• Cornetto

Ersättning till bebis och nu kan hon inte bajsa

Jag har en liten tjej på 4 veckor och jag började med Sempers ersättning när hon va 2 veckor,hon fick direkt svårt att bajsa, så vi köpte Semper Bifidus från apoteket men det hjälpte inte.
    Vi böt till NAN efter ca en vecka eftersom jag hört att den e snällare mot magen, men ingen skillnad.
    Hon trycker o trycker så att hon blir helt röd och tar i så mycket att hon ibland spyr, vilket gör så ont i mig och se :(
    Det går ca: 3 dagar sen kommer det bajs 1 gång och så går det ca: 3 dagar igen utan.

DETTA HAR VI TESTAT UTAN RESULTAT:

Semper Bifidus
    Sempers magdroppar
    Lactulos (direkt i munnen) Morgon och kväll
    Maserar magen
    Drar upp benen mot magen fram och tillbaka
    Tagit tempen och "pillat" lite i rumphålet
    Hällt i lite matolja i maten (Det spydde hon upp nästan direkt)

Vet inte vad jag kan göra mer.
    Någon som har andra tips?

• Svar på tråden Ersättning till bebis och nu kan hon inte bajsa
  • konichiwa
    Cornetto skrev 2013-07-20 09:38:36 följande:
    Nu börjar jag om från början.
    Jag kör enbart NAN PRO 1, inga droppar eller laktulos. Så får jag se hur det blir, annars köper jag miniform
    Hur går det? 
  • Cornetto

Nu e det mycket bättre :)
    Hon får NAN PRO 1 och minifom.
    Vilken skillnad alltså, men hon har fortfarande lite svårt och bajsa, men istället för att det går tre dagar så bajsar hon nu 1-2 gånger varannan dag, ibland varje dag :)
    Om ca: 2 veckor blir hon 3 månader och då ska jag prova att sluta med minifomen och se om det går bra, vilket jag hoppas på för hon verkligen avskyr den

• konichiwa
    Cornetto skrev 2013-08-13 21:33:46 följande:
    Nu e det mycket bättre :)
    Hon får NAN PRO 1 och minifom.
    Vilken skillnad alltså, men hon har fortfarande lite svårt och bajsa, men istället för att det går tre dagar så bajsar hon nu 1-2 gånger varannan dag, ibland varje dag :)
    Om ca: 2 veckor blir hon 3 månader och då ska jag prova att sluta med minifomen och se om det går bra, vilket jag hoppas på för hon verkligen avskyr den
    Så bra att det går bättre, lycka till :)
  • Vintermamma88

Vad skönt att det är bättre och att det inte var mjölkallergi :) Hoppas det fortsätter så!

Ett till tips är att du kan ha i minifomdropparna i ersättningen om hon tycker det är otäckt att ta på sked, har precis samma effekt :) 

• Cornetto

Jaha kan man?
    Jag har försökt googla fram om man kunde göra det, och det jag fick fram va att man inte skulle göra det, va nog mest för att om hon inte äter upp all mat så får hon inte i sig hela mängden med minifomen... Men man kan ju alltid ge lite mindre mat först och ge mer sen :)

• konichiwa
    Cornetto skrev 2013-08-20 07:53:01 följande:
    Jaha kan man?
    Jag har försökt googla fram om man kunde göra det, och det jag fick fram va att man inte skulle göra det, va nog mest för att om hon inte äter upp all mat så får hon inte i sig hela mängden med minifomen... Men man kan ju alltid ge lite mindre mat först och ge mer sen :)
    Så brukade vi göra med tex alvedon, börja att blanda lite ersättning med medicinen och när bebisen fått i sig det så blandar man lite mer :) 
  • Knyttis1

Vi fick rådet från BVC att ha i ca 1 tsk messmör i ersättningen till våran lilla dam

• Babymama

Vad skönt att tjejen mår bättre Cornetto :) Ett tips om problemen kommer tillbaka är faktiskt att ge mer Laktulos. När min dotter började helt med ersättning blev hon också stenhård i magen och på BVC:s inrådan började vi med Laktulos i morgonflaskan. Vi fick öka på doseringen Laktulos efterhand som hennes mage vande sig vid det men 1-3 ml räckte aldrig utan vi fick börja med 7 ml för att hon skulle kunna bajsa. Sen ökade vi successivt till 15-17 ml och det fick hon varje dag till hon var 8 månader. Då började vi med fullkornsgröt av en slump och plötsligt kunde vi bara sluta med laktulosen! Både vår BVC-sköterska och barnläkare säger att barnen inte blir beroende av Laktulos och det stämde ju verkligen för oss. Sen ska man veta att Laktulos har en invänjningsperiod på några dagar då barnen kan bli gasiga, men det försvinner ganska snabbt och det stämde också på vår lilla tjej. Så jag tror inte man behöver vara så rädd för att ge ganska mycket Laktulos, det tas inte upp av kroppen så det värsta som kan hända är att bebisen får extremt löst bajs efter en stor dos. Men man ska såklart prata med BVC innan man börjar med det ändå så man vet att hård mage verkligen är problemet :)

Svar på tråden Ersättning till bebis och nu kan hon inte bajsa