• Svar på tråden Skulle ni kunna tänka er att ha ett sockerfritt barnkalas likt detta i länken?
  • Sux

Nej.

Jag gillar socker och förmodligen min unge oxå.

• LuckyLips

Helt okay om det är ungen själv som har valt det så.

Hade jag gått på ett sådant kalas hade jag nog innerst inne blivit lite besviken och skulle inte göra ett sockerfritt själv. Gillar godsaker och skulle inte vägra mina barn det. Då tycker jag det är bättre att man bakar eller gör så mycket man kan själv för att hålla koll på råvarorna!

• gbgumman

Skulle inte ordna något sådant. Hatar att ordna kalas så jag vill göra det lätt för mig.

Skulle gärna gå på kalaset. Det lät mycket gott. Men skulle inte tacka extra mycket inte mer än när andra har kalas.

Sedan retar det mig att folk tror att barn blir "höga" av socker. Det är en myt.

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx

• Sarakechi

Nu har jag inte barn, men detta kan vara det bästa Aftonhoran skrivit någonsin.
    Detta lät bättre än allt jävla onödigt socker.

• Guldtrollsmamman
    Sebastian72 skrev 2013-07-04 14:09:59 följande:
    Tänker du så när du bjuder vuxna vänner också? Dvs, bjuder bara på det DU gillar?

Ja, kan inte hålla reda på vad alla gillar/ogillar dessutom har gästerna säkert olika smak. Skulle aldrig komma på tanken att efterforska o erbjuda varje gästs favorit. Det har jag heller aldrig varit med om att någon gör när de har gäster, det som bjuds bjuds, något särskilt kan man fixa till tex allergiska, vegetarianer eller muslimer men i övrigt bjuds normal god mat.
  • Guldtrollsmamman
    Sebastian72 skrev 2013-07-04 15:43:36 följande:
    Naturligtvis inte. Men jag tar mer hänsyn till gästernas än mina egna smaklökar.  

Hur vet du vad de gillar då? O hur gör du om flera gäster har olika smak? Serverar 20 olika rätter?
  • Sous

Men... när det är kalas är det väl födelsedagsbarnet som får välja (inom rimliga gränser) vad de vill ha? Ska man säga åt sin femåring som hatar tårta att det är det som serveras på hans/hennes kalas eftersom andra *kanske* gillar tårta? Konstig inställning.

Jag tycker att det låter pretto att ha sockerfritt av den anledning som pappan angav, skillnad om barnet inte gillar vanlig fika. Jag tycker inte att mitt barns kalas ska vara en plattform där jag kan föra fram mina högst subjektiva åsikter om mat.

• Sebastian72
    Guldtrollsmamman skrev 2013-07-05 14:11:45 följande:

Hur vet du vad de gillar då? O hur gör du om flera gäster har olika smak? Serverar 20 olika rätter?
    Spela inte dummare än vad du är. 
    Jag har ganska bra koll på mina vänners smak, och kan nog komma på ganska mycket som alla kan samsas om. Så komplicerade är dom inte:).
    Och skulle jag ha så många gäster att jag inte haft koll skulle jag nog kört buffe, med flera alternativ ja. 
    Inte så svårt att vara en bra värd faktiskt. 
  • Bling1975

Kanske inte precis som de gjorde för jag tycker t ex energibollar och korv är ganska läbbiga.

Men jag skulle gärna ha ett kalas utan en massa fika och godis. Man kan göra roliga saker tillsammans istället och äta god mat. Men lite glass och frukt till efterrätt tycker jag är helt ok, eller tårta om man inte matar på med allt annat sött.

Jag vill nog helst lära mitt barn att belöningar inte är mat/godis och att man kan fira saker utan att frossa. Tror de flesta barn uppskattar engagerade föräldrar och nya spännande aktiviteter mer än godis.

• BeanBag

Skulle nog inte göra det själv eftersom jag tycker det är sjukt bekvämt att hålla till på ett lekland   men både jag och mina barn skulle glatt äta det som serverades på kalaset.

• Sebastian72
    BeanBag skrev 2013-07-05 17:01:23 följande:
    Skulle nog inte göra det själv eftersom jag tycker det är sjukt bekvämt att hålla till på ett lekland   men både jag och mina barn skulle glatt äta det som serverades på kalaset.
    Lekland är fusk! Alldeles för bekvämt för föräldrarna:). I våra kvarter accepteras du inte om det inte är blod, svett och tårar hela dagen för föräldrarna. Alltmedan barnen har ett "drömkalas".
  • BeanBag
    Sebastian72 skrev 2013-07-05 17:05:39 följande:
    Lekland är fusk! Alldeles för bekvämt för föräldrarna:). I våra kvarter accepteras du inte om det inte är blod, svett och tårar hela dagen för föräldrarna. Alltmedan barnen har ett "drömkalas".
    Shit, bara att anmäla sig själv till soc då!
Svar på tråden Skulle ni kunna tänka er att ha ett sockerfritt barnkalas likt detta i länken?