• Anonym (Bonusmamma)

Hur stor del ska vi låta bonusbarnen ta av det nya tillskottet?

Jag och min man ska få vårat första gemensamma barn om några veckor. Han har två barn sedan tidigare, dom är 3 och 6 år.

Sexåringen ser väldigt mycket fram emot sitt nya syskon, klappar, kramar och pussar på min mage. Frågar hur bebisen mår, och är väldigt upprymd. 3 åringen pratar inte så mycket om det, men det hör väl till åldern.

När jag var i den åldern, så fick inte jag hålla i mina nyfödda syskon/kusiner, dom tyckte att jag var för liten (var dessutom lite äldre runt 7-8)

Nu när vårat gemensamma barn kommer, undrar jag hur mycket det är ''okej'' att låta barnen få ta del av? Jag känner att dom klarar av att hålla i bebisen själva väl? Fast bara sittandes? Eller?

Hur gjorde ni med syskon? Hur mycket tycker ni är rimligt att dom ska få ta del av? Är 3 åringen för liten för att hålla i spädbarn?

Berätta gärna  

• Svar på tråden Hur stor del ska vi låta bonusbarnen ta av det nya tillskottet?
  • ooOO MM OOoo

De kan gott hålla i bebisen när de sitter ner men jag hade inte låtit dem bära. Mina stora barn (12, 13, 17 år nu men 10, 11, 15 när lillebror kom) fick hålla honom sittandes. De fick sen bära honom till skötbordet eller hämta från sängen men alltid under uppsikt. :)

• ooOO MM OOoo

Glömde skriva att det är viktigt att komma ihåg äldre syskon oxå även om det kommer en liten. Spelar ingen roll om det är bonussyskon eller ej. Lycka till :)

• SupersurasunkSara

Ibland kan man byta på filt på golvet så får de vara med och försiktigt torka senare kan de även roa den lilla om denne inte vill ligga still vid byten. Överlag bara vara med och hämta saker, kanske ta på sockor osv, smågrejor som gör dem stolta

• hellokill3r
    ooOO MM OOoo skrev 2013-07-21 10:20:52 följande:
    De kan gott hålla i bebisen när de sitter ner men jag hade inte låtit dem bära. Mina stora barn (12, 13, 17 år nu men 10, 11, 15 när lillebror kom) fick hålla honom sittandes. De fick sen bära honom till skötbordet eller hämta från sängen men alltid under uppsikt. :)

Oj, när man är femton! Jag passade min bebislillasyster i flera timmar i taget när jag var 15. En 15årinh klarar väl av att bära en bebis? :o förlåt men blir så chockad, en femtonåring är liksom 3 år från vuxen
  • Aileen Allannah

Hello - det finns ju femtonåringar som får egna barn, så jag håller absolut med dig. En tioåring kan också förstå att man måste bära en bebis försiktigt.

• Anonym (mamma)
    hellokill3r skrev 2013-07-21 10:53:00 följande:

Oj, när man är femton! Jag passade min bebislillasyster i flera timmar i taget när jag var 15. En 15årinh klarar väl av att bära en bebis? :o förlåt men blir så chockad, en femtonåring är liksom 3 år från vuxen
    Min mans barn var i 15 års åldern när vi fick vårt första. Jag kände ingen oro alls över att lämna över till en nästan vuxen person. Jag kände det som att hen klarar det lika bra som jag själv.
  • ooOO MM OOoo

Hellokill3r- hon fick bära honom men barn är barn och en helt nyfödd väldigt känslig så jag var med i början. Sen kan man tycka vad man vill men har alltid varit försiktig med nyfödda. Kände en som lät sitt barn bära bebis och skulle ner för trappa. Det gick inte så bra för bebisen när de ramlade.

• Elsis

Min dotter, som var två när lillasyster km hjälpte till att ta fram käder, hämta blöjor, filt etc, och tvätta med en tvättlapp när lillasyster badade. Sexåringen kan kanske pröva att köra vagnen, med en vuxen bredvid:)

• 2013

En sak ni kan göra för att förstärka syskonkänslan är att syskonmatcha, särskilt vid första mötet. Ha likadana kläder på alla barnen, det kan verka löjligt men det skapar en känsla av gemenskap. Särskilt för de små.

Poängtera likheter mellan barnen. Kanske har bebisen samma hårfärg som 6-åringen eller samma humör som 3-åringen. Överdriv de likheter som finns.

Prata med barnen om hur viktiga de är för bebisen. Ge dom ansvarsområden rörande bebisen, lämpliga efter ålder så klart. De kanske kan ha ansvar för att plocka upp nappar från golvet och lägga på en viss plats eller vara den som hämtar blöjor när det ska bytas.

• Tjohalia

Min dotter var inte ens två år fyllda när lillebror kom, och självklart fick hon hålla och hjälpa till det hon ville! Givetvis under bevakning, och alltid sittandes i soffa med vuxen bredvid sig. En 6-åring skulle jag nog kunna slappna av lite mer kring, men jag hade ändå sett till att det var i sittande läge, och inte bära omkring på bebisen. Den äldre kan säkert ha intresse av att få hjälpa till med blöjbytena (kissblöjor) och påklädning (sockar, mössor, enklare saker) för att få känna sig delaktig.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • VIDE MI

Har en nu 9 mån ochtvå bonusa i åldern 8 å 11. De fick vara med å byta blöja och leker nu gärna med sin lillebror som de avdyrkar. De har inte fått bära runt honom, men suttit med honom i knät. Vi har varit tydliga med hur det är ok att behandla bebisen. Viktigt att vara tydlig med vad vi vuxna anser ok och vad som inte är ok. Bebisen är ingen leksak för äldre syskon. Men de får vara med och känner sig välkomna. Vårat sätt har fungerat superbra, de älskar sin lillebror och han är så glad i dina storasyskon. Tror man ska vara naturlig och inte gå efter något dåligt samvete och överkompensera. Prata öppet, bebisar behöver mycket närhet och vad härligt med massor som kan ge det:)

• Lillusen

Ni kan redan nu låta syskonen sjunga en vaggvisa för magen varje dag, förhoppningsvis så blir bebisen lugn av att höra sången när den kommit ut.

• EllisBell

Jag fattar verkligen inte oron för att låta syskon bära bebisen. Min 7-åring var fantastisk och bar syskonet nära intill sig med stöd för nacken utan problem. Naturligtvis var jag alltid i närheten men för den sakens skull inte hysterisk. Visst är bebisar sköra men inte gjorda av porslin.

• Ann Cistrus
    EllisBell skrev 2013-07-22 02:45:57 följande:
    Jag fattar verkligen inte oron för att låta syskon bära bebisen. Min 7-åring var fantastisk och bar syskonet nära intill sig med stöd för nacken utan problem. Naturligtvis var jag alltid i närheten men för den sakens skull inte hysterisk. Visst är bebisar sköra men inte gjorda av porslin.
    Jaa, nu känner jag ju bara min sambos 8-åring men hon kan lyckas med de konstigaste snubblingar/vurpor, är väldigt "virrig" om än välmenande. Skulle aldrig låta henne bära sina småsyskon. Sitta i soffan/på golvet med bebis i famnen: absolut, det får även 2-åringen.

Jag tror definitivt att det är viktigt för deras relation att de får lov att "hantera" sitt småsyskon i så stor utsträckning som det går. Redan nu försöker jag att främja en egen relation dem emellan, för de har ju en egen reation som jag inte kan styra över (jag kan såklart styra vad de gör mot varandra och påverka deras känslor men i slutändan är relationen deras och inte min).
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Bonusmamma)

Som det känns nu vågar JAG inte ens bära runt på bebisen, kan föreställa mig ligga i soffan den första tiden för att vara rädd för att snubbla. Är otroligt klumpig av mig Dessutom när vi haft kattungar så har vi låtit barnen bära och hålla i dem, men de har hänt olyckor många gånger, så man måste ju vara extremt försiktigare med en bebis än kattungar.

Ni har gett mig väldigt kloka råd, vill tacka för dem! Ska låta dom vara delaktig så mycket som möjligt så att dom kan skapa ett band ihop. Har ni mer råd/erfarenheter är det bara att skriva

Bör man förresten ge bonusarna ''egen tid'' med pappan eller oss? Är det något syskon är i behov av i början?  

• VIDE MI
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2013-07-22 14:35:51 följande:
    Som det känns nu vågar JAG inte ens bära runt på bebisen, kan föreställa mig ligga i soffan den första tiden för att vara rädd för att snubbla. Är otroligt klumpig av mig Dessutom när vi haft kattungar så har vi låtit barnen bära och hålla i dem, men de har hänt olyckor många gånger, så man måste ju vara extremt försiktigare med en bebis än kattungar. Ni har gett mig väldigt kloka råd, vill tacka för dem! Ska låta dom vara delaktig så mycket som möjligt så att dom kan skapa ett band ihop. Har ni mer råd/erfarenheter är det bara att skriva Bör man förresten ge bonusarna ''egen tid'' med pappan eller oss? Är det något syskon är i behov av i början?  

Det duger alldelse utmärkt att låta barnen sitta kära i soffa eller hålla bebisen i soffan när du känner dej tryggare. Som sagt bebisen är ingen leksak och inga syskon i världen skulle må bra om det råkade hända något. Bära runt bebisen ska bara vuxna göra tycker jag, inget konstigt med det. Egentid är väl bra, man kan ligga extra länge och gosa ex vid läggdax, läsa tillsammans, behöver ju inte vara så maxat utan närhet och samtala på tu man hand:)
  • Anonym (mamma)
    ooOO MM OOoo skrev 2013-07-21 12:24:33 följande:
    Hellokill3r- hon fick bära honom men barn är barn och en helt nyfödd väldigt känslig så jag var med i början. Sen kan man tycka vad man vill men har alltid varit försiktig med nyfödda. Kände en som lät sitt barn bära bebis och skulle ner för trappa. Det gick inte så bra för bebisen när de ramlade.
    Vet man med sig att dom är nonchalanta och slarviga, så ska man självklart inte låta dem bära barnet, speciellt inte ned för en trappa. 
    Jag har ofta åsikter om min mans barn, men i detta så litar jag på dem till 200%.

• Anonym (Mamma till 4)
    Anonym (mamma) skrev 2013-07-23 22:50:16 följande:
    Vet man med sig att dom är nonchalanta och slarviga, så ska man självklart inte låta dem bära barnet, speciellt inte ned för en trappa.  Jag har ofta åsikter om min mans barn, men i detta så litar jag på dem till 200%.  

Ts äldre barn är 3 och 6 år, normala barn som är så små har inte koll och ska inte bära på nyfödda, kan inte kallas slarvig för det, helt sjukt att vissa riskerar hälsan på en nyfödd för att bekräfta de äldre syskonen. Det finns väl massor av andra sätt att få dem att vara med.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2013-07-24 10:52:23 följande:

Ts äldre barn är 3 och 6 år, normala barn som är så små har inte koll och ska inte bära på nyfödda, kan inte kallas slarvig för det, helt sjukt att vissa riskerar hälsan på en nyfödd för att bekräfta de äldre syskonen. Det finns väl massor av andra sätt att få dem att vara med.
    Det vi diskuterade var ett inlägg som tyckte att en 15åring inte var mogen att bära barnet själv. Så vi halkade lite ot sas.
    Ska tillägga att min mans barn var 14 o 15 när vi fick första. 
Svar på tråden Hur stor del ska vi låta bonusbarnen ta av det nya tillskottet?