• Anonym (Min syster)

Gift med amerikan, som flyttade med barnen

Min syster har sen ca 20år varit bosatt utomlands.
    Hon träffade en amerikan och gifte sig och sedan fick de barn tillsammans.

I mannens jobb ingick utlandstjänster, så därför har de varit bosatta lite överallt i världen under dessa år.

Under dessa år har väl förhållandet varit lite sisådär och därför har mannen inte velat skriva på amerikanskt medborgarskap för min syster.

Men nu har hon äntligen bestämt sig att hon inte klarar av att leva med denna man längre och därför begärt skilsmässa. 

Det stora MEN nu.
    Mannen har nu tagit barnen och flyttat till nästa land han skulle ha utlandstjänst i. 
    Hon hade kunnat ha kvar barnen i det landet hon är ensam kvar i om hon lyckades få ihop pengar till barnens skolgång.
    Men, eftersom hon varit hemmafru så mannen kunnat göra karriär har hon inte de pengarna.
    Därför flyttade mannen med barnen.

Vet någon av er om det finns något hon kan göra? Kan Sverige hjälpa henne på något sätt att få tillbaka barnen och kanske flytta hit med dem? Vem ska man då kontakta?

Självklart kan barnen bo med sin pappa, OM han hade velat ha dem hos sig av kärlek till sina barn.
    Men han har endast tagit med sig barnen för att göra min syster så illa som han bara kan (hans egna ord) och han ser inte till barnens bästa. De äldsta barnen är de som tar ansvaret hemma över de yngre syskonen,

Vet någon av er vem min syster eller jag är, så ber jag er att vara tysta om det. Jag vill bara ha råd, så jag kan hjälpa min syster.  

• Svar på tråden Gift med amerikan, som flyttade med barnen
  • Anonym (Min syster)
    Ramlösa skrev 2013-07-21 16:25:08 följande:
    Var är barnen födda och vilket medborgarskap har barnen?
    De är födda i Usa och har amerikansk medborgarskap
  • Anonym (aabbcc)
    Ramlösa skrev 2013-07-21 19:13:48 följande:
    Då lär hon få svårt. Lycka till

Det är inte säkert att hon får svårt.
    Min erfarenhet är att pappan måste bo i USA om han ska hävda att barnen tillhör USA.

Jag tycker hon ska kontakta UD.   
  • hymafr

Jag undrar om hon inte bör kunna flytta till USA och bo där med barnen och mannen får försörja både henne och framförallt barnen.

Ring amerikanska ambassaden och UD.
    I USA får advokater ofta betalt procentuellt av ekonomiska uppgörelser.
    Om hennes make tjänar bra så kan hon kanske få tag i en advokat som kan hjälpa henne.
    Hon får helt enkelt googla och ringa/maila.    

• Djinnie
    Anonym (aabbcc) skrev 2013-07-22 11:15:27 följande:

Det är inte säkert att hon får svårt.
    Min erfarenhet är att pappan måste bo i USA om han ska hävda att barnen tillhör USA.

Jag tycker hon ska kontakta UD.   

Det stämmer inte om han arbetar för ett amerikanskt företag (eller t.ex. Foreign Department eller som officerare), och genom arbetet blir stationerad utomlands.
  • Djinnie
    Anonym (Min syster) skrev 2013-07-21 19:02:30 följande:
    De är födda i Usa och har amerikansk medborgarskap

Då kan inte svenska myndigheter göra något. Av ganska naturliga skäl.

Det är ju för sent nu, men din syster gjorde en blunder den gången då hon gick med på att byta barnens medborgarskap till ett annat än hennes eget. Det ska man aldrig göra! Som mamma har man ju också den fördelen, att föder man ett barn så blir det automatiskt svensk medborgare. Var man än bor i världen då det föds. Jättejättedumt att släppa den fördelen, som är en liten garanti inför eventuella vårdnadstvister längre fram...

Däremot kanske din syster ensam kan flytta till Sverige, och ta emot den hjälp som finns här med socialbidrag tills hon kommer på fötter, hjälp att skaffa lägenhet o.s.v.. Mannen kan ju knappast neka henne att få se sina barn då och då, så de kan i alla fall komma på besök.    
  • Anonym (Min syster)

Hon sa till mig att hon kan ju hämta barnen och ta dem till sverige, men han kommer ju aldrig tillåta det, så då står hon där med risken att bli anmäld för kidnappning.. 

• Ramlösa
    Djinnie skrev 2013-07-22 12:26:21 följande:
    Då kan inte svenska myndigheter göra något. Av ganska naturliga skäl. Det är ju för sent nu, men din syster gjorde en blunder den gången då hon gick med på att byta barnens medborgarskap till ett annat än hennes eget. Det ska man aldrig göra! Som mamma har man ju också den fördelen, att föder man ett barn så blir det automatiskt svensk medborgare. Var man än bor i världen då det föds. Jättejättedumt att släppa den fördelen, som är en liten garanti inför eventuella vårdnadstvister längre fram... Däremot kanske din syster ensam kan flytta till Sverige, och ta emot den hjälp som finns här med socialbidrag tills hon kommer på fötter, hjälp att skaffa lägenhet o.s.v.. Mannen kan ju knappast neka henne att få se sina barn då och då, så de kan i alla fall komma på besök.    

• Ramlösa
    Anonym (Min syster) skrev 2013-07-22 16:17:51 följande:
    Hon sa till mig att hon kan ju hämta barnen och ta dem till sverige, men han kommer ju aldrig tillåta det, så då står hon där med risken att bli anmäld för kidnappning..   

Superbra idé om man inte vill ha kontakt med barnen i framtiden. Läs gamla trådar ser du vad som kan ske om man följer ditt råd
  • Anonym (Min syster)
    Ramlösa skrev 2013-07-22 17:35:15 följande:

Superbra idé om man inte vill ha kontakt med barnen i framtiden. Läs gamla trådar ser du vad som kan ske om man följer ditt råd
    Läs igen, så ser du att HON sa att hon KUNDE göra så. (INTE att hon skulle det) 
    Men SKULLE hon göra så, då riskerar hon bli anmäld för kidnappning.  

Fast, egentligen kan hon anmäla sin man för kidnappning eftersom hon inte godkänt barnens flytt.
    Men, då riskerar han fängelse och det vill hon inte.  
  • Ramlösa
    Anonym (Min syster) skrev 2013-07-22 17:41:31 följande:
    Läs igen, så ser du att HON sa att hon KUNDE göra så. (INTE att hon skulle det)  Men SKULLE hon göra så, då riskerar hon bli anmäld för kidnappning.   Fast, egentligen kan hon anmäla sin man för kidnappning eftersom hon inte godkänt barnens flytt. Men, då riskerar han fängelse och det vill hon inte.  

Läs på lagstiftningen så ser du vad mer hon riskerar om hon genomfört en kidnappning
  • Anonym (Min syster)
    Ramlösa skrev 2013-07-22 17:43:45 följande:

Läs på lagstiftningen så ser du vad mer hon riskerar om hon genomfört en kidnappning
    Du kan läsa igen det jag har skrivit.
    Hon har inte sagt att hon ska ta barnen. Hon har sagt att hon skulle kunna göra det, men INTE SKA göra det eftersom hon riskerar fängelse för kidnappning då

• Anonym (aabbcc)

Jag tänker på tidigare fall som jag läst om.
    Jag har inget minne av att en mamma som tar med sina egna barn (som hon har vårdnaden om) till Sverige skulle få fängelse.
    Däremot kommer jag ihåg ett fall där de äldre barnen fick stanna i Sverige och lillflickan var tvungen att flytta till pappan i USA. Det var en vanlig vårdnadsrättegång.

Om jag vore som mamman så skulle jag nog faktiskt göra så. Chansen finns att pappan inte kommer att anmäla och om han gör det så kanske ett eller flera av barnen är tillräckligt stora för att få göra sin röst hörd. Då måste hon kanske avstå från två barn men får ha två barn hos sig (varför har jag fått uppfattningen att det rör sig om 4 barn? )   Som det är nu så har hon ju inga barn alls och inget umgänge alls. 

• hymafr

Jag tycker att hon behöver kontakta en advokat (i Sverige eller i USA) och höra sig för om inte hennes man faktiskt är skyldig att betala underhåll för henne alternativt att hon ska ha en del av tillgångarna i en skilsmässa. Som det är nu verkar han styra och ställa utan att hon gör ett dyft. TS: Stötta henne att våga agera.

• Kjell2

TS:

Det här är inte helt enkelt då mycket beror på vilket lands lagstiftning som ska tillämpas både avseende eventuellt bortförande och vårdnadstvist. Saker som var tvisten uppstod, vilket land barnet är nu i mm påverkar. samt om landen har skrivt på Haagkonventionen.

I ett första steg bör din syster ta kontakkt med en någon lokal advokat som är duktig på internationell familjerätt alternativ i landet där barnet befinner sig nu. Ett snack med UD kan också vara bra för att få reda på lite förutsättningar.

Framförallt måste hon fundera på hur hon vill driva detta, var hon vill bo mm.  

• kalleman
    Djinnie skrev 2013-07-22 12:26:21 följande:

Då kan inte svenska myndigheter göra något. Av ganska naturliga skäl.

Det är ju för sent nu, men din syster gjorde en blunder den gången då hon gick med på att byta barnens medborgarskap till ett annat än hennes eget. Det ska man aldrig göra! Som mamma har man ju också den fördelen, att föder man ett barn så blir det automatiskt svensk medborgare. Var man än bor i världen då det föds. Jättejättedumt att släppa den fördelen, som är en liten garanti inför eventuella vårdnadstvister längre fram...

Däremot kanske din syster ensam kan flytta till Sverige, och ta emot den hjälp som finns här med socialbidrag tills hon kommer på fötter, hjälp att skaffa lägenhet o.s.v.. Mannen kan ju knappast neka henne att få se sina barn då och då, så de kan i alla fall komma på besök.    
    Nja alla som är födda innom USAs gränser blir automatiskt Amerikanska medborgare. Sedan kan man ha ett dubbelt medborgarskap, alltså vara medlemmar i två länder samtidigt. 
  • Anonym (svårt)

Det blir svårt för din syster när barnen är amerikanska medborgare.

Hon får nog göra som så många andra som har fått barn i utlandet, bo där barnen bor tills de är vuxna så att hon kan träffa dem på deltid i alla fall.

Svar på tråden Gift med amerikan, som flyttade med barnen