• Anonym (Ledsen)

Meningen med livet?

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Fick uteblivet missfall (blev skrapning) i vintras efter nästan två år av försök. Har PCOs och kraftig övervikt i grunden. Var så otroligt ledsen efteråt så klart, men jag försökte gå vidare och se framåt. Det var ju förmodligen en medicinsk orsak till att fostren inte klarade sig. Men efter missfallet har kroppen strulat. Verkar inte få ägglossning. Har hyfsat regelbunden mens för en "PCO-are", mellan 33-40 dagar, men jag har inte sett någon temperaturstegring eller positivt äl-test. Det är nu 4-5 "cykler" sedan missfallet och detta gör att jag känner mig så hopplös. Jag ser inget ljus i tunneln, jag har förlorat allt hopp om att någonsin bli förälder. Om man har ägglossning kan man ju i alla fall hoppas varje månad, men jag har ju inte ens det. 
    Ingenting jag gör kan jag se någon glädje i längre. Jag vet att jag har mycket jag borde glädjas och vara lycklig för, en underbar partner, en familj jag älskar, fina vänner. Men mina känslor vill inte lyssna på logiska resonemang. Det känns som det är ett grått moln runt mig som tär på min energi. Orkar inte göra vardagliga saker. Att bara gå till affären blir ett stort projekt. För att inte tala om jobbet. Jag får fysiskt ont i magen varje dag när jag är på väg dit.
    Det är som att min barnlängtan äter upp alla andra känslor och gör att jag distanserar mig från alla jag håller kära. Jag orkar inte hålla uppe vänskapsrelationer, det är för jobbigt att höra av mig.
    Jag skulle mest av allt bara vilja vara lycklig. Har inte känt mig lycklig sen den dagen jag fick reda på att fostren dött.
    Om jag bara kunde vara nöjd med att tänka att det som händer det händer. Att om det inte blir barn så är det inte hela världen. Och om det blir det så är det en bonus. Men just nu känns det som världens undergång att vara barnlös hela livet. Att aldrig få älska någon så förbehållslöst som sitt barn. Att bli gammal och dö ensam utan barn och barnbarn, utan en större mening med livet. Det känns som ett evigt mörker och jag har inte så mycket som en tändsticka som ledljus.

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget. Bara skriva av mig tror jag.

• Svar på tråden Meningen med livet?
  • Anonym (emmalisa)

hej ts,

jättetråkigt att du är så ledsen och sörjer. jag är också ofrivilligt barnlös, min partner och jag har försökt 1,5 år. låter kanske inte så länge men jag är nu 37 så tiden håller på att rinna ut i sanden. hursomhelst har jag den där inställningen som du nämner: jag tänker att det som händer händer. och det som inte händer händer inte. det gör saker och livet lite lättare, jag lever mitt liv och jag vet att blir det inga barn kommer jag och min partner ha det bra ändå.

jag är livrädd för att grotta ner mig i sorgen över att det inte blir några barn, är så rädd för att jag skulle mista allt mod så som du nu verkar göra. jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att få dig att må bättre. tycker synd om dig och om oss alla som är i den här sitsen. nåt som verkar så himla enkelt för så många andra, folk som inte ens förtjänar att få barn får det (tänker på barnmisshandlare etc).

kan du se det som positivt att du iaf blivit gravid en gång? jag har inte ens varit gravid... även om du inte har äl låter det som att du verkar ha chans att kunna bli det ifall du kan få äl stimulerande behandling.

försök hitta mål i din tillvaro. ifall du är överviktig kan du utgå från det. sätta upp som mål att gå ner i vikt, bli hälsosammare, kanske din äl kan bli mer regelunden bara av det. och när du sen blir förälder är det toppen om du är mer normalviktig, bättre förutsättning för ett långt och friskt liv så du finns där för ditt barn när det växer upp.

finns det andra ting i livet som du glädjs över? kan du fokusera mer på det?

jag och min partner planerar husbygge om ett par år, vet att det blir ett massivt projekt som kommer ta mycket tid och energi och jag gläds över att tänka och planera kring det. hur jag ska inreda huset, göra om trädgården etc. vi har gemensamma fritidsintressen också, jag har ett jobb jag älskar, och blir det inga barn kommer vi framöver skaffa en hund. ja, jag ser till att fylla livet med annat, om jag nu inte kan få barn. vi lever en begränsad tid, och jag vill inte slösa bort min tid till att sörja över det jag inte kan få när jag har så mycket annat som berikar mitt liv. tänker också att livet kunde ha varit så mycket värre, jag kunde levt fattig, varit sjuk, stått utan valmöjligheter i livet, levt ensam och känt mig oälskad.

förstår såklart ifall mitt svammel inte hjälper dig ett dugg, det är jobbigt att vara nedstämd och sörja och inte så lätt som det låter att 'rycka upp sig' och vara glad för det man har när det bara är en sak man vill ha. men försök att inte hänga upp din lycka på 'bara det händer' el 'det händer'. utan leva mer i nuet, och allt annat som tillkommer är en bonus att glädjas än mer över. skriv gärna och berätta mer om hur du tänker och hur det går för dig. kram

• Anonym (.)

Hej! Ibland kan det vara bra att få prata ut med någon om sina känslor, kanske en psykolog, en nära vän, släkting? Det kan göra att man får kraften tillbaka. Själv fick jag gå hos en psykolog pga 3 missfall, hon hjälpte mig ur mörkret så det kan jag varmt rekommendera. Sedan är det också bra att skriva ner sina känslor i en dagbok, var ärlig och skriv precis hur du känner. Detta kan göra att ditt gråa moln ljusnar. Är du överviktig kanske det påverkar, kanske kan du få hjälp att gå ner i vikt? Jag hoppas det ordnar sig till det bästa för dig! Kram

• Anonym (Deprimerad?)

Tror du har blivit lätt deprimerad TS, jag känner igen det där med att måla allt i svart, inte orka med vardagen, vänskapsrelationer...

Om man "bara" är lätt deprimerad (dvs inte svårt sjuk i depression, då tappar man mer kontakten med verkligheten och tror på allt det dåliga, utan att som du veta att det finns ett annat sätt att se på saker), så kan man vända det själv genom att ta hand om sig, äta bra, motionera (promenader!), få ordning på sömn genom att vara ute mkt i dagsljuset på förmiddagen och gå och lägga sig bra tid på kvällen. Att prata med någon kan självklart också hjälpa, mig har det även hjälpt att skriva av mig. Omväxling har också hjälpt för mig, att det händer något kul typ en kort resa där kraven inte är för höga. Kan kännas motigt att boka in aktiviteter men hjärnan mår bra av att sysselsättas med något positivt istället för att mala runt de negativa tankarna. Ta hand om dig helt enkelt.

Jag försökte bli gravid i 5,5 år innan jag fick mitt plus med IVF, är i vecka 19 nu. Aldrig att jag under den tiden tänkte "blir det så blir det, blir det inte så var det inte meningen att vi skulle ha barn"! Aldrig! Det är en sorts ödestro som inte alls är positiv för mig, tvärtom. Jag vill känna att det finns medicinska förklaringar och hjälp att få, även om man inte kommer få svaren serverade. Kanske får vi aldrig veta varför vi inte kunde bli gravida på egen hand, men jag vet i alla fall att om det inte hade lyckats med vanlig IVF så hade jag gått vidare, sökt mig utomlands, gjort drastiska saker med min kost eller hela livsstilen. Jag hade testat allt, inklusive adoption. Visst kunde jag ha månader då jag tänkte att det aldrig skulle gå, att jag skulle bli barnlös för evigt, osv. Skriver detta om att KÄMPA eftersom det är något man inte orkar när man är deprimerad. Men det är en bra målbild, du måste bli en person som kämpar, inte en person som accepterar ditt öde! Det är lång väg kvar innan acceptera är ett alternativ.

Några tankar:
    - Att ha haft ett missfall ökar inte risken för att få missfall igen, så se det inte som ditt öde att för evigt få missfall. Visst, det är så för vissa, men i regel blir det inte så.
    - Om du är kraftigt överviktig så finns ju en del av förklaringen där. Ökar risken för missfall, försvårar att bli gravid, osv. Det är väl positivt att ha något konkret att kämpa med? Även om det såklart är en jättejobbig kamp.
    - PCO kan förbättras både av viktnedgång och av ålder.
    - Om jag fattar rätt att det var en tvillinggraviditet som slutade i MA så är ju det också en delförklaring. Större risk för missfall med tvillingar. Finns möjlighet att kontrollera ÄL så att du bara får en äggblåsa? Tänker t.ex. att du skulle kunna gå på ultraljud och kolla hur långt blåsorna är komna, dvs lättare att pricka in ÄL och lättare att hoppa över sexet om det visar sig att flera blåsor mognar samtidigt.

Jag vet inte vilka kontakter du har haft med vården och vilken hjälp de vill ge dig med tanke på övervikt och att du kan bli gravid. Men om jag var du så skulle jag samla kraft och försöka minska vikten under sommaren, och ta nya tag och kontakta vården i höst.

Hoppas det löser sig för dig, jag vill absolut inte skriva "ryck upp dig", men inspirera till att inte sluta kämpa för det finns absolut mycket som talar för att du kan få barn, även om vägen dit är lång!

• Anonym (Ledsen)

Tack för era fina svar! Det känns bra att det finns fina människor som vill ge stöd till en som de inte känner. Stort tack till er alla!

Jag vet att det enda som kan hjälpa mig i nuläget är att gå ner i vikt. Men det är bara så förbannat svårt att ta sig i kragen och sluta tröstäta och börja träna. Jag tar till godis och snacks så fort jag är ledsen vilket jag vet är självdestruktivt, men som jag har mycket svårt att stoppa.
    Jag kan inte få någon hjälp av vårt landsting så länge jag väger så här mycket, inte ens med tester och utredning. Jag funderar på att vända mig till privata, men det kommer kosta så mycket pengar och min sambo är inte så peppad på det. Dessutom att om jag skulle söka dit är det stor risk att det är slöseri på pengar då det är så stora risker med en graviditet med min övervikt. Det är bara så att viktnedgång är ett måste. Både för att det ska bli en graviditet, att jag ska få behålla barnet och att jag ska orka med att vara förälder.
    Jag kommer inte ta tag i vikten under semestern. Jag tänker njuta av livets goda, vilket inkluderar vin och grillning. Men efter semestern ska jag göra ett ärligt försök att rycka upp mig när det gäller kosten och motionen. 

Anonym (emmalisa):
    Grattis till att funnit ro i tillvaron trots barnlöshet! Det är dit jag strävar efter att nå.
    Jag kan just nu inte se särskilt mycket positivt till att vi lyckades bli gravida. En gång på två år lyckades mina ägg bli befruktade, men det var ändå misslyckat då det inte resulterade i ett friskt embryo. Känns inte särskilt positivt tyvärr :/
    Vad skönt med ett projekt att sätta tänderna i! Hade varit skönt att ha det. Vi letar sommarstuga, så förhoppningsvis blir det en sådan i sommar som jag kan fixa med.
    Jag vet att det finns massor av saker i mitt liv som är värt att glädjas över. Jag har en fantastisk sambo, en familj jag älskar, jag har råd att äta god mat och dryck och köpa det mesta jag känner för. Jag bor mycket bra och har bra arbetskamrater. Men rent känslomässigt är jag inte lycklig över dessa saker. Jag skulle förmodligen vara mycket mer olycklig utan dem, men det mesta skulle jag byta bort om jag bara kunde få ett barn (inte familjen och sambon så klart, men allt materiellt)
    Ditt svammel hjälper visst! Bara att ha någon som bryr sig om att svara känns skönt. Tack!

Anonym (.):
    Jag har allvarligt funderat på kurator/psykolog/annan hjärnskrynklare. Det är bara att det också är svårt för mig att ta tag i. Känns på något vis som ett nederlag att ta den kontakten. Jag vet att det är löjligt att känna så, men det är svårt för mig att svälja min stolthet och be om hjälp. Jag ska ha en lång semester med början nästa vecka. Jag hoppas det kommer hjälpa och att jag mår lite bättre efter det. Gör jag inte det kommer jag "erkänna mig besegrad" och ta den kontakten.
    Det där med dagbok var ett bra tips, det ska jag nog testa!

Anonym (Deprimerad?):
    Massor av grattis till barnet! Fy fan vad härligt rent ut sagt! Jag blir så glad när personer som kämpat hårt lyckas bli gravida :D
    Jag har också upplevt att resor och aktiviteter hjälper lite, åtminstone för att distrahera ett tag.
    Jag vill absolut inte ge upp drömmen om barn! Jag kommer inte ge upp försöken innan någon säger till mig att det är absolut omöjligt. Jag kommer göra allt som står i min makt att bli förälder. Men jag vill bara inte känna att livet är utan mening om det skulle komma dit. Det är det jag menar med att acceptera situationen.
    Du har rätt i att det var tvillingar. En dog tidigare än den andre, det kan ju vara så att den andre skulle ha överlevt om den första inte hade funnits. Men det kommer jag aldrig att få reda på. Tyvärr vill inte landstinget hjälpa till med ultraljud och övervakning. Kanske det går att få privat, det kommer jag nog undersöka till hösten.  
    Jag önskar dig all lycka med graviditeten och det kommande föräldraskapet! 

• Anonym (emmalisa)

hej ts,

visst är det skönt att se att man inte är ensam? att det faktiskt finns folk som bryr sig trots att vi inte känner varandra. jag hoppas verkligen att du finner glädjen i livet igen, och ja det låter som du har alla möjligheter till det. vi är alla väldigt olika, tacklar våra problem & sorger olika.

du säger 'Grattis till att funnit ro i tillvaron trots barnlöshet!' och sanningen är nog mer att det är en känsla som kommer och går. jag intalar mig själv att det är ingen mening i att tänka 'OM jag får ett barn, DÅ som först kommer jag bli lycklig och nöjd'. jag vill inte hänga upp min lycka på något som kanske inte kommer hända. i så fall slösar jag bort min tid, som jag hellre vill spendera på att leva livet nu. kommer det ett barn ser jag det som en bonus, något som gör mitt liv ännu lyckligare än det är idag. för det mesta funkar det, av och till har jag också stunder där jag känner mig ledsen och det känns orättvist. men, livet är inte rättvist... jag hoppas du hittar ett sätt att åter känna glädje med ditt liv, oavsett om du får barn eller inte.

när det gäller din vikt undrar jag om inte din barnönskan kunde fungera som motivation nog för att ändra livsstilen? du säger att du vill inte börja nu under semestern, men varför inte? tänker att det är bästa tiden att börja, innan jobb och vardag (och kanske stress) sätter igång igen, nu när du är ledig kan du ägna mer tid åt det. 

du behöver inte göra några stora förändringar, du måste inte gå på gym 10 h/vecka, inga jobba dieter, du behöver inte försaka 'livets goda'. tro mig, du kan fortsätta njuta av vin och grillning - men dra ner på portionerna! istället för att dricka en hel flaska vin, drick bara ett glad. ät grillat, och ät en sallad till. dra ner på det onyttiga, men du behöver inte ta bort det helt. tex, ta bara en sked pommes/potatissallad el vad du nu brukar ha till. och bara några droppar dressing, bara tillräckligt för att smaksätta. visst kan du fortsätta äta godis och snacks, men bara en handfull per dag - inte mer.

folk undrar hur jag håller mig smal, det är inga problem. jag äter allt jag vill, både nyttigt och onyttigt, men i rimliga mängder. jag tror att det är lättare att hålla sig till en diet och få en varaktig viktminskning ifall man inte förbjuder sig det man är sugen på, bara man inte heller överäter. jag är inte direkt troende men jag gillar att bibeln säger 'din kropp är ditt tempel'. du behöver sköta om ditt tempel, precis som du sköter om ditt hus, och jag lovar dig att du kommer känna dig friskare, din självkänsla får en boost och troligtvis kommer din ÄL bli mer regelbunden också.

ok, nog med svammel (igen) för denna gång... jag hoppas du kan motivera dig till mindre portioner! svårare än så behöver det inte vara för att du ska börja gå ner i vikt.  

• Anonym (Bsnta)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-07-04 22:42:36 följande:
    Tack för era fina svar! Det känns bra att det finns fina människor som vill ge stöd till en som de inte känner. Stort tack till er alla! Jag vet att det enda som kan hjälpa mig i nuläget är att gå ner i vikt. Men det är bara så förbannat svårt att ta sig i kragen och sluta tröstäta och börja träna. Jag tar till godis och snacks så fort jag är ledsen vilket jag vet är självdestruktivt, men som jag har mycket svårt att stoppa. Jag kan inte få någon hjälp av vårt landsting så länge jag väger så här mycket, inte ens med tester och utredning. Jag funderar på att vända mig till privata, men det kommer kosta så mycket pengar och min sambo är inte så peppad på det. Dessutom att om jag skulle söka dit är det stor risk att det är slöseri på pengar då det är så stora risker med en graviditet med min övervikt. Det är bara så att viktnedgång är ett måste. Både för att det ska bli en graviditet, att jag ska få behålla barnet och att jag ska orka med att vara förälder. Jag kommer inte ta tag i vikten under semestern. Jag tänker njuta av livets goda, vilket inkluderar vin och grillning. Men efter semestern ska jag göra ett ärligt försök att rycka upp mig när det gäller kosten och motionen.  Anonym (emmalisa): Grattis till att funnit ro i tillvaron trots barnlöshet! Det är dit jag strävar efter att nå. Jag kan just nu inte se särskilt mycket positivt till att vi lyckades bli gravida. En gång på två år lyckades mina ägg bli befruktade, men det var ändå misslyckat då det inte resulterade i ett friskt embryo. Känns inte särskilt positivt tyvärr :/ Vad skönt med ett projekt att sätta tänderna i! Hade varit skönt att ha det. Vi letar sommarstuga, så förhoppningsvis blir det en sådan i sommar som jag kan fixa med. Jag vet att det finns massor av saker i mitt liv som är värt att glädjas över. Jag har en fantastisk sambo, en familj jag älskar, jag har råd att äta god mat och dryck och köpa det mesta jag känner för. Jag bor mycket bra och har bra arbetskamrater. Men rent känslomässigt är jag inte lycklig över dessa saker. Jag skulle förmodligen vara mycket mer olycklig utan dem, men det mesta skulle jag byta bort om jag bara kunde få ett barn (inte familjen och sambon så klart, men allt materiellt) Ditt svammel hjälper visst! Bara att ha någon som bryr sig om att svara känns skönt. Tack! Anonym (.): Jag har allvarligt funderat på kurator/psykolog/annan hjärnskrynklare. Det är bara att det också är svårt för mig att ta tag i. Känns på något vis som ett nederlag att ta den kontakten. Jag vet att det är löjligt att känna så, men det är svårt för mig att svälja min stolthet och be om hjälp. Jag ska ha en lång semester med början nästa vecka. Jag hoppas det kommer hjälpa och att jag mår lite bättre efter det. Gör jag inte det kommer jag "erkänna mig besegrad" och ta den kontakten. Det där med dagbok var ett bra tips, det ska jag nog testa! Anonym (Deprimerad?): Massor av grattis till barnet! Fy fan vad härligt rent ut sagt! Jag blir så glad när personer som kämpat hårt lyckas bli gravida :D Jag har också upplevt att resor och aktiviteter hjälper lite, åtminstone för att distrahera ett tag. Jag vill absolut inte ge upp drömmen om barn! Jag kommer inte ge upp försöken innan någon säger till mig att det är absolut omöjligt. Jag kommer göra allt som står i min makt att bli förälder. Men jag vill bara inte känna att livet är utan mening om det skulle komma dit. Det är det jag menar med att acceptera situationen. Du har rätt i att det var tvillingar. En dog tidigare än den andre, det kan ju vara så att den andre skulle ha överlevt om den första inte hade funnits. Men det kommer jag aldrig att få reda på. Tyvärr vill inte landstinget hjälpa till med ultraljud och övervakning. Kanske det går att få privat, det kommer jag nog undersöka till hösten.   Jag önskar dig all lycka med graviditeten och det kommande föräldraskapet! 

Du säger emot dig själv, du skriver att du skulle byta bort det mesta för att få barn. Och definitivt allt materiellt... Dunkommer göra allt som står i din makt för att bli förälder, skriver du också... Men ändå så kan du bara inte lägga om kosten,m för att gå ner i vikt. Och du tänker inte ens göra ett försök nu, för det skulle ju störa dig art behövs avstå från "livets goda" - bl.a. vin och grillat, nu under semestern. I mina öron låter det helt klart som att dina prioriteringar är mat framför barn...
  • Anonym (emmalisa)
    Anonym (Bsnta) skrev 2013-07-05 03:19:26 följande:

Du säger emot dig själv, du skriver att du skulle byta bort det mesta för att få barn. Och definitivt allt materiellt... Dunkommer göra allt som står i din makt för att bli förälder, skriver du också... Men ändå så kan du bara inte lägga om kosten,m för att gå ner i vikt. Och du tänker inte ens göra ett försök nu, för det skulle ju störa dig art behövs avstå från "livets goda" - bl.a. vin och grillat, nu under semestern. I mina öron låter det helt klart som att dina prioriteringar är mat framför barn...

ja, det kan låta som så... men det är lite hårt att säga det så, även om det i grund och botten kanske är sanningen och nyttigt att få upp ögonen för. oftast brukar det funka bäst om man hintar det lite fint och den det gäller kan komma till insikt om det på 'egen hand'...

ts, bli inte deppad när du läser Bsnta's inlägg - utan försök fundera ärligt på hur du kan göra för att bryta en ond cirkel. peppa dig själv, din barnlängtan kan bli din motivation för ett sundare matintag istället. 
  • Anonym (Deprimerad?)
    Tack för era fina svar! Det känns bra att det finns fina människor som vill ge stöd till en som de inte känner. Stort tack till er alla!

Jag vet att det enda som kan hjälpa mig i nuläget är att gå ner i vikt. Men det är bara så förbannat svårt att ta sig i kragen och sluta tröstäta och börja träna. Jag tar till godis och snacks så fort jag är ledsen vilket jag vet är självdestruktivt, men som jag har mycket svårt att stoppa.
    Jag kan inte få någon hjälp av vårt landsting så länge jag väger så här mycket, inte ens med tester och utredning. Jag funderar på att vända mig till privata, men det kommer kosta så mycket pengar och min sambo är inte så peppad på det. Dessutom att om jag skulle söka dit är det stor risk att det är slöseri på pengar då det är så stora risker med en graviditet med min övervikt. Det är bara så att viktnedgång är ett måste. Både för att det ska bli en graviditet, att jag ska få behålla barnet och att jag ska orka med att vara förälder.
    Jag kommer inte ta tag i vikten under semestern. Jag tänker njuta av livets goda, vilket inkluderar vin och grillning. Men efter semestern ska jag göra ett ärligt försök att rycka upp mig när det gäller kosten och motionen. 

Anonym (emmalisa):
    Grattis till att funnit ro i tillvaron trots barnlöshet! Det är dit jag strävar efter att nå.
    Jag kan just nu inte se särskilt mycket positivt till att vi lyckades bli gravida. En gång på två år lyckades mina ägg bli befruktade, men det var ändå misslyckat då det inte resulterade i ett friskt embryo. Känns inte särskilt positivt tyvärr :/
    Vad skönt med ett projekt att sätta tänderna i! Hade varit skönt att ha det. Vi letar sommarstuga, så förhoppningsvis blir det en sådan i sommar som jag kan fixa med.
    Jag vet att det finns massor av saker i mitt liv som är värt att glädjas över. Jag har en fantastisk sambo, en familj jag älskar, jag har råd att äta god mat och dryck och köpa det mesta jag känner för. Jag bor mycket bra och har bra arbetskamrater. Men rent känslomässigt är jag inte lycklig över dessa saker. Jag skulle förmodligen vara mycket mer olycklig utan dem, men det mesta skulle jag byta bort om jag bara kunde få ett barn (inte familjen och sambon så klart, men allt materiellt)
    Ditt svammel hjälper visst! Bara att ha någon som bryr sig om att svara känns skönt. Tack!

Anonym (.):
    Jag har allvarligt funderat på kurator/psykolog/annan hjärnskrynklare. Det är bara att det också är svårt för mig att ta tag i. Känns på något vis som ett nederlag att ta den kontakten. Jag vet att det är löjligt att känna så, men det är svårt för mig att svälja min stolthet och be om hjälp. Jag ska ha en lång semester med början nästa vecka. Jag hoppas det kommer hjälpa och att jag mår lite bättre efter det. Gör jag inte det kommer jag "erkänna mig besegrad" och ta den kontakten.
    Det där med dagbok var ett bra tips, det ska jag nog testa!

Anonym (Deprimerad?):
    Massor av grattis till barnet! Fy fan vad härligt rent ut sagt! Jag blir så glad när personer som kämpat hårt lyckas bli gravida :D
    Jag har också upplevt att resor och aktiviteter hjälper lite, åtminstone för att distrahera ett tag.
    Jag vill absolut inte ge upp drömmen om barn! Jag kommer inte ge upp försöken innan någon säger till mig att det är absolut omöjligt. Jag kommer göra allt som står i min makt att bli förälder. Men jag vill bara inte känna att livet är utan mening om det skulle komma dit. Det är det jag menar med att acceptera situationen.
    Du har rätt i att det var tvillingar. En dog tidigare än den andre, det kan ju vara så att den andre skulle ha överlevt om den första inte hade funnits. Men det kommer jag aldrig att få reda på. Tyvärr vill inte landstinget hjälpa till med ultraljud och övervakning. Kanske det går att få privat, det kommer jag nog undersöka till hösten.  
    Jag önskar dig all lycka med graviditeten och det kommande föräldraskapet! 
    Tack, jag kan inte riktigt pusta ut än och känna mg säker på att det verkligen kommer gå bra hela vägen, men jag hoppas så mycket och det är ju första gången jag är gravid så såhär nära har det aldrig varit förut!

Jag reagerar precis som de andra på att du verkar skjuta upp detta med att ta tag i vikten. Tror precis som emmalisa att det är utmärkt att komma igång nu under semestern. Håller också med om att det inte handlar om att gå till gymmet, utan om att göra små förändringar som man sedan kan öka stegvis när man känner att man får mer energi.

- Under semestern har du antagligen mer tid att planera och laga bra mat som också är god. Grilla är perfekt, bra kött, fisk, kyckling, grönsaker! Men hoppa potatissalladen och ölen...
    - Mer tid att röra på dig.
    - Folk i din närhet som också är lediga och vill hänga på, t.ex. att du och din sambo eller någon annan kommer överens om att gå en promenad efter frukost och en promenad på kvällen när det inte är lika varmt.
    - Mycket lättare att hitta bra frukt och grönt = man kan äta goda efterrätter som är nyttiga.
    - Möjligt att simma i hav, sjö eller utomhusbad, bra motion som inte sliter på kroppen oavsett vikt.

Jag skulle inte gilla att komma tillbaka till vardagen (jobbet) på hösten och försöka göra radikala livsstilsändringar, samtidigt som dagarna snabbt blir kortare, vädret blir sämre och alla runt omkring blir mer upptagna med sitt. Vardagen har sina rutiner, och om man t.ex. har byggt upp ett sockerberoende så finns det ju rutiner i det typ godbiten till eftermiddagskaffet, smågodiset framför tv:n på kvällen. Mycket lättare att inte gå in i de gamla spåren om man redan har brutit med sina "beroenden" och fått smak på annat.

Var inte så säker på att det du nu ser som att "njuta av semestern" är sämre och mindre njutningsfullt än att börja lägga om livet mot mer motion och bättre matvanor. Man ska inte underskatta den där känslan av att vara duktig som kommer när man sköter om sig! Särskilt om man på förhand bestämt vad som är "good enough", t.ex. att om man promenerar sammanlagt en timme och håller sig från godiset så får man vara riktigt nöjd med sig själv.

• Anonym (.)
    Tack för era fina svar! Det känns bra att det finns fina människor som vill ge stöd till en som de inte känner. Stort tack till er alla! Jag vet att det enda som kan hjälpa mig i nuläget är att gå ner i vikt. Men det är bara så förbannat svårt att ta sig i kragen och sluta tröstäta och börja träna. Jag tar till godis och snacks så fort jag är ledsen vilket jag vet är självdestruktivt, men som jag har mycket svårt att stoppa. Jag kan inte få någon hjälp av vårt landsting så länge jag väger så här mycket, inte ens med tester och utredning. Jag funderar på att vända mig till privata, men det kommer kosta så mycket pengar och min sambo är inte så peppad på det. Dessutom att om jag skulle söka dit är det stor risk att det är slöseri på pengar då det är så stora risker med en graviditet med min övervikt. Det är bara så att viktnedgång är ett måste. Både för att det ska bli en graviditet, att jag ska få behålla barnet och att jag ska orka med att vara förälder. Jag kommer inte ta tag i vikten under semestern. Jag tänker njuta av livets goda, vilket inkluderar vin och grillning. Men efter semestern ska jag göra ett ärligt försök att rycka upp mig när det gäller kosten och motionen.  Anonym (emmalisa): Grattis till att funnit ro i tillvaron trots barnlöshet! Det är dit jag strävar efter att nå. Jag kan just nu inte se särskilt mycket positivt till att vi lyckades bli gravida. En gång på två år lyckades mina ägg bli befruktade, men det var ändå misslyckat då det inte resulterade i ett friskt embryo. Känns inte särskilt positivt tyvärr :/ Vad skönt med ett projekt att sätta tänderna i! Hade varit skönt att ha det. Vi letar sommarstuga, så förhoppningsvis blir det en sådan i sommar som jag kan fixa med. Jag vet att det finns massor av saker i mitt liv som är värt att glädjas över. Jag har en fantastisk sambo, en familj jag älskar, jag har råd att äta god mat och dryck och köpa det mesta jag känner för. Jag bor mycket bra och har bra arbetskamrater. Men rent känslomässigt är jag inte lycklig över dessa saker. Jag skulle förmodligen vara mycket mer olycklig utan dem, men det mesta skulle jag byta bort om jag bara kunde få ett barn (inte familjen och sambon så klart, men allt materiellt) Ditt svammel hjälper visst! Bara att ha någon som bryr sig om att svara känns skönt. Tack! Anonym (.): Jag har allvarligt funderat på kurator/psykolog/annan hjärnskrynklare. Det är bara att det också är svårt för mig att ta tag i. Känns på något vis som ett nederlag att ta den kontakten. Jag vet att det är löjligt att känna så, men det är svårt för mig att svälja min stolthet och be om hjälp. Jag ska ha en lång semester med början nästa vecka. Jag hoppas det kommer hjälpa och att jag mår lite bättre efter det. Gör jag inte det kommer jag "erkänna mig besegrad" och ta den kontakten. Det där med dagbok var ett bra tips, det ska jag nog testa! Anonym (Deprimerad?): Massor av grattis till barnet! Fy fan vad härligt rent ut sagt! Jag blir så glad när personer som kämpat hårt lyckas bli gravida :D Jag har också upplevt att resor och aktiviteter hjälper lite, åtminstone för att distrahera ett tag. Jag vill absolut inte ge upp drömmen om barn! Jag kommer inte ge upp försöken innan någon säger till mig att det är absolut omöjligt. Jag kommer göra allt som står i min makt att bli förälder. Men jag vill bara inte känna att livet är utan mening om det skulle komma dit. Det är det jag menar med att acceptera situationen. Du har rätt i att det var tvillingar. En dog tidigare än den andre, det kan ju vara så att den andre skulle ha överlevt om den första inte hade funnits. Men det kommer jag aldrig att få reda på. Tyvärr vill inte landstinget hjälpa till med ultraljud och övervakning. Kanske det går att få privat, det kommer jag nog undersöka till hösten.   Jag önskar dig all lycka med graviditeten och det kommande föräldraskapet! 

Du har svaret på hur du ska få hjälp med din vikt, du skriver i din text att du tröstäter när du är ledsen, där har du svaret. Du riktar din sorg på maten, den ger en tillfällig flykt/tröst från allt smärtsamt. Och jag är likadan, ibland! Nu brukar jag hejda mig innan jag är på väg att ta den där bullen, chipspåsen, godiset och tänker: varför gör jag detta nu, jag ska ju inte äta godis, varför vill jag ha detta när det inte är bra för mig? Alltid är det i samband med när jag mår dåligt, som efter ett misslyckat ivf, och sedan tar jag fram dagboken och skriver om sorgen, jag blir ledsen och gråter, sedan känns det lättare, det är ungefär som om jag haft ett grått filter framför ögonen som sedan försvinner, det blir ljusare. För mig är tröstätande alltid ett sätt att dämpa det jobbiga, att fly en stund, men det kommer ju alltid surt efteråt och då mår man dessutom dåligt för att man tröstätit och så är onda cirkeln igång, men den måste brytas, och på mig funkar det bara att känna efter hur jag mår istället, för oftast beror det på att jag inte låtit mig sörja, vara ledsen tillräckligt, det är oerhört viktigt att få vara ledsen och att ventilera sin sorg med någon eller en dagbok. Mitt tips är att börja med dina känslor, ventilera ut dom, ta stöd av någon du litar på och sedan kommer allt kännas mycket lättare och det blir lättare att hantera tröstätandet.
  • Anonym (Deprimerad?)
    Anonym (.) skrev 2013-07-05 23:17:42 följande:

Du har svaret på hur du ska få hjälp med din vikt, du skriver i din text att du tröstäter när du är ledsen, där har du svaret. Du riktar din sorg på maten, den ger en tillfällig flykt/tröst från allt smärtsamt. Och jag är likadan, ibland! Nu brukar jag hejda mig innan jag är på väg att ta den där bullen, chipspåsen, godiset och tänker: varför gör jag detta nu, jag ska ju inte äta godis, varför vill jag ha detta när det inte är bra för mig? Alltid är det i samband med när jag mår dåligt, som efter ett misslyckat ivf, och sedan tar jag fram dagboken och skriver om sorgen, jag blir ledsen och gråter, sedan känns det lättare, det är ungefär som om jag haft ett grått filter framför ögonen som sedan försvinner, det blir ljusare. För mig är tröstätande alltid ett sätt att dämpa det jobbiga, att fly en stund, men det kommer ju alltid surt efteråt och då mår man dessutom dåligt för att man tröstätit och så är onda cirkeln igång, men den måste brytas, och på mig funkar det bara att känna efter hur jag mår istället, för oftast beror det på att jag inte låtit mig sörja, vara ledsen tillräckligt, det är oerhört viktigt att få vara ledsen och att ventilera sin sorg med någon eller en dagbok. Mitt tips är att börja med dina känslor, ventilera ut dom, ta stöd av någon du litar på och sedan kommer allt kännas mycket lättare och det blir lättare att hantera tröstätandet.
    Väldigt insiktsfullt och fint skrivet!

Hoppas det tar sig för er snart, att misslyckas med ivf är verkligen inte kul och skapar otroligt mycket ångest och jobbiga tankar som mal runt. Lätt att fastna i att man är en person som aldrig ska få lyckas. Jag kan fortfarande inte tro på att det har tagit sig för oss, folk som inte vet att vi har ivf:at tycker säkert att jag är konstig som inte gläds mer över graviditeten, shoppar prylar, gör planer när barnet kommer... Visst jag är jätteglad men samtidigt så är det så overkligt, självbilden är att jag aldrig skulle få vara med om det här. Jag såg mig själv som en person som klarade av ofrivillig barnlöshet väldigt bra, fick aldrig svårt att se andras magar eller glädjas åt vänners graviditeter. Bröt inte ihop så ofta utan det var mer som ett jämnt töcken som låg över livet. Det är först nu när jag har blivit gravid som jag förstår att jag har blivit en annan person än vad jag hade varit om det tog sig 2007 när vi började försöka. Är rädd att jag inte ska kunna slappna av ens när barnet är fött, för det känns verkligen som att det här barnet är skillnaden mellan lycka och olycka i livet och jag kan förlora det så länge jag själv lever...
  • Anonym (.)

Trådstartaren, hur går det med dig? Tänker på dig ska du veta.

Svar på tråden Meningen med livet?