• Xeroina

Hur gammal var ert barn när ni slutade hjälpa det att skära maten.

Har en diskussion med min son om att han är tillräckligt gammal att skära sin mat själv. Håller ålder hemlig tills vidare - ser med spänning fram emot att se vad snittåldern blir

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-06 08:16

Min son är 8,5 och vill ofta ha hjälp att skära maten men det beror mest på att han är lite lat. Har han kompis hemma så skär han själv. Har bestämt att han ska försöka mer själv innan vi hjälper honom men när blodsockret är lågt är det ibland bättre för middagsfriden att hjälpa honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gammal var ert barn när ni slutade hjälpa det att skära maten.
  • Miew

Det beror på maten. Ibland hjälper jag ff dottern på 8 att skära, men runt 4-5 kan de skära själva.

• Jacqueline

4-5..min dotter är nyss 5år fyllda och behöver ibland hjälp att skära kotletter eller annat kött i bit

• Näckrosen

Jag hjälper ibland sonen på snart 9, men oftast inte.
    Runt 4 år har nog båda kunnat skära hjälpligt.

• RöttÄrSött

Från tre kunde han skära maten själv, men bara förskolans mat Nu är han fem och skär i princip allt själv, men ibland hjälper vi med grillat kött eller när blodosockret är på noll och han frågar snällt.

• SilverEmma

"Lättskurna" saker skär de själva nu när de är 3 och 4. Typ potatis, köttbullar, fisk, kokta grönsaker och sånt. Riktiga köttbitar hjälper vi dem med.

• Vinterankan

Min dotter skar glatt själv en hel del när hon var två och nu när hon snart fyller fem så undrar jag om jag kommer få skära tills hon blir tonåring. Tror jag curlar henne just vad gäller att skära mat faktiskt.

• strojes

5 svarade jag. Min 8-åring skär allt själv sedan flera år tillbaka. 5-åringarna skär det mesta själva, kött tex kan vi hjälpa till med ibland. De ska alltid prova själva först innan de får hjälp.

• Ragnar

Som hos många andra beror det på maten. Min 8-åring skär det mesta själv men det händer att han behöver lite hjälp fortfarande. Han var väldigt lat med att börja skära maten själv, han var förvisso lat med att börja äta själv också. Så det var inte förrän vi vägrade skära maten åt honom i 5-års ålder som han började försöka själv. Lillasyster däremot, som snart blir 4 år, skär det mesta själv redan.

• Mrs Green

Jag hjälpte min 7-åring (snart 8) senast idag att skära en hård kant, men det mesta skar hon väl vid 4 år någon gång om jag minns rätt.

• k girl

Min 3-åring vill ha hjälp, men klarar att skära mjuka saker.

• Xeroina

Min son är 8,5 och vill ofta ha hjälp att skära maten men det beror mest på att han är lite lat. Har han kompis hemma så skär han själv. Har bestämt att han ska försöka mer själv innan vi hjälper honom men när blodsockret är lågt är det ibland bättre för middagsfriden att hjälpa honom.

• violis

Från ungfär 2 2,5 års ålder börjar vi uppmuntra barnen till att försöka dela sin mat själva o då " mjuk" mat först så klart som tex potatis. Vid 3-4 års ålder skär de det mesta själva . Naturligtvis hjälper vi dem med svårskuren mat om de trots försök inte klarar av det själva. ( 4-5 åringarna hjälper gärna sina yngre kompisar efter att de skurit sin egen mat ). Med mina egna barn har jag miljöskadad som det är gjort likadant. Nackdelen med att ha en förskollärare till mamma kan ibland nog vara att mamma vet vad barn i olika åldrar kan klara av dvs mina barn har fått klä på sig själva ,dela sin mat, plocka undan efter sig till kanske 85% istället för att mamma plockar 85% o barnet 25% mm SEN händer det att jag " skämmer bort " dem ibland med extra hjälp men då vet de att det är en engångsföreteelse o inget jag gör varje gång

• korfu08

Vår dotter ville inte ha hjälp från det hon blev sex år, kan själv säger hon, så då får hon pröva själv är det svårt så kan jag rycka in.

• En glad tjej

Jag skär fortfarande till mina barn, 7 och 5,5 år gamla. Inte allt men jag hjälper dem ibland med hårda köttbitar. De brukar vilja fixa själv men ibland hjälper jag dem.

Svar på tråden Hur gammal var ert barn när ni slutade hjälpa det att skära maten.