• WSalma

Matsäck till skola/dagis?

Ni som måste skicka med mat/mellanmål till skola eller dagis, vad brukar ni packa ner?

Jag behöver bara skicka med mellanmål för förmiddagen, men har fastnat i liten fruktbägare, ett par kex och någon frukt/ett par bär-träsket lite grann... Ibland smörgås, en liten korv eller dylikt. Jag fasar lite för när dagarna blir längre och jag måste skicka med mer.

• Svar på tråden Matsäck till skola/dagis?
  • Tow2Mater

Kan du lägga i en liten kylklamp kan du ju skicka med typ ost och yoghurt, ett kokt ägg, ett par kalla kottbullar....

• Mineralvatten
    Sous skrev 2013-07-24 12:52:50 följande:
    Man ser inte var trådarna ligger om man använder mobilappen. Vanlig orsak när folk inte sett kategorin. Alltid bäst att vara tydlig i trådstarten så blir det inga missförstånd.
    ok men det är ens eget ansvar ingen annans.
  • WSalma

Tack för tipsen.

Jag använder inte appen så jag visste inte att man inte kunde se kategorin.

• YokohamaNr2

Vi bor i England och stora sonen har inte matsäck, vi betalar för skolbespisning, men yngsta sonen har haft en dag i veckan då han går heldag på dagis och har med sig lunch. Han har varit jättejobbig med ätande så han får oftast med sig en sandwich mörkt bröd med ost, en liten tunnbrödsrulle med bara smör, en banan, en liten burk med vindruvor (ibland annan frukt som mango) en/två små yoghurtar och en dricka.

Vet inte om jag ska köra med packed lunch eller skolmat till honom när han börjar skolan nu i höst. Får se hur han äter över sommaren.

• Mineralvatten

Jag förstår inte alls varför folk är så upprörda över att ta med sig matsäck till skolan. de måste ju nästan alla barn göra, men i vårt land är det mellanmål som tas med. Går man i skolan mellan 8-17 så behöver man mellanmål lixom.

• hejblåbär

Jag tycker det är bra att jag kan bestämma vad han ska äta. På dagis äter han sällan ordentligt ändå, och där lagas maten. Det känns mycket bättre att packa en lunch som jag vet att han kommer bli mätt på.

• Tow2Mater
    Mineralvatten skrev 2013-07-25 16:23:31 följande:
    Jag förstår inte alls varför folk är så upprörda över att ta med sig matsäck till skolan. de måste ju nästan alla barn göra, men i vårt land är det mellanmål som tas med. Går man i skolan mellan 8-17 så behöver man mellanmål lixom.
    Vem är upprord? Tråden handlar ju bara om tips på vad man kan packa. Har du några?
  • Mineralvatten
    Tow2Mater skrev 2013-07-26 02:43:54 följande:
    Vem är upprord? Tråden handlar ju bara om tips på vad man kan packa. Har du några?
    jag brukade ha mig frukt som mellanmål. när jag började gymnasiet hade jag önskat att det fanns något sätt att kyla maten för då gick vi hela dagar ja 8-17 var inte ovanligt, snarare standard och då räcker inte frukt. cafét sålde mackor men det var bara ljust bröd som inte är nyttigt. men men =).
    frukt funkar ju väldigt bra och proteinpulver i en liten burk och en shaker.
  • Yas

När jag var barnflicka fixade jag skollunch till barnen.

Äldsta:

Couscous sallad- Pasta sallad-Ris sallad
    skinka/kyckling/korv/salami/fisk
    Couscous/pasta/Ris
    Hackad-gurka,tomat,paprika,sugarsnaps,lite lök
    Olivolja

Yngsta

Mackor-
    Salami/skinka/tonfisk/kyckling/Cream cheese/Bacon
    Sallad, tomat, gurka

Sedan hade de båda:

Vattenflaska
    juice/ Smoothie
    Morot stickor/ Gurk stickor/ Vindruvor/ Äppelskivor/ satsumas/ Jordgubbar
    Hembakad Kaka/ salt Kex

Hälsosamt men med en godbit i som åts sist Skrattande

• Vaniljkex

Pa var skola skickar men med lunch forsta aret, sedan ater de i skolmatsalen. I kylvaska har jag packat en smoothie, en dubbelsmorgas med ost och skinka eller salami, lite bar och nagon sorts torkad frukt, typ russin eller mango. Alternativ till smorgas har varit pasta med parmaskinka, salami, kottbullar eller korv eller pannkaksrullar med sylt. Om barnet gillar yoghurt ar det ju oxa bra, och har man barn som kan tanka sig att ata gronsaker funkar ju t ex morotsstavar och cocktailtomater. Vi har oxa not- samt sesamfroforbud.

Mellis far de i skolan, mjolk, kex och frukt. 
    Ska bli sa skont att slippa skicka med lunch nasta termin! 

• Kina79

Mina två stora tjejer ska ha två snacks och lunch med sig varje dag. Stora tjejen vill varva mellan macka + yoghurt och rester till lunch. Mellantjejen vill bara ha ,macka och yoghurt - varje dag!!! Till snacks får de ( och lillan) : mysigares, våfflor, kex, frukt, russin, gurka, popcorn mm. Försöker variera så gott det går. Vi or i mina, barnen går i amerikansk skola!

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Pistou

Kalla pannkakor brukar gå hem bland våra barn, liksom körsbärstomater och ostkuber.
    I Frankrike och Schweiz (där jag bor) finns även "Saucisson sec" lufttorkad korv som även finns att köpa i miniatyrstorlek (vet inte om detta finns där du bor).

Sedan finns det ju förpackningar med mellanmålsmat som tagits fram just för att barn ska kunna hantera den enkelt: "Pik & Croq" från La Vache qui Rit med små brödpinnar och färskost, eller fruktmos (kompott) i portionsförpackning. Inte supernyttigt kanske, men våra barn får det bara när de ska på utflykt eftersom det finns tillgång till matbespisning i förskolan i anknytning till barnens skola.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • yndra

Yogurt, smorgas, appleklyftor, festis och kanelbulle, det brukar sonen sta sig pa hela dagen. Nar vintern kommer blir det ofta mat i mattermos, soppa, spagetti och kottfarsas, pannkakor osv

Svar på tråden Matsäck till skola/dagis?