• Farmor52

Barnens namn ska höra ihop.....

..... Varför vill man det? Det känns för mig lite märkligt att man lägger vikt vid att barnens namn ska "passa ihop". Det är endast en kort tid i livet som vi lever ihop med våra syskon. Då tycker jag att det är viktigare att det namn man väljer passar ihop med efternamnet. Jag har en del yngre arbetskamrater där man förstår att föräldrarna inte alls funderat på att förnamnet ska passa ihop med efternamnet. Det har blivit några pinsamma incidenter när de ska presentera sig. En av dem har nu bytt förnamn till ett helt bytt, den andra har gift sig och valde sin frus efternamn, på grund av att han tyckte att hans namn blev pinsamma ihop. Vad är viktigast när man väljer namn? Moderna? Unika? Släktnman? Rimmar på syskonens namn? Namn i samma stil som syskon? Namn efter någon man vill att barnet ska ta efter?

• Svar på tråden Barnens namn ska höra ihop.....
  • EllisBell

Vi har valt klassiska släktnamn så de passar ihop (och med efternamnet) helt naturligt. Mina barn kommer att vara syskon och del av samma familj hela livet och att namnen signalerar denna tillhörighet är viktigt. Precis som för mig och mina syskon och tidigare generationer. Jag tycker att det ser jättekonstigt ut med syskon som heter typ Kevin, Frej och Agnes. Tre helt olika namn med olika kontext som helt enkelt inte funkar ihop.

• elyse

Jag tycker att namnen ska ha samma stil och passa ihop med efternamnet, dvs inte Maj-Britt och Rocky eller Samantha Gustavsson. 

• Lindsey Egot the only one

Dixie

De tre första blev det bara så med. J, J och L. Sedan blev det två till L namn. Men jag tycker många namn med de begenylsebokstäverna är fina tex Lola, James, Josefina, Lucretzia, Lucien

• Rani

Det viktiga är att namnet passar personen och funkar med efternamnet i vuxen ålder presenteras man ju sällan ihop med sina syskon så det spelar ingen roll om de namnen matchar. För- och efternamn däremot är ju viktigt då. Men jag kan tycka det är lite fånigt med syskon som har väldigt lika namn t ex Elin och Emil eller Ester och Eskil. Men om jag verkligen ville ha de namnen skulle jag ta dem ändå.

• Vinterankan

Jag tycker namn passar ihop om de har samma stil. De exempel som gbgumman anger på sina barn och namn hon gillar tycker jag tex passar jättebra ihop. Även om Sonja är ryskt så var det poppis i Sverige under samma tid som Eskil. Passa ihop handlar för mig inte om att det är samma begynnelsebokstav eller att de rimmar utan att de har samma ursprung (tex fornnordiskt) alternativt tillhör samma tidsepok (tex vanligt på 30-50talet) eller är tidlösa (som Karl och Erik som är hyfsat vanligt i alla generationer). Vi ville ha namn som passade ihop (gamla svenska namn) och med ett av Sveriges vanligaste efternamn så är det ju inte svårt att få ett gammalt svenskt namn att passa ihop med efternamnet. Att mellannamn och förnamn passar ihop är däremot inget vi har fokuserat på. Mellannamnen kommer från släktingar och då har vi valt vems släkting vi vill ta så har det blivit det namnet. Man säger ju så sällan alla sina namn.

• gbgumman

När min son föddes och fick namnet Eskil rykte jag att det liksom passa ihop med min mammas namn Ilse för de har så många bokstäver gemensamt. Skoja lite om att ge dottern namnet Lise. Lite kul hade det vart, men tycker inte Lise är så fint och inte många hade förstått. Samt att vad har de för nytta av det när de blir äldre.

• MeNoLike

Jag och min bror heter Jessica och Jimmy

Min sambo heter Tomas. Hans bröder heter Magnus och Jesper. De tre namnen passar bra ihop som syskon tycker jag. De har även en bror som dog pga sjukdom som liten. Han hette Svante, passade inte ihop i syskonnamnen tycker jag.

En bekant och dennes syskon heter Jennie, Jonas, Julia och Joel. Känns överdrivet

Mitt ex heter Stefan, hans lillasyster född 87 heter Ann-Sofie. Känns inte så bra syskonmatch.

Jag gillar inte matchningsnamn där hälften av bokstäverna är lika, inte heller där man lägger till bokstäver för konstig stavning.
    Men tycker gärna namnen kan låta bra ihop utan massa samma bokstäver.

Mina barn heter maximilian Timothy och Lee. "Alla" förväntade sig att Lee också skulle ha fått ett långt namn men icke.
    Jag själv tycker maximilian och Timothy passar jättebra ihop. De är tvillingar. Lee har en annan, lite coolare pappa. Lee andra syskon heter Norton och Filippa p

• Palma

Mina barns namn matchar alldeles förskräckligt bra. Skitfånigt, jag håller med. Men nu blev det så, det var de namnen som barnen passade att heta. Vi kom inte på ngt bättre så nu fick det bli så.

• Farmor52

Så intressant att höra hur olika och lika vi kan fundera kring namn på våra barn. Vi gav våra två pojkar namn som börjar på samma bokstav, det utan tanke bakom egentligen. Vi ville ha namn som låg i tiden utan att vara så populära så att det riskerade att bli flera med samma namn i klassen. Jag har lite svårt för namn som jag upplever som hittepå eller namn från filmer och böcker. Men jag vet också att när jag lär känna någon Tuva-Lee, Legolas eller Bilbo som kommer jag acceptera deras namn direkt. Det brukar ju bli så när man lärt känna någon.

• Sölve

Mina barns namn passar inte alls ihop. 
    Den ena har ett modernt namn och den andra har ett norskklingande klassiskt namn. 

• lilleskutto

Vi har valt namn som är vanliga i Sverige och som man kan skriva och uttala utan problem men som också funkar över hela världen

• Kattungen

Därför skaffar man bara ett barn, så slipper man bry sig. Skrattande

• Sticka

Jag och min storebror har namn som börjar på samma bokstav. Skulle jag har varit född som pojke hade jag fått ett namn som verkligen matchade brorsans.

Men att det ska passa ihop med efternamnet tycker jag inte spelar så stor roll, jag kan väl inte vara den ende som har bytt efternamn som vuxen? Många byter ju efternamn när de gifter sig så den största delen av livet kommer man ändå ha ett annat efternamn än det som föräldrarna valde.

• Lilla E

Känner en mamma som heter Linda och hennes barn heter Linus, och lina :)

• Alexe

Min mammas syskonskara: Kerstin, Kristina, Krister, Karin, Karsten, Karina.
    Mina kusiner på ena sidan: Anders, Anna, Astrid. Och så: Magnus och Mathias.
    Mina kusiner på andra sidan: Markus, Mattias, Malin.
    Jag och min syster: Lena och Lisabet.

Trots detta var jag på vippen att döpa de egna sönerna till Elias och Elione...

• sextiotalist

När vi valde namn så hade vi vissa krav, det ska vara tidlös, avskyr allt vad modenamn heter, det ska vara enkelt, inga tillkrånglade stavningar eller behöva bokstavera det varje gång man säger det. Och sist men inte minst, det ska passa barnet.
    Nu slumpade det så att det fungerar väldigt bra ihop med syskonens namn, men det var inget som vi brydde oss om.

Men vi har också fler namn, så han kan byta ifall han vill.   

• seandra82

hört om ett syskonpar som heter isabella o gabriella ???? tråkig kombo lika så m daniel o daniella 

• Stumpan83

Vi har valt förnamn till barnen som passar i våra hemländer (Sverige och Grekland). Dock blev det nog ett litet undantag med dotterns namn eftersom jag bara fastnade för det namnet.

Barnen heter Nikolas, Eleni och Alexandros. Passar också ihop med efternamnet eftersom det är grekiskt.

Tar man deras hela namn inkl mellannamnen låter det lite roligt eftersom de fått två släktnamn från vardera familj

• LunaLunatic

Det ena utesluter väl inte det andra? Jag har fyra flicknamn på min lista, dessa passar med varandra och med efternamnet. De är 2-4 stavelser, de rimmar inte, de börjar inte på samma bokstav (fast alla innehåller "n"), men de låter bra ihop. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • sofiapalesjo92

Känner än som heter Jenna och hennes lille bror heter Janne , tycker det är för likt. Har annars inte nått emot att dom liknar . Har en gammal klasskompis som har kusiner som heter Aron och Nora . Tycker det va lite coolt.

Svar på tråden Barnens namn ska höra ihop.....