• Anonym (annoyed)

    Stör mig på grannungen

    Vi har ett grannbarn som är lika gammal som vårt barn. De tycker om att vara hemma hos varandra men leker mer med varandras saker än med varandra, som yngre barn gör. Nu hör det till saken att denna ungen är helt bakom flötet. På allvar. Han är utvärderad av expert och konstaterat att förståelsenivån ligger på halva åldern ungefär. Han är inte utvecklingsstörd eller så, bara blåst.

    Han fattar inget man säger åt honom, och behöver barnvaktas som en bebis. Inga förhållningsorder går in. Han gör det som faller honom in. Han beter sig inte trotsigt eller så, utan när man säger till honom får man en tom blick och en öppen mun till svar. Han fattar inte. Mina egna barn är väldigt enkla att ha att göra med. De leker för sig själva och jag kan pyssla med mitt. Men när den där killen är här måsta jag vara på honom och barnvakta non-stop. Föräldrarna är inte med hem till oss. (Jag vill inte ha dem här heller. Jag är usel på small-talk!) Jag blir helt slut när han är här.

    Jag har torkat kiss från golvet massor med gånger då han inte klarar toabesöken på rätt sätt. När vi säger att det är dags att gå hem säger han "Jag får vara här." och fortsätter leka. Vi får lyfta ut honom. 

    Han frågar samma sak fler gånger och förstår inte svaret. Häromdagen skulle vi äta rester till lunch. Han är hos oss och leker. Jag tar fram några micrade pannkakor. "Får jag en?" säger han.  Tyvärr, det räcker inte till dig, säger jag.  "Får jag en?" säger han. Nej, det räcker inte, säger jag igen. Bara mina barn får. Jag är ledsen. "Får jag en?" säger ungen med exakt samma tonfall. Nej, det finns inte så många. Jag har bara 4 stycken. Det räcker inte till mig eller barnens pappa heller. "Får jag en?" säger ungen med samma döda röst och ler.

    För i helvete!!!! Jag blir tokig. När vi är ute på tomten måste vi stänga dörrarna annars springer han in fast vi sagt att han inte får gå in 10 gånger om.

    Behövde bara få spy ut lite irritation. Så. Nu känns det bättre! 

       

      

  • Svar på tråden Stör mig på grannungen
  • Anonym (annoyed)
    Anonym (annoyed) skrev 2013-07-26 21:31:19 följande:
    Ja, det tycker jag med. Många kunniga och klocka svar. Tack!

    Haha, kloka svar menade jag förstås. Tick tack!
  • annatnick
    Anonym (ärjagensam??) skrev 2013-07-26 22:36:41 följande:
    Har jag ett överintelligent barn lr??? Nog fan begrep då min grabb saker som "nej, pannkakorna räcker inte", eller "nu får du gå hem" när han va 2-3 år. Men han gjorde sällan som man sa, och nog finns möjligheten att han skulle ha reagerat liknande som grannpojken kanske den här "pannkakssituationen" om han va 2 år... och varför skulle han kanske göra det? Jo för att han testade och trotsade, och visste precis vilka han kunde styra och hur. men tur att han inte träffa på så många som tänkte "stackarn förstår ju ingenting!". lyssnade han inte och struntade i tillsägelser blev det ju alltid någon form av konsekvens, som i detta fall: "stå och dregla över kompisarnas pannkakor". Man kan för 17 inte sluta att fostra även om ungen inte är med i utvecklingen! Släppte inte heller iväg min 2-åring vind för våg! Hade jag nu suttit i situationen att han var hos grannbarnet som skulle äta och min son vägrade gå hem hade han hellre fått titta på när dom käkade än att grannfrun gett med sig och gjort mat till honom också, då kanske han någon gång insett att han faktiskt ska gå hem! Men, hade grannungen varit hemma hos mig så hade jag nog antingen ringt mamman eller gått hem med honom, om jag nu inte stod föräldrarna nära och kände till deras sätt att uppfostra.

    Att använda rätt kommunikationsnivå till ett funktionshindrat barn ÄR att fostra. Och i detta fall kanske bara få de där besöken att gå bra mkt smidigare. Den unge som står med munnen som ett gapande hål och ekar samma fråga trotsar knappast. Den förstår inte. Det ligger inga värderingar eller känslomässiga stackarsliggöranden i de handfasta råd TS har fått av oss som arbetar med detta och/eller har barn med olika funktionsnedsättningar. Eller så är det väl jag som är usel på att läsa mellan raderna i alla inlägg som inte handlar om pannkakor.
  • Anonym (ärjagensam??)

    Vad jag har förstått så ligger hans mentala ålder kring 2-3 år (gissar mig fram...) och kan han nu inte fatta de tillsägelser som ts har beskrivit så borde väl dessa 2-3 år snarare va hans kroppsliga ålder och hans mentala på hälften? Men men... förstår va du menar. Nu riktade jag mig inte heller mot de som gett ts råd hur hon ska bemästra situationen, mitt förra inlägg var riktat till de som idiotförklarade hennes val att ge sina barn mat utan att utfodra gästen som hon tidigare bett gå hem.

  • annatnick
    Anonym (ärjagensam??) skrev 2013-07-26 23:47:37 följande:
    Vad jag har förstått så ligger hans mentala ålder kring 2-3 år (gissar mig fram...) och kan han nu inte fatta de tillsägelser som ts har beskrivit så borde väl dessa 2-3 år snarare va hans kroppsliga ålder och hans mentala på hälften? Men men... förstår va du menar. Nu riktade jag mig inte heller mot de som gett ts råd hur hon ska bemästra situationen, mitt förra inlägg var riktat till de som idiotförklarade hennes val att ge sina barn mat utan att utfodra gästen som hon tidigare bett gå hem.

    Ok. TS har gjort ett inlägg om att föräldrarna avböjde vidare utredn. Den första bedömningen har bara gett en fingervisning och läkaren hade gjort en uppskattning att mental ålder är ca hälften av kronologisk. Få är de fall där man då kan "klippa" kronologisk ålder på mitten och att det skulle gälla alla områden. Man kan ju ha motorik som en sexåring men social kognition som en tvååring. Som exempel bara. Barnet är ju faktiskt inte utrett pga föräldrarnas motstånd/tvekan.
  • DarkForce

    Varför allt tjat om barnet?? Prata med föräldrarna istället!!! 

    Och inget "mellan raderna" tjafs, utan rakt på sak!!!

    Denna jävla konflikträdsla....... 

  • annatnick
    DarkForce skrev 2013-07-27 00:00:55 följande:
    Varför allt tjat om barnet?? Prata med föräldrarna istället!!!  Och inget "mellan raderna" tjafs, utan rakt på sak!!! Denna jävla konflikträdsla....... 

    För att om TS ska välkomna ett barn m sådana svårigheter utan ledsagning av förälder behöver hon "hantera" både barn och föräldrar. Du tror väl inte instruktioner i hemmet som handlar om alla möjliga situationer 45 min senare sitter kvar i barnet när det korsat tomtgränsen? Barn utan funktionsnedsättningar kan generalisera inlärt beteende i andra miljöer. I den bästa av världar hade föräldrarna gjort allt rätt hemma - ett litet barn med stora svårigheter m social interaktion behöver anpassat bemötande borta ändå.
  • DarkForce
    annatnick skrev 2013-07-27 00:15:35 följande:

    För att om TS ska välkomna ett barn m sådana svårigheter utan ledsagning av förälder behöver hon "hantera" både barn och föräldrar. Du tror väl inte instruktioner i hemmet som handlar om alla möjliga situationer 45 min senare sitter kvar i barnet när det korsat tomtgränsen? Barn utan funktionsnedsättningar kan generalisera inlärt beteende i andra miljöer. I den bästa av världar hade föräldrarna gjort allt rätt hemma - ett litet barn med stora svårigheter m social interaktion behöver anpassat bemötande borta ändå.
    Va?? Vad svamlar du om?? Ts har väl för helvete ingen skyldighet att agera ledsagare till grannbarnet!! Om inte föräldrarna kan eller vill ta ansvar för sitt barn, så kanske det är på plats att omplaceras till en lämpligare familj, med rätt utbildning och kompetens!! 
  • annatnick
    DarkForce skrev 2013-07-27 00:24:58 följande:
    Va?? Vad svamlar du om?? Ts har väl för helvete ingen skyldighet att agera ledsagare till grannbarnet!! Om inte föräldrarna kan eller vill ta ansvar för sitt barn, så kanske det är på plats att omplaceras till en lämpligare familj, med rätt utbildning och kompetens!! 

    För att TS har bett om råd. Så svamla på själv. Råden är "Ej välkommen mer". Eller "hantera föräldrar + barn" med förslag på hur. Tycker du läser in väl mkt om "skyldigheter". Tycker det är helt ok att välja vem man vill ha besök av. Lägg av med dina aggressiva tolkningar om skyldigheter när man lägger sig vinn om att INTE skriva mellan raderna.
  • DarkForce

    Ja, Ts vill ha råd, och mitt råd är att prata med föräldrarna och tala om att Ts och hennes familj vill ha egentid med HENNES familj och barn! Sen vilka råd hon vill ta får stå för henne isåfall!! 

    Ts: Prata med föräldrarna och var tydlig med att ni behöver egentid!!

     

  • annatnick
    DarkForce skrev 2013-07-27 00:42:35 följande:
    Ja, Ts vill ha råd, och mitt råd är att prata med föräldrarna och tala om att Ts och hennes familj vill ha egentid med HENNES familj och barn! Sen vilka råd hon vill ta får stå för henne isåfall!!  Ts: Prata med föräldrarna och var tydlig med att ni behöver egentid!!  

    Du kanske läser bättre innantill och är mindre i affekt och svordomar när det inte är fredagskväll. Arrogant och otrevligt. Om TS orkar ett par rundor till med andras barn med handikapp är ju hennes beslut, men då räcker det knappast att bara prata m föräldrarna. Isf är det nog klokast att dörren hålls stängd. Ungen behöver ju konstant tillsyn och vem blir inte spyfärdig av det till slut när man har egna barn, semester och är utbränd.
  • mamman64
    Mineralvatten skrev 2013-07-26 22:36:29 följande:
    just därför bad folk dig att läsa tråden. du kan ju läsa alla ts inlägg om du klickar på visa endast.
    Oavsett om jag läser alla TS inlägg så läste jag hennes trådstart och det var oxå den jag svarade på när jag skrev mina inlägg, sedan att TS ger ny info eller mer info har inget med mitt svar att göra då jag gav svar på TS första inlägg.
    Jag står fast vid att jag tycker det är fel att bli arg på ett barn som har en intelligens nivå som är 50% av åldern. Barnet är ju i förskoleåldern vilket innebär högst 6 år, halva den åldern är 3 år. Vad kan man begära av ett barn som är 3 år?

    Jag har fortfarande inte läst Ts andra inlägg men är införstådd med att där kan finnas mer info 
  • Emeli

    Du har svarat på det här inlägget "Anonym (annoyed) skrev 2013-07-25 00:32:08 följande: Förskoleåldern. Gav lite tidigare exemplet att om han är 5 år så har han fått diagnosticerad mental ålder 2,5." Det är uppenbart skrivet av TS. Man kan anta att du har läst åtminstone det.


    mamman64 skrev 2013-07-27 13:59:41 följande:
    Oavsett om jag läser alla TS inlägg så läste jag hennes trådstart och det var oxå den jag svarade på när jag skrev mina inlägg, sedan att TS ger ny info eller mer info har inget med mitt svar att göra då jag gav svar på TS första inlägg. Jag står fast vid att jag tycker det är fel att bli arg på ett barn som har en intelligens nivå som är 50% av åldern. Barnet är ju i förskoleåldern vilket innebär högst 6 år, halva den åldern är 3 år. Vad kan man begära av ett barn som är 3 år? Jag har fortfarande inte läst Ts andra inlägg men är införstådd med att där kan finnas mer info 

  • Sannagem

    Vi har ett par grannar som inte kan så mycket svenska som leker med vår 6 åring i princip varje dag så fort vi är hemma, en väldigt stökig 7 åring och sen en flicka på 2,5 år.. flickan går in till oss konstant.. jag är mammaledig till en 3 månaders bebis ensam hemma för det mesta.. så när hon kommer in behöver hon hjälp att gå på toa osv, sen vill hon alltid äta här, som i fredags kväll ville vi ha lite egentid bara familjen och äta taco, då står hon och vill ha, vi försöker förklara att det är färdiglekt för idag och att hon får gå hem.. då skriker hon och springer hem till sin mamma och säger till, så nästa dag när min dotter plingar på hos dom är hon arg på henne och säger att dom inte får leka för vi inte bjöd henne på mat

  • Anonym (Återvandring hej hej återvandring)
    Sannagem skrev 2022-08-13 23:05:32 följande:

    Vi har ett par grannar som inte kan så mycket svenska som leker med vår 6 åring i princip varje dag så fort vi är hemma, en väldigt stökig 7 åring och sen en flicka på 2,5 år.. flickan går in till oss konstant.. jag är mammaledig till en 3 månaders bebis ensam hemma för det mesta.. så när hon kommer in behöver hon hjälp att gå på toa osv, sen vill hon alltid äta här, som i fredags kväll ville vi ha lite egentid bara familjen och äta taco, då står hon och vill ha, vi försöker förklara att det är färdiglekt för idag och att hon får gå hem.. då skriker hon och springer hem till sin mamma och säger till, så nästa dag när min dotter plingar på hos dom är hon arg på henne och säger att dom inte får leka för vi inte bjöd henne på mat


    Vad skönt, då slipper ni den ungen nu.
  • Anonym (...)
    Sannagem skrev 2022-08-13 23:05:32 följande:

    Vi har ett par grannar som inte kan så mycket svenska som leker med vår 6 åring i princip varje dag så fort vi är hemma, en väldigt stökig 7 åring och sen en flicka på 2,5 år.. flickan går in till oss konstant.. jag är mammaledig till en 3 månaders bebis ensam hemma för det mesta.. så när hon kommer in behöver hon hjälp att gå på toa osv, sen vill hon alltid äta här, som i fredags kväll ville vi ha lite egentid bara familjen och äta taco, då står hon och vill ha, vi försöker förklara att det är färdiglekt för idag och att hon får gå hem.. då skriker hon och springer hem till sin mamma och säger till, så nästa dag när min dotter plingar på hos dom är hon arg på henne och säger att dom inte får leka för vi inte bjöd henne på mat


    Men hur "går hon in" till er, 2,5 år gammal? Dörren är olåst, och hon är ute själv och bara går in där det passar henne? Låter märkligt i mina öron... Det är väl bara att säga att det inte passar att de leker, så får hon gå hem igen! Förhoppningsvis med en förälder med sig...
  • Anonym (hemma-mamma)

    Jag har förmånen att kunna vara hemma med mina barn. Jag har tre stycken, 3, 6 och 9 år. 

    Våra grannar har två barn i ålder med våra äldsta. Problemet är att grannarna verkar tro att det faktum att jag inte jobbar innebär att jag fungerar som ett slags fritids.

    Grannbarnen är här väldigt mycket och det kan bli lite jobbigt eftersom våra barn och grannbarnen inte har samma intressen.

    Jag är ganska konflikträdd och vill inte gärna riskera att starta bråk så jag sa inget den första tiden (läs två år). Men så hände en sak som fick mig att tänka om.

    Det var Luciadagen förra året. Vi har en tradition i vår familj att vi alltid bakar pepparkakor den dagen och det är något vi gör som familj. Alltså bara vi.

    En stund innan, när vi -inklusive grannbarnen- ätit mellanmål sa jag till dem att det var dags att gå hem eftersom vi skulle vara upptagna resten av dagen. Svaret de gav fick mig att baxna.

    "Det är ingen hemma, mamma har sagt att vi ska vara här tills hon kommer hem från affären och frissan". Jag frågade om mamma brukade säga till dem att komma till oss. Svaret "mamma vill att vi ska vara här för du är alltid hemma.

    Jag tycker att det är jätteroligt att folk känner sig välkomna i vårt hem, både vuxna och barn. Kompisar får så gärna komma hit och leka men jag är hemma för mina barns skull. Inte för att vara en bekväm avlastningsplats för lata föräldrar!

Svar på tråden Stör mig på grannungen