• Bellafia

Hur reagerar ni när ert barn busar?

Blev helt ställd nyss och vet inte riktigt ännu hur jag ska reagera. Vi bor i ett parhusområde där husen ligger ganska tätt. Många barn i området men bara några få i vår stora killes ålder, han är åtta.
    Så idag när vi satt och åt så knackade det på dörren och när jag öppnar ser jag ryggarna på tre killar som skrattande rusar iväg. En av dem är en kille som ofta är hos oss och leker med vår son så när jag inte fick killarna att stanna gick jag hem till honom för att prata med hans mamma om det harmlösa buset. Tänkte att det är bra att ta det direkt så det inte upprepas. Inledde med att säga att min son verkligen inte är nån ängel och att han hittar på en massa bus men just idag kom jag på hennes son och att hon gärna fick prata med honom om det då det är jobbigt med en massa knackande när de sedan bara skrattande springer iväg.
    Hon såg sur ut och sa att det minsann är jobbigt när min son knackar på hos dem sju ggr varje dag med, sen smällde hon igen på dörren. Kvar på hennes tomt, gömda bakom en buske sitter de tre fnissande killarna.
    Jag blir först helt ställd och sen frågar jag pojkens pappa, som kom gående från parkeringen, om min son verkligen brukar knacka på hos dem sju ggr varje dag och sen skrattande springa iväg. Då min son har ett hinder som gör honom överdrivet noga med regler lät detta helt främmande. Pappan såg helt frågande ut och sa att han aldrig varit med om det och att han skulle prata med sin fru och son.
    Alla känner alla i området och jag känner mig besviken och ledsen, jag har sagt till alla vuxna jag pratat med att om min son ställer till med något så är det bara att säga till oss så tar vi det med honom direkt och jag trodde även det gällde omvänt, om något av de andra barnen ställer till med något.
    Ska inte vi vuxna vara förebilder för våra barn och åtminstone inte smälla dörren i ansiktet på folk.

• Svar på tråden Hur reagerar ni när ert barn busar?
  • Whitetrash86
    Pandamamma79 skrev 2013-07-02 17:00:42 följande:
    Om buset var harmlöst...varför fick det då inte upprepas?
    För att man inte vill ha någon vid dörren halva dagen? Även om det är harmlöst så är det sjukt irriterande...

Ts, vissa kan helt enkelt inte ta kritik, speciellt inte om det handlar om deras barn. Bara att lägga det bakom dig det är helt enkelt så hon fungerar (troligen)
  • Christi38

Men går man till föräldrarna för varje "harmlöst" bus? Hör det inte lite till i den åldern?

(har själv två än så länge små pojkar så jag är nyfiken...)

• Bellafia
    Whitetrash86 skrev 2013-07-02 17:07:43 följande:
    För att man inte vill ha någon vid dörren halva dagen? Även om det är harmlöst så är det sjukt irriterande...

Ts, vissa kan helt enkelt inte ta kritik, speciellt inte om det handlar om deras barn. Bara att lägga det bakom dig det är helt enkelt så hon fungerar (troligen)

Precis, det är ju väldigt störande även om det inte är ett så allvarligt bus. Det hjälpte lite bara att skriva av sig så jag ska följa ditt exempel och bara lägga det bakom mig .
  • Bellafia
    Christi38 skrev 2013-07-02 17:11:13 följande:
    Men går man till föräldrarna för varje "harmlöst" bus? Hör det inte lite till i den åldern?

(har själv två än så länge små pojkar så jag är nyfiken...)

Vi har bott här i fem år och det här är första gången, så nej, man väljer sina strider. Just detta, stora killar som borde veta bättre och skrattande springer iväg, kändes dock som något jag ville ta upp.
  • Christi38

Får se om det upphör då och inte blir ännu roligare för pojkarna att ringa på ;)

Trist av mamman att slänga igen dörren dock. Onödigt beteende.

• Natulcien

Jag skulle då aldrig springa till föräldern p.g.a. en busringning på dörren. Harmlöst, var ordet. De kommer säkert snart att tröttna om ni inte håller på och förstorar upp det hela tiden...

• cosinus

En gång är ingen gång. Upprepas det lägger jag mig i bakhåll och tar dem på barn gärning. Beroende på om jag känner ungarna eller inte så kan det vara allt från att spöka ut mig och skrämma skiten ur dem (de jag känner väl och vet kan ta det) till att bara fånga och säga åt dem att nu räcker det faktiskt för nu är jag less på att öppna dörren.

Brukar funka :)

• Bellafia
    Duckan skrev 2013-07-02 20:37:15 följande:
    Knappast ens värt att nämna som bus tycker jag.

Natulcien skrev 2013-07-02 19:52:56 följande:
    Jag skulle då aldrig springa till föräldern p.g.a. en busringning på dörren. Harmlöst, var ordet. De kommer säkert snart att tröttna om ni inte håller på och förstorar upp det hela tiden...

En tanke är att det är just föräldrar med den inställningen som beter sig som föräldern vi pratade med gjorde, och det är just deras barn som ägnar lovet åt att terrorisera grannarna.
  • Natulcien
    Bellafia skrev 2013-07-03 21:48:58 följande:

En tanke är att det är just föräldrar med den inställningen som beter sig som föräldern vi pratade med gjorde, och det är just deras barn som ägnar lovet åt att terrorisera grannarna.
    Eh? Hur tänkte du nu? Vad är det för "inställning" du yrar om?
    Bara för att jag inte rusar till barnets föräldrar för att hen har busringt på min dörr en gång, så betyder det att jag skulle låta min son "terrorisera grannarna"? Ursäkta...men det var en slutsats som var så vansinnig så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! Obestämd
  • Duckan

Jag får haka på Natulcien här. Om någon kände sig så besvärad av mitt barn att denne ringde på hos mig för att säga det skulle jag prata med mitt barn. Jag själv skulle inte ringa på hos en granne för en busringning.

• pigglet

Jag tycker det är bra med "kollektiv fostran". Jag kan inte se och höra mina barn hela tiden, jag ser gärna att andra vuxna tar ansvar och säger ifrån om det sker något tokigt. Hände så sent som i förrgår att en grann-mamma kom över och förklarade vad som hänt och varför hon sa ifrån. Det känns tryggt!

Huruvida buset är något man själv skulle reagerat över eller inte kan man ju diskutera. Mammans reaktion är i varje fall inte på något sätt ok.  

Svar på tråden Hur reagerar ni när ert barn busar?