• lillekatt

    Kan blyga elever få högsta betyg hos er?

    Vänder mig kanske främst till lärare, men självklart är alla välkomna att svara. Jag tänkte tillbaka på min egen skoltid och undrar om det är likadant även idag att en blyg men ambitiös elev ofta ombeds att "räcka upp handen mer" och göra sig mer synlig för att få bäst betyg, trots att denne i övrigt har gjort bra ifrån sig på skriftliga prov och liknande? Även om det självklart är bra att barn lär sig att kunna framföra sin åsikt, ifrågasätta samt delta i diskussioner, så fanns det i min klass alltid vissa som var mer framåt och hördes mer på lektionen, medan andra var mer tysta och höll sig i bakgrunden. Även om det självklart fanns de som var helt ointresserade av lektionernas innehåll, så var ju långtifrån alla tysta elever det, snarare var det nog hos de flesta en form av personlighetsdrag att vara lite försiktiga och reflekterande. Jag undrar egentligen varför man ombeds ändra sin personlighet och bli mer "öppen" och "göra sin röst hörd" till att få ett bättre betyg, när det inte nödvändigtvis visar ens engagemang och kunskap inom visst ämne. Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?
  • Flickan och kråkan
    skogsvitter skrev 2013-07-01 10:47:30 följande:
    Nej vi har aldrig kört på några helklassredovisningar, men även att prata i smågrupper kan vara svårt eller oöverstigligt för vissa. I synnerhet om det blir tillsammans med någon/några som öht inte kan hålla tyst å sin sida. Och att bara prata inför läraren täcker väl inte alla kunskapskrav? Åtminstone inte i alla ämnen.
    Nej, som jag sa så bygger en stor del av det muntliga nationella provet i svenska idag (utifrån den nya läroplanen) på att kunna leda ett samtal och dessutom kunna fördela ordet på ett väl fungerande sätt i gruppen. 

    Någon som är blyg måste självklart träna på detta mer om han/hon vill nå betyget A, men å andra sidan kan någon annan behöva träna mer på någon av de andra delarna som den mer blygt lagda eleven inte behöver. Betyget A är generellt väldigt svårt att nå. Det är ju rätt omfattande kunskaper som ska uppvisas. 
  • Rani
    Furstinna skrev 2013-07-01 09:18:07 följande:
    Hur gör man med elever som kanske är utfrysta? Tvingar man dem att stå inför klassen?



    Nej, självklart inte. Det ingår vi ju i vårt jobb att anpassa så alla känner sig ok med situationen. Ingen ska behöva ligga sömnlös ellet ha ont i magen i dagar för en redovisning. Jag har haft elever som stammat, som haft panikångest, som varit på en mycket lägre nivå språkligt och skämts för det och en hel del andra saker som gjort att man fått hitta individuella lösningar som funkat. Men det är ju något helt annat än vanlig blyghet och prestationsångest.
  • Rani
    Rani skrev 2013-07-01 10:57:05 följande:
    Nej, självklart inte. Det ingår vi ju i vårt jobb att anpassa så alla känner sig ok med situationen. Ingen ska behöva ligga sömnlös ellet ha ont i magen i dagar för en redovisning. Jag har haft elever som stammat, som haft panikångest, som varit på en mycket lägre nivå språkligt och skämts för det och en hel del andra saker som gjort att man fått hitta individuella lösningar som funkat. Men det är ju något helt annat än vanlig blyghet och prestationsångest.



    Och som någon skrev ovan....det finns massor av sätt man kan låta eleverna redovisa och diskutera. När jag har rm klass så försöker jag naturligtvis hitta ett sätt som alla kan vara bekväma med och som är lagom utmanande. Sedan får man vara beredd på att vissa enskilda elever ber om att få göra annorlunda och då får man avgöra från fall till fall hur man hanterar det.
  • hammarhajen
    skogsvitter skrev 2013-07-01 10:47:30 följande:
    Nej vi har aldrig kört på några helklassredovisningar, men även att prata i smågrupper kan vara svårt eller oöverstigligt för vissa. I synnerhet om det blir tillsammans med någon/några som öht inte kan hålla tyst å sin sida. Och att bara prata inför läraren täcker väl inte alla kunskapskrav? Åtminstone inte i alla ämnen.

    Å andra sidan... Är man SÅ blyg att det känns "oöverstigligt" att prata i små grupper och man knappt kan delta i ett samtal med kanske 2-3 andra, då har man ju svårigheter som föräldrarna borde söka professionell hjälp mot. Att vara blyg är en sak, men att inte ens kunna ta sig samman nog att ta för sig i en samtalssituation i liten grupp, som man vet är betygsgrundande (då går man ju dessutom minst i sexan), det är något annat. Det är ju ett hinder i livet, visst ska skolan underlätta om ett barn mår så dåligt, men har inte föräldrarna ett ansvar att hj'lpa barnet med något som uppenbarligen är ett väldigt stort hinder? Skolan är ju trots allt ingen behandlingsverksamhet...

    Det är ju trots allt kunskaper som ska bedömas och kan man inte prata i liten grupp så saknas ju vissa kunskaper. Allt är ju inte faktakunskaper liksom, man ska ju också kunna argumentera, svara på andras argument, ställa följdfrågor osv. Visst skulle man i teorin kunna göra dettaa via typ nätforum, men samtidigt är ju skolans uppgift också att förbereda för livet. Och i det "riktiga" livet utanför skolan kommer man aldrig klara sig om man inte kan prata ens i miniliten grupp.   

    Handlar det om mobbning och liknande är det förstås en annan femma. 
  • Tuffen
    Furstinna skrev 2013-07-01 10:33:46 följande:



    Det var en fråga. Kan en elev får redovisa muntligt för en lärare istället för liten/mellan/stor grupp? Och om det går, blir denne elev bedömd på samma sätt som övriga elever.
    Det är en fråga om resurser. Vissa klasser kan man inte lämna för att gå iväg med några få elever, åtminstone inte på högstadiet. 
  • Rani

    Nu när den här tråden dök upp igen så kom jag på att det var en sak som jag glömde skriva förra gången.

    Vi är alla människor olika och har olika medfödda fallenheter. Det innebär att det kommer vara olika svårt för oss att bli duktiga på olika saker. Har man jättesvårt för siffror är det troligtvis svårt att få A i matte. Jag som har skitdålig öga-hand koordination skulle behöva ett års träningsläger med Zlatan för att ha en chans till A i idrott. Är man då väldigt blyg så kommer det vara svårt att få A i ett ämne som har kunskapskrav som kräver muntlig framställning eller diskussion (gör inte ämnet detta så är det en annan sak). Och det är väl helt ok? Man kan inte vara bäst på allt. Alla kan uppnå A-nivå i mitt ämne, det är jag övertygad om. Men medan vissa gör det utan problem inom ramen för kursen så kanske andra skulle behöva ett år eller flera i ett engelskspråkigt land för att nå samma nivå. 

    Detta är dock något som är jättesvårt att lägga fram till elever och föräldrar. Förväntningarna finns från vissa att skolan ska kunna hjälpa alla elever till högsta betyg i alla ämnen.  Jag tycker det är omänskligt att begära, inte minst av eleven. Visst finns det de som klarar det, men långt ifrån alla. Däremot ska alla självklart få hjälp att bli så bra som just de kan under den tid de går i skolan.  

  • Fenna
    Rani skrev 2013-07-08 22:48:21 följande:
    Nu när den här tråden dök upp igen så kom jag på att det var en sak som jag glömde skriva förra gången.

    Vi är alla människor olika och har olika medfödda fallenheter. Det innebär att det kommer vara olika svårt för oss att bli duktiga på olika saker. Har man jättesvårt för siffror är det troligtvis svårt att få A i matte. Jag som har skitdålig öga-hand koordination skulle behöva ett års träningsläger med Zlatan för att ha en chans till A i idrott. Är man då väldigt blyg så kommer det vara svårt att få A i ett ämne som har kunskapskrav som kräver muntlig framställning eller diskussion (gör inte ämnet detta så är det en annan sak). Och det är väl helt ok? Man kan inte vara bäst på allt. Alla kan uppnå A-nivå i mitt ämne, det är jag övertygad om. Men medan vissa gör det utan problem inom ramen för kursen så kanske andra skulle behöva ett år eller flera i ett engelskspråkigt land för att nå samma nivå. 

    Detta är dock något som är jättesvårt att lägga fram till elever och föräldrar. Förväntningarna finns från vissa att skolan ska kunna hjälpa alla elever till högsta betyg i alla ämnen.  Jag tycker det är omänskligt att begära, inte minst av eleven. Visst finns det de som klarar det, men långt ifrån alla. Däremot ska alla självklart få hjälp att bli så bra som just de kan under den tid de går i skolan.  
    Skillnaden är bara att just blyghet paverkar sa manga ämnen - svenska, engelska, samhällskunskap, andra sprak och vad det nu mera kan vara där det krävs muntliga framställningar. Det far stor inverkan pa betygen och möjligheterna till högre utbildning, utan att vara ett bra matt pa hur duktig en person är pa att ta till sig och använda kunskap. Är man dalig i idrott däremot är det ett ämne, som man dessutom om det inte har ändrats kan räkna bort. Pa samma sätt kan man välja mer eller mindre naturvetenskap och estetiska ämnen, som kräver mer speciella begavningar för att bi riktigt duktig. Det enda jag kan tänka pa som har större inverkan pa betygen är läs- och skrivförmaga.

    Nu tycker jag att muntlig framställning är jätteviktigt och nagot man borde träna pa mer redan vid tidig alder. Jag är bara tveksam till att en person med bättre kunskaper inom ett omrade ska fa ett sämre betyg än nagon med sämre kunskaper, men en mer utatriktad personlighet.
  • Rani
    Fenna skrev 2013-07-08 23:25:04 följande:
    Skillnaden är bara att just blyghet paverkar sa manga ämnen - svenska, engelska, samhällskunskap, andra sprak och vad det nu mera kan vara där det krävs muntliga framställningar. Det far stor inverkan pa betygen och möjligheterna till högre utbildning, utan att vara ett bra matt pa hur duktig en person är pa att ta till sig och använda kunskap. Är man dalig i idrott däremot är det ett ämne, som man dessutom om det inte har ändrats kan räkna bort. Pa samma sätt kan man välja mer eller mindre naturvetenskap och estetiska ämnen, som kräver mer speciella begavningar för att bi riktigt duktig. Det enda jag kan tänka pa som har större inverkan pa betygen är läs- och skrivförmaga.

    Nu tycker jag att muntlig framställning är jätteviktigt och nagot man borde träna pa mer redan vid tidig alder. Jag är bara tveksam till att en person med bättre kunskaper inom ett omrade ska fa ett sämre betyg än nagon med sämre kunskaper, men en mer utatriktad personlighet.



    Jag skulle säga att det beror på ämnet. I språk, ja då är det muntliga viktigt. Kan du inte prata språket i varierande sammanhang så faller hela poängen med språk. Sedan finns det andra ämnen där det snarare kan vara en fördel att vara eftertänksam och inte så rapp i replikerna. Jag har undervisat i både religion och samhällskunskap och tycker det är sådana ämnen. På gymnasienivå förväntas man kunna analysera och diskutera fakta. Där är det oftast inte de elever som syns och hörs mest som är starkast och det måste man ju som lärare vara uppmärksam på. Visst har jag sett skräckexempel där elever fått högsta betyg för att de "tar för sig i diskussionerna" men de allra flesta av oss är rätt bra på att indentifiera de elever som har det som krävs och se igenom vissa andras mer tomma babbel.

    Som nämnts tidigare så finns det ju många sätt att examinera och man får som lärare vara kreativ så att så många som möjligt kommer till sin rätt. Men sedan finns det ju olika nivåer av blyghet. Att inte kunna hålla föredrag för hela klassen är ju en sak men kan man inte delta i ett seminarium med några få kamrater så blir det förstås svårare i de flesta ämnen.

    De elever som är blyga brukar i regel göra bättre ifrån sig på traditionella skriftliga prov. Så för den sakens skull är det lite synd att prov anses som ett omodernt och förlegat sätt att examinera av många. Å andra sidan är det sällan prov förekommer i arbetslivet och det finns ju en poäng i att ha uppgifter som mer påminner om sådant som eleverna kommer stöta på utanför skolan. Ett sådant exempel är ju olika typer av grupparbeten och projekt. Att jobba med nya personer brukar ju vara en sådan där sak som blyga elever brukar vilja slippa. Å andra sidan är det många som när det väl kommer till kritan gör bra ifrån sig i ett mindre sammanhang. Ja, det är inte lätt det här...

    När det gäller muntlig framställning så är min erfarenhet av att ha jobbat på lägre stadier att man jobbar en hel del med det idag. Tyvärr är det något som sker med barn när de kommer in i tonåren som gör att sådant som tidigare var självklart och lätt blir jäkligt svårt och pinsamt. Hur man i skolan ska kunna göra så att eleverna behåller mod och lust att lära i den övergången är en viktig fråga.
  • lillekatt
    Rani skrev 2013-07-09 00:25:47 följande:



    Jag skulle säga att det beror på ämnet. I språk, ja då är det muntliga viktigt. Kan du inte prata språket i varierande sammanhang så faller hela poängen med språk. Sedan finns det andra ämnen där det snarare kan vara en fördel att vara eftertänksam och inte så rapp i replikerna. Jag har undervisat i både religion och samhällskunskap och tycker det är sådana ämnen. På gymnasienivå förväntas man kunna analysera och diskutera fakta. Där är det oftast inte de elever som syns och hörs mest som är starkast och det måste man ju som lärare vara uppmärksam på. Visst har jag sett skräckexempel där elever fått högsta betyg för att de "tar för sig i diskussionerna" men de allra flesta av oss är rätt bra på att indentifiera de elever som har det som krävs och se igenom vissa andras mer tomma babbel.

    De elever som är blyga brukar i regel göra bättre ifrån sig på traditionella skriftliga prov. Så för den sakens skull är det lite synd att prov anses som ett omodernt och förlegat sätt att examinera av många. Å andra sidan är det sällan prov förekommer i arbetslivet och det finns ju en poäng i att ha uppgifter som mer påminner om sådant som eleverna kommer stöta på utanför skolan. 
    Fast samtidigt har jag mött flera mer försiktiga och blyga personer i arbetslivet som kanske inte är hajar på att "brainstorma och bolla idéer" i grupp, eftersom det alltid finns andra som hinner före med sina åsikter eller är mer på. Men dessa blyga personer brukar däremot vara väldigt bra på att skriva utförliga rapporter, sammanfatta texter och liknande, vilket också kan ses som en viktig kvalité i arbetslivet. Vidare har tex jag som tidigare varit blyg i skolan varit väldigt noga med att försöka se och uppmärksamma andra blyga i arbetslaget och hitta möjligheter för dem framföra sina åsikter eftersom jag vet hur svårt det kan vara. Av min lilla erfarenhet är detta något som vissa "mindre blyga" kanske inte alltid tänker på eftersom de tror att de är tysta för att de inte har något att säga. Men jag förstår att det är svårt att få alla i en klass att kunna samarbeta på ett bra sätt där allas röst kan göras hörd och räknas.
  • Rani
    lillekatt skrev 2013-07-09 08:55:34 följande:
    Fast samtidigt har jag mött flera mer försiktiga och blyga personer i arbetslivet som kanske inte är hajar på att "brainstorma och bolla idéer" i grupp, eftersom det alltid finns andra som hinner före med sina åsikter eller är mer på. Men dessa blyga personer brukar däremot vara väldigt bra på att skriva utförliga rapporter, sammanfatta texter och liknande, vilket också kan ses som en viktig kvalité i arbetslivet. Vidare har tex jag som tidigare varit blyg i skolan varit väldigt noga med att försöka se och uppmärksamma andra blyga i arbetslaget och hitta möjligheter för dem framföra sina åsikter eftersom jag vet hur svårt det kan vara. Av min lilla erfarenhet är detta något som vissa "mindre blyga" kanske inte alltid tänker på eftersom de tror att de är tysta för att de inte har något att säga. Men jag förstår att det är svårt att få alla i en klass att kunna samarbeta på ett bra sätt där allas röst kan göras hörd och räknas.



    Ja precis. Det du gör på ditt arbete är ju det som jag försöker göra i klassrummet hela tiden. Men det är klurigt att få det att passa alla med 33 elever i varje grupp. Vissa är blyga, vissa vill bara göra muntliga grejer, vissa har diagnoser, vissa har en massa bagage hemifrån att ta hänsyn till osv. Men jag gör mitt bästa.

    Jag håller med dig om att på arbetsplatsen så är den kollektiva kompetensen viktigast. Alla ska göra det just de är bra på i bästa fall. "Problemet" i skolan är ju att alla ska bedömmas med samma kriterier/kunskapskrav (och dessa styr ju jag som lärare över heller) och för de högsta betyget krävs ofta att man presterat på topp inom alla färdigheter. För i de allra flesta ämnen så är det inte bara kunskaper som ska uppvisas utan också praktiska färdigheter varav vissa kan vara luriga för blyga elever.
  • hammarhajen
    Fenna skrev 2013-07-08 23:25:04 följande:
    Skillnaden är bara att just blyghet paverkar sa manga ämnen - svenska, engelska, samhällskunskap, andra sprak och vad det nu mera kan vara där det krävs muntliga framställningar. Det far stor inverkan pa betygen och möjligheterna till högre utbildning, utan att vara ett bra matt pa hur duktig en person är pa att ta till sig och använda kunskap. Är man dalig i idrott däremot är det ett ämne, som man dessutom om det inte har ändrats kan räkna bort. Pa samma sätt kan man välja mer eller mindre naturvetenskap och estetiska ämnen, som kräver mer speciella begavningar för att bi riktigt duktig. Det enda jag kan tänka pa som har större inverkan pa betygen är läs- och skrivförmaga.

    Nu tycker jag att muntlig framställning är jätteviktigt och nagot man borde träna pa mer redan vid tidig alder. Jag är bara tveksam till att en person med bättre kunskaper inom ett omrade ska fa ett sämre betyg än nagon med sämre kunskaper, men en mer utatriktad personlighet.

    Man kan ju också tänka att det är skillnad på kunskap och kunskap. Nya läroplanen talar mycket om "förmågor" som elever ska utveckla, t.ex.

    Att kunna hålla en presentation på jobbet är ju också en slags kunskap, eller snarare då förmåga, som inte fungerar att ha bara teoretiskt. Ingen är ju intresserad av att kollegan kan skriva ner hur ett föredrag bör hållas - man vill faktiskt höra föredraget. Att kunna tala med en kund på engelska är en förmåga som inte kan ersättas med att kunna skriva en felfri engelsk debattartikel, att kunna lyssna på en missnöjd svensk kund och uttrycka sig trevligt tillbaka kan inte ersättas med att ha läst alla svenska klassiker. 

    Blyghet ska inte hindra bra betyg när redovisningar lika gärna kan ske i annan form, men en del av de förmågor som elever ska utveckla i skolan går inte att  bara byta ut.
  • LunaLunatic

    Det beror på. En elev som inte pratar, knappt ens enskilt med mig, kan inte få höga betyg.


    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Fenna
    hammarhajen skrev 2013-07-11 09:36:18 följande:

    Man kan ju också tänka att det är skillnad på kunskap och kunskap. Nya läroplanen talar mycket om "förmågor" som elever ska utveckla, t.ex.

    Att kunna hålla en presentation på jobbet är ju också en slags kunskap, eller snarare då förmåga, som inte fungerar att ha bara teoretiskt. Ingen är ju intresserad av att kollegan kan skriva ner hur ett föredrag bör hållas - man vill faktiskt höra föredraget. Att kunna tala med en kund på engelska är en förmåga som inte kan ersättas med att kunna skriva en felfri engelsk debattartikel, att kunna lyssna på en missnöjd svensk kund och uttrycka sig trevligt tillbaka kan inte ersättas med att ha läst alla svenska klassiker. 

    Blyghet ska inte hindra bra betyg när redovisningar lika gärna kan ske i annan form, men en del av de förmågor som elever ska utveckla i skolan går inte att  bara byta ut.
    Om iden är att eleverna ska lära sig halla presentationer pa jobbet kanske man borde införa presentation som enskilt ämne och där betygsätta just själva presentation, där skulle man även kunna lära sig hur man lägger upp en bra presentation. Sen kan man i övriga ämnen betygsätta ämneskunskaper. När man börjar tala om att 'utveckla förmagor' later det tyvärr för mig som om man missar fokus pa ämneskunskaper. Sen att man i svenska ska lära sig hantera jobbiga kunder istället för att läsa böcker och utvecklas spraket later mest som ett skämt. 
  • Rani
    Fenna skrev 2013-07-11 19:16:57 följande:
    Om iden är att eleverna ska lära sig halla presentationer pa jobbet kanske man borde införa presentation som enskilt ämne och där betygsätta just själva presentation, där skulle man även kunna lära sig hur man lägger upp en bra presentation. Sen kan man i övriga ämnen betygsätta ämneskunskaper. När man börjar tala om att 'utveckla förmagor' later det tyvärr för mig som om man missar fokus pa ämneskunskaper. Sen att man i svenska ska lära sig hantera jobbiga kunder istället för att läsa böcker och utvecklas spraket later mest som ett skämt. 



    Kunskap definieras ofta som fakta, förtrogenhet, färdighet. Kunskap är mer än faktainlärning. Att ha kunskap i språk innebär t ex produkiva (läsa skriva) färdigheter och receptiva färdigheter (lyssna läsa). För att bejärska språket måste du ha alla fyra färdigheter. Färdighet innebär att på olika sätt använda sig av den fakta man lärt sig. Det kan vara både muntligt och skriftligt och praktiskt på olika sätt. Om man inte kan använda sig av kunskapen/faktan så är den värdelös.
  • hammarhajen
    Fenna skrev 2013-07-11 19:16:57 följande:
    Om iden är att eleverna ska lära sig halla presentationer pa jobbet kanske man borde införa presentation som enskilt ämne och där betygsätta just själva presentation, där skulle man även kunna lära sig hur man lägger upp en bra presentation. Sen kan man i övriga ämnen betygsätta ämneskunskaper. När man börjar tala om att 'utveckla förmagor' later det tyvärr för mig som om man missar fokus pa ämneskunskaper. Sen att man i svenska ska lära sig hantera jobbiga kunder istället för att läsa böcker och utvecklas spraket later mest som ett skämt. 

    Ämneskunskaper i svenska, engelska och moderna språk är till mycket stor del av muntlig art - tala i olika situationer, diskutera, argumentera och presentera.

    Svenskämnet ska inte lära ut hur man hanterar jobbiga kunder, det har du rätt i. Men ungdomar ska lära sig/öva på att lyssna, ställa relevanta följdfrågor, sammanfatta vad andra säger, bemöta argument på ett sakligt sätt, själv argumentera på ett riktigt vis (basera argumenten på fakta och inte på "jag vill") och sådana kunskaper är viktiga på många arbetsplatser. Till EXEMPEL i olika slags kundtjänster.
Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?