Fungerar namnet Amina på ett svenskt barn?
Jag oroar mig att namnet Amina är "för" präglat och typiskt mellanöstern/nordafrika.
Så nu undrar jag : Fungerar namnet Amina på ett helsvenskt barn? Motivera gärna.
Jag oroar mig att namnet Amina är "för" präglat och typiskt mellanöstern/nordafrika.
Så nu undrar jag : Fungerar namnet Amina på ett helsvenskt barn? Motivera gärna.
Nej det är inget svenskt namn. Amina, Alma, Amela osv är bla bosniska namn!
Det är ett fint namn men jag skulle inte valt det. Även om man inte vill att det ska vara på det viset så förekommer det att utländska namn sorteras bort vid t ex jobbanställningar. Det är inget jag skulle vilja riskera... Inte heller tror jag det skulle vara kul att växa upp och få en massa frågor om vart man kommer ifrån eller vart ens släkt invandrat.
Går folk verkligen runt och funderar på sånt här..? Det låter väldigt tråkigt och fördomsfullt.
Jag har vänner som är adopterade från t.ex. Indien, Etiopien och Korea. Och de heter Örjan, Camilla och Anna. Jag känner en liten fransk tjej vars föräldrar är från Frankrike resp. Spanien. Hon heter Liv. Och jag har aldrig någonsin tänkt att det skulle vara konstigt i något av dessa fallen.
Jag har vänner som råkat ut för det ja, tyvärr!
För min del kan ett barn heta "Igelkott" utan att det stör eller irriterar mig. Jag känner ganska många med konstiga, annorlunda, roliga, "lånade" eller "importerade" namn efter hand, och de flesta passar i sina namn och är sin egna individ.
Vill understryka att det inte är någonting jag tycker är bra eller rätt, utan bara en diskriminering som sker.
Därför har inte jag gett mina barn namn som Cewin, Lucifer eller Månstråle heller. Kalla mig tråkig om ni vill :P
Här får man ta del av en del skrämmande berättelser från vardagen i Sverige:
www.twitter.com/vardagsrasismen
Natulcien: främst för att de inte räknas som svenskar trots att många av dem bott här i princip hela livet, fötts här eller har adopterats som små.