwellianskt nyspråk.

Om du söker på far (fader) i SAOB, få du fram:

1) om en man i förh. till sitt (sina) barn; äv. om styv-, foster- l. svärfader; faderdjur, faderplanta.

3) bildl. o. oeg. om frambringare, upphovsman, begynnare o. d.; grundläggare av l. banbrytare för ngt.

6) om den som bär en faders omsorg, som vårdar, värnar o. beskyddar.
    ---
    Den betydelse som  DU ser som ordets huvudbetydelse, nämns alltså ganska långt ner på listan. För de allra flesta, är far likatydigt med den som tillsammans med kvinnan, är skapare till barnet.

Den man som fostrar ett barn han inte är far till, är styvfar. Märk här styvfaderlig, som är synonymt med "orättvis", "sträng", "kärlekslös (mot sina styvbarn)".

Möjligen kan man använda vårdnadshavare istf "styvfar".

Leya är det inte lite sandlådenivå då att hävda att de andra minsann inte är lika duktiga heller? Alla gör sitt bästa och att dra upp misshandel osv är aldrig ok någonsin så att använda det som argumentation blir bara löjligt. Det finns alla sorters familjekonstelationer där föräldrar är lämpade, mindre lämpade och direkt helt olämpliga. Det är ju så i dagsläget är att precis lika många singelmammor finns det singelpappor. Dvs barnen har en fadersfigur. Om den ena brister i sitt föräldrarskap finns det en till att tillgå. Man blir mycket mer sårbar om man är helt ensamstående.
    Det kan vara genom att partnern dör, flyttar långt så umgänge blir omöjligt eller genom ons alt insemination. Dessa familjer blir mer sårbara och det är inte bra för varken föräldern eller barnet. Visst man kan ha engagerade morföräldrar men innerst inne vet alla att vuxna skaffar inte barn för att morföräldrarna ska ta föräldraransvar.
    Många morföräldrar anser att de redan har gjort sina barnår med de egna barnen och de kan känna sig tvingade att hjälpa.

Att skaffa barn och involvera sina föräldrar är fel. Bara att ta en sådan fråga med sina föräldrar innan är ju ett bevis på att man vet att man inte kommer klara det själv.
    Par diskuterar inte dessa frågor med sina föräldrar utan gör det ändå och vet att de inte kommer behöva hjälp från mor och farföräldrar för att det ska fungera men många singlar oavsett tidigare familjekonstelation kommer behöva en backup.

• Philipsson
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2013-07-04 09:41:24 följande:
    Pappan och den biologiska fadern behöver såklart inte vara samma person. Om man sen kallar den biologiska fadern för pappa, biopappa, Hans-Kenneth, donator eller "det jävla svinet som lämnade morsan när hon var gravid i sjunde månaden" har i sammanhanget mindre betydelse. Utan en biologisk far blir det inget barn.
    När jag var liten kallade vi barn vår granne, en äldre man, för "farfar". Anledningen var säkert att han var som en farfar för oss (vår farfar dog relativt ung).

Men, det viktiga här är ju att han i ordets semantiska betydelse inte var vår farfar för det, för att vi kallade honom det.
  • Leya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 10:23:06 följande:
    Leya är det inte lite sandlådenivå då att hävda att de andra minsann inte är lika duktiga heller? Alla gör sitt bästa och att dra upp misshandel osv är aldrig ok någonsin så att använda det som argumentation blir bara löjligt. Det finns alla sorters familjekonstelationer där föräldrar är lämpade, mindre lämpade och direkt helt olämpliga. Det är ju så i dagsläget är att precis lika många singelmammor finns det singelpappor. Dvs barnen har en fadersfigur. Om den ena brister i sitt föräldrarskap finns det en till att tillgå. Man blir mycket mer sårbar om man är helt ensamstående.
    Det kan vara genom att partnern dör, flyttar långt så umgänge blir omöjligt eller genom ons alt insemination. Dessa familjer blir mer sårbara och det är inte bra för varken föräldern eller barnet. Visst man kan ha engagerade morföräldrar men innerst inne vet alla att vuxna skaffar inte barn för att morföräldrarna ska ta föräldraransvar.
    Många morföräldrar anser att de redan har gjort sina barnår med de egna barnen och de kan känna sig tvingade att hjälpa.

Att skaffa barn och involvera sina föräldrar är fel. Bara att ta en sådan fråga med sina föräldrar innan är ju ett bevis på att man vet att man inte kommer klara det själv.
    Par diskuterar inte dessa frågor med sina föräldrar utan gör det ändå och vet att de inte kommer behöva hjälp från mor och farföräldrar för att det ska fungera men många singlar oavsett tidigare familjekonstelation kommer behöva en backup.
    Lägg av nu Efraim! VAR I HÄLLWÄTTE har jag påstått att andra inte är lika duktiga???? Lägg av och lämna tråden om du inte kan hålla dig till ämnet. Du VÄLJER att missförstå allt. Varför?

Eftersom du börjar ditt inlägg så dåligt gm att återigen PÅSTÅ vad jag tycker...så ja, det går ju bevisligen inte att hålla en hög nivå på debatten med dig. Tråkigt.
  • Leya

Även jag väljer nu att lämna tråden. Ni kan fortsätta diskutera sinsemellan hur ni håller med varandra.

Gla´ torsdag!

Leya du är välkommen att lämna tråden så kan vi andra diskutera utifrån barnens bästa.

• Philipsson

Tidigare ansåg jag att det vore okej med IVF om pappan vore känd från början, men under denna tråds gång har jag justerat min uppfattning.

Nu är jag emot all typ av IVF, efter att ha läst om överrepresentation av genetiska missbildningar bland IVF-barn med allt vad det innebär av nedärvning i senare generationer.

Svar på tråden Insemination av singlar - hur kan det vara tillåtet?!