• Anonym (ersättning)

Det här med reseersättning

Hej! Någon som vet hur det fungerar med reseersättning?
    Det är så att jag kan inte hämta mitt barn och andra föräldern vill ha ersättning för resan, jag tänkte ta det billigaste alternativet, tycker att föräldern kan välja själv om den vill komma billigt eller dyrt.
    Går det till så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-30 11:30
    Om man ska gå enligt milersättning behöver jag inte betala men jag tycker det är mest schysst att göra så.

• Svar på tråden Det här med reseersättning
  • Anonym (ersättning)

Föräldern väljer hämta ut medicin själv hos sig, som jag skriver samtycke på så föräldern får hämta ut.
    Jag betalar två resor per månad, alla kläder, dubbletter för att jag vet aldrig om föräldern tar med det barnet ska ha när det kommer hem, glömmer ofta tex skorna eller jackan där, dagisavgift, försäkring, en fritidsaktivitet på ca 2000 kr per kvartal, mat, bostad med mera.

• h8him
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 14:58:07 följande:
    Föräldern väljer hämta ut medicin själv hos sig, som jag skriver samtycke på så föräldern får hämta ut.
    Jag betalar två resor per månad, alla kläder, dubbletter för att jag vet aldrig om föräldern tar med det barnet ska ha när det kommer hem, glömmer ofta tex skorna eller jackan där, dagisavgift, försäkring, en fritidsaktivitet på ca 2000 kr per kvartal, mat, bostad med mera.
    Räcker inte underhåll och barnbidrag till de flesta kostnaderna för barnet?

En aktivitet som kostar 2000 per kvartal är valfri för dig att ge barnet.
  • vetvadjagvill
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 14:58:07 följande:

kan du specificera uppgifterna

dagisavgift
    försäkring
    aktivitet samt skriva vad för aktivitet    
  • Anonym (ersättning)
    h8him skrev 2013-06-30 15:00:09 följande:
    Räcker inte underhåll och barnbidrag till de flesta kostnaderna för barnet?

En aktivitet som kostar 2000 per kvartal är valfri för dig att ge barnet.
    Nej det gör det inte! Dagis går på lite över 600 kr, sen behövs det blöjor, två olika sorter, en för natten och en för dagen, blöjor på dagis, är vi på 1000 kr, sen är det resorna på ca 800 kr, försäkringen per månad på 100 kr, sen mat osv, blir betydligt mycket mer än 2300 kr i månaden.
  • vetvadjagvill
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 15:06:12 följande:
    Nej det gör det inte! Dagis går på lite över 600 kr, sen behövs det blöjor, två olika sorter, en för natten och en för dagen, blöjor på dagis, är vi på 1000 kr, sen är det resorna på ca 800 kr, försäkringen per månad på 100 kr, sen mat osv, blir betydligt mycket mer än 2300 kr i månaden.

enligt maxtaxa så måste man ha en skattepliktigad bruttoinkomst på 20.000 för att få en dagisavgift på 600 kr.
  • Anonym (ersättning)
    vetvadjagvill skrev 2013-06-30 15:08:22 följande:

enligt maxtaxa så måste man ha en skattepliktigad bruttoinkomst på 20.000 för att få en dagisavgift på 600 kr.
    hmm, får fråga kommunen om varför jag har så hög, känns väldigt orimligt om det ska vara så där!
  • Brumma

Först skriver du att UG inte tar med sig grejer som du köpt, utan vill ha egna - sedan skriver du att du själv står för alla kläder...
    Hur är det möjligt att du står för allt "själv", när du i själva verket får underhåll samt barnbidrag?
    Eftersom UG lever på existensminimum så antar jag du får 1273 genom försäkringskassan. Plus barnbidraget på 1050..
    Det är 2300:-
    Dessutom får du bostadsbidrag vilket blir högre om man har barn boende hemma..
    Så hur betalar du allt "själv"?

För att återgå till frågan i TS..
    Är det en enda enstaka resa? Eller kommer det vara så framöver?
    Är det en enstaka resa så är det väl rimligt att du betalar det resesätt som UG vanligtvis tar?
    Ni HAR en överenskommelse att hämta/lämna varsin gång - och det är DU som inte har möjlighet att fullfölja den överenskommelsen...
    UG skulle precis lika gärna kunna säga att du helt enkelt får ordna det - skicka ngn annan om du inte kan själv...
    UG kör för att DU inte kan - lite snålt då att inte betala för det egentliga resesättet...

• vetvadjagvill
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 11:27:56 följande:
    Hej! Någon som vet hur det fungerar med reseersättning?
    Det är så att jag kan inte hämta mitt barn och andra föräldern vill ha ersättning för resan, jag tänkte ta det billigaste alternativet, tycker att föräldern kan välja själv om den vill komma billigt eller dyrt.
    Går det till så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-30 11:30
    Om man ska gå enligt milersättning behöver jag inte betala men jag tycker det är mest schysst att göra så.

eftersom det framkommer att in båda har ont om pengar och ni har en överenskommelse där  även soc är inblandad då de ger han umgängesbidrag för resorna överenskommet att du delar på resorna.

Gör det enkelt -  han löser det denna gång och du tar en av hans gånger så blir det rättvist.
    OM du sedan vill resa på det billigaste sättet den gången du åker på "hans" gång får vara ditt val då.    

Men på det viset slipper ni bråk och diskussioner om pengar.

Sen kan jag tala om att det om att avståndet har egentligen inte med detta att göra, jag har själv ett domslut där domslutet 2 ggr bestlutet att boföräldern ska sköta hela resandet och kostanden för denna även om barnet åker själv eftersom umgänget blir smidigare förbarnet och det har inte med vår inkomst att göra alls utan att göra det hela bra för barnet/barnen.    
  • vetvadjagvill
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 15:11:21 följande:
    hmm, får fråga kommunen om varför jag har så hög, känns väldigt orimligt om det ska vara så där!
    jag blir lite fundersam.. du har ont om pengar säger du men har inte reagerat på om du betalar för mycket på barnomsorgsavgiften.. har du så lite inkomst som du säger så borde den vara på noll och att du inte kollat det tidigare verkar konstigt.

Dessutom har barnet som då bara är ett litet dagisbarn - dvs max 5 år eller yngre  kanske mycket yngre eftersom det använder blöjor dagtid fortfarande - - en aktivitet när du inte ens har råd med allt annat efter vad du säger.
    Varför då?

OM du skippar detta så får du mer över generellt.
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 14:43:48 följande:
    Jo för att föräldern gör ingenting annat än sitter hemma, får pengar för sig själv och för barnet,, jag får knappt ut 4000-6000 kr varje månad, timvikarierar, får bostadstillägg, barnbidrag och underhållsbidrag och betalar mycket mer än föräldern för barnet OCH mig själv, jag får inte en budget för bara mig och sen barnet, där jag blir irriterad.

men om man säker jobb så sitter man ofta från sin egna dator hemma och söker jobb.
    Jag tycker du verkar ha fel inställning till detta.

vet du.. en vacker dag får föräldern ett arbete och det du har gett nu  kan den andra ge tillbaka om du tex skulle bli sjuk etc. Den dagen du ska operera dig för blindtarmen eller får över 40 graders feber så är det bra om ni kan ställa upp för varandra.

• Anonym (ersättning)

Det är så att andra föräldern vägrar att någon annan än jag eller den sköter det här.
    Är första gången på flera år det ställs upp från dess sida.
    Jag menade jag köper alla kläder hos mig, vissa dubbletter för andra föräldern struntar i att ta med sig det jag behöver hemma när barnet ska hem.

• Brumma

Fortfarande - du får både barnbidrag och underhåll..
    Självklart skall UG inte betala kläder som enbart används hos boendeföräldern..
    Eller rättare sagt - UG betalar redan del i de kläderna - genom underhållet....

• vetvadjagvill
    Anonym (ersättning) skrev 2013-07-01 13:16:00 följande:
    Det är så att andra föräldern vägrar att någon annan än jag eller den sköter det här.
    Är första gången på flera år det ställs upp från dess sida.
    Jag menade jag köper alla kläder hos mig, vissa dubbletter för andra föräldern struntar i att ta med sig det jag behöver hemma när barnet ska hem.

Men det är väl ändå ganska klokt att det är föräldrarna som kör och lämnar och hämtar och inte en ny partner eller annan utan ni som känner barnet.

• Anonym (ersättning)
    vetvadjagvill skrev 2013-07-04 10:37:57 följande:

Men det är väl ändå ganska klokt att det är föräldrarna som kör och lämnar och hämtar och inte en ny partner eller annan utan ni som känner barnet.

Givetvis! Men när andra föräldern vägrar hjälpa till så tycker inte jag det är så farligt om någon barnet är trygg med hjälper till.
    UG föräldern borde sluta upp med att köpa "onödigt" och lära sig prata med mig om vad denne vill att barnet ska ha, för jag har absolut inga problem med att komma överens, bara jag slapp köpa dubbletter!
Svar på tråden Det här med reseersättning