• Anonym (ts)

Hur löser man sådana här situationer?

Jag har en dotter på 5 år och två pojkar på 2 och 1 år, alla tillsammans med min man. Har även en bonusdotter på 11 år som kommer vh.

I augusti ska min svärmor ha kalas för hon fyller jämnt och hon kommer även då gifta sig med sin sambo. Det är en överraskning som bara vi närmaste vet om. Min dotter har börjat efterfråga "mamma-dotter" grejer och jag tyckte det skulle ha varit kul om vi två skulle gå och få våra hår fixade inför festen (hon älskar såna där typiskt tjejiga grejer). Problemet blir ju då bonusdottern. Hon skulle ju också garanterat vilja få sitt hår proffessionellt gjort. Men då blir det ju inte en mamma-dotter grej.

Nu har jag bestämt att vi inte går och fixar våra hår så slipper vi detta "problem". Men samtidigt känns det lite ledsamt att jag inte kan göra dylika saker med dottern. Visst kan vi göra mamma-dotter grejer då bonusen är hos sin mamma, men det känns ändå tråkigt att vi måste avstå vissa saker p.g.a. någon annan. Bonusen har också vad jag förstått varit med sin mamma och fixat sitt hår inför nåt bröllop. Ska inte min dotter få göra detsamma?

Detta är alltså inte det att jag inte vill göra nåt med bonusen, utan att jag vill göra nåt ensam med dottern. Jag vill ju inte heller ha med mina söner. Med dem gör jag ensklit andra saker som just de gillar. Ibland också med bonusen med det är lite svårt att hitta tid då hon är så sällan här och då vill hon ju helst göra nåt med sin pappa. Hon efterfrågar aldrig ensamtid med mig.

Jag tänker att detta alltid kommer vara ett problem då både bonusen och dottern är tjejer. Det har uppkommit andra liknande situationer också som jag inte helt vet hur jag ska hantera. Å ena sidan vill jag ju inte göra bonusen ledsen, men å andra sidan gör ju hon en massa mamma-dottergrejer med sin egen mamma. Där kanske det är lättare för de har bara mina och dina barn, d.v.s. inga gemensamma. På mammans sida är de alltså inte halvsyskon utan endast styvsyskon med helt olika föräldrar...

Hur har ni andra bonusföräldrar gjort? 

• Svar på tråden Hur löser man sådana här situationer?
  • Spacefrog

Vilken planet lever ni på? Vad är det här med "bonus-"? Och "mamma-dotter" grejer [sic]? Och, dessutom "fixa håret"? Varför inte umgås som vanligt, utan kruseduller, utan förstelnade idéer om "mamma-dotter", "bonus" och så vidare? Jag förstår verkligen inte varför någon vill leva med dessa problem, som sen måste lösas (nähä?!).

Nä, vet ni, det är nog jag som kommer från en annan planet. Utomjordingar, snälla, kom och hämta mig! Jag kan hoppa av i nästa galax och kanske där, finna varelser med vettet i behåll.

• Schna
    Spacefrog skrev 2013-06-26 11:38:01 följande:
    Vilken planet lever ni på? Vad är det här med "bonus-"? Och "mamma-dotter" grejer [sic]? Och, dessutom "fixa håret"? Varför inte umgås som vanligt, utan kruseduller, utan förstelnade idéer om "mamma-dotter", "bonus" och så vidare? Jag förstår verkligen inte varför någon vill leva med dessa problem, som sen måste lösas (nähä?!). Nä, vet ni, det är nog jag som kommer från en annan planet. Utomjordingar, snälla, kom och hämta mig! Jag kan hoppa av i nästa galax och kanske där, finna varelser med vettet i behåll.

It takes a fool to remain sane
  • Ruffa
    Anonym (Jemma) skrev 2013-06-26 11:17:26 följande:

Fast starta en egen tråd om att DU tycker att bonusbarnen alltid skall gå före, många tycker helt tvärtemot. Du låter riktigt bitter som tar minsta lilla tillfälle att generalisera i trådar som inte har det minsta med det du vill generalisera om.

Aha, nu har jag läst flera ggr, menar du att jag tycker att andra tycker att bonusbarn ska gå före? Är det så du menar?

Varför ska jag starta en egen tråd om det, olika åsikter genomsyrar ju varenda tråd?

Det egna barnet går alltid först, så är det nog för alla föräldrar. Jag blir så förundrad bara över att så många (jag gissar att det främst är mammor vars barn lever i styvkonstellationer) inte inser att deras barn inte kommer först för styvmammor. Märkligt fenomen! 
  • Anonym (Mia)
    Ruffa skrev 2013-06-26 10:50:28 följande:
    Jag förespråkar inte att någon ska såra någon. Jag hojtar ingenstans att skita i någons känslor, och jag har inga behov av att trycka ner några styvbarn. Ok!
    Däremot anser jag inte att vissa barn ska gå före andra, att styvbarns känslor och behov alltid ska komma först vilket väldigt ofta förespråkas här på FL. 

Om de biologiska barnen ständigt får stå tillbaka för att styvbarnens behov alltid ska mättas tycker jag att perspektivet blir jäkligt snedvridet.

Och kom inte och säg att det inte råder en sådan stämning i det här forumet..

Jag anser att ansvaret för ett barn först och främst ligger hos föräldrarna till barnet och att det lite väl ofta och lättvindigt lämpas över på någon annan.   
    Jag tycker tvärtom att det är några, bl.a. du, som alltid förespråkar att man skall strikt dela upp familjen i "mina barn och dina barn" och att styvmammorna och deras barn aldrig skall behöva anpassa sig till bonusbarnen.

Oavsett frågeställning..... 
  • Anonym (Mia)
    Ruffa skrev 2013-06-26 11:44:54 följande:

Aha, nu har jag läst flera ggr, menar du att jag tycker att andra tycker att bonusbarn ska gå före? Är det så du menar?

Varför ska jag starta en egen tråd om det, olika åsikter genomsyrar ju varenda tråd?

Det egna barnet går alltid först, så är det nog för alla föräldrar. Jag blir så förundrad bara över att så många (jag gissar att det främst är mammor vars barn lever i styvkonstellationer) inte inser att deras barn inte kommer först för styvmammor. Märkligt fenomen! 
    Fast i denna tråd frågade TS om det är okej att hon inte tar med sig bonusbarnet och gör sig fin inför en fest som de skall gå på allihop. Alltså att två av tre tjejer skulle få möjligheten att göra sig fina inför festen och att styvdottern väldigt gärna ville gå med. Pappan skulle passa småsyskonen så han kunde inte ta med sig sin dotter.

Ditt första svar i tråden gick ut på att bonusbarnen alltid skulle särbehandlas och lite senare skriver du att pappan minsann får ta med sig sin egen dotter till frissan TROTS att det inte gick eftersom han skulle vara hemma med småbröderna som även är TS ansvar!

Hade TS frågeställning varit om hon aldrig kan göra något med den egna dottern hade hon naturligtvis fått andra svar men för dig gör frågeställningen ingen skillnad utan du går på som en ångvält och visar tydligt i tråd efter tråd att du tycker att det är okej att skita i bonusbarnets känslor, oavsett situation. 

Jag är ingen styvmamma utan lever i en kärnfamilj  :) Däremot har jag haft en styvmor som tänkte som du så jag vet hur barnen mår. 
  • Anonym (Mia)
    Ruffa skrev 2013-06-26 11:00:30 följande:
    I o m att du såg det som en självklarhet att TS måste ta med sig mannens dotter när hon vill hitta på något med sin egen. Så då tolkade jag det så att det var det du menade. Rätt eller fel, vad vet jag.
    Jag skrev att i denna speciella situation, som TS frågade om, så kunde man självklart inte utesluta styvdottern. Har även flertal gånger skrivit att TS naturligtvis skall göra egna saker med sin dotter.

Hur kan du få mina inlägg till att TS alltid måste ta med sig mannens dotter när hon skall göra något med sin dotter? Det förstår jag verkligen inte!

Tråden handlade om ETT tillfälle och det var det tillfället jag svarade på!! 

• Ruffa
    Anonym (Mia) skrev 2013-06-26 10:01:45 följande:
    Fast så är det ju för alla hela livet. Man kan inte köra på som en ångvält utan får anpassa sig efter situationen. Så fungerar det även för människor som lever i en kärnfamilj.

Jag kan inte riktigt se problemet när du har 4 dagar/månad då du behöver ta hänsyn till 11-åringen och 26 dagar/ månad kan du göra som du vill med dottern. Det hade varit skillnad om hon hade bott där på heltid. 

Nja, nu ändrade du din åsikt lite längs vägen kanske...

Det var ju inte det här enda speciella tillfället  du tyckte att TS skulle ta hänsyn till mannens dotter, eller hur?
    Det var ju egentligen varannan helg. 
  • Anonym (. 2)

Jag hade åkt och fixat håret med dottern. Bonusdottern har ju tydligen gjort liknande saker tidigare med sin mamma, så vad är problemet?

• Ruffa
    Anonym (Mia) skrev 2013-06-26 12:15:05 följande:
    Jag tycker tvärtom att det är några, bl.a. du, som alltid förespråkar att man skall strikt dela upp familjen i "mina barn och dina barn" och att styvmammorna och deras barn aldrig skall behöva anpassa sig till bonusbarnen.

Oavsett frågeställning..... 
    Nej jag förespråkar inget annat än att man väljer själv som man vill.

Det jag vänder mig starkt emot är att om någon skriver på forumet och har problem, så hugger så många ner på den personen och anser henne vara hemsk och onaturlig och allt var det är för att hon inte har några starka känslor för andras barn och väljer att sätta sina egna först.

Så som är mänskligt och väldigt naturligt. 
  • Anonym (Mia)
    Ruffa skrev 2013-06-26 13:20:08 följande:

Nja, nu ändrade du din åsikt lite längs vägen kanske...

Det var ju inte det här enda speciella tillfället  du tyckte att TS skulle ta hänsyn till mannens dotter, eller hur?
    Det var ju egentligen varannan helg. 
    Ja du har lyckats leta upp det inlägget (finns ett till faktiskt) där jag flikade in att bonusdottern är där så lite tid att de kan göra mamma-dotter saker de andra 26 dagarna.

Men läser du resten av inläggen så är jag mycket tydlig med att det handlade om detta specifika tillfälle.

Ett tips är att du under mitt namn trycker på "visa endast". Då ser du alla inlägg jag skrivit i denna tråd.
    Jag hade samma åsikt mitt första inlägg som i alla andra inlägg. 

Så, nej, jag har inte bytt ändrat åsikt under vägen utan du som inte läser ordentligt. 
  • Ruffa
    Anonym (Mia) skrev 2013-06-26 12:28:16 följande:
    Fast i denna tråd frågade TS om det är okej att hon inte tar med sig bonusbarnet och gör sig fin inför en fest som de skall gå på allihop. Alltså att två av tre tjejer skulle få möjligheten att göra sig fina inför festen och att styvdottern väldigt gärna ville gå med. Pappan skulle passa småsyskonen så han kunde inte ta med sig sin dotter.

Ditt första svar i tråden gick ut på att bonusbarnen alltid skulle särbehandlas och lite senare skriver du att pappan minsann får ta med sig sin egen dotter till frissan TROTS att det inte gick eftersom han skulle vara hemma med småbröderna som även är TS ansvar!

Hade TS frågeställning varit om hon aldrig kan göra något med den egna dottern hade hon naturligtvis fått andra svar men för dig gör frågeställningen ingen skillnad utan du går på som en ångvält och visar tydligt i tråd efter tråd att du tycker att det är okej att skita i bonusbarnets känslor, oavsett situation. 

Jag är ingen styvmamma utan lever i en kärnfamilj  :) Däremot har jag haft en styvmor som tänkte som du så jag vet hur barnen mår. 
    Mitt första svar i tråden var ett svar till TS som vände sig mot att någon kallade hennes flicka för unge, på ett för henne nedvärderande sätt. Det hade du sett om du hade läst inläggen ordentligt.

Innan jag levde med en man med barn sen förut hade jag inte en aning om hur känslomässigt jobbigt det kan vara på många olika plan, så nu förstår jag dina ganska oförstående inlägg bättre.

Jag hade också en styvmor i många år, jag har inget minne av att jag förväntade mig att hon skulle se mig som något annat än pappas barn, jag hade ju min egen mamma, men man är väl olika som barn också och vilka krav man ställer på sin omgivning.   
  • Ruffa
    Anonym (Mia) skrev 2013-06-26 13:31:57 följande:
    Ja du har lyckats leta upp det inlägget (finns ett till faktiskt) där jag flikade in att bonusdottern är där så lite tid att de kan göra mamma-dotter saker de andra 26 dagarna.

Men läser du resten av inläggen så är jag mycket tydlig med att det handlade om detta specifika tillfälle.

Ett tips är att du under mitt namn trycker på "visa endast". Då ser du alla inlägg jag skrivit i denna tråd.
    Jag hade samma åsikt mitt första inlägg som i alla andra inlägg. 

Så, nej, jag har inte bytt ändrat åsikt under vägen utan du som inte läser ordentligt. 

Jag kan det tipset tack ;)
    Ja läste det inlägget också och undrar samma sak där, varför ska inte TS kunna göra vad hon vill med sin dotter (självklart med hänsyn att föräldrarna har 2 små att ta hand om också) varannan helg när mannens dotter kommer för att träffa sin pappa? 

• Anonym (Mia)
    Ruffa skrev 2013-06-26 13:37:24 följande:
    Mitt första svar i tråden var ett svar till TS som vände sig mot att någon kallade hennes flicka för unge, på ett för henne nedvärderande sätt. Det hade du sett om du hade läst inläggen ordentligt.

Innan jag levde med en man med barn sen förut hade jag inte en aning om hur känslomässigt jobbigt det kan vara på många olika plan, så nu förstår jag dina ganska oförstående inlägg bättre.

Jag hade också en styvmor i många år, jag har inget minne av att jag förväntade mig att hon skulle se mig som något annat än pappas barn, jag hade ju min egen mamma, men man är väl olika som barn också och vilka krav man ställer på sin omgivning.   
    Du har ju valet att flytta om det blir jobbigt. Det har inte barnen....

Om du som vuxen tycker det är jobbigt att leva i en styvfamilj kan du då inte förstå att det är t.o.m jobbigare för barnen att ha en annan vuxen hemma som man inte känner samma kärlek för som till sina föräldrar?

Det enda kravet jag hade som barn var  att bli behandlad med respekt. 

Pappas hem var även mitt hem men hon lät mig alltid förstå att hon var viktigare och att det minsann var hennes hem och jag var gäst. 

Så höga krav hade jag verkligen inte, men jag tycker alla skall behandlas med respekt, både barn och vuxna.
    Eftersom vi står så långt ifrån varandra i den frågan så kommer vi nog inte så mycket längre.
  • Anonym (Mia)
    Ruffa skrev 2013-06-26 13:48:20 följande:

Jag kan det tipset tack ;)
    Ja läste det inlägget också och undrar samma sak där, varför ska inte TS kunna göra vad hon vill med sin dotter (självklart med hänsyn att föräldrarna har 2 små att ta hand om också) varannan helg när mannens dotter kommer för att träffa sin pappa? 

En rak fråga:

Tycker du att TS skulle ta bara sin dotter att göra sig fin inför festen utan styvdottern. Pappan kan inte ta med sig dottern då han passar de gemensama barnen?

• Ruffa
    Anonym (Mia) skrev 2013-06-26 13:57:23 följande:
    Du har ju valet att flytta om det blir jobbigt. Det har inte barnen....

Om du som vuxen tycker det är jobbigt att leva i en styvfamilj kan du då inte förstå att det är t.o.m jobbigare för barnen att ha en annan vuxen hemma som man inte känner samma kärlek för som till sina föräldrar?

Det enda kravet jag hade som barn var  att bli behandlad med respekt. 

Pappas hem var även mitt hem men hon lät mig alltid förstå att hon var viktigare och att det minsann var hennes hem och jag var gäst. 

Så höga krav hade jag verkligen inte, men jag tycker alla skall behandlas med respekt, både barn och vuxna.
    Eftersom vi står så långt ifrån varandra i den frågan så kommer vi nog inte så mycket längre.
    I fråga om att behandla alla med respekt håller jag med dig helt och hållet.
    Jag behandlar tex inte min mans son med annat än respekt. Jag behöver inte ha känslor för det.

Jag graderar inte jobbigt, jag kan bara svara för mina svårigheter, ingen annans.

Nej håller med dig, ingen idé att fortsätta "diskutera", jag tror det är lättare att sätta sig in i andras situationer om man har erfarenhet själv.      
  • Ruffa
    Anonym (Mia) skrev 2013-06-26 14:04:33 följande:
    En rak fråga:

Tycker du att TS skulle ta bara sin dotter att göra sig fin inför festen utan styvdottern. Pappan kan inte ta med sig dottern då han passar de gemensama barnen?

Det var någon annan som hade tipset att mamma och dotter skulle gå till frisören och klippa sig utan att göra en stor grej av det, klipper gör man sig ju ändå titt som tätt.
    Tror inte 11 åringen skulle reagerat på det.

Om de däremot kom tillbaka med värsta uppsättningarna och 11 åringen känner sig ful i jämförelse, ja då är det taskigt.

Så för att göra en kort fråga lång, jag tror att TS tog ut ett problem i förväg som egentligen aldrig var ett problem.     
  • Anonym (Mia)
    Ruffa skrev 2013-06-26 14:20:45 följande:

Det var någon annan som hade tipset att mamma och dotter skulle gå till frisören och klippa sig utan att göra en stor grej av det, klipper gör man sig ju ändå titt som tätt.
    Tror inte 11 åringen skulle reagerat på det.

Om de däremot kom tillbaka med värsta uppsättningarna och 11 åringen känner sig ful i jämförelse, ja då är det taskigt.

Så för att göra en kort fråga lång, jag tror att TS tog ut ett problem i förväg som egentligen aldrig var ett problem.     
    Trodde inte jag skulle skriva detta men jag håller helt med. 

Åker de och klipper sig så är det ingen stor grej. Åker de och sätter upp värsta festfrissen och bonus känner sig ful så är det inte okej. 

• Ruffa
    Anonym (Mia) skrev 2013-06-26 14:46:54 följande:
    Trodde inte jag skulle skriva detta men jag håller helt med. 

Åker de och klipper sig så är det ingen stor grej. Åker de och sätter upp värsta festfrissen och bonus känner sig ful så är det inte okej. 

Glad Vi passar på att sätta punkt här!
Svar på tråden Hur löser man sådana här situationer?