• Anonym (bonusmamma)

Nån mer än jag?

Nån mer än jag som tycker illa om sitt bonusbarn? Måste man tycka om sitt bonusbarn?

Nu kom bonusbarnet för ca 45 minuter sedan, och ungen sa inte ens hej till mig, fast jag sa hej till denne!

Barnet sprang direkt in och satt sig för att spela maincraft!! barnet sitter där från tidig morgon ända fram till sena kvällen då barnet går å lägger sig! Jag har sagt åt pappan att barnet inte ska sitta 12-15 timmar vid datorn i sträck!
    Men pappan säger bara jaja.

Jag blir så less. Ärligt talat så hatar jag mitt bonusbarn! Och sambon vet det, men sambon vill i alla fall att vi kämpar på med varandra..får se hur länge jag står ut!

Vi har en trampbil på tomten som jag hade när jag va liten och när jag inte hade möjlighet att ta ut den ur garaget så blev barnet jätte arg på mig och försökte säga att allt va mitt fel! barnet har väldigt stora problem med talet! Ibland är det jätte jobbigt och jätte svårt att höra vad barnet säger pga barnets talfel.

• Svar på tråden Nån mer än jag?
  • SupersurasunkSara
    BusJohanna skrev 2013-07-04 12:55:59 följande:
    Att bli tillsammans med ngn som har barn innebär vissa saker. Visste du inte att han hade barn innan? Eller fattade du inte att ett barn tar plats, kräver ngt av dig som vuxen?
    Nej visst du behöver inte älska men barnet fanns där före dig och du borde förstå att du är vuxen, ska bete dig som en vuxen och hjälpa barnet. Ni blir automatiskt en familj och du kan inte leva "bredvid" om ni lever i samma hus. Är du inte redo för barn bör du inte bli tillsammans med ngn som har barn.
    Håller både med och inte.

Självklart vet man att mannen har barn sen innan. (Eller kvinnan för den delen) Men man vet ALDRIG hur det blir, vad man kommer att känna osv.
    Det beror på så mycket hur relationen blir, mest ansvar har bioföräldern, denne måste engagera sig i både sin sambo och sitt barn, försöka få ihop dem alla till en enhet som fungerar ihop.

De skyldigheter man har som bonusförälder är att inte vara elak mot barnet, att bemöta barnet med respekt utan att tulla på sitt eget jag. Man ska alltså inte tillåta barnet att bete sig illa mot sig, utan säga ifrån att det där är inte ok. Får man i det läget inte med sig sin sambo är förhållandet ganska dödsdömt redan där.

Man kan visst leva bredvid, i viss mån, man behöver inte ta ett föräldraansvar om man inte vill, det räcker att vara trevlig mot barnet, ansvaret är bioförälderns.
    Däremot kan det underlätta för alla om man tar ett visst föräldraansvar. Självklarheter är ju att är jag den som lagar mat, så lagar jag ju mat till alla som är där, även om anpassning pga allergier måste ske, hittar jag på en aktivitet så gör jag det med åtanke om alla som är i familjen just då, vad som kan passa alla.
  • puss

Klart barnet inte säger hej till dig. Skulle inte jag heller göra.

• slutatsnusa

men det är ju farsan det är fel på och som du  tycker illa om. egentligen
    rent spontant tycker jag jävligt illa om din sambo bara av det lilla jag läst om honom

• SupersurasunkSara

Äsch det hoppade iväg. Ibland gör man en aktivitet som inte passar alla, men då ska det inte vara endast EN som blir utesluten.

Personligen anser jag att det är lättare att ta fullt föräldraansvar MEN att jag har fördelen att om jag inte vill, eller har lust, så kan jag avsäga mig det och överlåta det till den andra föräldern. Som exempel: Både jag och min man vill sitta och läsa, då har jag valet att lämna över ansvaret av tillsynen till min man, han kan fråga mig om jag har lust att ta ansvaret, inte förutsätta, jag kan däremot förutsätta att han tar ansvaret över sitt barn.

• Anonym (njet)
    Att bli tillsammans med ngn som har barn innebär vissa saker. Visste du inte att han hade barn innan? Eller fattade du inte att ett barn tar plats, kräver ngt av dig som vuxen?

Nej visst du behöver inte älska men barnet fanns där före dig och du borde förstå att du är vuxen, ska bete dig som en vuxen och hjälpa barnet. Ni blir automatiskt en familj och du kan inte leva "bredvid" om ni lever i samma hus. Är du inte redo för barn bör du inte bli tillsammans med ngn som har barn.

Jag tycker du har fel. Har redan sagts men förtjänar att upprepas. Här kryllar av klyschor.

Finn fem fel :-P
  • Anonym (hata ett barn?)
    kenopeno skrev 2013-07-04 01:30:24 följande:
    Rynkar på näsan Men varför går jag in o läser trådar som det här Rynkar på näsan Vet så väl och minns så väl hur det känns att vara ett oönskat styvbarn.....och inte kunna komma undan. Att bli tvungen att leva med någon som så uppenbart tycker illa om en....och vilka sår detta ger. Så ledsamt att fler barn har det så Rynkar på näsan
    Ja man blir verkligen ledsen! Det är inget man önskar något barn att behöva uppleva. Kan sätta spår för livet. Jag delar din erfarenhet.
    Anonym (Urk..) skrev 2013-07-04 12:46:18 följande:
    Många bonusbarn beter sig väldigt illa. Då kan man knappast förvänta sig glada miner..
    Det finns också bonusbarn som uppför sig bra men ändå blir illa bemötta.
  • Anonym (***)
    Anonym (Urk..) skrev 2013-07-04 12:46:18 följande:
    Många bonusbarn beter sig väldigt illa. Då kan man knappast förvänta sig glada miner..
    Många bonusmammor beter sig väldigt illa - då kan man knappast förvänta sig glada miner.
  • Ruffa
    Ess skrev 2013-07-03 19:43:36 följande:
    Men då är det väl bara skönt att hen sitter vid datorn hela tiden. Gör då inget aktivt för att ändra detta.

Exakt min första tanke Skrattande
  • SupersurasunkSara
    Anonym (hata ett barn?) skrev 2013-07-04 16:05:54 följande:
    Det finns också bonusbarn som uppför sig bra men ändå blir illa bemötta.
    Vilket är djupt tragiskt. Där är det upp till bioföräldern att sätta stopp, precis som det är om barnet beter sig illa trots tillsägelse från bonusföräldern.
    Anonym (***) skrev 2013-07-04 16:30:39 följande:
    Många bonusmammor beter sig väldigt illa - då kan man knappast förvänta sig glada miner.
    Ja alla har inte haft en snäll bonusmamma trots att bonusbarnen varit både snälla, artiga och väluppfostrade. Kan räcka med att de varit hans barn från en tidigare liv. Alla bonusmammor klarar inte av den vissheten tyvärr.
  • Anonym (***)
    Anonym (hata ett barn?) skrev 2013-07-04 16:43:09 följande:
    Ja alla har inte haft en snäll bonusmamma trots att bonusbarnen varit både snälla, artiga och väluppfostrade. Kan räcka med att de varit hans barn från en tidigare liv. Alla bonusmammor klarar inte av den vissheten tyvärr.
    ...... och då ska man välja en man utan barn!
    Anonym (***) skrev 2013-07-04 19:04:56 följande:
    ...... och då ska man välja en man utan barn!
    Det håller jag absolut med om. Det skulle bespara alla många tårar.
  • Anonym (bibo)

Jag tror oftast att det är någon av eller båda föräldrarna som man stör sig på.

Tex bonusarna är uppe till 2-3 varje kväll. Anledning: föräldern lägger inte barnen....

Barnen är kinkiga med maten. Anledning: föräldrarna har lagat flera olika rätter för att barnen inte velat ha det som egentligen bjuds.

Osv....

Då beror det ju egentligen inte på barnen....

Så titta närmare på din sambo TS och prata med honom om hur du känner. Han kan ändra beteendet.

• Anonym (njet)

Nej det är inte lätt va ihop med nån som har barn. Önskar det hade funnits en lista med varningar man kunde tittat på innan man gick in i detta. Jag trodde typ att det enda att tänka på var om man var svartsjuk eller inte. Det var jag inte. Det var lite kul med ett barn, man kunde göra utflykter man inte skulle gjort annars. Men sen har det hänt saker och man har upptäckt saker.

Hade kanske varit bra med en lista på saker att hålla utkik efter. Och saker att rannsaka hos sig själv. Och olika scenarion att ställa sig till.

• Anonym (ehh)

Men helt ärligt tror du folk inte vet att barnet/barnen finns där? Och dom allra flesta vet hur barn fungerar:

Och varför blir man automatiskt en familj när man flyttar ihop men en som har barn? Räknar inte sambons barn till min familj, däremot är han en medlem i mitt hushåll.  Och det går alldeles utmärkt att leva bredvid varandra, har aldrig och kommer aldrig ta något ansvar för sambons barn.
  • Anonym (skönt)
    Anonym (njet) skrev 2013-07-04 21:05:52 följande:
    Nej det är inte lätt va ihop med nån som har barn. Önskar det hade funnits en lista med varningar man kunde tittat på innan man gick in i detta. Jag trodde typ att det enda att tänka på var om man var svartsjuk eller inte. Det var jag inte. Det var lite kul med ett barn, man kunde göra utflykter man inte skulle gjort annars. Men sen har det hänt saker och man har upptäckt saker.
    Hade kanske varit bra med en lista på saker att hålla utkik efter. Och saker att rannsaka hos sig själv. Och olika scenarion att ställa sig till.

Vilka är de sakerna man skulle behöva lägga märke till eller tänka på innan?
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (bibo) skrev 2013-07-04 20:31:59 följande:
    Jag tror oftast att det är någon av eller båda föräldrarna som man stör sig på.
    Tex bonusarna är uppe till 2-3 varje kväll. Anledning: föräldern lägger inte barnen....

Barnen är kinkiga med maten. Anledning: föräldrarna har lagat flera olika rätter för att barnen inte velat ha det som egentligen bjuds.
    Osv....
    Då beror det ju egentligen inte på barnen....

Så titta närmare på din sambo TS och prata med honom om hur du känner. Han kan ändra beteendet.
    Jag har pratat med honom flera ggr om att ändra sitt beteende, men då blir han bara arg! 
    Han hade vart å hämtat sitt barn förra veckan och jag bad honom att dammsuga lite snabbt...jag sa det t.o.m innan jag åkte till jobbet att du kan väl städa lite, eftersom "namn" kommer ikväll..ja, visst, då hade han bara plockat unden lite i barnets rum...och inte dammsugit huset!

Då frågade jag snällt om han kunde dammsuga på kvällen efter att han hämtat barnet, då blev han jätte arg å hade nästan sönder en lampa för mig som jag har fått av en nu död släkting!

Han blir arg så fort jag ber honom om nånting, men iaf så är jag på väg att lämna honom!       
Svar på tråden Nån mer än jag?