• MariaaG

Som att skaffa barn ungefär.

Onlinepizza har en reklamfilm (

) där de jämför att beställa mat med att skaffa barn. Ni kanske har sett den? De har nog missat att det är ganska svårt för väldigt många att "skaffa" barn. Att det verkligen inte är som att beställa mat.

Jag är med i patientföreningen Barnlängtan, för ofrivilligt barnlösa. På vår facebooksida har jag postat en text som svar på reklamfilmen (jag klipper in den här nedan). Kom in på vår sida och hjälp till att dela texten så att den får stor spridning. Då kan vi tillsammans kanske påverka den här konstiga åsikten som de flesta verkar ha!!

www.facebook.com/barnlangtan

Ett av fem svenska par får ingen pizza, trots upprepade beställningar.

Som att skaffa barn. Ungefär.

Jag och älsklingen traskar glada i hågen in på pizzerian.  Vi lägger beställningen och väntar lite. Bara. Men väntan blir lång, mycket längre än för de andra kunderna som kommer in. De både får beställa och äta långt innan något ens händer vid vårt bord. Till slut kommer personalen äntligen fram och tar vår beställning. Vi ser fram emot vår pizza, men istället får vi vänta ytterligare. Borden omkring töms och fylls på nytt. Vi börjar känna oss oroliga. Varför får inte vi någon pizza? I andra änden av pizzerian sitter ännu ett par som också väntar, de satt där redan när vi kom. De tittar inte på varandra längre. De har kanske börjat undra om de någonsin ska få njuta en pizza tillsammans. Övriga gäster mumsar nöjt. När vi väntat 45 minuter frågar vi personalen vad som hänt med vår pizza. Vi får ett luddigt svar om att någon tappat bort beställningen och att vi får beställa igen. Pizza är allt vi vill ha just nu, så vi beställer igen. En obehaglig känsla har börjat infinna sig. Vi småpratar och kommer på alla historier vi hört om människor som aldrig får pizza, hur länge de än har försökt. Vi kikar in på Facebook och ser bilder på sina pizzor som våra vänner lagt ut. En del får till och med två eller tre stycken. Vi lägger själva upp en bild där vi håller om varandra och ler lyckligt. Naturligtvis nämns inget om vår pizzalängtan, det hade ju varit genant. Vi småpratar med bordsgrannarna, som ger oss rådet att slappna av och sluta stressa. Då kommer nog vår pizza också. Vi gör allt för att slappna av och undrar om personalen tycker att vi är för stressade. Kanske därför de inte serverar någon pizza?

Personalen återkommer och meddelar att vi måste hålla för näsan i 60 sekunder och sedan hoppa tio jämfotahopp för att kunna få pizza. Det hela känns absurt, men vi gör som vi blivit ombedda. Nu ska det väl bli pizza? Förhoppningarna byggs upp och vi sitter med kniven och gaffeln redo. Saliven rinner till och med till. Mer väntan och det blir uppenbart att vi inte får någon pizza nu heller. Istället får vi reda på att de gymnastiska övningarna misslyckades, men personalen vill gärna att vi provar igen. Så återigen håller vi för näsan och hoppar. Vi tar i allt vad vi kan. Vi försöker hoppa så perfekt som möjligt och tänker att det kanske hjälper, att det blir vår tur att få pizza denna gång. Sedan väntan. Denna eviga väntan som sliter sönder våra hungriga magar. När personalen kommer emot oss med tomma händer vet vi redan svaret. Ingen pizza. Trots näshållning och perfekta hopp.

Vi tittar på varandra besvikna, ledsna och hungriga ända in i själen. Vi vet inte vad vi ska göra. Försöka på en annan pizzeria och riskera samma process? Äta något annat istället? Sitta kvar på samma pizzeria? Finns det något mer knep vi kan ta till? Ska vi kanske hoppa 20 jämfotahopp? Och vi som trodde att det skulle vara som att skaffa barn. Ungefär. Det är snabbt och enkelt, lägga beställning. Sen vänta lite. Bara.

• Svar på tråden Som att skaffa barn ungefär.
  • Tow2Mater

Allt kan ju upprora en del grupper, är det ingen som ser humorn i hela reklamen? Den är ju menad som lite rolig. Det är mycket som kan sägas och jämforas med att  vara enkelt, fast det faktist kan vara svart for vissa grupper i samhället. Men då det handlar om generell humor får man ju se det i ett lite storre perspektiv och inte ta illa vid sig av allt.

I nästa reklam kan det ju kanske  handla om att det är enkelt att 'åka och hämta sig en utländsk fru', speciellt med hennes asiatiska dialekt skulle det ju vara en hojdare.

• vartjagängår
    Tow2Mater skrev 2013-07-16 17:42:03 följande:
    Allt kan ju upprora en del grupper, är det ingen som ser humorn i hela reklamen? Den är ju menad som lite rolig. Det är mycket som kan sägas och jämforas med att  vara enkelt, fast det faktist kan vara svart for vissa grupper i samhället. Men då det handlar om generell humor får man ju se det i ett lite storre perspektiv och inte ta illa vid sig av allt.

I nästa reklam kan det ju kanske  handla om att det är enkelt att 'åka och hämta sig en utländsk fru', speciellt med hennes asiatiska dialekt skulle det ju vara en hojdare.

• 2013

Nej jag ser inte humorn i det. Alls. Och jag skulle verkligen inte tycka att det var roligt med skämt om "hämtfruar" heller.
    Det är mycket möjligt att göra en humoristisk reklam som inte trampar någon på tårna.
  • MariaaG
    LillaJag06 skrev 2013-07-16 18:46:55 följande:
    Tårarna rinner av din text. Otroligt bra skrivet!

Tack! Inte för att du gråter men för att du gillar texten.

Själv är jag förbi detta nu. Vi har en son på 4 månader som det tog fem år och diverse behandlingar för att få. Känslan av barnlösheten kommer nog alltid att finnas där men nu har jag ork och kraft att engagera mig och försöka påverka situationen för de som är mitt i det.

Ang. att ta ett skämt så känner jag mig varken förolämpad eller kränkt. Men jag ser ett bra tillfälle att diskutera och påverka samhällsopinionen. Sen tow2mater finns det kanske något annat som är känsligt för dig om du rannsakar dig?
  • Therese2013

Jag ser inte det roliga i reklamen, slår över varje gång den kommer. Inte för att jag hade svårt att bli gravid utan för att jag fick inte "min beställning", hon dog i min magen i vecka 41. Är som ett slag i magen varje gång gång hon säger att det är lika lätt som att skaffa barn.
  • MariaaG

Therese2013: jag beklagar verkligen att det hände. Det är fruktansvärt.

• vartjagängår

Visst. Det är jättehemskt både att inte kunna få & att förlora barn men.. Hur orkar man ta allt man ser & hör så personligt? Det kan ju knappast göra, det redan svåra, livet enklare?

• MariaaG
    vartjagängår skrev 2013-07-16 22:05:34 följande:
    Visst. Det är jättehemskt både att inte kunna få & att förlora barn men.. Hur orkar man ta allt man ser & hör så personligt? Det kan ju knappast göra, det redan svåra, livet enklare?

Det handlar om att arbeta för förändring. Förändring av fördomar, okunskap och tabun. Förändring av orättvisa landstingsregler och gammaldags lagstiftning. För mig är detta frågor viktiga att kämpa för. Om det vore dumt att engagera sig och "ta allt man ser och hör personligt" hade vi inte haft vare sig kvinnlig rösträtt eller lagstiftning som förbjuder diskriminering, bara som några exempel. Förhoppningsvis har du något annat område som engagerar dig och som du vill påverka.
  • en som hoppas

Hej

Tack för den fantasiska texten, MariaaG. Har stört mig på den reklamen länge nu. Ser inte humorn reklamen, blir bara irriterad. Blir kanske mer irriterad på reklamen eftersom vi precis börjat försöka. Tror dock inte att jag skulle kunna se humorn i reklamen även om vi inte skulle försöka få barn. Vet att det inte går "lika enkelt som att lägga en beställning". Kan man inte anmäla reklamen? 

Tack igen MariaaG.

Kram   

• MariaaG

Funderade på att anmäla men jag kom fram till att man missar mål då. Det är inte företaget i sig som är problemet utan åsikten de förmedlar. Den är ju nästan allmänrådande. Jag har försökt få in debattartiklar i tidningar istället men har tyvärr inte lyckats :(

Svar på tråden Som att skaffa barn ungefär.