• Stårschan

Kvinnor som upplever att man blivit mer korkad efter förlossning

Ni olyckssystrar därute som liksom jag upplever att ni blivit en aning mer korkade/förvirrade/glömska sedan ni blivit mammor (bröstmjölk-i-hjärnan-syndromet) - tog ni lustgas under förlossningen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinnor som upplever att man blivit mer korkad efter förlossning
  • Lufsan

Nej inte efter förlossningen men utav amningen och att vara vaken på nätterna absolut! 

En dag i sänder.
  • lövet2

Nej, ingen lustgas. Det räckte med trötthet och hormonstormar för att bli riktigt korkad. Det gick dock över efter några månader varje gång ...

• WSalma

Ingen lustgas men har blivit riktigt korkad ändå. Fast det började redan under graviditeten tyvärr.

• Alby

Ja :) använde lustgas som smärtstillande, så det blev rätt många timmar med maskenZz

• Lufsan
    Lufsan skrev 2013-07-18 14:52:29 följande:
    Nej inte efter förlossningen men utav amningen och att vara vaken på nätterna absolut! 
    Hade lustgas under första delen av förlossningen (typ två timmar) sen tog EDAn så bra att jag inte behövde något mer. 
    En dag i sänder.
  • Annelie 76

Sömnbrist är ju väl känt att ge olika symptom. Det används bla som tortyr. Tror snarare det är 22 månaders sömnstörning som påverkat hjärnan negativt än 10 timmar lustgas...

• fluu

Korkad vet jag inte,men eftersom vi fått en unge som varit och är svår med sömnen så gör ju tröttheten sitt. Jag har svårare att komma ihåg saker,att lära mig nytt och virrar till det lite extra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • slutatsnusa

inget problem för mig eftersom jag inte var korkad innan
    dvs lika skärpt som före, men mer fokuserad efter 

• Natulcien
    Stårschan skrev 2013-07-18 14:50:26 följande:

Lyllos. Jag har aldrig blivit lika skärpt i intellektet igen som jag var innan den första förlossningen...Rynkar på näsan
    Och du tror att det har med lustgasen att göra?

Däremot har jag upplevt att det blir mycket fokus på barnet när man är småbarnsförälder (av naturliga skäl), och mindre av böcker/film/utställningar/långa diskussioner etc. d.v.s. sånt som stimulerar intellektet. Men det gör en ju inte korkad...bara lite understimulerad, rent intellektuellt.
  • fluu

Tog inte lustgas.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • CeeJay
    WSalma skrev 2013-07-18 15:31:58 följande:
    Ingen lustgas men har blivit riktigt korkad ändå. Fast det började redan under graviditeten tyvärr.

Hahaha, samma här
  • Mandelskorpan

Nej det tycker jag inte. Är lika smart eller korkad som före barnen och har haft lustgas med alla tre. Därmed upplever jag ett större steg än innan före jag kan fokusera, tex på jobbet. Men bara jag får undan tankarna på barnen är det ingen skillnad.

• In medias res

Hahahaha
    Ja, definitivt mer korkad dotterns 1a år, men det gick som tur var över.
    Använde lustgas som enda smärtlindring och ihalerade för glatta livet i åtminstone 6h. 

Live slow
  • Smulan 89

Tog lustgas båda gångerna. Kan dock inte minnas att jag glömde oftare, haha. Lite kanske Flört

• sina

Nej, ingen lustgas och jag födde inte ens barnet - det gjorde min fru. Men lyckligtvis gick det över, sakta men säkert. När barnet var ett år var jag mitt gamla jag igen, förutom att jag inte riktigt läser på samma sätt längre.

• summerhunter

Japp.

Och har blivit mycket annorlunda, eftersom jag alltid har koll vad barnen gör, dvs ofokuserad när man umgås med andra.

Sedan att jag undviker att titta på nyheter då
    Jag tycker att de är obehagliga sedan jag fick barn gör väl inte saken bättre...,

• 1978

Jag var korkad efter förlossningen och fram till dess att liten sov på nätterna. Dumheten var orsakad av sömnbrist.

• Apopan

Jag har ju ammat i lite mer än 1,5år nu och sover gör en nästan aldrig, och det är ju klart det gör sitt när det kommer till hur smart en känner sig. Sedan så har ju en del intressen undanskuffats lite pga att en inte orkar och hinner. Att nörda ner sig i olika ämnen t.ex. Och när en väl hinner och orkar så minns en knappt vad en läst och sett ändå... Skall tilläggas att jag åkte på en sköldkörtelrubbning också. Så även när en lyckas sova så är en inte helt hundra :P

Och lustgas sög jag i mig i nästan tre dygn, men det tror jag inte har gjort det hela värre ^^

• FruLarsson

Hmm veckan efter förlossningen kände jag mig riktigt glömsk och virrig. Skulle ha hjälp av BB-personalen och tryckte på varenda knapp inne på bb-rummet - inklusive akutlarmet och knappen barnmorskorna trycker på när de är inne på rummet. Skulle jag ha med mig nått när jag gick från BB-salen till neo glömde jag det varenda gång och min stackars make fick springa efter grejer hela tiden.

När jag kom hem sen och saker och ting började stabilisera sig så kände jag mig mer normal. Om jag verkligen är normal eller jag har vant mig vid mitt nya korkade tillstånd låter jag vara osagt.... 

Jag använde lustgas men var urusel på att få in tekniken så frågan är hur mycket jag verkligen fick i mig.... 

• Stårschan
    Natulcien skrev 2013-07-18 16:18:13 följande:
    Och du tror att det har med lustgasen att göra?

Däremot har jag upplevt att det blir mycket fokus på barnet när man är småbarnsförälder (av naturliga skäl), och mindre av böcker/film/utställningar/långa diskussioner etc. d.v.s. sånt som stimulerar intellektet. Men det gör en ju inte korkad...bara lite understimulerad, rent intellektuellt.

Jag vet ju inte. Jag har ett rätt tydligt före-och-efter förlossningen när det handlar om mitt intellekt. Jag kan ju fortfarande analysera och dra vettiga slutsatser och sådant, men mitt korttidsminne har fått en rejäl knäck.

-Innan kunde jag lätt memorera långa sifferkombinationer i mitt jobb. Efter förlossningen måste jag antecka på papper. Likaså glömmer jag folks namn i samma ögonblick de hr presenterat sig.

-Jag glömmer vad saker jag har handlat kostade, eller andra priser (typ bensinpriset). Eller var jag lagt saker, vilket barn som äger vilka kläder mm.

Petitesser kanske, men det var en del av min identitet att vara snabbtänkt och att hålla reda på saker.
    Mina barn går nu i mellanstadiet, så jag har fått lära mig att acceptera att det rör sig om en permanent skada.
Svar på tråden Kvinnor som upplever att man blivit mer korkad efter förlossning