• Cam82

Kan någon ge mig exempel på en dagsmeny för viktnedgång?

Jag har haft supermånga trådar om att gå ner i vikt men står fortfarande på samma vikt, har insett att det inte bara är vikten som spelar roll, jag vill bli piggare också.

Vill inte äta Lchf(min mage pallar inte det) eller GI, men inspirerat av GI gör inget, kan ni ge era bästa exempel på hur ni äter under en dag utan att räkna kalorier?(Jag har svårt att räknandet) klarar det ett tag, sedan blir suget för stort och jag frossar.

• Svar på tråden Kan någon ge mig exempel på en dagsmeny för viktnedgång?
  • skogsvitter
    Mineralvatten skrev 2013-07-25 09:41:12 följande:
    förlåt men brukar folk ha vispgrädde i matlagning förutom till desserter?
    Eh ja..? Matlagningsgrädde är ju ett extremt nytt påfund! haha
    Alla kockar och matlagningskunniga använder fullfeta produkter rent generellt. Det smakar helt enkelt bättre. Dessutom slipper man tillsatser.
  • Mineralvatten
    skogsvitter skrev 2013-07-25 09:44:23 följande:
    Eh ja..? Matlagningsgrädde är ju ett extremt nytt påfund! haha
    Alla kockar och matlagningskunniga använder fullfeta produkter rent generellt. Det smakar helt enkelt bättre. Dessutom slipper man tillsatser.
    jaha okej, jag använder alltid matgrädde och anses vara duktig på matlagning. vispgrädde i mat ger för mkt energi. har jag ingen matgrädde kan jag ta lite vispgrädde och blanda ut med vatten.
  • Kjell2

När jag har gått ner har jag lagt mest fokus på vad jag INTE ska ät, hur mycket och när vilket har funkat bra.

Alltså tar jag bort allt skräp som godis, läsk, fikabröd, chips, pizza, McD, glass och efterrätter. Jag äter begränsade portionen och inga stora lass potatis, ris, pasta, bröd, sås. Sen en rejäl frukost, två vettiga mål mat om dagen och två mindre mellanmål.

Detta gör att jag både tappar vikt, funkar i jobb och privatliv och kan delta i sociala samanhang. En anna fördel är att jag kan äta ungeför samma när jag har gått ner mina kilon och bara ska vidmakthålla min vikt.

En dag kan se ut så här

Frukost: Lättfil med osötat mussli, keso, ägg, ost
    Mellanmål: Ägg
    Lunch: Köttfärsbiff, en potatis, stort lass grönskaer, lite sås
    Mellanmål: Keso eller frukt
    Middag: Stekt lax, grönsallad med bönor, fetaost  och oliver

• Aniiee
    Mineralvatten skrev 2013-07-25 09:59:00 följande:
    jaha okej, jag använder alltid matgrädde och anses vara duktig på matlagning. vispgrädde i mat ger för mkt energi. har jag ingen matgrädde kan jag ta lite vispgrädde och blanda ut med vatten.
    Skippa metgrädden helt och kör på just vispgrädde och vatten istället. Du kan frysa in vispgrädden i en istärningslåda och ta en-två kuber och resten vatten när du vill ha matgrädde i maten. Mindre lustiga medel och ofta billigare....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • skogsvitter
    Aniiee skrev 2013-07-25 13:57:00 följande:
    Skippa metgrädden helt och kör på just vispgrädde och vatten istället. Du kan frysa in vispgrädden i en istärningslåda och ta en-två kuber och resten vatten när du vill ha matgrädde i maten. Mindre lustiga medel och ofta billigare....
    Bra tips!
  • Aniiee
    skogsvitter skrev 2013-07-25 17:42:31 följande:
    Bra tips!
    =) I do my best....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • skogsvitter
    För mycket enligt dig ja, men det är ju så man levt och ätit i alla tider. Sedan att vi nu i modern tid är slöa och stillasittande rent generellt och inte gör av med allt vi äter är ju en annan femma. Att vi dessutom mer än gärna överkonsumerar den mat vi äter oavsett vad vi äter är ju också något som spelar in. Nu måste man ha magra alternativ överallt och till allting (som istället för äkta fett använder kemiska tillsatser för att få produkten att fungera i matlagningen) bara för att vi ska kunna fortsätta överkonsumera vårt ätande men utan att få i oss den energi som det i själva verket skulle ha gett. Lättprodukter är ju trots allt ett nytt påfund som kommit just av den anledningen. Helt onödigt enligt mig, om man äter den mängd man faktiskt behöver äta och inte mer.
  • Mineralvatten
    skogsvitter skrev 2013-07-25 17:49:18 följande:
    För mycket enligt dig ja, men det är ju så man levt och ätit i alla tider. Sedan att vi nu i modern tid är slöa och stillasittande rent generellt och inte gör av med allt vi äter är ju en annan femma. Att vi dessutom mer än gärna överkonsumerar den mat vi äter oavsett vad vi äter är ju också något som spelar in. Nu måste man ha magra alternativ överallt och till allting (som istället för äkta fett använder kemiska tillsatser för att få produkten att fungera i matlagningen) bara för att vi ska kunna fortsätta överkonsumera vårt ätande men utan att få i oss den energi som det i själva verket skulle ha gett. Lättprodukter är ju trots allt ett nytt påfund som kommit just av den anledningen. Helt onödigt enligt mig, om man äter den mängd man faktiskt behöver äta och inte mer.
    ok.
    huruvudida man ätit det i alla tider kan man ju diskutera, men då blir vi nog kvar här tills vi dör.
    jag har då i alla fall aldrig ätit gräddsåser till vardags när jag var liten och nu som vuxen.

• Mineralvatten
    skogsvitter skrev 2013-07-25 17:49:18 följande:
    om du överkonsumerar och är för stillasittande så får det stå för dig, jag faller inte in i den kategorin.
  • Enter Sandman

Mycket bra tips här, favoritar tråden.

• skogsvitter
    Mineralvatten skrev 2013-07-25 18:29:03 följande:
    om du överkonsumerar och är för stillasittande så får det stå för dig, jag faller inte in i den kategorin.

Inte jag heller, men jag menar generellt.
  • Zizzy Zimsson
    Jämför innehåll och se själv. Själv anser jag att så kallad matlagningsgrädde inte är värd att kallas föda över huvud taget.

Milda Mat, ingredienser:
    Vatten, Skummjölk, Kärnmjölk, Vegetabilisk Olja, Vegetabiliskt Fett, Mjölkprotein, Modifierad Stärkelse, Socker, Emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, Surhetsreglerande medel (natriumcitrat, citronsyra), Stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl), Arom, Färgämne (betakaroten).

Vispgrädde, ingredienser:
    Högpastöriserad vispgrädde

Jag skulle enbart använda riktigt vispgrädde.
  • Mineralvatten
    Zizzy Zimsson skrev 2013-07-25 18:54:29 följande:
    Jämför innehåll och se själv. Själv anser jag att så kallad matlagningsgrädde inte är värd att kallas föda över huvud taget.

Milda Mat, ingredienser:
    Vatten, Skummjölk, Kärnmjölk, Vegetabilisk Olja, Vegetabiliskt Fett, Mjölkprotein, Modifierad Stärkelse, Socker, Emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, Surhetsreglerande medel (natriumcitrat, citronsyra), Stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl), Arom, Färgämne (betakaroten).

Vispgrädde, ingredienser:
    Högpastöriserad vispgrädde

Jag skulle enbart använda riktigt vispgrädde.
    ok jag använder inte milda.
  • tjej87

Fast det där är ju inte matlagningsgrädde, den har 15% fett och iaf Arlas består av grädde och stabiliseringsmedel (karragenan), inget annat.

• tjej87

Okej, nu såg jag att mildas 15% innehåller en massa olika saker :O Trodde bara det var dom där med några få % som hade så mkt i sig... Sorry för felet!

• Zizzy Zimsson
    Mineralvatten skrev 2013-07-25 19:02:12 följande:
    valio eila innehåller följande: Grädde, modifierad majs- och tapiokastärkelse.
    Mmm... modifierad stärkelse! Kräks
  • Mineralvatten
    Zizzy Zimsson skrev 2013-07-25 19:50:19 följande:
    Mmm... modifierad stärkelse! Kräks
    jadu jag är inte så känslig.
  • zasata

Försök äta mörkchoklad, dricka vatten, äta fulkornspasta i stället för vanlig, bulger i stället för ris och undvik potatis, baka eget bröd eller köp fullkorn där med. börja om du kan med en powerwalk innan frukost (ej joggning eller springa på tom mage!) Drick kaffe med koffein det ökar förbränningen, gillar du te kan du dricka grönt te som minskar sötsuget, försök känna efter är jag mätt? Ja jo kanske... och då sluta äta. försöka göra plankan 2min per dag. 
    Själv försökerj ag lära mig också.. Men får alltid "sockerfrossa" och typ trycker i mig något sött som glass. Men det viktigaste är nog att helt enkelt inte ha något sådan hemma.. :) 

Svar på tråden Kan någon ge mig exempel på en dagsmeny för viktnedgång?