• Anonym (barn längtan)

har försökt att få barn utan resultat

Jag är 29 och har försökt få barn nu sedan januari. Det är så här jag och min man gifte oss i 2006, jag är den äldsta av en barnskara på 5 och har alltid velat ha en stor familj själv. Min lillasyster som nu är 24 och som mest varit intresserat av att studerar och jobba kom i april förra året och sa att hon var med bar. Självklart blev jag super glad för hennes skuld och så himla kul att jag skulle blir moster! Och hennes dotter är verkligen världens sötaste som man bara kan vara stolt över!

Men jag kan inte hjälpa att känna mig lite avundsjuk då hon och hennes sambo inte ens planerade att få barn alltså dom är skit duktiga som förälder och hela alltet men jag ville ju självklart att det skulle ha varit jag. Nu har jag och min man som sagt försökt sen januari men det blir inget L och vi har det jätte bra med varandra så det är inte det men ju mer jag pratar bebis ju mer drar han sig lite undan och liksom nä jag orkar inte detta just nu typ. Jag vet att det kanske kan bli lite intensivt när man så gärna vill men det inte går och jag säkert är bra på att låta som en trasig skiva på repeat. Så nu förösker jag att inte tjata på hemma så mycket om detta, jag pratar då med lillasyster som har gått igenom allt och får bra råd och svar och allt men det är ju jätte svårt att bara slappna av och sluta tänka på det hela tiden ju……

Så ni som också har testat länge utan att ni blev gravida eller ni som nu äntligen har blivit gravida efter långt tids försök har ni några bra tips och råd till mig som så gärna vill ha barn. 

• Svar på tråden har försökt att få barn utan resultat
  • zemer

Jag förstår att det är jobbigt för dig, men 6 månader är inte så lång tid egentligen. Det är helt normalt att det tar upp till 1 år.

Jag tror att du behöver försöka stressa mindre över det. Stress hjälper inte direkt. Sen kan det ju va så att din man tycker att du ser sex mer som ett nödvändigt ont för att bli gravid, istället för en mysig stund tillsammans med honom. Behöver ju inte vara så, men vet många män som tycker att sex blir som jobb istället för nått roligt när det är dags för barn. Och då istället drar sig undan.

Jag önskar er lycka till och hoppas på ett plus snart för er!

• Jag är bara jag

Sen januari räknas inte på långa vägar som svårt ö.h.t utan fullständigt normalt. Genomsnittet är 7 månader och dryga året helt normalt. Du kan vara helt lugn och skulle det mot förmodan ta över 1-2 år så sök hjälp då. Slappna av och sluta tänka på det behöver du sannerligen inte göra för dina tankar påverkar inte din fertilitet. De vanligaste orsakerna till infertilitet är dålig eller ingen ägglossning eller dåliga eller inga spermier och inget av det kan påverkas med tankekraft,framförallt inte mannens spermier om så kvinnan slappnar av till komastadium. Tungan ute

Fortsätta bara försöka,det räcker för 85% av alla par. Glad

• GullpuckotMe

Om ni har försökt sedan januari så är det ju inte så lång tid med försök. Har det gått 1 år med aktivt försökt har ni rätt till en utredning. Vi fick försöka i 2 1/2 år innan det blev något. Ibland krävs det längre tid för vissa. Kan tillägga att för oss blev vi gravida mitt i en "svacka" då hade vi bara sex Max en gång i veckan istället för varje/ varannan dag. Vet inte om det hade med saken att göra men :)

• Anonym (147)
    Jag är bara jag skrev 2013-07-04 15:05:45 följande:
    Sen januari räknas inte på långa vägar som svårt ö.h.t utan fullständigt normalt. Genomsnittet är 7 månader och dryga året helt normalt. Du kan vara helt lugn och skulle det mot förmodan ta över 1-2 år så sök hjälp då. Slappna av och sluta tänka på det behöver du sannerligen inte göra för dina tankar påverkar inte din fertilitet. De vanligaste orsakerna till infertilitet är dålig eller ingen ägglossning eller dåliga eller inga spermier och inget av det kan påverkas med tankekraft,framförallt inte mannens spermier om så kvinnan slappnar av till komastadium. Tungan ute

Fortsätta bara försöka,det räcker för 85% av alla par. Glad
    Men såklart tankens inverkan spelar roll. 
    Tankar kan orsaka stress. Stress måste väl påverka infertilitet... ? 
  • Jag är bara jag
    Anonym (147) skrev 2013-07-04 15:18:24 följande:
    Men såklart tankens inverkan spelar roll. 
    Tankar kan orsaka stress. Stress måste väl påverka infertilitet... ? 

Ja,extrem fysisk stress kan ge utebliven ägglossning som ju då orsakar infertilitet,men extrem längtan efter barn,oro att vara infertil,ångest över att inte ha blivit gravid på ett tag orsakar inte infertilitet! Att påstå det skuldbelägger bara kvinnor som inte lyckas direkt.
  • Anonym (7år)

Försök att inte tänka på det och se hur din kropp mår och din partners, stäng ner familjeliv m.m  och ni inte försökt länge men enlig dig är det lääänge.

vi körde utan preventivmedel m.m. och inga bebisar på över 7 år sen testade jag äta ROSENROT extra från apoteket åt hela två månader varje dag sen den tredje bara när jag hade mens fjärde månaden blev jag gravid ;)

sen att ligga kvar i sängen liten stund efter lite sex och eventuellt ha en kudde under rumpan m.m. kan hjälpa..
    ha sex 2-3 dagar innan beräknat ÄL och efter..

all lycka 

• Anonym (147)
    Jag är bara jag skrev 2013-07-04 15:23:53 följande:

Ja,extrem fysisk stress kan ge utebliven ägglossning som ju då orsakar infertilitet,men extrem längtan efter barn,oro att vara infertil,ångest över att inte ha blivit gravid på ett tag orsakar inte infertilitet! Att påstå det skuldbelägger bara kvinnor som inte lyckas direkt.
    Va? Min avsikt är inte att skuldbelägga Utan i min värld hänger kropp&själ ihop. Det som sker i huvudet påverkar självklart kroppen...  
    Sen att det tar tid att bli gravid behöver ju självklart inte uteslutande handla om att man har en extrem längtan att bli gravid. 
  • Jag är bara jag
    Anonym (147) skrev 2013-07-04 15:29:12 följande:
    Va? Min avsikt är inte att skuldbelägga Utan i min värld hänger kropp&själ ihop. Det som sker i huvudet påverkar självklart kroppen...  
    Sen att det tar tid att bli gravid behöver ju självklart inte uteslutande handla om att man har en extrem längtan att bli gravid. 
    Nej,ingen av er som sprider denna myt vidare menar att vara elak,men ni är det ändå. Längtan efter barn är aldrig en orsak till infertilitet! Du är inte insatt i ämnet utan har gått på att man kan hindra en graviditet med tankekraft. Antar att du aldrig använt p-medel då heller utan istället stenhårt tänkt att "måtte jag bli gravid,jag vill verkligen bli gravid,jag måste bli gravid NU"? Konstigt att 85% av alla som verkligen försöker bli gravida blir det inom ett år...

Förklara hur mina tankar kan påverka mina ägg,min slemhinna,mina äggledare och min makes spermier!
  • Anonym (147)
    Jag är bara jag skrev 2013-07-04 15:36:34 följande:
    Nej,ingen av er som sprider denna myt vidare menar att vara elak,men ni är det ändå. Längtan efter barn är aldrig en orsak till infertilitet! Du är inte insatt i ämnet utan har gått på att man kan hindra en graviditet med tankekraft. Antar att du aldrig använt p-medel då heller utan istället stenhårt tänkt att "måtte jag bli gravid,jag vill verkligen bli gravid,jag måste bli gravid NU"? Konstigt att 85% av alla som verkligen försöker bli gravida blir det inom ett år...

Förklara hur mina tankar kan påverka mina ägg,min slemhinna,mina äggledare och min makes spermier!
    Men VEM har sagt att längtan till barn skulle vara en orsak till infertilitet? Jisses, du tolkar in en massa som inte står.. du drar egna slutsatser utifrån info som du själv lagt till. Jag är tydligen inte insatt i ämnet, nähä ok tack för att du informerar mig. Tror du på riktigt att jag tror att man kan hindra en graviditet med tankens kraft? Isåfall misstänker jag att din ålder är runt 6 år.
    Jag säger att tankar kan påverkar kroppen i form av stress. Stress har inverkan på fertilitet. Vad är det som är så svårt att förstå? Det är liksom inget nytt under solen.
    Herregud...
  • Anonym (barn längtan)

jag tackar så mycket för alla svar och så klart tycker jag ju inte att nån av er sprider elaka saker. och som ni säger så nä alltså sen januari är väl kanske inte så lång tid egentligen, men det känns ju så när man blir besviken gång på gång.

men det känns ju skönt att höra att det ju ändå till 85% kanske går inom 1 år, men tror ju inte att kanske tankekraft kan påverkar på det sättet menade mest att jag är rätt bra på att tänka sönder saker och sen stressa över det så det är väl då stressen i det som kanske gör det.

men jag tar till mig alla bra råd och tips från er :) tack så mycket att ni tog er tid! 

• Jag är bara jag
    Anonym (147) skrev 2013-07-04 15:43:59 följande:
    Men VEM har sagt att längtan till barn skulle vara en orsak till infertilitet? Jisses, du tolkar in en massa som inte står.. du drar egna slutsatser utifrån info som du själv lagt till. Jag är tydligen inte insatt i ämnet, nähä ok tack för att du informerar mig. Tror du på riktigt att jag tror att man kan hindra en graviditet med tankens kraft? Isåfall misstänker jag att din ålder är runt 6 år.
    Jag säger att tankar kan påverkar kroppen i form av stress. Stress har inverkan på fertilitet. Vad är det som är så svårt att förstå? Det är liksom inget nytt under solen.
    Herregud...

Nej,stress påverkar inte fertiliteten om det är i form av tankar!  Den måste vara extrem fysisk och då har man i regel ingen äl och därmed ingen mens och då vet man ju var problemet sitter. Det finns ingen läkare på denna jord som skulle påstå att viljan att bli gravid skulle hindra en från att bli det,men det antyder ju du faktiskt. Det är att skuldbelägga hur man än vrider på det!
  • Anonym (147)
    Jag är bara jag skrev 2013-07-04 16:06:32 följande:

Nej,stress påverkar inte fertiliteten om det är i form av tankar!  Den måste vara extrem fysisk och då har man i regel ingen äl och därmed ingen mens och då vet man ju var problemet sitter. Det finns ingen läkare på denna jord som skulle påstå att viljan att bli gravid skulle hindra en från att bli det,men det antyder ju du faktiskt. Det är att skuldbelägga hur man än vrider på det!
    Ok, if you say so. 
    Spelar ingen roll vad jag säger, du tolkar det ändå på ditt sätt.  Men jag förstår att bakom varje en persons reaktion finns alltid en förklaring.

Trevlig sommar! 
  • Anonym (förstår)

Jag förstår precis hur du har det och hur det känns ts! Vi har försökt sen mars med syskon och det blir inget.Trodde vi lyckats nu men icke.Det där med att man ska slappna av och inte tänka för mycket på det är skitsnack.Då blir det ju verkligen inga barn.Det är väll klart man är ledsen och orolig och du blir inte infertil för det.
    Det är svårt att tajma det där.Detta försök tog jag t.o.m äl test för att ha mer koll och vi hade sex varje dag de dagarna men inget.Man har jättesvårt för att glädjas med andra och jag känner också att jag är så bitter på de som blir gravida helt oplanerat och inte behövt försöka som vi.Den här gången ska jag ta rosenrot se om det funkar.Har funkat för jättemånga har jag läst och ska öka fertiliteten.Lycka till! 

• ELG

För oss tog det 8månader innan vårt första graviditet, det kändes som en evighet!! Tyvärr blev det fel med den lilla så ingen bäbis. Sedan plussade vi igen 8månader senare igen!! Dock tog de 6månader innan min ägglossning kom igång igen, så egentligen tid det bara 3 månader :)!
    Det jag kan trösta med är att denna väntan som känts så olidligt lång nu känns hur kor som helst! Vår lille kommer komma nästan 2,5 år efter att vi bestämt oss för en liten! Känns inte alls lång tid nu i efterhand :)

När vi plussade åt jag vitaminer och gick på flytande bisolvon. För mig har det hjälp att prata om det. Inte alla gånger med min sambo, han har som din tyckt att det blivit för intensivt. Glöm inte bort varandra och er själva, en liten kommer och då har ni glömt allt tungt på vägen :)!

• Anonym (längtan)

Jag förstår att det är jobbigt att vänta och längta men som andra sedan skrivit är faktisk ett halvår inte så lång tid. En sak du kan göra är att se till att få koll på din menscykel och när du har ägglossning, om du inte redan gjort det. Man kan mäta tempen varje morgon (den stiger efter ägglossning) och/eller använda ägglossningstest. Efter ett par månader kan du nog se ett mönster och förutsäga när du har ägglossning om du har hyfsat regelbunden mens. Sen ska man helst ha sex strax innan ägglossning. Testar du några månader och inte upptäcker någon ägglossning alls så är det bra att söka hjälp hos en gynekolog för att kolla upp din ägglossning för har man ingen ägglossning blir det ingen graviditet.

Svar på tråden har försökt att få barn utan resultat