• Anonym (Förvirrad..)

Vad gäller vid ensam vårdnad och umgänge?

Vad gäller egentligen vid ensam vårdnad.

Jag har ett barn och ligger just nu i "tvist" med den andra föräldern. Det har förekommit en hel del saker som gjort att jag tvivlar på att han kan ta juridiskt ansvar och han har försvårat arbete för min del. Jag är boendeförälder och kommer, som det ser ut nu, snart ha ensam vårdnad.

MEN pappan har ju självklart umgängesrätt.. Inga problem där då jag vill att de ska kunna ha en bra relation och i framtiden eventuellt kunna ha varannan vecka när läget ser bättre ut.
    Han kommer nu och säger att oavsett hur mycket han har henne är det mitt ansvar som enda vårdnadshavare att se till så barnet har allt det behöver hos honom förutom mat. Han menar alltså att jag ska stå för alla klädkostnader, alla leksaker och sånt även hos honom.. Tycker det låter konstigt att jag skulle behöva stå för alla utgifter även när barnet är hos sin pappa.

Vad gäller egentligen? Någon som vet?

• Svar på tråden Vad gäller vid ensam vårdnad och umgänge?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Förvirrad..) skrev 2013-07-18 22:18:19 följande:
    Så när det blir varannan vecka så ska han skaffa kläder och saker själv så barnet klarar sig en vecka?

Vi gjorde så i början att jag skickade med kläder, när han hade varannan helg bara. Sen när det utökades så sa jag att han fick börja köpa lite egna kläder också för det blev så mycket att skicka med. när man inte vet vad det blir för väder blir det ju både tunna kläder, tjocka kläder, regnkläder, extra jacka och 3 olika sorters skor..

Nu kommer han snart ha varannan helg igen från att inte ha haft barnet alls ett tag. Han har väl redan lite saker men han verkar vara stenhård på att jag ska betala ALLT förutom typ mat och blöjor. Själv tycker jag att nappflaskor, lite ombyte(mer än 1 par då barn på 2½ skitar ned sig något oerhört ibland) och en del leksaker kan han väl stå för själv.. kräver ju inte att det ska vara mängder men man vill ju att det ska kännas som att barnet har saker där, inte bara kommer på besök och måste ta med allt. Om ni förstår vad jag menar..

Som jag har förstått det ska föräldern stå med sånt som behovs för att klara umgänget hemma hos sig vad gäller mat, blöjor och sånt som behövs för att äta. Tex välling, då behöver han en flaska till det. Men kläder och sådant får du packa ner till barnet.
    Du behöver inte packa ner så där mycket.  Vintertid räcker ju overall och vinterskor. Sommartid, någon jacka och skor, regnkläder behövs ju bara om de säger att det ska bli regn. Höst och vår kan man ha regnkläder och gummistövlar samt något tjockare set tex i fleese el liknande med samt gympadojor.

Ang ombyte av 'innekläder', även om barnet smutsar ner sig behövs inte mer än ett sex per dag, dvs två set eftersom barnet ju ha kläder på sig redan på fredagen. Pappan fär ju tvätta om han behöver mer.   
  • ZsaZsa

Dubbla uppsättningar måste ändå vara den dummaste lösningen på alla sätt.

Som jag skrev tidigare är det ju faktiskt _barnets_ grejer. Tänk att själv behöva byta precis allt varje vecka. Hur många skulle känna att det var okej att tvingas till ett sådant dubbelliv? Lille Kalle älskar att cykla på sin nya cykel, men får bara göra det när han är hos mamma liksom. Vad gör det med ett litet barn? Är det okej? Jag tycker det är direkt elakt.

Dessutom är det ju dubbelt så dyrt, enkelt räknat. Har ni gott om pengar ni som gör så?

Har ni växelvist boende ska ni försörja barnet gemensamt, i grunden dela lika. Föreslår ts att föra bok över utgifterna och uppmana den andra föräldern att göra det samma, stämma av vid lämpliga intervaller och göra justeringar om det behövs.

Är det svårt att få tillbaka grejerna så får man ta tag i det då, exempelvis göra en lista över vad som skickas med och stämma av när det ska tillbaka.

• Anonym (Förvirrad..)
    ZsaZsa skrev 2013-07-19 11:46:22 följande:

Som jag skrev tidigare är det ju faktiskt _barnets_ grejer. Tänk att själv behöva byta precis allt varje vecka. Hur många skulle känna att det var okej att tvingas till ett sådant dubbelliv? Lille Kalle älskar att cykla på sin nya cykel, men får bara göra det när han är hos mamma liksom. Vad gör det med ett litet barn? Är det okej? Jag tycker det är direkt elakt.

Dessutom är det ju dubbelt så dyrt, enkelt räknat. Har ni gott om pengar ni som gör så?

Har ni växelvist boende ska ni försörja barnet gemensamt, i grunden dela lika. Föreslår ts att föra bok över utgifterna och uppmana den andra föräldern att göra det samma, stämma av vid lämpliga intervaller och göra justeringar om det behövs.

Är det svårt att få tillbaka grejerna så får man ta tag i det då, exempelvis göra en lista över vad som skickas med och stämma av när det ska tillbaka.

Jag tänkte mest på att man inte ska behöva flytta med sig saker för en vecka varje gång man åker til den andra förälderna. Klart att favoritsakerna får åka mellan men det känns ju trist att inte ha några saker alls hos pappa. Bara de som åker med.
  • SupersurasunkSara
    ZsaZsa skrev 2013-07-19 11:46:22 följande:

Ja, för det är betydligt mycket enklare att ha allt liggandes i en kappsäck och släpa fram och tillbaka.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Förvirrad..) skrev 2013-07-18 20:01:35 följande:
    Gäller detta även om man har varannan vecka? Det blir ju mycket kläder och dubbla vagnar, cykel eller liknande man ska stå för då :S
    Om hälftenboende skall fungera bra för barnet skall det ha två hem, alltså likvärdiga utrustningar hos resp förälder. Grundiden med hälftenboendet är att föräldern bekostar och erbjuder sitt hem för barnet och den andre föräldern motsvarande. Så lite "ta med sig saker fram o åter" som möjligt!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (insatt) skrev 2013-07-19 18:13:10 följande:
    Om hälftenboende skall fungera bra för barnet skall det ha två hem, alltså likvärdiga utrustningar hos resp förälder. Grundiden med hälftenboendet är att föräldern bekostar och erbjuder sitt hem för barnet och den andre föräldern motsvarande. Så lite "ta med sig saker fram o åter" som möjligt!
    Precis. Saker man kan dela på är tex barnvagn, bilbarnstol, cykel, ytterkläder etc men i övrigt står var och en för det som behövs under umgänget med barnet.
  • Anonym (abc)

Grattis till att ha lämnat en karl som är SÅ pantad att han tror att vårdnaden och umgänget har med varandra att göra och att DU, utan underhåll, ska bekosta ALLT till barnet.
    Hur mycket tror han egentligen att barnbidraget är på? Han kanske faktiskt inte vet och tror att det är på 4-5 tusen? 

• Anonym (!)

Är det en dom fastställd? Enligt min advokat när jag hade en tvist så har man aldrig varannanveckas flytt med barn om en får vårdnaden och den andre umgänge. Boendeföräldern har den mesta av boendet och umgänges ex. helg och lov.

• Anonym (vvmorsa)
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-19 17:45:28 följande:
    Ja, för det är betydligt mycket enklare att ha allt liggandes i en kappsäck och släpa fram och tillbaka.
    Ja men man packar väl in barnets kläder i garderoben? Varför skulle de ha allt liggande i en väska bara för att de får ta med sina kläder och saker?
  • Anonym (vvmorsa)
    Anonym (insatt) skrev 2013-07-19 18:13:10 följande:
    Det är inte alls grundidén. Barnet ska ha lika mycket tid med varje förälder, lika stort vardags- och helgumgänge med dem båda. Kläder bekostar man lämpligen från barnbidraget, så de skickar man mellan.
  • Litet My

Vi eller rättare sagt pappan tjaffsade om det i familjerätten (jag har EV pappan har umgänge VH), de sa att förbrukningsprodukter skall pappan själv ha, såsom mat, blöjor (flaska antar jag ingår i det precis som kniv, gaffel och glas?)
    Leksaker har pappan fått stå+ för själv utom favoritgosedjuret, vagn,vinterkläder och dyl fick pappan låna med sig samt bilstol dvs de dyrare sakerna.

I början skickade jag med ombyte men eftersom det aldrig kom hem eller bara klagades på så la vi ner det.   

• FrökenKanSjälv

I lagen står det inget annat än att barnet ska lämnas över vid umgänge. UF kan alltså inte tvinga BF att skicka med någonting alls till barnet. Det vanligaste är att BF skickar med kläder vid vh-umgänge men det är även många som inte skickar med något alls.

• FrökenKanSjälv

Vvmorsa:
    Det står faktiskt i Föräldrabalken att vid växelvis boende så försörjer vardera föräldern barnet på sin egen tid. Det innebär att ingen av föräldrarna kan kräva den andra på varken pengar, kläder eller prylar till barnet (oavsett vem som får barnbidraget).

• ZsaZsa
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-19 17:45:28 följande:
    Grattis till att ha så gott ställt att ni kan ha dubbelt av allt hela tiden! Eller handlar det där mest om vad du tycker är jobbigt och inte kanske?
  • Anonym (Jo)

Jag är boendeförälder och får uh. Jag står för allt utom de aktiviteter pappan gör när barnen är där samt leksaker. Dock brukar barnen vilja ta med leksaker hemifrån när de åker till pappa just för att de inte har så mkt där. Ja skickar med ombyteskläder för tiden de är där. Gör vi något gemensamt t ex fikar, går på bio etc så betalar pappan för sig och jag betalar för mig och barnen eftersom han betalar uh. Har inte varit nåt tjafs alls vilket är oerhört skönt. När barnen hade blöjor köpte han det eftersom det blev onödigt att dra med. Vagn hade han en billigare hos sig som jag köpte på blocket

• Anonym (vvmorsa)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-07-31 22:21:54 följande:
    Vvmorsa:
    Det står faktiskt i Föräldrabalken att vid växelvis boende så försörjer vardera föräldern barnet på sin egen tid. Det innebär att ingen av föräldrarna kan kräva den andra på varken pengar, kläder eller prylar till barnet (oavsett vem som får barnbidraget).
    Nästa år kommer möjligheten att dela barnbidraget (för de som har vv och gv), även mot bidragstagarens vilja, så motvilliga morsor att få bita i det sura äpplet.
    ZsaZsa skrev 2013-08-08 14:32:01 följande:
    Grattis till att ha så gott ställt att ni kan ha dubbelt av allt hela tiden! Eller handlar det där mest om vad du tycker är jobbigt och inte kanske?
    Gott ställt? Mina ungar skulle bli galna om deras saker inte var deras saker utan skulle ligga hos den andra föräldern när de inte var där. Hur kul är det att ha 2 mobiler, olika skor när man är hos mamma resp. pappa, olika underkläder, olika tröjor, byxor, baddräkt, smink, idrottsutrustning osv? Inte många vuxna skulle trivas med det så varför vill man tro att barn ska göra det?

• FrökenKanSjälv

Vvmorsa: De nya reglerna om barnbidraget kommer bara gälla barn födda efter ett visst datum. Det kommer alltså inte bli någon förändring för de barn som lever idag.

När det gäller barn och deras prylar så är det väl självklart att favoritnallen eller mobilen följer med barnet. Men jag tycker synd om de barn som flyttar alla sina kläder och prylar varje vecka. Om varenda gummistövel och datorspel ska packas ner och flyttas varje vecka så är det ju ingen idé att packa upp, snacka om att leva i kappsäck.

• Anonym (vvmorsa)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-08-14 10:23:26 följande:
    Vvmorsa: De nya reglerna om barnbidraget kommer bara gälla barn födda efter ett visst datum. Det kommer alltså inte bli någon förändring för de barn som lever idag.

När det gäller barn och deras prylar så är det väl självklart att favoritnallen eller mobilen följer med barnet. Men jag tycker synd om de barn som flyttar alla sina kläder och prylar varje vecka. Om varenda gummistövel och datorspel ska packas ner och flyttas varje vecka så är det ju ingen idé att packa upp, snacka om att leva i kappsäck.
    Delvis fel. De kommer att gälla automatiskt för barn födda efter ett visst datum nästa år, men ALLA andra kan ansöka om att dela barnbidraget om man har gv och vv. Det räcker med att en ansöker för att det ska gå igenom.

Bra va?

Varför är det klart? Speciellt äldre barn brukar avsky att ha mamma och pappakläder. Att människor behandlar sina barn som ägodelar är skrämmande. Bara för att man packar med alla deras kläder och de saker de vill ha så behöver de inte leva i kappsäck. Har du hört talas om garderob och byrå?
  • Anonym (M)

På den tiden då det begav sig så skickade jag med kläder/ytterkläder o skor när sonen skulle på umgänge med pappan.
    Pappan ville att jag skulle skicka med även allt från blöjor till bilstol o barnvagn, men jag sade faktiskt nej eftersom han - medans vi levde ihop - aldrig betalade en enda pryl till sonen (vagn, säng, skötbord, bilstol osv).

Dessutom hade jag nog med problem med kläder som sällan kom tillbaka, så jag löste det så att jag skickade aldrig med de kläder som jag var mest rädd om - på det viset slapp jag bli irriterad när grejerna ej kom tillbaka, utan då kvittade det om kläderna blev kvar.

Självklart är det ju bra om man kan dela på vagn o grejer, om man har köpt det gemensamt, men för min del var det inte aktuellt - sen får man tycka vad man vill om det.

Svar på tråden Vad gäller vid ensam vårdnad och umgänge?