• Stjärnfall01

Frågor kring andranamn

Hur har ni andra gjort?

- Släktnamn?
    - Fina namn som ej finns i släkten
    - hur många?

• Svar på tråden Frågor kring andranamn
  • angio101

MIna barn har fyra namn vardera.

sonen:
    1. efter farfar (tilltalsnamn)
    2. efter farmors far (och min farbror)
    3. efter pappa, farfar, gammelfarfar etc
    4. arbetsnamnet i magen (smeknamn)

dottern
    1. efter mormorsmor (tilltalsnamn)
    2. efter makens mormors kusin
    3. efter mamma, mormor, mormors moster, mormors mormor
    4. arbetsnamnet i magen (smeknamn)

• Min lycka

Sonen har 3 namn.
    1, Efter farfar som dog långt innan sonen föddes.
    2 .Efter sin pappa.
    3. Ett eget. Det blev dock inte arbetsnamnet,men han föddes på den dagen. Glad
    O så har sonen sin fars efternamn.

Att vi valde namn efter far o farfar, berodde på att så har det gjorts i flera generationer tillbaka i min sons pappas släkt. Den förstfödde sonen skulle föra släktnamnen vidare. Tur så att vi fick en son då vi inte kommer att få fler barn ihop o mitt ex bror har fått flickor o ska inte fler barn ha.
    Fast hade jag inte gått med på det så hade exet gett med sig.
    Jag tyckte det var självklart o lite kul att föra en historia vidare.

Hade vi fått en flicka hade det blivit många jobbiga diskussioner o mycket gnäll från dåvarande svärmor,då  hon hade bestämt att första barnbarnet som blev en flicka,skulle skulle heta som hennes mamma hette.
    Och första flickan som föddes fick också det namnet. Jag gillar då inte namnet så jag är så glad över min pojke.

• sina

Jag tycker att andranamn ska betyda något - om inte släktnamn så efter en idol, en bokkaraktär eller helt enkelt någon som har betytt mycket. Min dotter har tre förnamn. Ett tilltalsnamn som är hennes eget, ett namn som hon delar med mig, min mamma, min mormor och min mormorsmor (säkert med en av mormors systrar också, eller båda), och ett namn efter en släkting som betydde mycket för mig.

• Min lycka

Glömde.
    Jag har 4 namn o alla är tagna ur luften. Frågade en gång varifrån namnen kom. Fick bara till svar att jag var ju tvungen att heta något o de namnen jag har var väl fina. 

• Sous

Sonen har tre namn.
    1. Efter sin farfarsfar (min mans farfar)
    2. Efter sin pappa
    3. Sitt tilltalsnamn. Ingen släktkoppling.

I både min mans släkt och min pappas släkt är det tradition att barnen får pappas/mammas namn som ett mellannamn, och sedan ville vi ha ett släktnamn. Min morfars namn står på tur om det blir ytterligare en son.

• Sous

Mina mellannamn är från min mormor och farmor. Ingen höjdare, för de är väldigt generationstypiska och verkade helt gräsliga när jag var barn. En generation längre bak hade varit att föredra.

• Matruska

Jag har tre namn. Tilltalsnamnet som är "eget", mina föräldrar valde det för att de tyckte det var fint. Mina två andra namn fick jag efter vad mammas farmor och pappas mormor hette i andranamn.

• hernameispekka

Har inga barn men kan skriva om folk omkring mig.

Jag (äldst):

1. Mitt egennamn
    2. Farmors namn
    3. Farmors mamma och Morfars mammas namn (samma)

Min  syster (yngst):

1. Hennes egennamn
    2. Mormors mammas namn
    3. Mammas namn

Min mamma:
    1. Hennes egennamn
    2. Sin mormors namn (Samma namn som min systers nr 2)
    3. Sin farmors namn (Samma namn som mitt nr 3)

Min pappa:
    1. Sitt egennamn
    2. Sin morfars namn

• strojes

Vi har inga släktnamn i vår släkt. Vi körde på samma upplägg som mina föräldrar och valde enkla namn som våra barn förhoppningsvis trivs med hela livet.

Våra tre tjejer heter som följer:
    MALIN Lisa
    SARA Elin
    LINDA Marie 

• MonkeyLover

Vår son har bara släktnamn.

Karl - efter pappa och mammas morfar
    WILHELM- efter pappa och pappas farfar
    Roland - efter sin farfar och morfar

Får vi fler söner kommer samtliga ha namnet Karl och flickor kommer att heta Maria.

Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • 1 barns mamman stina

min sons namn tyckte vi om då en av skådespelarna i tilbaka till vintergatan hette så(glen=Wilson) Alltså Wilson. Emanuel heter min mans farfarsfar och Andreas är från min morfarsfar. Alma  vet jag inte varifrån det kom men det heter våran dotter, Wihlma heter hon i andranamn och Det är från mannens mormorsmor och Alexia  hette min mormorsmor.

• LunaLunatic

Jag heter
    1. Tilltalsnamn efter pappas mormor
    2. Mammas mormor
    3. Mammas och mormors andranamn

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Stjärnfall01

Tack för svar! Verkar som två andranamn är vanligast och ett från vardera sida. Det är så vi tänkt göra. Egentligen skulle jag vilja ha två från min sida eftersom jag gillar de namnen bättre, men det går nog inte gubben min med på Flört

• MiaFia

Jag har tre namn.

1. Andranamn nr.1, min mormors tilltalsnamn och mammas andranamn.
    2. Tilltalsnamn, inget släktnamn utan ett namn mina föräldrar tyckte var fint och passade
    3. Andranamn nr.2, min farmors och min mormors mors andranamn (samma namn alltså)  

Tänker göra på liknande vis när jag får barn, gärna tre namn varav två släktnamn, helst ett från varjes sida.  

Svar på tråden Frågor kring andranamn