• Februari12

1,5 åring - hur får jag honom att somna?

Jag håller på att bli knäpp. Min äldste son är alldeles snart 1,5 år och har så svårt för att somna. Oavsett om det är sovstunden efter lunchen eller på kvällen för natten.
    Tror vi har testat alla metoder som finns utom 5 minutersmetoden i 6 månader nu.
    Han har sedan han föddes varit ett aktivt barn som inte tycker om att sova helt enkelt.

Vi vaggade honom till sömns i famnen till han var ca 10 månader vilket var det enda som fungerade. Blev många varv i huset. Sedan fick han somna på vårt bröst. Det funkade under ramaskri men han somnade efter 10 min.

Sedan när han var 1 år testade vi Tassmetoden - ingen effekt efter 1 månad..
    Sedan fick han böka omkring och stojja i sängen för att komma ned i varv. Ingen effekt. Det tar ca 60-70 min för honom att somna per gång nu under 3 veckors tid.
    I vagnen somnar han någorlunda men vi kan inte köra vagnen hela tiden.
    Vi började skola in honom på förskola och där ville han inte heller sova.

Han var varit sjuk en hel del, från magsjuka, vattkoppor, förkylningar etc som stört rutinerna.
    Han har precis fått ett syskon så det funkar inte med 90 minuters sänggående om jag ska natta bägge barnen själv.
    (obs ingen svartsjuka för syskonet utan tvärtom. Han vill krama och pussa på det hela tiden)

Så snällla ni. Ge mig tips! Hur får jag honom att somna själv.

• Svar på tråden 1,5 åring - hur får jag honom att somna?
  • Alexi

Våra barn somnar inte ensamma i rummet och de är 2,5 år och 4,5 år. Däremot fick båda lära sig somna själva i sin säng runt ett år och framför allt för äldsta barnet gjorde det rätt stor skillnad för nattsömnen. Om ettåringen läggs i sängen och du sitter med bebisen i rummet, tyst och lugnt, så funkar ju det även om du är ensam. Däremot bör ni ju vara hemma båda två under övergången och om bebisen är helt nyfödd så får ni ju verkligen skippa alla metoder nu och bara ge mycket närhet till båda barnen, det är ju inte lätt att få syskon.

Skapa en tydlig rutin på kvällarna och gör samma sak vid läggning en period, oavsett hur lång tid det tar. Det kanske är väldigt hattigt nu när ni testat olika och dessutom fått bebis. Vi skaffade lugn sovmusik som fick stå och spela, sen läste vi bok och gosade i en fåtölj och sen lades dottern i spjälsängen och hon fick stöka så länge hon ville. Blev hon ledsen tog vi upp och kramade och la ner igen sen. I övrigt satt vi tysta. Se också till att dagsömnen inte är för nära inpå eller för lång.

• willgib

Hur mycket sover han? Vi har precis minskat ner på dagvilan igen till vår 1,5 åring. Han vaknar vid 8 och sover max en timme (ibland bara 45 min) 12-13, sen somnar han 20.30. Sover han mer eller senare märker vi direkt att det tar mkt längre tid att lägga honom. Vad händer om ni försöker lägga honom senare än vad ni gör nu till vilan så han är riktigt trött då, och bara låter honom sova en kortare stund så han är riktigt trött till kvällen?

• j a g

Kanske att han inte behöver sova på dagen!?
    Båda våra barn har slutat sova middagsvila runt 1,5 år ålder. Läggningarna var omöjliga och dom somnade inte fören vid tio elva tiden. När som sluta sova på dagen sov dom från sju-sju/åtta

Svar på tråden 1,5 åring - hur får jag honom att somna?