• Kittecat

Konstant ammande?

Hej idag är våran lille son 2 veckor och man går omkring i sitt lilla lyckorus ännu :)
    Men han är hungrig jämt känns det som, mjölk har jag så de är inget fel på det! Men ja kommer ju inte ifrån sängen på dagarna då han aldrig blir nöjd.. Dag som natt.
    Vi har prövat med napp för att se om de är ett stort sugbehov han har å den tar han ytterst sällan vilket kanske är bra då jag fått höra att man helst ska vänta med napp.. Men ibland måste man ju få fuska lite :)
    Ja vet ju att det kan vara såhär första tiden med nyfödda, bara mat å sova som gäller plus blöjbyten oxå såklart!
    Men ibland vill ja bara skita i ammandet å köra ersättning istället, framför på nätterna då man är så sjukt trött... Men så får jag dåligt samvete för att jag redan känner som jag gör och tänker att jag måste försöka stå ut minst någon månad...
    Så därför hoppas jag på att ni kanske upplevt samma sak och kan ge nått bra tips på vad ja ska göra? Är detta normalt beteende av bebis?
    Detta är vårat första barn!

Förvirrad mamma...

• Svar på tråden Konstant ammande?
  • Milly79

Det låter som ett helt normalt barn! I början blir det mycket och ofta. Ta det lugnt så kommer det bli glesare mellan gångerna. Spädbarn har så små magsäckar att de blir hungriga snabbt.

• malzac

Japp, som Milly79 sa så är det ett helt normalt beteende. Dessutom går din son nog just igenom sin första tillväxtperiod. En ny bebis växer nämligen inte konstant utan han tar ett par dagar då och då (mer och mer sällan desto äldre bebisen blir) och växer en hel massa då. Jag märkte till exempel att min dotter kunde växa ur sina kläder bokstavligen över natten. Och när bebisen är i en sån period så vill han amma konstant, både för att han behöver extra näring och för att lära dina bröst att de behöver producera mjölk. Så det är viktigt att låta honom amma när han vill, både för hans och för din mjölkproduktions skull.

Det brukar ta ett par-tre dagar innan en sån period är över, och de dagarna kan vara riktigt jobbiga. Men om man ställer in sig på det från början och inte planerar att göra något annat än att mata bebis så går det lättare. Och sen kan du ju se fram emot efterperioden då han bara sover och sover i ett par-tre dagar för att ta igen sig efter allt det där jobbet. De dagarna är otroligt mysiga.

Ge inte upp! 

• malzac
    malzac skrev 2013-07-03 12:15:39 följande:
    Japp, som Milly79 sa så är det ett helt normalt beteende. Dessutom går din son nog just igenom sin första tillväxtperiod. En ny bebis växer nämligen inte konstant utan han tar ett par dagar då och då (mer och mer sällan desto äldre bebisen blir) och växer en hel massa då. Jag märkte till exempel att min dotter kunde växa ur sina kläder bokstavligen över natten. Och när bebisen är i en sån period så vill han amma konstant, både för att han behöver extra näring och för att lära dina bröst att de behöver producera mjölk. Så det är viktigt att låta honom amma när han vill, både för hans och för din mjölkproduktions skull.

Det brukar ta ett par-tre dagar innan en sån period är över, och de dagarna kan vara riktigt jobbiga. Men om man ställer in sig på det från början och inte planerar att göra något annat än att mata bebis så går det lättare. Och sen kan du ju se fram emot efterperioden då han bara sover och sover i ett par-tre dagar för att ta igen sig efter allt det där jobbet. De dagarna är otroligt mysiga.

Ge inte upp! 
    "...lära dina bröst att de behöver producera mer mjölk..." skulle det ju stå.
  • Maddy

Jag ammar nu min andra som är 3 mån. Upplevde precis som du. Upp tom första månaden tyckte jag han låg vid bröstet hel tiden. Var jag hemma hade jag alltid morgonrock på mig och lät brösten lufta emellan men gick jag på promenad så sov han i allafall i vagnen. Sen har jag sk fri ammat alltså gett han bröstet när det verkar som han är hungrig. Först nu vid 3 mån är det regelbundna tider. Det tar tid.

Njut.

Kram

• Kittecat

Ok de låter ju förståligt :) får hoppas att ni har rätt! Ja är ju så lycklig över min son men samtidigt så är allt så nytt å förvirrande och även om man tror att man är hyfsat inställd på att saker kommer bli annorlunda när man får barn så är man ändå helt förvirrad heheh!

Men ja får kanske bara gilla läget just nu att de är såhär de är i början med bebis och att ja inte är onormal som känner som jag gör ;) tack tjejer!

• Alexi

TS, det är helt normalt. Tänk på också att nu när det är varmt kan ju bebisen vilja amma mer för vätskan också.

Men du skriver att du aldrig kommer ur sängen. Du kanske istället ska satsa på att lära er att amma på andra platser, i bärsjal, i stolen på balkongen, soffan, hemma hos kompisar osv. Så du känner att du kommer ut i sommaren (om det är det du längtar efter) och ammar ändå istället för att längta efter att minska på amningen.

• Squeezetoy

Precis, amma går att göra överallt. Ta hjälp av kuddar mm för att sitta skönt om du tycker det är jobbigt att bara sitta rätt upp och ner liksom.

Sen till natten kan det vara lönt att lära sig att amma liggandes, det spar dig en massa energi. Det kan vara lite trixigt och vissa verkar inte lära sig, det är ju både mamma och barn som ska få till det. Extra smidigt är det om man lyckas få till att kunna amma från båda brösten liggandes på samma sida.

• Flickan och kråkan

Helt normalt, som alla andra skriver. Tänk också på att det är enda barnet du faktiskt kan stanna i sängen en hel dag - OM du vill - eller i soffan med en bra bok medan sommarregnet plaskar ute. Jag sitter för tillfället och ammar vår drygt 11 dagar gamla tredje son och försöker samtidigt bygga en legoborg med vår 5-åring och avstyra 4-åringens badprojekt. Han stampade precis iväg skrikandes att: "Då gör jag det själv, DUMMA MAMMA!"

• Natulcien

Det kan bli något av en chock över att det är såååå mycket ammande. Vår son var också så den första tiden; jag ammade, ammade och ammade.
    Men det ger sig med tiden. Amningstillfällena kommer att glesas ut, och framför allt så äter bebisen allt fortare. Första tiden åt ju sonen i 40-60 min och sen ville han äta igen 30-60 min senare... Så när han sen bara behövde ammas varannan timme och dessutom åt på 10 min så var det ju rena semestern. Skrattande

• Kittecat

Heheh ja ni har väl rätt :) man stressar upp sig helt i onödan kanske över något som är helt normalt med en nyfödd! Bara det att man är så ovan även om man försökt förbereda sig;) man kanske borde passa på att se massa mysiga filmer, läsa bra böcker osv som sagt! Tack :)

• Natulcien
    Kittecat skrev 2013-07-03 19:47:07 följande:
    Heheh ja ni har väl rätt :) man stressar upp sig helt i onödan kanske över något som är helt normalt med en nyfödd! Bara det att man är så ovan även om man försökt förbereda sig;) man kanske borde passa på att se massa mysiga filmer, läsa bra böcker osv som sagt! Tack :)
    Ja, passa på! Även om det inte känns så nu så kommer du att sakna den där tiden med ett överflöd av mys och närhet och möjligheten att släppa alla måsten p.g.a. att man måste amma... Glad

Jag satte mig i bästa fåtöljen med mat, dryck, IPad, böcker, telefonen, fjärren till TV'n...och sen satt jag där... Glad
Svar på tråden Konstant ammande?