• Anonym (den osjuke)

Jag vill sjukanmäla mig i några dagar fast jag inte är sjuk...

Jag är just nu hos min familj och hälsar på i några dagar innan jag ska åka hem och börja jobba. Förut brukade jag åka hit väldigt ofta på helger och då jag hade möjlighet, men av personliga skäl har jag inte kunnat göra det de senaste månaderna. Vi ses inte alls lika ofta längre och det har varit jobbigt för mig från och till att det är så, men just nu kan jag tyvärr inte göra något åt det. Det är en komplicerad historia som jag inte tänker ta upp här. Problemet nu är att jag fick ont i magen idag och då började jag tänka på hur skönt det skulle kännas om jag blev lite sjuk (inte väldigt sjuk, utan bara tillräckligt för att kunna sjukanmäla mig och stanna här lite extra och ändå njuta av tiden här). Jag är dock inte sjuk. Inte alls. Jag känner att jag skulle orka med tågresan hem imorgon och att gå till jobbet på torsdag. Jobbar torsdag-lördag den här veckan. Men nu har tanken på att sjukanmäla mig liksom fastnat i mitt huvud. Jag är ledig söndag-onsdag sen och tänker att jag gärna skulle stanna här en vecka till. Fast det känns så fel att sjukanmäla mig. Jag skulle kunna åka hem och jobba och sen åka tillbaka igen på söndag, men då får jag betala för en extra resa också. Jag vill hellre stanna nu, men får dåligt samvete för att jag ens har de här tankarna.

Vad tänker ni om det här? Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Jag vill sjukanmäla mig i några dagar fast jag inte är sjuk...
  • Anonym (Trix)
    Anonym (go) skrev 2013-07-02 11:08:10 följande:
    Ja , du är inte den förste som gör så och definitivt inte den siste heller..... Visst får du sjukanmäla dig fast du inte är "sjuk".   7 dagar får du vara hemma utan läkarintyg. Du gör som du vill. Är du trogen ditt jobb annars ser jag inget problem. 

Nej hon "får" inte alls. Dessutom så har en arbetsgivare rätt att kräva sjukintyg från dag ett, de flesta gör det bara inte. Det är fk:s regler som du tänker på, inte enskilda arbetsgivares. Ts har ju redan valt nu men i regel tycker jag bara man ska fula sig mot arbetsgivare som själva ljuger och är orättvisa. Själv har jag ändå svårt att ljuga, det tar på energin.
  • Anonym (chefen)
    Anonym (den osjuke) skrev 2013-07-06 22:30:44 följande:
    Jag valde att sjukanmäla mig och det kändes som ett bra beslut. Nu har jag dock börjat bli lite paranoid över att bli sjuk "på riktigt"...

Kanske är det någon dold samvetsgrej, men jag har verkligen börjat tänka på det. Enbart detta får mig att nästan ångra mitt beslut att sjukanmäla mig. Jag säger nästan eftersom jag till stor del vet att det bara är hjärnspöken. Men jag kan ändå inte släppa tanken helt. Så jag väljer att fråga er: Vad i hela världen gör jag om jag inom den närmsta framtiden verkligen blir sjuk? Förvånad
    Jag tycker du ska ha dåligt samvete.
    Det finns så många duktiga tjejer och killar som står utan jobb, och som hade gett sin högra arm för att vara i din sits! 

Jag är själv arbetsgivare, när jag startade mitt företag ville jag vara så mot mina anstälda som jag önskat mina tidigare chefer skulle varit mot mig, trevlig, tillmötesgående, etc.
    Jag lärde mig ganska snart att det inte går att vara sådan. Tyvär blandar många ihop snällhet och dumhet och tror dom kan ta hela armen när du ger dom handen.

Hade jag själv varit anställd hade jag inte vågat ta risken att min arbetsgivare får reda på att jag egentligen inte var för sjuk för att jobba, har du inte en mycket snäll chef kommer den att sparka dig på direkten för arbetsvägran i en sådan situation.

Inte heller så snällt mot arbetskamrater,mm som kanske får bli in beordrade på sina lediga dagar för att du hux flux kände för att vara ledig lite längre...

Det krävs mycket engagemang och planering för att få en arbetsplats att fungera. Ledig tid planerar man utefter lediga dagar. Vill du vara ledig på en arbetsdag kan man ansöka om sånt i förväg så att din arbetsledare har en chans att planera din ledighet. 

• Loriyana

Jag hade inte gjort det. Jag hade kännt att det vore moraliskt fel och jag hade inte mått bra av det.

• Anonym (psykologen)

Asch, hon sa så för att jag jobbade på ett ställe som krävde att du lämnar ansökan tre mån innan du ville vara ledfig och det är inte alltid man känner tre mån i förväg att man måste få andas. Jag tycker inte det är moraliskt fel om man knappt är borta alls - annars. Glad

• Anonym (suck)
    Anonym (psykologen) skrev 2013-07-09 16:33:28 följande:

Asch, hon sa så för att jag jobbade på ett ställe som krävde att du lämnar ansökan tre mån innan du ville vara ledfig och det är inte alltid man känner tre mån i förväg att man måste få andas. Jag tycker inte det är moraliskt fel om man knappt är borta alls - annars. Glad

Kanske de som är borta mycket annars behöver de där veckorna ännu mer.
  • Anonym (psykologen)
    Anonym (suck) skrev 2013-07-09 16:57:14 följande:

Kanske de som är borta mycket annars behöver de där veckorna ännu mer.

Man står sig själv närmast. Faktiskt.
  • Anonym (suck)
    Anonym (psykologen) skrev 2013-07-09 16:59:43 följande:

Man står sig själv närmast. Faktiskt.

Så den som sade så hade ett egetintresse i sitt "råd"? Annars ser jag inte relevansen i din klyscha.
  • Anonym (.)

Det har absolut hänt att jag sjukanmält mig utan att vara sjuk! Tar ett par dagar för återhämtning. 

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2013-07-09 17:15:12 följande:
    Det har absolut hänt att jag sjukanmält mig utan att vara sjuk! Tar ett par dagar för återhämtning. 
    Tilläggas bör att det hände vid två tillfällen, under mina sex år på min förra arbetsplats... Och med anledning av den omänskliga stressen (som medförde mina två "sjukanmälningar" tog jag till slut beslutet om att byta jobb.. Nu har jag inte haft det behovet utan går gladeligen till jobb varje dag.
  • nuharjagbytt

TS för mej känns det som du behövde dessa extra dagar för att inte bli sjuk! Hoppas att du fått din välbehövliga vila och inte oroat dig för mycket.

• Anonym (p)

Hoppas att KARMA finns och du blir jävligt sjuk.

• Anonym (.)
    Anonym (p) skrev 2013-07-09 17:29:57 följande:
    Och på vilket sätt medför det något gott för TS eller omvärlden? 
  • Jennie med ie
    Anonym (p) skrev 2013-07-09 17:29:57 följande:

Ja det låter ju väldigt sunt att önska någon svår sjukdom.

Nej jag förespråkar inte fusk, arbetsgivaren betalar ut sjuklön, utöver karensdagen, och har även ofta andra utgifter i samband med det och detta för att arbetstagaren inte kan arbeta p g a sjukdomstillstånd eller skada. Vare sig det krävs läkarintyg eller ej. Sen finns det dock grader i helvetet, ibland kan några dagars vila t ex _innan_ man blir sjuk på riktigt förhindra att man verkligen blir det (och då får ännu fler frånvarodagar), har man t ex tidigare varit sjuk på samma sätt flera gånger och det handlat om t ex utmattningssymdrom av något slag kan man lära sig att känna igen detta. Och då känns det mer etiskt frösvarbart, även om det fortfarande inte är enligt reglerna. I detta fallet lär dock starka misstankar uppstå om att du, TS, gör som du gör just för att kunna få en längre sammanhängande vistelse där du är. Har du otur kan du bli föremål för förstadagsintyg och liknande framöver.
  • Anonym (p)
    Anonym (.) skrev 2013-07-09 17:31:19 följande:
    Och på vilket sätt medför det något gott för TS eller omvärlden? 
    Det är fördjävligt att ens tänka tanken, inte så lätt att få tag i folk mitt i sommaren för arbetsgivaren att täcka upp.
    En anställd som sjukskriver sig hos oss utan att vara sjuk är det sparken som gäller. Finns hundratals nya att  anställa
  • Anonym (gah ...)

Har jobbat med personer som dig, inget samvete alls för sina arbetskamrater.

Jobbar inom vården och är någon "sjuk" måste vi leta ersättare (inte lätt i semester tider) eller gå en man kort.

Detta drabbar ALLA.

Fy vad ego av dig, och alla andra som gör det.

• ahahahahaj

Självklart kan du göra det med gott samvete. I det långa loppet tjänar både arbetsgivaren och du på att du är mer glad, effektivare och friskare när du är, just för att du haft lite återhämtning.

Svar på tråden Jag vill sjukanmäla mig i några dagar fast jag inte är sjuk...