• Stinnta

Får ni någonsin dåligt samvete?

Pratade med en vegetarian häromdagen, hon sa att hon får dåligt samvete av att äta kött, men samtidigt inte tvekar en sekund att slå ihjäl en fluga. I mina öron låter detta konstigt, ska man ha dåligt samvete bara över vissa djur? Får du dåligt samvete av att smälla ihjäl krypen på sommaren?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni någonsin dåligt samvete?
  • lisi01
    Mandel skrev 2013-07-09 11:47:35 följande:
    Beror lite på i vilken situation man har ihjäl småkrypen.
    Att trampa/stampa på dem när de är ute i sin naturliga miljö anser jag är helt fel, men att döda en myra som är inne är en annan sak. Då är den inom mitt revir/mitt hem.
  • molly80
    Att trampa/stampa på dem när de är ute i sin naturliga miljö anser jag är helt fel, men att döda en myra som är inne är en annan sak. Då är den inom mitt revir/mitt hem.
  • lisi01
    Stårschan skrev 2013-07-09 11:00:47 följande:

Ja, man vill ju att folk ska förstå varför man slår dem! Flört Sen slår man inte så hårt mot ett fönster att man riskerar att krossa det. Alla fönster låter sig inte öppnas så lätt heller. De kan öppnas åt fel håll, på fel sätt, det kan stå fullt med krukväxter i vägen, monstret kan uppehålla sig i närheten av handtaget osv...
  • Stinnta
    Ganska naturligt att bevaka sitt revir...
  • molly80
    Stinnta skrev 2013-07-09 16:17:53 följande:
    Ganska naturligt att bevaka sitt revir...

sant..
  • skogstjejen19

Håller med mandel, dödar nästan aldrig djur ute i naturen men är dom inne kan dom råka bli dödade fast oftast så självdör dom i fönstret och sen åka dammsugare.

Jag lär mina barn att djur i naturen låter man vara, om dom är i huset så kan man i nödfall döda dom men helst släppa ut dom till sin rätta miljö.

Grannen verkar ha en helt annan åsikt, deras barn stampar hejdlöst på alla smådjur som råkar befinna sig i synfältet,
    Försöker förklara att man inte gör så men icke.
    Nu senast skickade jag hem barnet med förklaringen att sådär gör man inte hemma hos oss, kan man inte respektera det så får man gå hem till sig.

Dessa åsikter har jag trots att jag inte är vegetarian.

Sen tror jag att vissa "vegeterande" är lite si och så med samvetet å djur, för vissa "vegetarianer" äter ju fisk, hur snällt är det att ta ett djur från sin miljö och kväva djuret till döds långsam plågsam död.

• molly80
    skogstjejen19 skrev 2013-07-09 16:59:04 följande:
    Håller med mandel, dödar nästan aldrig djur ute i naturen men är dom inne kan dom råka bli dödade fast oftast så självdör dom i fönstret och sen åka dammsugare.

Jag lär mina barn att djur i naturen låter man vara, om dom är i huset så kan man i nödfall döda dom men helst släppa ut dom till sin rätta miljö.

Grannen verkar ha en helt annan åsikt, deras barn stampar hejdlöst på alla smådjur som råkar befinna sig i synfältet,
    Försöker förklara att man inte gör så men icke.
    Nu senast skickade jag hem barnet med förklaringen att sådär gör man inte hemma hos oss, kan man inte respektera det så får man gå hem till sig.

Dessa åsikter har jag trots att jag inte är vegetarian.

Sen tror jag att vissa "vegeterande" är lite si och så med samvetet å djur, för vissa "vegetarianer" äter ju fisk, hur snällt är det att ta ett djur från sin miljö och kväva djuret till döds långsam plågsam död.
    Läste först "smådjur" som "rådjur" och förundrades över att ungarna va snabba nog att trampa på dem:)! Hur gör du med flugor som kommer in? Har du flugsmälla?
  • Stinnta
    molly80 skrev 2013-07-09 17:00:44 följande:
    Läste först "smådjur" som "rådjur" och förundrades över att ungarna va snabba nog att trampa på dem:)! Hur gör du med flugor som kommer in? Har du flugsmälla?
  • pluvdo

"Tycker inte om att slå ihjäl, men gör det ändå."

I de allra, allra, allra flesta fall så tar jag ut djur istället för att döda dem ifall det är typ en geting inne i lägenheten eller så, men hittills en gång i sommar så har jag fått syn på en mygga inne och då har jag bara smällt till den utan att tänka på det innan. Då har jag fått dåligt samvete. Fästingar har jag också dödat och så har jag fått dåligt samvete efteråt. Ofta så hinner jag få dåligt samvete redan innan, så då slänger jag ut fästingarna genom fönstret istället.

• lisi01
    pluvdo skrev 2013-07-09 17:39:01 följande:
    "Tycker inte om att slå ihjäl, men gör det ändå."

I de allra, allra, allra flesta fall så tar jag ut djur istället för att döda dem ifall det är typ en geting inne i lägenheten eller så, men hittills en gång i sommar så har jag fått syn på en mygga inne och då har jag bara smällt till den utan att tänka på det innan. Då har jag fått dåligt samvete. Fästingar har jag också dödat och så har jag fått dåligt samvete efteråt. Ofta så hinner jag få dåligt samvete redan innan, så då slänger jag ut fästingarna genom fönstret istället.
    Men då var det ju bara reflexmässigt, det kan du inte hjälpa
    :)
  • Stinnta
    lisi01 skrev 2013-07-09 18:08:31 följande:
    Men då var det ju bara reflexmässigt, det kan du inte hjälpa
    :)
  • skogstjejen19
    molly80 skrev 2013-07-09 17:00:44 följande:

Flugor som kommer in får självdö i fönstret om jag inte roar mig med att släppa ut dom.

Äger ingen flugsmälla nej.

Grannungarna är snabba springer ikapp rådjur och stampar på dom ;)
  • molly80
    skogstjejen19 skrev 2013-07-09 18:45:12 följande:

Flugor som kommer in får självdö i fönstret om jag inte roar mig med att släppa ut dom.
    Äger ingen flugsmälla nej.
    Grannungarna är snabba springer ikapp rådjur och stampar på dom ;)
    silverfiskar?
  • skogstjejen19

Silverfiskar? Ah är det såna som gärna lever under fuktiga diskbänkar? Och i badrum?
    Har inte såna vad jag vet.

• lisi01
    skogstjejen19 skrev 2013-07-09 21:18:48 följande:
    Silverfiskar? Ah är det såna som gärna lever under fuktiga diskbänkar? Och i badrum?

Har du aldrig sett en sån?
  • Stinnta
    skogstjejen19 skrev 2013-07-09 21:18:48 följande:

Såna e det
  • hejblåbär

Jag får jättedåligt samvete över att döda alla småkryp, men gör det ändå om det behövs. T.ex. när vi hade myrinvasion var jag ju tvungen, man kan inte leva så. Dödar även mygg och spindlar av säkerhetsskäl, som jag beskrivit i andra trådar. Getingar, bin och flygor jagar jag ut, och andra småkryp fångar jag i ett glas och släpper ut i trädgården. Det har inte alltid varit så, när jag var yngre kunde jag klämma ihäl myror med bara fingrarna och tyckte det var helt okej. Men nu har jag en annan uppfattning angående liv, och jag tycker det ska vårdas och bevaras. Döda något levande bör man inte göra lättvindigt. Är förövrigt vegan.

• lisi01
    hejblåbär skrev 2013-07-10 03:41:49 följande:
    Jag får jättedåligt samvete över att döda alla småkryp, men gör det ändå om det behövs. T.ex. när vi hade myrinvasion var jag ju tvungen, man kan inte leva så. Dödar även mygg och spindlar av säkerhetsskäl, som jag beskrivit i andra trådar. Getingar, bin och flygor jagar jag ut, och andra småkryp fångar jag i ett glas och släpper ut i trädgården. Det har inte alltid varit så, när jag var yngre kunde jag klämma ihäl myror med bara fingrarna och tyckte det var helt okej. Men nu har jag en annan uppfattning angående liv, och jag tycker det ska vårdas och bevaras. Döda något levande bör man inte göra lättvindigt. Är förövrigt vegan.

Dödar du spindlar med gift?
  • molly80
    hejblåbär skrev 2013-07-10 03:41:49 följande:
    Vilket land bor du i?
Svar på tråden Får ni någonsin dåligt samvete?