• Treasure

Fungerar namnet Amina på ett svenskt barn?

Jag oroar mig att namnet Amina är "för" präglat och typiskt mellanöstern/nordafrika.
    Så nu undrar jag : Fungerar namnet Amina på ett helsvenskt barn? Motivera gärna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fungerar namnet Amina på ett svenskt barn?
  • RöttÄrSött

Det är ett fint namn men jag skulle inte valt det. Även om man inte vill att det ska vara på det viset så förekommer det att utländska namn sorteras bort vid t ex jobbanställningar. Det är inget jag skulle vilja riskera... Inte heller tror jag det skulle vara kul att växa upp och få en massa frågor om vart man kommer ifrån eller vart ens släkt invandrat.

• Natulcien

Går folk verkligen runt och funderar på sånt här..? Det låter väldigt tråkigt och fördomsfullt.
    Jag har vänner som är adopterade från t.ex. Indien, Etiopien och Korea. Och de heter Örjan, Camilla och Anna. Jag känner en liten fransk tjej vars föräldrar är från Frankrike resp. Spanien. Hon heter Liv. Och jag har aldrig någonsin tänkt att det skulle vara konstigt i något av dessa fallen.

• Natulcien
    RöttÄrSött skrev 2013-07-25 15:55:02 följande:
    Jag har vänner som råkat ut för det ja, tyvärr!
    Så trist attityd!

Vi har ju en ny, svensk löpartjej nu som heter Irene Ekelund. Svart tjej. Förnamnet uttalas som om det vore engelskt/amerikanskt och efternamnet klingar svenskt. Men inte har jag gått och grubblat över det. Men det finns alltså folk som inte har något bättre för sig än att ha åsikter om sånt...? Stackars satar...
  • Solrosens

Du har rätt, det ÄR så inget att ens diskutera! Annars är man väldigt naiv och blåögd. Muhammed och Johan, vem tror ni arbetar mer av!
  • Treasure
    Fast det har förvisso jag också råkat ut för och jag har ett klassiskt "svenskt" namn.
    Natulcien skrev 2013-07-25 15:53:18 följande:
    Går folk verkligen runt och funderar på sånt här..? Det låter väldigt tråkigt och fördomsfullt.
    Jag har vänner som är adopterade från t.ex. Indien, Etiopien och Korea. Och de heter Örjan, Camilla och Anna. Jag känner en liten fransk tjej vars föräldrar är från Frankrike resp. Spanien. Hon heter Liv. Och jag har aldrig någonsin tänkt att det skulle vara konstigt i något av dessa fallen.
    Ja, man undrar verkligen. 
    Jag tycker Amina är jättefint och vi har bestämt oss för att ge vårt barn det namnet om det blir en dotter :) Vi väntar tvillingar men vet inte vilket/vilka kön det är. Omröstningen är väldigt jämn, hoppas att våra barn inte kommer behöva råka ut för diskriminering på grund av sina namn, än vilka namn det blir.

Mina favoritnamn är Amina, Alice och Agnes som tjejnamn respektive Adam, Emanuel, Esaias, Melker, Mikael och Rasmus som pojknamn. Men jag vill inte ge mina barn namn som är allt för populära. 
  • Solrosens
    Solrosens skrev 2013-07-25 16:03:40 följande:
    Du har rätt, det ÄR så inget att ens diskutera! Annars är man väldigt naiv och blåögd. Muhammed och Johan, vem tror ni arbetar mer av!

*vem tror ni det arbetar mer av imSverige folk som heter Wahid och Muhammed eller Johan och Mattias?
  • Treasure
    Solrosens skrev 2013-07-25 16:03:40 följande:
    Om en framtida arbetsgivare diskriminerar personer på grund av deras härkomst så blir jag glad om jag kan förhindra att mina barn måste träffa dessa människor, även om mina barn inte faller inom den "kategorin" av de som blir diskriminerade.

Man måste vara en hemskt trångsynt människa om man dömer människor efter deras namn. 
  • lilla Vilda
    Solrosens skrev 2013-07-25 16:04:37 följande:
    *vem tror ni det arbetar mer av imSverige folk som heter Wahid och Muhammed eller Johan och Mattias?

När jag var ansvarig för personalrekrytering läste jag alltid ansökan först och tittade på namn och ålder sen. Du hade fallit bort på en gång på grund av din dåliga grammatik oavsett om du heter Wahid eller Mattias...

Jag tycker det var ett fint namn!
  • Mli 014

För min del kan ett barn heta "Igelkott" utan att det stör eller irriterar mig. Jag känner ganska många med konstiga, annorlunda, roliga, "lånade" eller "importerade" namn efter hand, och de flesta passar i sina namn och är sin egna individ.

• RöttÄrSött

Vill understryka att det inte är någonting jag tycker är bra eller rätt, utan bara en diskriminering som sker.

Därför har inte jag gett mina barn namn som Cewin, Lucifer eller Månstråle heller. Kalla mig tråkig om ni vill :P

• Natulcien
    Treasure skrev 2013-07-25 16:03:55 följande:
    Fast det har förvisso jag också råkat ut för och jag har ett klassiskt "svenskt" namn.

Ja, man undrar verkligen. 
    Jag tycker Amina är jättefint och vi har bestämt oss för att ge vårt barn det namnet om det blir en dotter :) Vi väntar tvillingar men vet inte vilket/vilka kön det är. Omröstningen är väldigt jämn, hoppas att våra barn inte kommer behöva råka ut för diskriminering på grund av sina namn, än vilka namn det blir.

Mina favoritnamn är Amina, Alice och Agnes som tjejnamn respektive Adam, Emanuel, Esaias, Melker, Mikael och Rasmus som pojknamn. Men jag vill inte ge mina barn namn som är allt för populära. 
    Jag tycker också att det är jättefint. Glad
    Och jag skulle verkligen inte reagera en sekund om jag mötte en Amina Söderkvist eller en Amina Jönsson. Det är bara intoleranta, fantasilösa och trista människor som har åsikter om sånt.

Vi hade själva alla möjliga namn bland våra tilltänkta namn när vi väntade barn. Sådana vi tyckte var fina, helt enkelt. Och inte bara namn med helsvenskt ursprung. Det hade varit väldigt begränsande.
  • Natulcien
    Treasure skrev 2013-07-25 16:10:25 följande:
    Om en framtida arbetsgivare diskriminerar personer på grund av deras härkomst så blir jag glad om jag kan förhindra att mina barn måste träffa dessa människor, även om mina barn inte faller inom den "kategorin" av de som blir diskriminerade.

Man måste vara en hemskt trångsynt människa om man dömer människor efter deras namn. 
  • Natulcien
    RöttÄrSött skrev 2013-07-25 16:20:31 följande:
    Vill understryka att det inte är någonting jag tycker är bra eller rätt, utan bara en diskriminering som sker.

Därför har inte jag gett mina barn namn som Cewin, Lucifer eller Månstråle heller. Kalla mig tråkig om ni vill :P
    Men hur kan du ens jämföra Amina med Lucifer?? Självklart ger man inte ett barn ett namn som betyder "Jävul"...

Jag skulle heller inte döpa mitt barn till "Stolpskott" eller "Grankotte", eftersom jag inte tycker att det är riktiga namn. Men att tveka bara för att namnet eventuellt skulle vara svårstavat, svåruttalat eller få folk att tro att man invandrat, det skulle jag inte göra om jag verkligen gillade namnet.

Jag har själv ett mycket ovanligt och svårstavat efternamn. Och jag har hela mitt liv fått frågor om vartifrån det kommer och det både uttalas och stavas fel. Men jag har aldrig sett det som negativt. Namnet är ju en del av mig och jag tycker det är kul att få berätta om det, och dess härkomst. Glad
    Varför tar dina vänner det så negativt att få berätta om sina namn?
  • Solrosens
    lilla Vilda skrev 2013-07-25 16:15:14 följande:
    När jag var ansvarig för personalrekrytering läste jag alltid ansökan först och tittade på namn och ålder sen. Du hade fallit bort på en gång på grund av din dåliga grammatik oavsett om du heter Wahid eller Mattias... Jag tycker det var ett fint namn!

Ja där ser man!
  • RöttÄrSött

Natulcien: främst för att de inte räknas som svenskar trots att många av dem bott här i princip hela livet, fötts här eller har adopterats som små.

Svar på tråden Fungerar namnet Amina på ett svenskt barn?